Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 7

Morgonen började med lite Alzheimer.
Efter att ha tagit på tights, knävärmare och skor så upptäcker jag att cykelkalsongerna ligger kvar på golvet. Iddes inte byta. Körde med återkommande noja om ljumskskav istället.
Bjöds på lite oväntad underhållning när en passerande hund fick frispel pga en gatumusikant och började yla ikapp med dragspelet
Hem blev inte mycket bättre. Tog nån extra vända upp till rummet innan jag fått allt med mig.

Konstaterar att jag måste köpa en skotork, tips?

Nu, leta efter skoöverdrag. För visst är det ett bra tillfälle att börja med sommarskor igen?

Aprilvädret är nästan komplett saknar bara blå himmel sol och värme, alla andra väder har vi check på.

2 April

Bilagor

• 2april1.jpg
    2april1.jpg
    109.8 KB · Besök: 38
  • 2april2.jpg
    2april2.jpg
    142.4 KB · Besök: 34
  • 2april3.jpg
    2april3.jpg
    73.5 KB · Besök: 42
Lite oväntat väder idag men ändå rätt skönt, färre cyklister ute idag. Skönt att höra om kaoset vid Älvsjö gjorde att det kändes som att ta cykeln var rätt beslut.
@Federico härliga bilder som vanligt

Mange. skrev:
-------------------------------------------------------
> Konstaterar att jag måste köpa en skotork, tips?

Jag har en coline med två rör från Classe som står på jobbet. Den funkar alldeles utmärkt för mig.

Fulracern konverterade sig till duo-speed i morse. Har någon grad eller nåt i växelreglaget som gör att vajern går av då och då, men det är nog ungefär när det ändå är läge att byta så jag har aldrig orkat gräva i det. 39x11 är inte alltid en optimal stadsväxel. Fast den är ju i alla fall oftast bättre än 53x11.

tuta skrev:
> 39x11 är inte alltid en optimal stadsväxel.

Jorå, den är helt optimal.
Motsvarar nästan på pricken 57-16 som jag pendlar med genom stan. Trampar inte ur den nån stans innanför tullarna.

Supertramp skrev:
> tuta skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > 39x11 är inte alltid en optimal stadsväxel.
>
> Jorå, den är helt optimal.
> Motsvarar nästan på pricken 57-16 som jag
> pendlar med genom stan. Trampar inte ur den nån
> stans innanför tullarna.

Men jag stannar ju vid rödlysen.

Supertramp skrev:
> tuta skrev:
> -----
> > 39x11 är inte alltid en optimal stadsväxel.
>
> Jorå, den är helt optimal.
> Motsvarar nästan på pricken 57-16 som jag
> pendlar med genom stan. Trampar inte ur den nån
> stans innanför tullarna.

Håller du hastighetsgränserna med den utväxlingen :P

Skitväder, hade hoppats på fin räcerpendling men det fick bli mtb då jag inte ville grisa ned räcern. Framförallt hade jag hoppats på en längre cykeltur i helgen i Roslagen men mil efter mil i regn och snöslask känns olockande.

Lite sådär eftersom jag punkade halvvägs till jobbet. Det gick fort att byta slangen men sedan lyckades jag inte få upp trycket med min halvsunkiga minipump. Till slut fick jag åka vidare med halvmjukt framdäck. Jag fick ta det lugnt men jag klarade mig i alla fall från genomslag.

Bytte från 37 mm slicks till 35 mm crossdäck innan avfärd för att inte halka omkring allt för mycket på snön. Rullade på fint. Klart uppfriskande med motvind och blötsnö i ansiktet. Ovanligt många cyklister på vägen mot stan, men väl där var det glesare. Märkligt!

Hoppas det smälter innan jag ska hem... Hade ju inte börjat när jag drog i morse, vinterdäcken hänger fint i en sopsäck i förrådet ju. Ta det fint i kurvorna kanske. Har inte jättelust att kolla hur bra fäste gp 4000 sII har ;-)

Hade sett fram emot en härlig pendling med racern, var ju så härligt på den igår :(. Nu när frihjulet på crossen givit upp och jag inte hunnit fixa med det fick det bli singelspeed stålhingst och plattisar för att slippa bli dyngsur underifrån. Minst sagt kallt om fötterna med converseskor blev resultatet...

Misär men ändå överkomligt. Blir nog värre på hemvägen om det blir lite mer blött på backen.
Hade förövrigt punka imorse så fick börja med att öva slangbytarhastighet. Det går snabbare och snabbare vilket är lovande inför Lindingöloppet MTB om en månad.

erik h skrev:
> sved lite i ansiktet. svårt att se. kallt om
> händerna.

Det är åldern...

Stumpy skrev:
> Bytte från 37 mm slicks till 35 mm crossdäck
> innan avfärd för att inte halka omkring allt
> för mycket på snön. Rullade på fint. Klart
> uppfriskande med motvind och blötsnö i ansiktet.
> Ovanligt många cyklister på vägen mot stan, men
> väl där var det glesare. Märkligt!

Dom flesta är kanske kvar ute i förorten och tränar snö och slaskcykling?

tuta skrev:
> Mange. skrev:
> -----
> > Konstaterar att jag måste köpa en skotork,
> tips?
>
> Jag har en coline med två rör från Classe som
> står på jobbet. Den funkar alldeles utmärkt
> för mig.

Jag har oxå den på jobbet, men timervredet dog efter två-tre användningar. Det behövdes dock inte, jag lödde förbi det med lödutrustning på jobbet, och den funkar fortfarande, ett typ 30 torkningar senare.

Jag skippar väldigt sällan pendlingen men gjorde det idag pga. en samling faktorer. Kändes klent och fegt.

erik h skrev:
> sved lite i ansiktet. svårt att se. kallt om
> händerna.

+ 1, och det såg ut att drabba ung som gammal.

Borde tagit på skoöverdragen istället för att rycka på axlarna efter titten genom fönstret där de förpassades ned i ryggan. Torkskåp och extrakläder räddar dagen och kvällens alley cat...

tuta skrev:
> Supertramp skrev:
> -----
> > tuta skrev:
> >
>
> > -----
> > > 39x11 är inte alltid en optimal stadsväxel.
> >
> > Jorå, den är helt optimal.
> > Motsvarar nästan på pricken 57-16 som jag
> > pendlar med genom stan. Trampar inte ur den
> nån
> > stans innanför tullarna.
>
> Men jag stannar ju vid rödlysen.

Äh vadå. Inga problem att komma igång efter att ha stannat för rött. Man förlorar kanske ett par placeringar precis i starten, men efter en tre fyra kraftfulla tramptag så är man förbi och har lämnat hela pendlarmaffian bakom sig igen.

Nu, GLAD PÅSK! Händelselöst, snön smält och inte alltför blött heller. Hade nästintill önskat saltsoparn ut så han kunde kasta bort spillgrussom letat sig in i banan som saltsoparn dragit till kanterna, och även massa skit bilarna har dragit upp från vägen, sparkade just tillbaka en navkapsel...

Menade inte att det skulle vara problem. Det var ett (dåligt?) skämt som syftade på att du är ökänd rödljuskörare. :-)

Inte rödljuscykling heller. Det är en mycket exakt vetenskap, tar åratal att lära sig utöva så ingen känner sig kränkt.

Senast ändrad:
En sväng förbi Sköndalsbanan för att kolla vilka verktyg som behöver tas med till morgondagens banarbete innan cyklingen. Kanonväder.

prejad av en bil som fick för sig att börja köra på cykelbanan helt plötsligt i en nerförsbacke. cykeln funkar bra utan framväxel. hittade bortsprungen hund så hemvägen tog 30 minuter längre.

Fin pendling idag, har aldrig varit enklare att passera slussen än idag. Ty den ökända korsningen med Hornsgatan var avstängd med betong fundament för fordon så det var bara att rulla på. Vågar man hoppas att det skall vara så resten av sommaren.

bossjo skrev:
> Fin pendling idag, har aldrig varit enklare att
> passera slussen än idag. Ty den ökända
> korsningen med Hornsgatan var avstängd med betong
> fundament för fordon så det var bara att rulla
> på. Vågar man hoppas att det skall vara så
> resten av sommaren.

Ledsen. Två veckor sägs det.

Ofrivillig sovmorgon, finväder, grön våg och racerpremiär kapade pendlingstiden med mer än 20%. Underbar morgon med kul cykling, men väl framme känns det inte direkt lämpligt att snitta +30/km/h från västerort till city...

Tillbaka
Topp