Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Skön pendling till jobbet- lite för varmt på vägen hem..
Möte faktiskt 2 pendlarcyklister på vägen hem - Pendlar kanske lite udda tider men har ändå 15 km tur o retur..

Alla verkar dragit till midsommar, bara vi inom vården som jobbar. Och de få bilister som var ute nu på kvällen var på gott humör och stannar och vinkar fram. Snabbt hemma. Ryktas om ösregn på alla väderappar i morgon bitti, finns risk att det blir tunnelbana-buss.

Glad midsommar på er kontorsråttor!

Sega ben efter helgens löppass, så lugn pendling idag.
Trodde det skulle vara lugnare på cykelbanorna idag men västerbron var i vanlig ordning ett lemmeltåg.. Kanske nästa vecka stora massan gå på semester?!

Punka. Hade jag i torsdags morse också.

Pumpade bara upp däcket och kom nästan till jobbet. Nu står cykeln ledsen i cykelrummet och väntar på en liten mekinsats innan jag kan ta mig hem.

Ser fram emot medvind hem.
Fin morgon.
Himla mkt krångel och omledning här:
krngel.PNG

Men det var skyltat i alla fall hur man skulle cykla.

Total kollaps vid JMs nybygge i Gröndal, Lövholmsvägen.
Detour via nygrusad skogsstig.

I övrigt fler livsstilscyklister.
Tror jag spottade en el-assad singlespeed.
Funkar det? Eller var den en ny moped klass2?

Då jag är hemlös hela veckan pga massa renovering hemma bor jag i en kappsäck tillsammans med barnen och måste lösa pendlingen till fots och med kommunala medel. Bara överlevt morgonens hallabalo men redan deppig. Undra hur detta ska sluta.

zodah sa:
Fin morgon.

Är det vid Shellmacken?
Aja skitsamma, jag fick en rostig spik genom halva foten igår så det blir nog chill för mig ett tag framöver. Trampa med hälen är sådär kul.

Snabbt i medvind. Sällan man kör på stora klingan i vanliga fall. 50+ på Bällstavägen förbi flygplatsen. Tomt på cykelbanan förstås.

staine sa:
zodah sa:
Fin morgon.

Är det vid Shellmacken?
Aja skitsamma, jag fick en rostig spik genom halva foten igår så det blir nog chill för mig ett tag framöver. Trampa med hälen är sådär kul.

Nä, det där är ju min gamla pendlingspassage, salig i åminnelse, mot Östberga och Årstafältet,
Trist med spiken. Krya fort!

Min pendling var sömnig och händelselös. Såg en elcyklist jaga ett svetto. Orka.

SuperApe sa:
staine sa:
zodah sa:
Fin morgon.

Är det vid Shellmacken?

Nä, det där är ju min gamla pendlingspassage, salig i åminnelse, mot Östberga och Årstafältet,
Trist med spiken. Krya fort!

Min pendling var sömnig och händelselös. Såg en elcyklist jaga ett svetto. Orka.

Ja, exakt. Stureby utmed Huddingevägen, en bit söder om återvinningscentralen Östberga. De har hållit på ett bra tag med ombyggnad/tillbyggnad men nu var det helt avstängt min vanliga väg, fick köra omväg (blå linjen).

Ja fattar. Det byggs ju överallt så visst låt dom jävlarna sabba våra blunda och köra-sträckor bara. Fan det gör ju ONT! :(

Lite mindre folk ute både cyklister & gångtrafikanter i morse.

Höll på att klyva en gubbe som var mer intresserad av sin cigg i munnen än se sig för när han klev ut som gubben i lådan på cykelbanan.
(Han kom ifrån en skymd plats.)
35km/t cykel med 95kg kloss på vs gubbe med cigg = dåligt....

/N

staine sa:
Aja skitsamma, jag fick en rostig spik genom halva foten igår .

Spik i foten?
Spik...
.. i Foten?
Spik i foten!
Du kommer här med spik i foten!
Men jag ska tala om för dig, på Franska revolutionen du, då gjorde dom processen kort med adelsmännen Du.
Dom högg huvet av dom som limpskivor Du!
Tjoff, tjoff , tjoff tjoff!
Dom skulle vara djävligt glada om dom hade haft en spik ifoten, kan jag tala om för dig!

heklamama sa:
staine sa:
Jo, sant. Och för Jesus var det 4 gånger värre. Så why klaga.

Jepp det va farsan hans som var efter honom å ville sätta dit honom för all skit i hela världen*

*Fritt efter Thomas Tidholm

Jo, och för besväret blev han konungarnas konung. Med all makt i himlen och på jorden.

Källa: Nedrökt rastasnubbe på Mariatorget.

Snart får man cykla hem igen!

zodah sa:
Fin morgon.

Bättre där än knaskaoset vid Slussen. Den lätta ångesten över en sen start byttes raskt mot "vilken tur att jag inte behövde upptäcka det här under full rusningstrafik!".

Och I morgon, efter finfikat, så får jag se hur det funkar från Hornsgatan,

dabac sa:
zodah sa:
Fin morgon.

Bättre där än knaskaoset vid Slussen. Den lätta ångesten över en sen start byttes raskt mot "vilken tur att jag inte behövde upptäcka det här under full rusningstrafik!".

Och I morgon, efter finfikat, så får jag se hur det funkar från Hornsgatan,

Idag har DN ett embryo till artikel om cykling vid Slussen. Kort och konsist. Är detta DNs variant av en one-liner?

http://mobil.dn.se/sthlm/cyklister-blir-fotgangare-vid-slussen/

Hade en cyklist på rulle som tydligen tyckte att det var en bra idé i motvinden. Plötligt upptäcker jag att en hantverkare håller på och drar en relativt tunn elledning rakt över gatan. Jag slår på bromsen med full kraft för att inte klippa ledningen med huvudet, snubben bakom kör rakt in i mig. Han går i backen men jag klarar mig. Cykeln fick lite stryk, sne bromsskivan samt en stänkskärm som inte är sig lik.

Jag är upprörd, snubben bakom är mest rörd och hantverkaren är smått chockad. Jag lugnar snabbt ner mig och fattar att detta inte leder någonvart. Hantverkaren fattar att han har gjort fel i gen poäng med att älta det hela, tar honom i hand och vi skiljs som vänner. Det gick bra för hjulsugaren, sa till honom att inte ligga på rulle när man pendlar, tror att budskapet gick hem!

Imorse var nog rekord i mötande cyklister i mitt pendla på tvären, alltså typ 10ggr fler än vanligt..
Blev nästan klaustrofobisk..

Grusvägspendlade på hemvägen, fick sicksacka runt flanörer istället, ser inte folk på bollsport?

Tror jag hamnade lite fel förbi slussen i morse. Antiflow. Så här verkar det tänkt att man skall cykla:
image.jpeg

Fast jag vet inte om den högra cykelbanan ner mot slussplan är öppnad ännu?

Lingon sa:
Tror jag hamnade lite fel förbi slussen i morse. Antiflow. Så här verkar det tänkt att man skall cykla:

Fast jag vet inte om den högra cykelbanan ner mot slussplan är öppnad ännu?

Jag följde rött båda på morgonen och eftermiddagen, funkade bra. Det gjorde även de flesta bilar söderut på Skeppsbron.

Dagen började med att jag spanade på en BMW-förare.
Han var fullt upptagen med att pilla på sin telefon.
Missade därför alla omläggningsskyltar vid bygget Lövholmsvägen.
Han bromsade dock innan stängslet.

Såg sen en snygg ljusblå OnOne Pompino.
Kaos deluxe vid Liljeholmsbron / Långholmsgatan / Västerbron.

Slut på rapporten.

Hempendling igår kväll vid 21-tiden. Termometern vid Birkaterminalen visade 24 grader och flaggorna hängde rakt ner. Lüx!

Medvind för första gången på länge, prenumererar gärna på den vindtypen så det är lite frustrerande när leveranserna så ofta uteblir.

Pfaff sa:
Färdigpendlat. För gott.

Så fel man kan ha! :)

Fick ett erbjudande jag inte kunde tacka nej till så efter 2 månaders semester och 3 dagar som pensionär blir det till att pendla igen, nu 28 km om dagen. Första idag i strålande sol och medvind. Till jobbet, konstigt nog inte hem.
Hittar väg något så när men det kan nog bli bättre, Malmö är rödljusens stad.

Ekrade färdigt bakhjulet igår kväll trots upptäckta sprickor. 200 meter hemifrån upptäcker jag att kassetten sitter löst. Väl framme vid jobbet upptäcker jag en skada på däcket. När jag ska hem upptäcker jag att det är pyspunka.

...undrar om jag vågar behålla navet till ett nytt hjul?

Bilköer från Gamla Stan, där jag började min resa, via Hornsgatan och upp på Västerbron. Slussenbygget och trasig Södertäljebro gör sitt. Tänkte filma från cykeln men bilar och hästskjutsar som stod över cykelfält och i korsningar gjorde att båda händerna behövdes på styret då jag kryssade emellan... Propagandacykling.

Imorgon tänker jag prova nya bron över Slussenbygget mot Skeppsbron och alla dess luriga passager. Den breddade banan, kurvan mot Munkbron är riktigt snabb när medtrafikanter tillåter.

Pfaff sa:
Pfaff sa:
Färdigpendlat. För gott.

Så fel man kan ha! :)

Fick ett erbjudande jag inte kunde tacka nej till så efter 2 månaders semester och 3 dagar som pensionär blir det till att pendla igen, nu 28 km om dagen. Första idag i strålande sol och medvind. Till jobbet, konstigt nog inte hem.
Hittar väg något så när men det kan nog bli bättre, Malmö är rödljusens stad.

Hehe, snyggt "jobbat"!
:-)

Första pendlingen med SPD-pedaler. Jag dog inte men fegade och kopplade ur när jag snirklade mig genom bilkön på Norrlandsgatan. Motvind, men ändå snabbt, måste bero på pedalerna.

ipv6 sa:
Ekrade färdigt bakhjulet igår kväll trots upptäckta sprickor. 200 meter hemifrån upptäcker jag att kassetten sitter löst. Väl framme vid jobbet upptäcker jag en skada på däcket. När jag ska hem upptäcker jag att det är pyspunka.

...undrar om jag vågar behålla navet till ett nytt hjul?

Du som stod i närheten av Björnboda?
Isf trevligt att råkas ;)

På väg hem igår mötte jag en kompis som stod och blödde- en bil hade svängt in framför honom vilket resulterade i en bruten nackkota och en del sår (plus ett trasigt framhjul , brutet överrör och en mosad hjälm. Både han som svängde och ett vittne hjälpte honom till akuten.)

Och i morse svängde en sopbil in framför mig. Fri sikt, rak väg och solen bakifrån för sopbilen. Jag hann som tur är stanna i tid.

/T

Tillbaka
Topp