Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Stannar och släpper fram korsande trafik vid Slussen. Hör hur någon skriker "djävlar" bakom mig och en ung tjej i hög fart klipper nästan den korsande trafiken. Cyklar ikapp och berättar att hon har väjningsplikt där. "Jaha" svarar hon förvånat. Vaddå jaha? Som om det inte vore nog med skyltar som meddelar att farten ska sänkas, farthinder, målade hajtänder i gatan och skyltar som talar om att man har väjningsplikt så är korsningen dessutom utrustad med blinkande ljus. Pucko!

Tillbaka på cykeln efter några dagar kommunaltrafik. Kändes fint trots en mördar-tisdagstur kvar i benen från igår.

Lövholmsvägen i Gröndal nu helt avstängd som en liten surprise till mig som hade noll marginal idag så det blev en rejäl omväg och sen mötesankomst med rufsigt utseende. Känns som det borde funnits någon smartare väg via Vinterviken där. Körde förbi en racerdam i Årsta, för att sedan köra om henne igen på Essingen efter Gröndals-debaclet. Hon visste bättre.

Märkte halvvägs att jag saknade ryggsäcken på ryggen... Det var bara att vända och åka hem och hämta den. En dag som denna gjorde det inte så mycket.

Upptäckte ett irriterade ljud igår som jag inte riktigt lyckats lokalisera. Ett "pip" ljud. Tror det kommer från något av hjulen för det uppstår en gång per hjulvarv fast endast då jag är på cykeln. Står jag bredvid och lyfter hjulen och sätter fart på det hörs inget. Det låter oavsett om jag står upp, sitter ner med eller utan händerna på styret. Funderade om det var gaffeln men tror inte det.
Provade att sätta en tejpbit runt ventilen fram igår för det lät när ventilen var i botten men det låter fortfarande. Cyklar ska inte låta... suck.

Träningsvärk och seg måndag och tisdag men idag är trycket i benen är tillbaka efter 5 mila turen i söndags fast jag märkte inte det förrän jag blev omkörd och hakade på. Ok 5 mil är kanske inte så mycket men (minst) 10 kg övervikt, motvind, uppförsbacke i 2.5 mil samt midsommar med grillat, öl och sena kvällar tog sin beskärda del - nu när man börjar bli gubbe har man inte samma buffert längre :D.

Tog det lugnt för att andas ut alkoholångorna från gårdagen. Inte gick det långsammare för det. Märklisch.

Länge sen jag skrev här nu, idag är sista pendlingsdagen innan semestern, TJOHOO! Senaste tiden har det varit varmt, inget regn och blåsigt då och då. Det har varit en bra pendlingsvår enligt mitt tycke. Hoppas på att hösten blir lika bra sen. Imorgon ska jag ner lite fort till jobbet och äta någon avslutningslunch som det var prat om, efter det kommer cykeln få stå, vi ses 1 augusti kära pendlingsfolk.

Detta gjorde dagens pendling till en av de bästa nånsin:
image.jpeg

Man kan inte annat än att bli glad.

Peth sa:
Detta gjorde dagens pendling till en av de bästa nånsin:

Man kan inte annat än att bli glad.

Edit: det var ett par hundar som höll pli på fåren, och precis efter att bilden togs så rensade en av dem vägen på får. Tog max fem sekunder, imponerande!

Jo tack.
Sista svängen till grottekvarnen på ett par dagar-veckor-månader.
Gjorde mig ett ärende till Årstafältet på morgonen.
DVS. Jag körde mot pendeltrafiken (helt lagligt).
Inte behagligt.

staine sa:
Stumpy sa:
Race mot buss 401 från Ältakrysset. Kom först till Sickla.

Dagens deal (25€) på pendlardäcket Vittoria Voyager Hyper på Planet X idag. Test här. Gruppköp Stockholm?

Tjugo pund? Och vad väger skrället?
Men är du säker så varför inte? Ett par iaf, OM, säger om, man kan sätta dom på en cx.

Enligt det länkade testet väger 35orna ~400g. Jag pendlar på sådana sedan nått år tillbaka på crossen och har aldrig haft skönare däck. Tänkte köpa ett par 32or för att testa och ha som reserv. Kanske sambon får dem.

Stumpy sa:
Race mot buss 401 från Ältakrysset. Kom först till Sickla.

Dagens deal (25€) på pendlardäcket Vittoria Voyager Hyper på Planet X idag. Test här. Gruppköp Stockholm?

Pendlade med 32:or förra året, de var sköna men reflexranden började lossna efter sub 100 mil.
Men jävligt prisvärda mtp komforten!

Drar du ett gruppköp är jag på.

Dagens pendling gick i gubbtempo har jag för mig.

Mina 35or har inte haft antydan till att tappa relexranden trots många hundra mil.

Ange antal och storlek, så lägger jag en beställning i eftermiddag.

Stumpy sa:
Mina 35or har inte haft antydan till att tappa relexranden trots många hundra mil.

Ange antal och storlek, så lägger jag en beställning i eftermiddag.

Jag är gärna också med.
2st 700x32 "Black with reflective stripe"

Senast ändrad:
Bra rull i medvind. Enda incidenten var cyklisten som dök upp skymd av buskar på Solna Strand och låste bakhjulet tack vare en grusfläck. Det gick bra. Man kanske skulle ta med en häcksax någon dag och röja lite där sikten blivit alltför dålig.

Är inte morgnarna varmare än de brukar så här års? Måste vara El Niño.
Fick lite avkavlingskänsla i framdäcket i en sväng när jag bromsade.
Nu blir det lite semester. Hörs.

Trött.
Ett par, man kvinna, tittade på något oerhört intressant på hennes telefon.......valsade omkring på cykelbanan. Jag, en mamma och hennes dotter fick snällt cykla om dem på gångbanan. Jag påpekade det uppenbara och fick mig en jävulsk utskällning av mannen.

Den siste idioten är inte född.

AxelSthlm sa:
Trött.
Ett par, man kvinna, tittade på något oerhört intressant på hennes telefon.......valsade omkring på cykelbanan. Jag, en mamma och hennes dotter fick snällt cykla om dem på gångbanan. Jag påpekade det uppenbara och fick mig en jävulsk utskällning av mannen.

Den siste idioten är inte född.

Är väl inte så konstigt att du blir utskäld när du cyklar på gångbanan... ;)

Själv hade jag en händelselös tur idag, trött och seg i benen. Skönt med helg snart!

Lugn morgon. Osäkert om det var med- eller motvind. Mötte brommaflyget och då brukar det vara medvind, men det kändes som motvind. Enda händelsen var ett dagisekipage (pappa med barnvagn och ett barn gående) som plötsligt kom ut från en skogsstig. Vi upptäckte varandra i tid, kanske tack vare mitt reflexmässiga pling, och hann bromsa in säkert.

Hopplöst att ta sig fram på de kassa c-banorna i Solna när man har bråttom och måste passa en tid. Alla långsamåkare är i vägen och varje omkörning ett riskmoment. Dålig infrastruktur och den vanliga anarkin av fotgängare och 'söndags'cyklare.

Lite drygt dubbla distansen hem igår för att köpa en momentnyckel. Flyttade på en gigantisk jävla trottoarskylt av fällbar typ som en bildäcksmånglare hade ställt ut mitt i GC-banan för att upplysa om att GC-banan inte var deras infart. Tyckte att den stod mindre trafikfarligt bredvid vägen med tanke på att den saknade reflexer. För övrigt anser jag att om bilister inte kan skilja mellan en infart och en skyltad GC-bana så kanske det är dags att införa bilkörkort i det här landet.

Momentnyckeln visade sig vara bra att ha. Tror inte jag hade haft fingertoppskänsla för hur lite 5 Nm verkligen är. Otroligt skönt att slippa glappandet i styrlagret i morse.

Tillbaka
Topp