Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Men var någonstans är alla människor?
Är alla smittade av viruset, hamnar i koma och bilr sen zombies?
Dvs, ungefär samma som alla som går omkring och spelar Pokemongo...
Ja ja, iaf gott om plats för ett pendlarsvetto.

skrotfot sa:
Men var någonstans är alla människor?
Är alla smittade av viruset, hamnar i koma och bilr sen zombies?

Jag vågar knappt cykla genom staden pga zombierädsla. I morse tog jag överlevnadcykeln (mtb). I skogen känner jag mig trygg. Måste gräva fram krigkniven också.

Kyligt och folktomt. Höll värmen via bra tempo på tomma vägar.

En komplett idiot till taxichaufför körde mot rött på Slussen, fick nypa bromsarna hårt.

En snubbe i liten fjantig Aygo kör om mig precis innan en korsning för att sen nästan klippa mig med en snabb högersväng. Dock måste han stanna för övergångstället direkt efter korsningen, då passar jag på att knacka lite försiktigt i bilplåten för visa mitt missnöje.

Och HELVETE vad arg han blir! Hänger sig på tutan, skriker och gapar i sin lilla plåtlåda och försöker backa tillbaka i korsningen för att ev. köra över mig (vilket han misslyckas med då det redan hunnit bildats bilkö)

Funderar allvarligt på att skaffa mig en fjäderbatong som personskydd.

Idag gjorde jag ett par manövrar jag inte kan vara helt stolt över.
Efter att ha lämnat över småhuliganerna i hos sina farföräldrar, dvs kört bil ett par timmar på morgonen, hoppade jag upp på räsern och rullade in mot jobbet. Det är helt klart ett annat klientel ute på gatorna strax efter 10 en sommarförmiddag än vad det är min normala pendlingstid. Förmodligen var det därför jag ställde till det så mycket/kom med lite för hög fart i ett par situationer.

Det började med att jag höll på att köra över en hund som bestämde sig för att byta sida utan att jag eller husse var riktigt med. Lite däcktjut och svarta spår på asfalten. Ett lättat leende och en nick. Gick ju bra ju, ingen skada skedd. Alla tre fick nog lite hjärtklappning.

Tyvärr tog jag ingen lärdom av detta utan fortsatte in i staden. Några hundra meter senare kommer jag fram till ett obevakat övergångsställe, sänker farten då jag ser att en zombie är på väg över gatan. Tänker passera bakom. När personen är mitt framför mig så rullar jag. Då inte bara stannar den, utan byter håll och börjar gå tillbaks. Stor skräck, smällen nära men på något sätt lyckas jag undvika den. Puh, inte bra det här. Läskigt men det borde jag ha haft marginaler för... Fick skämmas lite. Zombien märkte ingenting.

Sen kom den pinsammaste incidenten. Nu har vi förflyttat oss ytterligare nån kilometer österut, till Slussen och där Götgatan mynnar ut på Hornsgatan. Jag kommer söderifrån och ser att det slår om till grönt för cykeltrafiken. Vid trafiksignalen står det två cyklister och gafflar. Den ene är nån typ av räsercyklist och den andra har en bullitliknande hoj. Båda står i "raktfram" filen. Eftersom ingen av dem gör en ansatts till att komma iväg så väljer jag att köra om dem till höger, i svängfilen, eftersom den är tom. (fast jag ska rakt fram, jag vet, inte bra...). När jag är i höjd med dem så startar de och personen med bulliten svänger höger, utan att titta bakåt eller ge tecken. Det var lite otippat. För han svänger in i ytan där mitt framhjul är...

... som tur var fanns det några centimeter kvar till trottoarkanten som jag mirakulöst lyckades flytta över cykeln i. Kanske inte mitt stoltaste ögonblick. Varför kunde jag inte ta det lite lugnare?

Det får bli zen på vägen hem. Så här nära får det inte fortsätta att vara för då kommer jag nog att smälla när som helst.

Drog hem en halvtimme tidigare då jag misstänkte att det var dödsregn på gång. När jag kommit halvvägs ser jag att det är blött på marken men inget pågående regn. Lätt duggregn när jag ställer in cykeln. 5 min senare öser det ner.
Ja, ibland funkar magkänslan och man har tur :)

Jahaja, då har jag pendlat in till den här arbetsplatsen för sista gången. Känns lite vemodigt. Har haft många bra alternativ på vägar och ett bra cykel + omklädningsrum. Vad mer kan man begära?
Nu väntar en veckas slöcykling och grillning innan nytt jobb väntar.

Mer cyklister i morse vid halvsjutiden än i går vid halvåtta tiden...mysko.
Noterbart att jag lyckats pricka in ärkigt grönt vid GAT två dagar i rad!
Liten grej...rödlyse, det slår över till rött för fotgängarna, ung tjej i löparmundering och lurar på, hon ser att dt blir rött, ser också att det står bilar och en cyklist[moi] och väntar på grönt.
Börjar ändå småjogga över, håller ögonkontakt, bilar startar, likt förbannat fortsätter hon, inbromsningar osv.
Yep, hon var blond.

Vid "Viking Line-korsningen" i Stockholm hade någonting hänt. Jag trodde först att det var cykelkö från terminalen sett, men när jag på cykelbanan kom och passerade så var det en cyklist som satt ned på gatan. Det var tre andra cyklister där också uppfattade jag det som, så det fanns hjälp, vad det nu var som hade hänt. Det har var runt klockan 07.40.

Den korsningen är lite lurig. Är det rött för cyklister så samlas alla vid rödljuset. När det sedan blir grönt är det lätt hänt att någon vinglar till och blir påcyklad av någon som kommer bakifrån i betydligt högre fart. Bilar/bussar/lastbilar som svänger höger ned till terminalen korsar cykelbanan...här får man som cyklist passa sig också, så ingenting tråkigt händer.

Thomas Lummi
Föreningen Sömnlös 24H, arrangör av Lida CX och Lida 24H

Blåsigt men ändå skönt ute. Benen är fortfarande ömma efter helgens krampfest i Ludvika så det blev en lugn pendling till jobbet idag igen. Semestern tog visst slut. Why? Why?

Ärmvärmarna åkte på.
Cannondale-cylist lackade ur på rödljusen vid Alvik och lämnade klungan och hasade sig över,
då kommer en svart pickup ilsket tutande, självklart blev det grönt två sekunder senare.

Upptäckte en ny potientiell fara, man tränar boule i en smal grussträng vid Norrmälarstrand,
vid den temporära glasskiosken innan Preem.
Träffade ett klot som rullade ut i cykelbanan någon halvmeter bakom mig.

I övrigt lugnt.

Mycket motvind men fin morgon. Fortförande semestertrafik, gissar att det återgår till det normala när skolorna öppnar igen.

Boxade till omkörande cyklist mha vänstersignal, vi var båda vid gott mod vid följande rödljus. Såg stackare som gjorde SPD-vurpa vid rödljus. Annars lugnt.

Ointressant förutom en dam som tillrättavisade mig när jag var på väg att köra om på höger sida. Hon vinglade konstigt så jag tänkte att höger sida är säkrast...

IngvarW sa:
Ointressant förutom en dam som tillrättavisade mig när jag var på väg att köra om på höger sida. Hon vinglade konstigt så jag tänkte att höger sida är säkrast...

Hon betedde sig oförutsägbart, så du kompenserade med att göra en ännu mer oförutsägbar (och dessutom olaglig) manöver?

Många cyklister i morse och väldigt många elcyklar mot vad jag brukar se.
Annars var det härlig medvind och shorts och kortärmat, lite svalt i början innan tempen kom upp i kroppen :)

Väldigt många cyklister i morse i Sthlm. Tror många började arbeta idag.

Annas pepparkakor doftar som vanligt gott, och känner man det så är det motvind som gäller...

Åter på traden efter semestern.
Kallt, motvind, men ändå rätt skönt.
Crossen har stått still hela sommaren efter att bromsarna dog. Nu nya monterade.

Upp med den här från sida tre!

Fantastisk pendling idag! Solen sken, nästan ingen vind, sval temperatur och ingen nämnvärd trängsel.
Dessutom hade jag endast tre rödljusstopp. Fredag!

Håll på och klippa en morgonpigg joggar som riktigt tog sats och sprang över övergångsstället vid Mälarpaviljongen.

Vet att det är ett övergångsställe och allt, men hen saknade totalt självbevarelsedrift och poppade antagligen hög musik i lurarna. Tur att jag inte körde snabbare än vad jag gjorde.

Första turen på nya investeringen! I och för sig bara 4km, men fint väder och näst intill vindstilla, kunde ju ha varit värre, det enda som fattas nu är lite bikefit!

Bilagor

• AWOL!.jpg
    AWOL!.jpg
    50.6 KB · Besök: 46
Senast ändrad:
7 grader under första halvan av augusti? WTF!!!
Blev knickers, armvärmare och väst. Först i stan kändes det relevant att lätta på västen.
Trots det en väldigt skön pendling med sol och svaga vindar. Inga incidenter.

Uppmärksammade att de nu håller på att bygga om påfarten till liljeholmsbron, från gröndal/liljeholms hållet.

Gående och cyklister leds in på samma spår över vägen.

Krispig morgon vid 05:30, det blev vindväst och skoöverdrag. Le Peloton G3 mellan 6 och 7. Lyckades cykla fel över Slussen, ovan att komma från Götgatan.

Tillbaka
Topp