Det blev en händelserik hemfärd idag, 2 gräsänder fick nästan sätta livet till, min nya kolfiberram har fått några skråmor på överröret och ett rejält blåmärke över bröstet är under uppbyggnad.
Gräsand nr1:
-----------------
På hemväg precis under viadukten mellan Campus och Liljansberget mötte jag 2 tjejer på cykel som vinglade och skrek. När jag tittar ner ser jag en gräsandshona ca 1.5m framför mitt framhjul och ingen plats att styra undan så i ca 25km/h nöp jag i bromshandtagen så hårt det bara gick.
Tyvärr nöp jag jag alldeles för hårt i vänstra bromshandtaget så det blev en framlängesvolt över styret. Ryggsäcken och hjälmen tog värsta smällen mot asfalten men ett rejält blåmärke på bröstet är under uppbyggnad eftersom jag fick cykeln över mig.
Det blev några skråmor i överröret på kolfiberramen och höger handtag ser inte längre ut som när jag köpte cykeln men det viktigaste var att gräsanden överlevde :D.
Egentligen hade jag tänkt ligga kvar några minuter och hämta mig efter flygturen men tjejerna var så oroliga och ville inte åka iväg förrän jag rest mig upp så jag plågade mig upp och trampade svärandes vidare.
Gräsand nr2:
-----------------
Efter några km passerar jag dammen på Mariehemsängarna och här borde varje normal människa inse att när man passerar en damm full med gräsänder bör man ta det lugnt men jag hade bråttom hem och höll stadiga 30km/h.
Precis som med första gräsanden så upptäckte jag alldeles försent vad som var på gång och det fanns inte heller här någon plats att styra undan så jag nöp i bromshandtagen igen.
Men den här gången hade jag bättre grepp om både pedaler och styre och lyckades även dosera bromskraften bättre så från 30km/h till 0km/h på en sträcka av 2m gick riktigt bra och även denna gräsand överlevde.
PS.
Alltså man har ju läst om cyklister som cyklat över och dödat änder men egentligen sett det mer som en rolig historia men nu när jag har råkat ut för det själv inser jag att det är fullt möjligt, det är tom sannolikt :D iallafall i Umeå.
PS. Dagen efter vurpan
Ont i höger sida och bröst, ont i vänster arm och huvudvärk. Det var nog en hårdare krasch än jag insåg så jag är faktiskt glad att tjejerna stannade kvar och kollade att jag var ok, utan ryggsäck och hjälm som dämpade fallet hade jag nog kunnat bli allvarligt skadad.