Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Vilse i Duvbo men tror det var Yps? från självaste KBCK som jag hade turen att träffa på och som ledde mig rätt mot Jakobsberg stressad som jag var. Hem lika stressad men hittade ändå :)

Olycka just vid avfarten Liljeholmsbron, såg ut att vara 2 cyklister som krokat i. Blod på asfalten och kvinna som låg på rygg med blödande haka. Många som hjälpte till och ringde, så jag rullade vidare.

Har ni slutat cykla eller? Det var en mycket fin morgon. Iddes inte trycka mer luft i däcken. Stannade och tog en latte och tittade på en sopbils äventyr på Ynglingagatan.

Lite myspys via Erstavik förgyllde morgonen.
Benen fungerade förvånansvärt bra, trots att de var lite slitna efter gårdagens backträning.

Edit: Trafikomläggning vid Slussen igen. Nu tillbaka till vanliga tunneln från Stadsgården. Blev lite fintad där.

Senast ändrad:
Fick framhjulet kapade av en annan rejsercyklist i conti bibs vid backen upp till slussen från skeppsbron igår em. Han girade vänster för att korsa två filer och cykla ned saltsjörampen utan att ge tecken. Höll på att sluta riktigt illa men både höll sig upprätt på något sätt....skrek nåt i stil med DUDE!!! (fick inte fram något vettigare)

Tror det var lite bådes fel egentligen då jag var på väg förbi honom med hygglig fart(ifs på hans vänster sida som sig bor), och vi både fick oss en tankeställare.

Händelselöst pendling imorse lite senare än vanligt.

Fick passera förbi frugans arbetsplats på vårdcentralen för lite volontärsjobb åt landstinget. Även skrivbord skruvades och bars. Fler volontärer till landstinget!
image.jpeg

Blev kränkt av en mtb-cyklist i flippflopp. Fick kränka en gammal tant på damcykel för att känna mig lite bättre till mods. Nu på jobbet och livet är som vanligt igen.

Ovanligt befolkat på delar av min pendlingssträcka. Passerade 3 cyklister och en gående inom loppet av 500m.
Tur att det är ovanligt då alla 4 antingen befanns sig mitt i den omarkerade gcb eller till vänster som en av cyklisterna. 3 hade lurar i öronen. Varför varför varför???

Passerade såklart samtliga med stor försiktighet.

staine sa:
Fick passera förbi frugans arbetsplats på vårdcentralen för lite volontärsjobb åt landstinget. Även skrivbord skruvades och bars. Fler volontärer till landstinget!

Länets habitanter tackar dig.
Noterar att du ännu inte vuxit ur tröjan.

Min medpendlare skrapade pedal i asfalt vid sväng. "Jag tror mina pedaler är längre än andras"

Reste mig i ottan.
Pendlade åt fel håll mot Årsta.
Dubbelriktade cykelbanor hörrni, är det en så bra idé?

Annars ren propaganda.

åker tunnelbana idag vilket resulterade i någon allergisk reaktion med ett igensvullet öga som resultat.
Inte hälsosamt att åka tub..

Stumpy sa:
staine sa:

Snäckans Mekservice - Hur lägger man sin beställning?

Boka här. Vi utför såväl sadeljusteringar som kollar luften i däcken. Och, en extra feature från i år, kollar att styret sitter fast!

Tack f filmen Mats :)

Och Ja Kaj, man är väl inte FET heller ;p

staine sa:
Stumpy sa:
staine sa:

Snäckans Mekservice - Hur lägger man sin beställning?

Boka här. Vi utför såväl sadeljusteringar som kollar luften i däcken. Och, en extra feature från i år, kollar att styret sitter fast!

Tack f filmen Mats :)

Och Ja Kaj, man är väl inte FET heller ;p

Inte du nä. Men hur många watt snor de där brallorna egentligen?

AxelSthlm sa:
staine sa:

Frågade du farbrorn på bilden om det var ok att outa honom här?

Den diskussionen skulle bara kunna genomföras framför en spegel....

AxelSthlm sa:
staine sa:

Frågade du farbrorn på bilden om det var ok att outa honom här?

Farbror? Det är en dummy som dom satt ut för att skrämma barnen. Och cykeltjuvar.

Segt som f-n, motvind sen lunchkoma och hempendlingen gick inte bättre den heller, givetvis hade vinden vänt. Jag har noterat ett underligt faktum, ju högre fart jag håller ju större är sannolikheten att mötande cyklist trots att vi har ögonkontakt helt i strid med normal logik styr över på min sida och jag får tvärbromsa.

Såg på håll en liten tjej, cirkus fem år saktade ju ner farten för barn i närheten men det hade ju inte behövts egentligen, finare och stadigare högertrafik cyklar få vuxna. Blev en liten pratstund medan vi cyklade bredvid varandra. Härligt med barn som kan cykla! (och hjälmen rätt på huvudet också). Såg sig om bra och sökte ögonkontakt med bilisten ut från rondellen när hon skulle cykla över den rödmålade passagen (finns anledning till den färgade asfalten). Frågade till slut om hon var ute och cyklade helt själv (såg ingen tydlig mamma el pappa i närheten), "nä, min pappa står där borta", stod en med mekproblem en bit bort (hade noll grejer med mig så ingen hjälp från mig...). Våra vägar skildes. Och sedan vanliga tråkiga händelselösa vägen hem.

Efterdyningarna av den senaste förkylningen gjorde att jag tog helt slut halvvägs. Innan dess var det bra tryck i benen och händelselöst. Igår morse däremot då var det ett rådjur som gick ut på vägen bara ett par metet framför cykeln och så såg jag en man valla en relativt stor flock med får medelst hund. Sånt ser man inte allt för ofta.

Fint väder!

Skön morgon.
Var nära att gå omkull när jag tog en kurva där asfalten övergår i grus i närmare 30 och både fram och bakdäck kanade iväg i gruset. Lyckades parera och få loss en fot som stöttade och fick ett fint kast på cykeln men allt löste sig.
Hade kanske fungerat bättre om jag haft kvar grusdäcken istället för att bytt till Schwalbe One..

Jag cyklade! I jämt strax över käka-glass-tempo. Hamnade bakom ett memiltåg och istället för joina kalaset betraktade jag spektaklet försvinna i fjärran. Vad håller vi på med?

Hejade snabbt på bossjo och dabac på väg hem igår i slutet på g.huddingevägen hade bråttom hem så hann inte snacka, men de såg ut att ha det gött.

Sen händelselöst pendling imorse.

Roligt sällskap genom gröndal igår. Han hade det lite jobbigt med räls och trottoarer så jag körde om, medveten om att de där kan gå fort ändå. Trampade på, tänkte inte mer på den farbrorn och hade rätt bra fart på långa nedförset över stora essingen. Tyckte jag. Tills det kom en vit BLIXT på vänster sida...

DSC_0316.JPG

Planen var en episk lyxpendling in från Norra Värmdö till city med lite drygt dubbla sträckan mot normalt. När klockan ringde kl 6 öste regnet ned men det avtog tills jag startade vid 6:30 tiden. Dock var det rejält blött på vägarna så det hade lika gärna kunnat regna. Gradvis förbättrades vädret och när jag kom till Stadsgården lyste solen och det blev rätt varmt i regnjackan. Medvind var det dock, alltid något. Nu hoppas jag värmen och solen håller i sig och vinden vänder då jag ska samma väg tillbaka. Sista pendlingen innan 3 veckors semester så alla happy pendlare tillönskas en riktigt bra midsommar och sommar!

SuperApe sa:
Jag cyklade! I jämt strax över käka-glass-tempo. Hamnade bakom ett memiltåg och istället för joina kalaset betraktade jag spektaklet försvinna i fjärran. Vad håller vi på med?

Jag tog det lugnt också. Hade inte bråttom helt enkelt. Stannade för rött och så. Och för broöppning vid Hornstull och så. Lugnt helt enkelt
:-)

Efter en liten omväg mot normalt är det som brukligt några småincidenter. Tjej i bil stannar i korsning. För att släppa fram mig på cykelbanan ser det ut som. Men när hennes bil börjar rulla när jag befinner mig mitt framför bilens nos inser jag att hon inte alls sett mig utan bara tittat åt det andra hållet. Vi får ögonkontakt i sista stund och bilen stannar som tur är. Barn, damer med lösa hundar och motionärer med lurar i öronen, som vanligt. Buskage som växer ut i cykelbanan och begränsar sikten eller gör vägen onödigt smal. Bara att sakta in och visa hänsyn.
Morgonens lärdom: utgå aldrig från att du är upptäckt av bilister.

skön pendling idag känner tyvärr av knät sen VR.
@velocipede så det var du som blåste förbi ja vi hade en zenpendling hem i solskenet

Ja nu vet jag inte. Först blev jag förbannad och skällde ut en gubbe som körde bil på cykelbanan och snudd på körde på mig. Då bad han om ursäkt. Då fick jag dåligt samvete. För jag vart så förbannad.

Nä nu skiter jag i detta och cyklar hem via kriget på bolaget.
E väl ingen idé att försöka handla lax till att koka in?
Får köpa räkost + mumiebulle på Q8 istället.

Glad midsommar på er alla Pendlare.

Tillbaka
Topp