Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 7

heklamama skrev:
-------------------------------------------------------
> Zencyklade på min blänkande nyservade
> stålhingst.
> Vinglade till på Västerbron när Blackplanet
> blåste förbi.
>
> Trackade hela pendlingen med Bike Vs Cars appen.
> Trakasserade sedan mina arbetskamrater i kön
> framför kaffemaskinen.

Men du kom väl först till kaffet?

Min pendling var som vanligt, se högre upp.

staine skrev:

> Men du kom väl först till kaffet?

Alltid först till kaffet.
Parkera cykeln.
Ta av kepsen.
Kaffe.

Inget djävla slabb med dusch å deo.

Började fint i lugnt tempo längs gnistrande vägar Fiskis-Sickla vid 05:30. Från 06 ett furiöst trampande i svansen på pelotonen tills snöret gick och jag dog lite. Trevlig frulle på Lemond

GhettoRide-möra ben, annars som tidigare. Trista rödljus och dödligt grus men vindstilla, soligt och hyggligt torrt.

Just premiär för kort kort och bara händer. Väskan full av kläder till kvällen, utlovas +1 vid 21:30... Varför lär man inte ut trafikvett till dagisbarn. Att man inte går i bredd på GC och skäller ut de som vill fram och som anser man ska köra om till vänster.

Fjärdebrunn skrev:
> Började fint i lugnt tempo längs gnistrande
> vägar Fiskis-Sickla vid 05:30. Från 06 ett
> furiöst trampande i svansen på pelotonen tills
> snöret gick och jag dog lite. Trevlig frulle på
> Lemond

Svårt att svara på kanske men hur snabb måste man vara för att orka hänga med litegrann iaf och inte bli avhängd efter 100 m? Jag är lite sugen på att testa le peloton men att harva runt solo kan jag göra själv närmare hemmet och inte så okristligt tidigt.

Well, Pelotonen handlar om att egentligen inte kunna hänga med :) Det handlar om fullt ös där du kämpar som en tok så länge du orkar. Sedan är det bara att tugga styrstam och fundera på vad du borde ha gjort resten av rundan i ensamhet eller om du har tur i sällskap :) Måttot är att bli avhängd inte är en förlust utan hedrande för att du har givit allt du kan. Kan du sedan hänga på runt med ett snitt närmare 40 är det bara att välja hur mycket du vill dra, rycka i backarna och vinna skyltspurterna längs vägen.

Nu under säsong finns det dock ett vettigt insteg, Grupp 2 / Second group. Det gänget sticker iväg sekunderna efter huvudklungan och letar istället efter ett snitt kring 32-34 knyck där det handlar om att hålla ihop och inte rycka. Visst hängs det av folk även där men då för att de inte orkar snittet snarare än att de nått maxpuls i backarna.

Kul som f'n kort sagt bara att komma och köra.

Jag släpar runt 11 kg stål i tron att jag sitter på en rajser på rundorna. Inte vettigt precis...

Jättemysig pendling senaste veckorna. Inte så mycket att anmärka på förutom att det är underbart att cykla och fint väder piggar upp enormt efter den mörka vintern.

Att det kommer lite dåligt väder innan våren går in i nästa fas får vi räkna med. :)

Idag var jag lite medtagen efter flera timmars härjande i Hellas igår med en kompis (alla borde tagit ledigt och cyklat hela dagen igår, vädret var topp fram tills solnedgången, och Hellas var helt idylliskt.) Årets första ordentliga skogscykling känns nu i hela överkroppen. Käkar häst-mycket och planerar extra sömn för att hålla ställningarna.

Snö utlovat till helgen.

Förresten, är det bara jag som får fartfötlust med frossade långbyxor contra korta ofodrade? Snittfarten upp +5 km/tim

Gick ut till cykelförrådet och insåg att jag hade pyspunka på framhjulet. Kände lite på däcket och tänkte att det borde gå då jag hade lite bråttom hem för att hämta på dagis/skola. Nåväl det gick vägen men det gick tyngre och tyngre, fick ta det väldigt försiktigt i kurvorna för att inte däcket inte skulle krängas av.

Cirka 1.5v och ~40 mil innan första punkan på Continental CX Speed.

Har svårt att förstå hur ni använder era CX Speed. Är inne på andra uppsättningen och jag punkar bara när däcken här hårt slitna. I princip aldrig annars.

Ska köpa ett par Vittoria Hyper för jämförelse men hade inga problem att gå med klungan i 50 blås med däcken idag.

Jag gillar egentligen CX Speed rullar skönt och lätt samt har bra grepp, men tyvärr funkar inte punkaskyddet för min pendling. Bytte slang ikväll så jag ger däcket en chans till, vill inte slänga på slicks riktigt än med tanke på dom kalla mornarna.

Insåg även att mina hjul behöver rejält med omtanke, bak rullar knappt ett varv om man sätter fart på det för hand. Fram låter som en stenkross men rullar lite lättare jämfört med bak. Ska nog börja surfa runt lite efter lite nya hjul!

Fick årets första punka igår.
Tack å lov bara pyspunka å såpass nära hem att jag faktiskt klarade mig hela vägen.
Annars mycket fin pendling i sol och lite medvind på överlag sopat underlag :)

19 Mars. Bullittpendlare med hund, snyggt! Frågade om jag fick ta en bild och lägga ut här, tackar!

Bilagor

• 19mars.jpg
    19mars.jpg
    58.8 KB · Besök: 39
Jotack.

Ljusregleringen vid Liljeholmsbron / Hornsgatan hade fått tuppjuck.
= bilisterna fick ta det lugn och allt flöt på som en dröm där.
Intressant.

I övrigt dammigt.

federico skrev:
> 19 Mars. Bullittpendlare med hund, snyggt!
> Frågade om jag fick ta en bild och lägga ut
> här, tackar!

Kul bild!

Snygg bild federico, mötte er vid Årstaberg, blev bara en nickning som hälsning :)
Tröga ben och många cyklister sammanfattar väl pendlingen idag i övrigt.

Fin och snabb pendling idag, men som skrivits ovan så var gröna vågen på Götgatan helt kaputt.

Snygg hundbild!

Nibbe skrev:
> Snygg bild federico, mötte er vid Årstaberg,
> blev bara en nickning som hälsning :)
> Tröga ben och många cyklister sammanfattar väl
> pendlingen idag i övrigt.

Ja, samma här, såg dig precis när vi passerade varandra.

Blir rätt rethostig dessa kalla mornar. Kör med den bräckliga värmeväxlaren airtrim för att skona mina luftvägar. Vid Djursholms Ösby vräker mina brutala lungor på med en hostning så hela filtret flyger ur hållaren. Ger en rätt tjusig serpentineffekt när den vecklar ut sig i luften. Lite barnkalasigt sådär. När jag plockar upp delarna så är det en som saknas. Den främre plastcirkeln som så att säga håller den ihoprullade serpentinen på plats när den ligger inuti den andra cirkelformade plastdelen. Nåja. Skitsamma. Har sett nån som cyklar med något som ser ännu mer ut som en mask än airtrimmern. Röd. Kanske nån happyit? Synlig på Stocksundsbron södergående ibland runt 8-tiden. En sån vill jag iaf ha. Nån som vet var man hittar? Vill absolut inte köra vidare med airtrim....den har alltid känts för klen och bräcklig. Vill heller inte ha den där lungplus eftersom jag får kräkreflexer när jag ser att man skall stoppa in delar av den i munnen....tacksam för svar!

Per (ordens här på forumet) har någon sån där luftvärmare för att inte reta upp luftrören, fast jag vet inte vilken sort. Du får PM'a och fråga.

Angående dagens pendling så gick det långsammare än både i måndags och i går. Jag tror mig se en trend. Måndag = stark och utvilad från helgen. Ju närmare fredag, desto slitnare är mina stackars ben. Fast det kanske är något som går över med tiden.
I morgon tänkte jag leka solskenscyklist och ta kollektivtrafiken nu när vädret ser ut att bjuda på både regn och snö. Men tre av fem dagar, och en GhettoRide på tisdagen, känner jag mig ändå nöjd med.

F - världsklass! När kommer coffee-table-boken? :-)

Hade ett litet avbrott i pendlandet tisdag kväll, onsdag morgon pga ölkväll och bortsupen cykelnyckel. Återfanns under dagen i går så att det gick att kvällspendla hem. En dags uppehåll gjorde susen för trycket i benen. Hej vad det gick i det fina vädret i morse. Många fotgängare och cyklister har kommit fram ur vinteridet.

Mysigt.

> bräcklig. Vill heller inte ha den där lungplus
> eftersom jag får kräkreflexer när jag ser att
> man skall stoppa in delar av den i
> munnen

Lungplusen sitter förvånansvärt bra mellan tänderna och läpparna. Minus att den dreglar och måste spolas ren, så inte så bra att ha när man går på dejt. Finns det ngn luftvärmare som inte stör och sitter i vägen? Jag tvivlar.

Fjärdebrunn skrev:

>
> Ska köpa ett par Vittoria Hyper för jämförelse
> men hade inga problem att gå med klungan i 50
> blås med däcken idag.

Kanske finns kvar på PlanetX för mindre än 10£ styck så kolla där.

Såg en lite annorlunda langning förra veckan. Det var varken någon a-lagare som langade till en ungdom utanför systemet eller någon fotgängare som langade till en cyklist. Det var en lastbilspassagerare som langade till en fotgängare! Brovakten på götaälvsbron gick nämligen ut på cykelbanan just då en lastbil från ett matföretag åkte förbi och räckte över en fruktkorg =)

Fick en oväntad mekpaus då jag passerade ett revir för den hittills okända attackståltråden. Den anfaller från bakhåll, den här gången lömskt och framgångsrikt kamouflerad bland lite övrig harmlös bråte.
Från detta skyddade läge tog den ett perfekt språng rakt upp i mitt vevparti, där några tramptag sen skapade nåt som så ut som en korsning mellan en törnekrona och ett fågelbo kring vevpartiet.

Men efter en "Visa din misär"-värdig punka en vinter för några år sen där jag inte fick ut stickan som satt fast i däcket så ligger det numera en tång i sadelväskan, så det löste sig rätt enkelt ändå.

skrotfot skrev:
> Fjärdebrunn skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> >
> > Ska köpa ett par Vittoria Hyper för
> jämförelse
> > men hade inga problem att gå med klungan i 50
> > blås med däcken idag.
>
>
> Kanske finns kvar på PlanetX för mindre än 10£
> styck så kolla där.

Tack
Randonneurvarienten fanns bara i c40. De som bara heter Hyper fanns även i 35. Någon som vet vad som skiljer i rull, vikt och ev punkaskydd?

Överväger även att gå hela vägen och smälla på ett par Conti 4000 S II i 28 mm. Har ju rätt rejsiga hjul så då kanske det skulle vara mer passande. Punkakarma verkar jag ha :)

Blev precis med racehybrid.
Ett litet fixxer-upper projekt.
Tänkte på däck. Vad skulle ni rekomendera för pendling i sthlm. från norra sidan in, mestadels GC.
Nått med bra rull, komfort och punkaskydd.
Bredd etc...

Har Vittoria Randonneur Hyper 37 mm på crossen och Continental Grand Prix 4 Season 28 mm på landsvägscykeln. Båda bra pendlar-, vår- och höstdäck.

Första pendlingen på en och en halv vecka för egen del idag. Rullade på fint på huvudsakligen sopade (cykel)vägar. Hempendling imorgon pga festligheter på jobbet idag. Misstänker att det inte bli lika fint.

federico skrev:
> 19 Mars. Bullittpendlare med hund, snyggt!
> Frågade om jag fick ta en bild och lägga ut
> här, tackar!

Störtskön bild! Vår noffe blir avundsjuk på limmon!

Bodyn/navet blev uppfukkat på det gamla originalbakhjulet på CAADX i tisdags.
Fick slakta cykeln hemma i vardagsrummet så nu står bara en ren ram i mekstället, bortsett från vevaxeln som jag försökt banka ur utan framgång. Får nog lägga ramen med stumt motstånd och nyttja något tungt att slå med.

Att åka kommunal boskapsvagn känns som ett straff i jämförelse mot cykelpendling...

inte idag men igår, trodde det var nåt fel på vädret, 7 minus på ditvägen! Hemvägen skön dock, cyklade genom naturreservat då. Finväderssäsongen är på G.

Bitterheten är total.
Det krampade till i högra sidan av ryggen i måndags och sedan dess har det blivit kiropraktorbesök samt kommunalt hela veckan.
Fy fan vilken cykelabstinens jag har nu när man sitter på bussen och ser alla glada pendlare cykla förbi.
Känns dock smart att låta det läka helt innan man börjar cykla igen.

Trevlig helg på er!

Fin morgon. Pelotonen körde jubileumsrunda där vi betade av flertalet av Nackas backar över knappt 40 km. Jag fick ihop ytterligare 16 km transfer och pendling så nu kryper det lite i låren.

SMHI-appen lovar seriöst skitväder i eftermiddag. Himla tur att jag inte tog någon regnjacka då...

Räcerpremiär!
Luftade mina FFWD F6R också, ut till Fisksätra och tillbaka hem. Jobbar hemifrån, riktig vardagslyx.

Tillbaka
Topp