Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 7

En kille på silvrig 26" MTB drog iväg efter rödljuset mot Stadsgården. En annan på 29a hängde på. Sedan körde de som cykeltjuvar kors och tvärs mellan omkörda och mötande. Såg fördj~vligt ut. Hoppas jag inte ser likadan ut. Jag upplever det inte så iallafall.

I övrigt finpendling med sambon.

Jaha, tbax i stan igen. MTBpendlade via skogen för att sedan spana in horderna med cyklister i stan. Skogen var trevligare och jag hade helst stannat där resten av dagen. Tänkte lite på de som kör BPB.

Höll på att bli överkörd av stadsbuss när denne skulle in till hpl.
Informerade föraren vänligt om olämpligheten i detta, men på det örat var han inte mottaglig så då blev jag lite argare i mitt tonfall.
Vi skiljdes inte som vänner. När han hann ikapp mig några hundra meter senare såg han till att markera riktigt styggt mot mig när han stannade vid nästa hpl.
Som tur var så kom jag inte ihåg regnummer eller bussnummer så jag slipper ägna dagen åt att skriva brev till förarens chef i affekt.

bossjo skrev:
-------------------------------------------------------
> Första vändan efter sem segt och mycket folk men
> ändå skönt. Fika i morgon?

Svårt att hinna med en vuälta då, få se...

Första på 6 veckor och det var ju lite trevligt ändå.

Men det var glappt och skruttigt. Varken vevlagret, drivlinan eller bromsklossarna hade monterat sig själva på hela sommaren trots att de legat på bänken alldeles nära cykeln hela tiden. DÅLIGT.

Första på åtta veckor, förvånansvärt lätt och oflåsigt. Cx:en rullade av sig själv över Västerbron i jämförelse med hur det är att krångla sig fram på Sörmlandsleden med mtb.

Första pendlingen någonsin för mig och jag överlevde Liljeholmsbron Västerbron Fridhemsplan osv helavägen upp till Valhallavägen. Så jag kan ju inte vara mer än nöjd..... :P

De verkar ha minskat tiden då det är grön våg på götgatan. 06:20 var vi en klunga på 10 cyklister som fick stanna vid alla övergångställen. Rödljusmoralen var ändå god så länge det var övergångsställen men staden har lite att jobba med även på paradgatan.

Pågrund av tillfälligt hjärnsläpp så blev det dubbdöäckspremiär idag. Visserligen bara 3 kílometer och bara bak, men ändå. Vinter is coming.

Arsozath skrev:
> Pågrund av tillfälligt hjärnsläpp så blev det
> dubbdöäckspremiär idag. Visserligen bara 3
> kílometer och bara bak, men ändå. Vinter is
> coming.

Haha!
Dagens bästa.

vuältan bitvis sprayad med nyslaget gräs, ja bara på GC-banan förstås, bilbanan var ren som ett operationsbord så den rekommenderas för er med räser.

bonbon skrev:
> Såg ut som det mysfikades på Hornsgatan?

määh varför stannade du inte, längesen ju!

staine skrev:
> bonbon skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Såg ut som det mysfikades på Hornsgatan?
>
>
> määh varför stannade du inte, längesen ju!

Tröghetsmoment. Främst i hjärnan.
Får bli nästa gång!

Passagen på Värmdövägen förbi brandstationen och avfarten till Järlaleden är usel. Antingen en 90-graderskrok och överfart med bilarna blind side från vänster längs G/C-banan eller svänga ut på bilfälten och fortsätta där förbi avfarten. Jag och många andra bockstyrependlare väljer det senare. Det blir ofta rörigt. Idag indignerade någon och tutade ilsket. Jag försökte vinka glatt. Det var där jag blev duschad förra veckan.

Vädret är magiskt.

Cykelbanorna är välbefolkade.

Den kan nog bli en VuÄlta på hemvägen.

Hann cykla 1,2 km. Hög fart nerför backen. Grönt och såg varken de stora vassa glaskrosset el bildelarna som låg där på passagen, hörde bara panget då jag körde över något, tittade först bakåt och sedan ner på framhjulet... Medan jag väntade på en bil så stod jag där som en grindvakt "kör runt refugen" till alla andra som kom susande.
Felanmälde vid framkomst iaf. Kul start på dagen.

Igår kom jag 1km innan jag vände hem med vint framhjul och fick ta tricken, på kvällen riktade jag upp efter bästa förmåga så idag kom jag hela vägen till en cykelverkstad innan jag avbröt och lämnade in för riktning. Jag blev rejält svettig iaf så det måste sett kul ut när jag kliver ur en taxi med cykelkläder och svetten rinnandes.

Misärpendling när den är som sämst, kom regn o rusk, kom mörker och kyla, men låt våra cyklar vara hela!

Aliide skrev:
> Jahopp. Skulle hämta cykeln. Dubbelmisär. Borta.
> Stulen. Glaset och skiten dock kvar.

Glaset? Har du en cupé?

Fint väder men lite kyligt kl 04:30, punka vid fotografiska. Börjar bli lite snabbare på slangbyte men ändå lite tidigt för såna övningar. Funderade just över slitytan på CX-däcket häromdagen, fick svaret imorse alltså ;-D Rullade mer lättklädd och med motvind hemåt, solen värmer skönt.....men snart dags för dubben....som någon här redan tjyvat på!! ;-D

Aliide skrev:

Fy vale vicken eländig cykeldag! Var det en fincykel också?

:P

Aliide skrev:

Hur var Gårdagens pendling. Finfin. Jag pendlar ju inte varje dag så varje gång är lite spciell.
Tog tjänstebilen och lämnade hos kollega i bromma och fick 1½ mil cykling på fincykelvägarna in mot stan. Väl framme visade det sig att jag var 2 timmar tidig. Finfika-lunch på rosendals trädgård.

Hempendlingen i motvind, kom inte ihåg hur mycket bonusträning man får av det. Dokumenterade en del 'sevärdheter'.
Memilen redo.
Memil.jpg

Jag behövde bara kolla kartan ett par gånger för att hitta ut till Hägernäs, men det gör inte resan mindre intressant.
Norr om Mörby anses inte cyklisters säkerhet så viktig.
Pendelvg2_Mrby1.jpg

Det är roligt förbi Hägernäs station. 2 'fällor' och en grind.
Pendelvg4_Hgerns_stn.jpg

Men man får 500 meter belöning efteråt.
Pendelvg5_Hgerns_stn2.jpg

Det verkligt roliga börjar när man lyckats trassla sig rätt väg genom Arninge och ska vidare norrut, eller nåt sånt (även mot Vallentuna o täby kyrkby).
Pendelvg8_arninge_ut1.jpg

Pendelvg9_arninge_ut2.jpg

Pendelvg11_Arninge_ut4.jpg

Väl förbi dödsmakadamet så finner man detta.
Pendelvg12_Arninge_ut5.jpg

Ah, det går att komma igenom.
Pendelvg13_Arninge_ut6.jpg

För att bekräfta att det är cykelväg.
Pendelvg14_Arninge_ut7.jpg

Om någon hittat hur man cyklar vidare nordväst utan att behöva cykla väster om Ullnasjön så skulle jag bli tacksam. Nu blir det såhär.
Pendelvg16_ArningeGolf1.jpg

Pendelvg17_ArningeGolf2.jpg

Pendelvg19_ArningeGolf4.jpg

tur jag har en cx...
Pendelvg20_ArningeGolf5.jpg

Jag är inte den enda som inte hittar en bättre väg.
Pendelvg21_ArningeGolf6.jpg

Slut på terrängbanan? Glöm det.
Pendelvg23_ArningeGolf8.jpg

Öster om Arninge golf-banan (named and shamed) finns en väg, på kartan, i verkligheten ser det ut så här. Hade man kunnat köra den hade man vunnit en del...
Pendelvg24_ArningeGolf9.jpg

Man måste ändå runt Rosenkälla trafikplats för att komma åt vägen förbi Gillinge och upp till 268an.
Pendelvg26_Rosenkklla2.jpg

Sen var det bara att mata på i motvinden de sista 2½ milen. Hade jag inte haft bråttom ut att klättra efteråt hade det blivit dopp i närmsta sjö hemma. Men jag lyckades iallafall sätta en ny 7a på kvällspasset på klippan. :)

Senast ändrad:
Aliide skrev:

Surt.

Gjorde väl inte jättemycket på just den cykeln.
Däremot trist med självriskeliminering hos Falck/Solid. De kräver visst att man köper en ny cykel av samma märke för att få ut pengarna. Är det värt att få ut 1500 spänn för en ny ful Nishiki-hybrid? Eller bara ta pengarna från Folksam och köpa vad man vill? Ska väl åka ut och kolla marknaden...

Nyservad och nytvättad i helgen och alla lysen jag äger och på, ny större sadelväska och däcken är det väl värsta att bli av med. Han på Folksam trodde att iom att de vassa glaskrosset och hårdplastskräpet var avsiktligt ditlagt eftersom det var endast på passagen och lite på övergångstället. Att folk liksom jag ställer cykeln och tar en bil för att komma till jobbet och alltså är borta några timmar. Och under den tiden föra iväg cyklar.

Såg ut att vara rätt lugn blåst imorse när jag vaknade. Men efter 5 min i sadeln mot Kävlinge från Malmö kändes benen som spagetti. Sen följde 3.5 mil motvind och svärande. Till min förtjusning hade vinden vänt när hemfärden påbörjades och 3.5 mil kraftig sned motvind hem. Livet är underbart. Ser fram emot morgondagens tur.

Senast ändrad:
Alltid lika spännande vid Munkbroleden/Kornhamnstorg i Stockholm. Vilka cyklister stannar för gående? Vilka cyklister behöver panikbromsa för att folk vill gå över cykelbanan?

Tillbaka
Topp