Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Står fortsatt under Landstingsvård och smet i mellan med avkopplande pendling. Köra med ena borren proppad med gasbinda gör att man avstår fartövningar.

Gårdagens misslyckade försök att räta ut näsbenet (mycket våld, väldigt ont) ska följas av samma övning imorgon. Då pendlar jag inte...

Idag tyckte jag att bilisterna visade ovanligt mycket hänsyn. Vid två tillfällen backade bilar (med god tidsmarginal) tillbaka någon meter när dom kommit lite långt ut på cykelbanan, trots att jag tagit mig förbi i alla fall. Framsläppt i rondeller, bilar som väntar vid övergångsställe även fast man inte är helt framme...

Södra förorterna levererar helt enkelt. Bilisterna kanske har lättare att visa respekt när cyklisterna är så få. Såg i princip bara en cyklist innan jag närmade mig stan, och han cyklade om mig. Surt...

Min pendlar-cx har dock knakar lite konstigt senaste veckorna. Endast när man ligger på lilla klingan, så det har inte stört så mycket. Bestämde mig i alla fall för att kolla till klimgbultarna idag för att se om det var dom som gav ifrån sig ljud.
image.jpeg

Behövde inte titta så nära... Vilka klingbultar? Pendlaren behöver nog få lite mer kärlek...

Vad hände? Nästan bara handikappcyklar (dvs elcyklar) ute nu. I stort sett inga riktiga cyklister kvar. Tror folk att det är för kallt för att cykla för egen maskin? Är handikappcyklister tuffare vad gäller lite kyligare väder? Borde det inte bli kallare när man sitter kapprak i fladdriga jeans och småtrampar litegrann medan elmotorn gör jobbet, jämfört med när man cyklar på riktigt?

JKolmo sa:
Vad hände? Nästan bara handikappcyklar (dvs elcyklar) ute nu. I stort sett inga riktiga cyklister kvar. Tror folk att det är för kallt för att cykla för egen maskin? Är handikappcyklister tuffare vad gäller lite kyligare väder? Borde det inte bli kallare när man sitter kapprak i fladdriga jeans och småtrampar litegrann medan elmotorn gör jobbet, jämfört med när man cyklar på riktigt?

Så många handikappcyklar är det väl inte - såg en herre på handikappcyklar som tydligen inte drev längre. Idiotröd i facet och såg väldigt svettig ut. Fast med 25 kg cykel, gubbmage och ulltröja och jacka blir de tydligen varmt trots att det går väldigt långsamt....

Stannade till på Spesh-butiken en stund på väg hem. Fick höra hur en pendlare som ville ha ett bakhjul till sin Cannondale Badboy blev rekommenderad att gå till Cykelcity och köpa Enve (25000:-/par) "för att det är starka och bra hjul". Det positiva var ju åtminstone att han då kommer till en bättre butik med mer kunnig personal.

Sedan fick jag titta lite på en väldigt fin Stinner när jag rullade därifrån och upp mot Sickla. Trevligt!
https://happyride.se/forum/read.php/1/1227029/2835753#msg-2835753

Håller med om att de flesta bilförare hade bra koll och visade hänsyn idag, ta i trä.
Fick dock upplysa en rövhatt om det olämpliga i att parkera på cykelbana med uppslagen dörr. På Värmdövägen vid Sickla station efter rödljuset. Blockade nästan hela vägen på ett ställe där det kommer cyklister var annan sekund, typ.
Men jag körde in framhjulet i hans uppslagna dörr och fräste "skämmes"

Min nya hållkäften stvzo belysning levererar, folk jag cyklar ikapp bakifrån ser ljuset innan jag behöver plinga och flyttar sig, även bilar som står på cykelbanor och vill svänga ut backar tillbaka snabbare än jag är van vid. Att jag känner mig sjukt gubbig av att köra med dynamo är något jag börjar gilla. .
I övrigt måste jag börja leta efter tjockare strumpor i lådorna, även underställen borde kontrolleras.

Perfekt klädd, 6 plus och toppväglag. Blir inte bättre. Skyldig till viss road rage men man blir rätt less när fyra pers bara går rakt mot rött i stora korsningen Sveavägen/Odengatan trots att de ser mig komma i 30 med bra lampa och allt. Blev ett "HALLÅ!!!" på nära håll och den sista hoppade undan (i onödan). Spär på cyklisthatet men kunde inte hålla mig. Brukar bromsa och säga "ingen fara" men det där var lite för dåligt.

Irriterad att de har stängt av ytterligare en del av cykelbanan p g a vägarbeten på min pendlingsväg. Nu är det totalt stopp eller omläggning vilket påverkar enbart cykelbanan på fem ställen och på flera av de ställena är det trångt och smalt redan innan för bilarna. Det blir många "roliga" incidenter när man nu ska trängas på samma utrymme :-(

Wihoo, snart överlevt första veckan och det känns bra med sånt här finväder. 5 grader och torrt. Blir ca 17 mil per vecka med dagis så bra vardagsmotion men lite enahanda. Några blinkmongon och en irriterande elcykel jag inte orkade med men annars bra.

AndreasVH sa:
Stannade till på Spesh-butiken en stund på väg hem. Fick höra hur en pendlare som ville ha ett bakhjul till sin Cannondale Badboy blev rekommenderad att gå till Cykelcity och köpa Enve (25000:-/par) "för att det är starka och bra hjul". Det positiva var ju åtminstone att han då kommer till en bättre butik med mer kunnig personal.

På riktigt? Helt förbluffande dåligt om det verkligen var på det sättet.

Sval, snabb och utan väska.

Enligt Strava hade jag totalt 1 sekunds diff mellan elapsed time och moving time, måste vara personligt rekord.

Senast ändrad:
Ruggigt kyligt. Träbron bäverträsk, rätt najs ändå. Vassen verkar klippt. Brädorna verkar ohala. Backarna därefter verkar asjobbiga,

:)

MTB-pendlade igen, pga kastanjer, kvistar, löv och diverse vägarbeten.. Soft.
Men då termometern bara visade 5 friska grader drog jag en tunn Pearl Izumi skaljacka på mig, vilket var superskönt i ungefär fem minuter... sen var jag kokt resterande 55..

HELG!!!

nikasp sa:
Wihoo, snart överlevt första veckan och det känns bra med sånt här finväder. 5 grader och torrt. Blir ca 17 mil per vecka med dagis så bra vardagsmotion men lite enahanda. Några blinkmongon och en irriterande elcykel jag inte orkade med men annars bra.

Bra där!

Enahanda är inte fel heller. Blir lite zenbuddiskt över tid. Tror att det är bra övning för psyket.

Slant i stentrappan på jobbet och lyckades paja ett flaskställ och en rapha pro team softshelljacka. Bra där, Håkan!
Speedplayklossar på jämtländsk kalksten är ingen bra kombo.
I övrigt inget att rapportera.

Fler o fler struntar i sl idioti att inte tillåta cyklar på pendeltågen vid rusningstrafiken. Annars var det trevlig att rulla genom staden.

Vid backen upp efter Kristineberg (mot stan) så vart jag omkörd av en äldre herre på höger sida, jag hade väntat lite med att köra om den långsammare cyklisten framför mig då det inte var fri sikt. När väl gubben rullade om garva jag till och sa "Den Brittiska konspirationen fortsätter" var på att han påpekade att jag hade blockat hans framfart.

Av någon outgrundlig hamnade han efter och körde om mig igen på Norrmälarstrand. Då passade jag på att be om ursäkt för min kommentar och lovade att dubbelkolla 2 ggr innan jag gör en omkörning nästa gång. Han tackar glatt och drar en dubbelomkörning var på att mötande cyklist får sluta trampa och bromsa för att inte klippa honom.

Var ute lite tidigare idag än vanligt, de cyklister jag såg var rustade på ett helt annat sätt än jag är van att se.

Lackade ur på en bilist som gjorde en U-sväng rakt framför mig när jag kom i full fart (typ 37) i nedförsbacke. Dessutom tutade han åt mig när jag väjde och körde om. Kunde inte låta bli att stanna och diskutera trafikregler. Varken han eller frun bredvid hade sett mig, trots mitt hyfsat starka framlyse, men de tyckte ändå att allt var mitt fel. Måste lära mig att tagga ner i såna situationer, adrenalinpåslaget försämrar kommunikationsförmågan kraftigt.

Helt klart. Det är lite roligt att nöta i kommande fulväder också. Just nu är benen helt förslappade så det tar väl någon vecka innan man är igång. Rejsade lite igår på lämpliga ställen med ett par som hade ofoget att smyga om. Kul att ta rygg och inte släppa. Man vet att om huvudet guppar som ett flöte och kadensen är så låg så det knakar i kedjan så håller det inte mer än max någon km :)

Bengt-re sa:
nikasp sa:

Bra där!

Enahanda är inte fel heller. Blir lite zenbuddiskt över tid. Tror att det är bra övning för psyket.

Senast ändrad:
DAST sa:
Lackade ur på en bilist som gjorde en U-sväng rakt framför mig när jag kom i full fart (typ 37) i nedförsbacke. Dessutom tutade han åt mig när jag väjde och körde om. Kunde inte låta bli att stanna och diskutera trafikregler. Varken han eller frun bredvid hade sett mig, trots mitt hyfsat starka framlyse, men de tyckte ändå att allt var mitt fel. Måste lära mig att tagga ner i såna situationer, adrenalinpåslaget försämrar kommunikationsförmågan kraftigt.

Du får väl omskola dig till blinkmonglo ;-)

6-7 grader och fortsatt finväder i É Stokolmo. Justerade bakväxeln igår med 92% resultat, vill inte växla helt rent så jag får justera ikväll. Känns som att folk börjat ställa cykeln för säsongen, klart glesare och inte många i jobbets cykelrum heller. Fullt förra måndagen redan tidigt.

Snorigt och hostigt men jag ville för allt i världen slippa ebolasnöret så jag trampade iväg i rätt behaglig temp. Ville testa nya styret med lite backsweep på överliggaren!? Styret (hoodsen) kom ju lite närmare så så jag passade på att flytta ner styret några mm. Finemang!

Mycket folk, vädret hjälper till.
Kunde inte hålla mig, rödljuset slussplan...

Skön pendling idag dock lite senare än vanligt. Polis, ambulans vid slussen verkade vara en cyklist inblandad såg dock ut som dom inblandade stod på benen hoppas det gick bra för alla.

ganska mycket cyklister, inga blinkmonglon den här morgonen men ett par ninjor. händelselös kan jag nog kalla den även om det var skönt att hoja som vanligt.

Fick bakväxelhaveri i morse. Lyckligtvis inte med katastrofresultat men ändå.
På ngt för mig helt ofattbart sätt så lyckades kedjan krångla sig ut från nedre trissan. Enda sättet att få tillbaka den snabbt var att göra våld på den där metallflärpen. Bilden tagen efter ingreppet. Patienten överlevde.

mechanical.JPG

Jag mötte en dam med lampan fint uppvinklad på Stadsgården, naturligtvis i fullt dagsljus. Försökte låta vänlig när jag mötte henne med ett "blända av!"

Fjärdebrunn sa:
Jag mötte en dam med lampan fint uppvinklad på Stadsgården, naturligtvis i fullt dagsljus. Försökte låta vänlig när jag mötte henne med ett "blända av!"
Låter som Malmös hyrcyklar. Tycker de är justerade precis så att de bländar. Kanske med mening...

Medvind i morse efter en vecka med kulingpiss på näbben. Lyckas glömma bort att medvind ger högre fart men inte vevlager och smäller i pedalen i en svepande högerböj med smack down på hela vänster flank. Axel, armbåge, knä och ankel skrapade, revben rejält ömma. Cykeln ok. I övrigt NTR.

Mötte en pasjare med pannlampan på blink. Kom ut ur hyperrymden under Södertäljevägen/ Hägerstensvägen blind som en mullvad, givetvis möten från alla håll samtidigt. Överraskande varm morgon i Sthlm.

Tillbaka
Topp