Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 6

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Mötte en jobbpolare på vägen, lugn och fin pendling men ack så kallt.

Svalt med runt sju grader imorse men strålande sol hela vägen. Nästan öde på cykelvägen och ganska lite trafik även på bilsidan. Ska tydligen regna i eftermiddag..

Förkyld och tunnelbana i dag, träffade en granne på vägen så hadde lite sälskap iallafall.
I morgon blir det nog kanske förhåpningsvis cykel igen!

Jättemycket motvind igen, svettades en liter typ.

Rejsade lite med två svettopendlare som hade snabbare cyklar. De drog ifrån, men fastnade sen i broöppning vid Danvikstull, så vi kom samtidigt till Slussen. :)

I Danvikstull körde jag även om en cyklist som hade den mest nergångna häck jag sett på länge. Allt såg snett ut, och både kedjan och kasetten lyste orange av rostdamm som dammade kring hela drivlinan när han cyklade, till ljudet av 100 osmorda gubbcyklar på ökenexpedition.

Lyckades rusta mig för regn iaf, så blöt hemtur blir ingen katastrof.

Selast skrev:
-------------------------------------------------------
> Fortfarande en djävla värk i revbenen efter
> kraschen på VR så det fick bli kommunalt idag igen.
> Hur länge ska det egentligen göra ont?

Hade en spricka för ett tiotal år sedan. Tror det tog 3-4 veckor. Bröt ett på vardera sidan i våras. Det ena tog ~4 veckor och det andra nästan dubbelt så lång tid.

> Jag börjar bli orolig för Stryrkeprövet i Norge till helgen :-(

Lycka till!

Kallt, motvind och måndag. Och bråttom. Fick med mig en regnjacka i bakfickan inför den stundande syndafloden.

Kände mig lite extra humorfri idag.

Någon som tänkte finfika i morgon?

segt idag vet inte varför. passerade en snubbe på tempohoj vid huddingevägen, kanske är det nya grejen för att ta KOM's på pendlingssträckor...

Jag ska fika imorgon.

Kallt om tårna, trots vinterskorna.
En flock starar , eller möjligtvis nymfparakiter har tydligen flyttat in i drivlinan.
Vore jag mer paranoid skulle jag tro att nån granne smyger ner och avfettar kedjan på nätterna då hojen står i cykelrummet.
Den fick en dos olja förra veckan, och så mycket regncykling har det ju inte varit.
Premiär för nya kompis- och egolapparna. Gjorda av skaften från ett par gamla stövlar.
Av estetiska skäl lägger jag inte upp några bilder på nyproduktionen såhär nära lunch.
Mycket som fladdrar, kanske måste skära ner dem lite mer.
Glest och trevligt på cykelbanorna. Fast det kanske bara var tack vare min sena start.

Kallt, blåsigt men änd skönta att cykelpendla istället för alternativen. Drog på en vindjacka utanpå min långärmade. Det var skönt i början men lite väl varmt på slutet :)

Ganska många cyklister på väg in från Nackahållet vid 07:45 trots allt.

Ikväll lägger jag ner cykelpendlingen för den här säsongen. Ska nog pendla rätt lite på ett tag faktiskt.

Ingen pendling idag pga semester. Gick till gymmet som tar 3-4 minuter, fick styva nipplar av köld... I morgon pendlar jag till Playitas.

Smällde in i en bil vid Danviksklippan på väg ner mot Sjöstan:(

Han hade ställt Passaten vid byggstaketet. U-svänger plötsligt utan tecken. Jag kommer med bra rull från Danvikstullsbron. Hann nypa skivbromsarna så hårt det gick i blötan innan jag brakade in i förardörren. Förklarade kärnfullt att han för h-vete måste se sig om innan jag trampade vidare med fullt stresspåslag.

Snett STI reglage, värkande axel och svullen knoge. Känns sådär.

Jag förstår inte det här med att smita från olyckor där saker faktiskt går sönder. Dels är det olagligt att bara dra dels så missar ni ju chansen att få något på bilens trafikförsäkring. Jag tycker det verkar vara flera som gjort samma sak på ganska kort tid nu. Är det stresspåslaget eller vad?

Senast ändrad:
Om jag inte hade sett mig för då jag fått grönt så hade jag kört rätt in i en MC som körde mot rött. Denna fick sedan stanna efter fyra meter eftersom att korsningen var full av bilar som körde på grönt. Bra gjort.

Rattnalle skrev:
> Jag förstår inte det här med att alla smiter
> från olyckor där saker faktiskt går sönder.
> Dels är det olagligt att bara dra dels så missar
> ni ju chansen att få något på bilens
> trafikförsäkring. Jag tycker det verkar vara
> flera som gjort samma sak på ganska kort tid nu.
> Är det stresspåslaget eller vad?

+100

dessutom så upptäcker man att kroppsliga skadorna är större/värre när adrenalinnivån gått ned...

ganska många idioter i trafiken idag på både sidorna av gc banan.

Började regna precis när jag klev ut från kontoret. Slutade visserligen ganska snart men jag hann bli blöt i baken innan dess. Ska stoppa ner ass-savern i något fack på väskan.

Det tokregnade - roligt!
Blev nästan prejad av vägen av en bilist som inte tyckte att jag cykla på Lindarängsvägen (över Gärdet). Hen hade tydligen missat de gigantiska stängslen som stängde av cykelbanan - jätteroligt!
Höll sedan på att bli spetsad av ett paraply buret som lans av en medcyklist i regnet - superkul!
Och så givetvis fotgängarna som tittar rätt ner i marken under sitt paraply och går hur som helst utan att titta alls... - supermegakul!

Allt som allt en toppentur på så många sätt, mycket gjädje och skratt! Och så säger de att vi cyklister (vita, medelålders män) inte har humor.

Rattnalle skrev:
> Jag förstår inte det här med att smita från
> olyckor där saker faktiskt går sönder. Dels är
> det olagligt att bara dra dels så missar ni ju
> chansen att få något på bilens
> trafikförsäkring. Jag tycker det verkar vara
> flera som gjort samma sak på ganska kort tid nu.
> Är det stresspåslaget eller vad?

Testa å smäll så får vi se hur PK rationellt du hanterar situationen. Tröttmössa!

Edit: stavning

Senast ändrad:
Fjärdebrunn skrev:
> Rattnalle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag förstår inte det här med att smita från
> > olyckor där saker faktiskt går sönder. Dels
> är
> > det olagligt att bara dra dels så missar ni ju
> > chansen att få något på bilens
> > trafikförsäkring. Jag tycker det verkar vara
> > flera som gjort samma sak på ganska kort tid
> nu.
> > Är det stresspåslaget eller vad?
>
>
> Testa å smäll så får vi se hur PK rationellt
> du hanterar situationen. Trötmössa!

Jag har ju inte provat. Det är därför jag frågar. Eller jag har inte provat på cykel iaf. Kört av vägen med bil har jag däremot gjort, var inte helt klar i skallen då men jag kunde ju inte dra vidare heller så jag fick vackert låta adrenalinet sjunka undan på plats :)

Det var alltså en ärlig fråga och inte ett försök att vara dryg.

Rattnalle skrev:
> Fjärdebrunn skrev:
> -----
> > Rattnalle skrev:
> >
>
> > -----
> > > Jag förstår inte det här med att smita
> från
> > > olyckor där saker faktiskt går sönder.
> Dels
> > är
> > > det olagligt att bara dra dels så missar ni
> ju
> > > chansen att få något på bilens
> > > trafikförsäkring. Jag tycker det verkar
> vara
> > > flera som gjort samma sak på ganska kort tid
> > nu.
> > > Är det stresspåslaget eller vad?
> >
> >
> > Testa å smäll så får vi se hur PK
> rationellt
> > du hanterar situationen. Trötmössa!
>
> Jag har ju inte provat. Det är därför jag
> frågar. Eller jag har inte provat på cykel iaf.
> Kört av vägen med bil har jag däremot gjort,
> var inte helt klar i skallen då men jag kunde ju
> inte dra vidare heller så jag fick vackert låta
> adrenalinet sjunka undan på plats :)
>
> Det var alltså en ärlig fråga och inte ett
> försök att vara dryg.

Ok, peace.
Det var första gången för mig. Kommer antagligen agera mer rationellt nästa gång. Uppfattade då inte att jag var skadad.

Med det jag känner nu kan jag lugnt påstå att stresspåslaget sannolikt genererade ett slags flyktbeteende.

På min pendlingsväg var alla snälla och visade varandra hänsyn.

Jag var så trött i morse att jag glömde hjälmen. Jag överlevde, men eftersom jag tänkte på det så noterade jag att jag var nästan helt ensam på götgatan utan hjälm (av cyklisterna). På hornsgatan hade dock nästan bara hälften hjälm.

Haha, sällan jag skrattar högt själv framför datorn men det där känns igen. Sjukt pinsamt när det kvittrar om kedjan men i vissa väder är man chanslös trots UltraExtremeSuperDuper-oil.

dabac skrev:
Kallt om tårna, trots vinterskorna. En flock starar, eller möjligtvis nymfparakiter
har tydligen flyttat in i drivlinan. Vore jag mer paranoid skulle jag tro att nån granne smyger ner och avfettar kedjan på nätterna då hojen står i cykelrummet.

nikasp skrev:
> Haha, sällan jag skrattar högt själv framför
> datorn men det där känns igen. Sjukt pinsamt
> när det kvittrar om kedjan men i vissa väder är
> man chanslös trots UltraExtremeSuperDuper-oil.
>
> dabac skrev:
> -----
> Kallt om tårna, trots vinterskorna. En flock
> starar, eller möjligtvis nymfparakiter
> har tydligen flyttat in i drivlinan. Vore jag mer
> paranoid skulle jag tro att nån granne smyger ner
> och avfettar kedjan på nätterna då hojen står
> i cykelrummet.

Crossen fick lite Finish Line grön någon gång varannan var tredje vecka hela vintern i Göteborgsväder. Kvittrade aldrig :)

Racern som jag kör på vax nu är lite känsligare för sneda kedjelinjer än vad cyklarna är med det gröna kletet. Men rätt skönt att slippa göra rent.

Skönt med regn och medvind istället för motvind och regn. Man ska glädjas för det lilla har jag hört. Imorgon blir det finfika.

Black planet skrev:
> Skönt med regn och medvind istället för motvind
> och regn. Man ska glädjas för det lilla har jag
> hört. Imorgon blir det finfika.

Frugan valde att stanna på jobbet ikväll så tyvärr ställs mitt finfika in. Får bli Le Mond på onsdag istället.

Solen sken.
Fina landsvägar med lite trafik.
Sällskap.
Första turen i nya finbibsen.
En lagom lång omväg längs en sjö.

En rätt bra morgonpendling på 30km ink omväg helt enkelt.

10 grader i Sthlm, kallt. Spottade 3 st Scott cyklar på en minut. Tur att man inte har semester med tanke på det urusla vädret. Men det ska bli bättre sägs det.

Uppehåll i en dryg vecka, och plötsligt har alla cykelkläder gömt sig på olika ställen. Tog 20 minuter extra att leta fram dem.

Lite finfika o sen till jobbet. En glad pappa med liten flicka gjorde tummen upp för mig o en suv att vi stannande och släppte över dem utan minsta stress ifrån oss.

En liten omväg blev det i morse bara för att testa bromsarna. Annars lugnt, fint och glest på cykelbanorna. Är det vädret eller har semestrarna börjat?

När det gäller krockandet med bil, vilket jag tyvärr testat allt för många gånger, har jag hittills aldrig kunnat hantera det rationellt efteråt. Oftast är bilisten lika chockad och irrationell. De senaste gångerna har jag i alla fall försökt att prata med bilisten och diskutera om vi ska ringa dennes försäkringsbolag för att anmäla incedenten/skadan, men då i stort sett bara bilarna gått sönder och de inte velat så har jag låtit saken bero.

Skulle däremot mina saker ( cykel/ kläder + ANNAT) vara skadat skulle jag inte vara lika tillmötesgående.

Hej har inte skrivit på flera år. Debuterade på mtb CANYON Nerve AL 7.9 för 2 veckor sedan.
Körde igår "för fort" vid Norviken kl 12 och en löpare kom plötslig fram. Jag panik bromsade
tyvärr mest med frambromsen och flög framåt med 93 kg tursamt med hjälm. Löparen oskadd men möjligen chockad.

Var på närakuten och lungrtg på Löwet i Väsby ingen skada på lungorna , spricka i revbenen syns ej. Nu smärta och värktabletter 7-10 dagar.

Pugilism skrev:
> En liten omväg blev det i morse bara för att
> testa bromsarna. Annars lugnt, fint och glest på
> cykelbanorna. Är det vädret eller har
> semestrarna börjat?
>
> När det gäller krockandet med bil, vilket jag
> tyvärr testat allt för många gånger, har jag
> hittills aldrig kunnat hantera det rationellt
> efteråt. Oftast är bilisten lika chockad och
> irrationell. De senaste gångerna har jag i alla
> fall försökt att prata med bilisten och
> diskutera om vi ska ringa dennes
> försäkringsbolag för att anmäla
> incedenten/skadan, men då i stort sett bara
> bilarna gått sönder och de inte velat så har
> jag låtit saken bero.
>
> Skulle däremot mina saker ( cykel/ kläder +
> ANNAT) vara skadat skulle jag inte vara lika
> tillmötesgående.

Anmäl alltid "skadan" även om du verkar oskadd. Om upptäcks senare har du en ursprungsanmälan att hänvisa till, vilket försäkringsbolagen mer eller mindre kräver.

Första turen med pendlaren på två veckor, full drivlinan i kanariefåglar.

steg upptidigt för att byta slangen från latex till gummi, så jakla trött på att pumpa skiten

passade på att göra rent drivlinan och fick bort det mesta smuts från gårdagens regnpendling.

finfikade med Bp.

Blä. Två punkor på vägen hem och en bonuspunka 30 minuter efter hemkomsten. Priset för en bromskloss som går emot däcket är alltså tre slangar, två kolsyrepatroner och ett däck...

Jag punkade också på hemvägen. Körde en ny väg så det blev en del grus på racerdäck men punkan fick jag nog väl inne i Falun på asfalten för trycket försvann fort. Något har stuckit rakt igenom däcket och gjort ett fint litet hål som både syns och hörs när jag pumpar. Blir nog en liten lapp på insidan också så att det inte kommer in smuts.

Förkyld och motvind på vägen hem dock lite varmare på hemvägen än på vägen till jobbet.

Pendlade via Sjöhistoriska för att bada, cykla och jogga lite. Riktigt skönt.

Hunky dory.....at hoja in till jobbet 0615 har sina fördelar.
Bara ett litet irritationsmoment - hipster på väg till Söder med lurar i öronen, vinglade mer brukligt på cykelbanan strax innan Rålis.

Väkte båda grabberna (11 år) strax innan 0600, mat och sen cyklade vi till jobbet, gick rätt bra om inte lite trögt.

Varför har så många cyklister svårt att trycka på knappen när dom kommer fram till ett rödljus? Många anser tydligen att det är bättre att vänta och köra när det är någorlunda klart än att vänta på att det ska bli grönt. Är inte helt övertygad om att det förstnämnda alternativet går så mycket fortare alltid.

Sol, svalt och vindstilla, vad mer kan man önska?

Igår förberedde jag mig mentalt för att cykla hem i ösregn utan något som helst regnskydd men när jag kom ut hade det slutat. Rejält blöt och lite kall rumpa eftersom skärmarna ligger kvar hemma, ids inte sätta på dom när det är sommar.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp