Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

SuperApe sa:
Kan inte någon kila till Roslagstull och rapportera om huruvida cykelbananen plogats norrut därifrån? En lite rapport vid sådär 16 blir bra. Är inte så sugen på att gå hem också. Jag bjuder på glass.

Det är typ plogat. Just nu kanske 5 cm snö ist för 20-25. I vart fall den biter jag ser från fönstret. Har kontor i de gula byggbarackerna mittemot kräftriket.

Totteman sa:
Cyklade 200 meter, insåg att det inte funkar. Hem och bytte om till civila kläder,,,väntade på bussen i två olika omgångar...den kom inte.

Misstänkte att bussen inte skulle gå, så då var cykeln ändå bäst. Typ, som vanligt alltså.

fantastisk. jag tog bara fel cykel idag.

trafikansvarig i solna borde ha en brinnande bajspåse fäst på röven..

När jag blir pensionär kan jag köra en sån där sopsaltare fram och tillbaks över stan dygnet runt. Hur många finns det per pendlingshuvudstråk egentligen? Hade de kört kontinuerligt hade ju snön varit lättare att få bort än nu är det redan snöat en halvmeter...

Fast vad vet jag om deras vardag....

Cyklade från bredäng till stureplan och några få metrar var väl plogade. En trevlig prövning som resulterat i en en ordentlig snuva. önskar jag kört med skidglasögon..

det gick inte. jobbar hemmifrån. Kom till huddingevägen och fick vända då det var så djupt snö/modd. Tog bilen men den gick inte heller. Kom till älvsjö innan jag kapitulerade....

Reivennob sa:
SuperApe sa:
Kan inte någon kila till Roslagstull och rapportera om huruvida cykelbananen plogats norrut därifrån? En lite rapport vid sådär 16 blir bra. Är inte så sugen på att gå hem också. Jag bjuder på glass.

Det är typ plogat. Just nu kanske 5 cm snö ist för 20-25. I vart fall den biter jag ser från fönstret. Har kontor i de gula byggbarackerna mittemot kräftriket.

Bra rapport! Smhi lovar 10 cm under dagen. Jaja, cykeln ska hem. Synd att den jävla Philipslampan hann gå ned på rött under den timme den var påslagen, på halvljus.

Mr Orange sa:
Ha!

Remdrift som skulle vara så driftsäkert och underhållsfritt. Kejsarens nya kläder.

Jag är också förvånad för hittills har remmen levererat fantastiskt, möjligtvis har jag för dålig spänn på remmen. Får kolla när jag fått på den igen.

Ska man ta bilen och dra iväg till xxl och köpa en fatbike? Vad är alternativet om man vill komma hem?

En get kanske

680.jpg

Episkt. Synd att strava imte mäter hur mycket man åker i sidleds också. Då hade nog tiden extra det tog kännts mer rätt

Reivennob sa:
SuperApe sa:

nyss

Bilagor

• 20161109_125238.jpg
    20161109_125238.jpg
    119.6 KB · Besök: 60
mattel sa:
fantastisk. jag tog bara fel cykel idag.

trafikansvarig i solna borde ha en brinnande bajspåse fäst på röven..

Jag håller fullständigt med. Solna suger verkligen.

Det gick bra, en sen start, från Väsby, genom villakvarteren i Rotebro var det lite småjobbigt men sedan bra genom Norrviken, Häggvik och resten av Sollentuna, 62:a cyklist vid cykelräknaren i Silverdal. Men sedan kom Solna och jag blev tvungen att bära cykeln långa sträckor.

Den första plogbilen såg jag i Hammarby Sjöstad.

Körde mina drygt 30 km på 2 timmar nytt långsamhetsrekord på en odubbad CX.

Minnesvärd.

Började med ett antal kämpiga lokalgator med siket på Sollentunas prioriterde cykelstråk, och visst, där gick det lätt som en sommardag genom Helenelund och Silverdal (stor guldstjärna till Sollentuna). Sen vid Polishögskolan kom Solna, ja ni fattar.. Chansade på den östra sidan av E4, fel, fick gå, bland alla bilister som ville halka fram på denna s k genväg.

Men, såg att cykelvägen ner mot Ulriksdals slott faktiskt var fint plogad, så en bit på hyfsad rull igen. Sen kom Bergshamra, total katastrof, släpa och bära, släpa och bära...

Hoppades att cykelbanan förbi Ålkistan ändå skulle vara plogad. Mer fel kunde det inte bli, här kom precis också en trippel av plogbilar på stora vägen och vräkte tonvis med snö in på GC-banan. Då kom dagens höjdpunkt (möjligen årets), blev omåkt av en skidåkare (!). Såg att han hade klubbkläder med Turebergs IF (min gamla klubb) så växlade några ord.

Tog sen "bakvägen" in mot Fiskartorpet och fram till Hjorthagen, tungt och släpigt, men i a f bilfritt. På Gärdet hade man plogat riktigt bra på en GC-väg (är väl för att alla Östermalms hundägare ska kunna promenera i Blahnikskorna).
Dock verkade plogaren ha missat själva gångvägen, hela den plogade sträckan var gräs, gott nog denna dag.

Precis framme vid Filmhuset mötte jag en Brompton, sedär !

Framme, 19 km, normalt 55 min, idag 2.20 tim

Sen ska man hem snart också, ohh!

Det var lite småroligt med snökaoset imorse men nu börjar jag bli lite oroad att jag få gå hem...

Är det någon som har koll på:
- Roslagsgatan i Stklm
- Cykelbana mellan Roslagstull och Norrtull (längst Cedersdalgatan och Wenner-gren)
- Cykelbana från Norrtull till Haga Norra i Solna (längst E4:n, vilken sida är det som plöjas?? Imorse sidan länst kyrkogård var totalt orörd, kanske är den annan bättre?)

tack i förhand!

dans sa:
Minnesvärd.

Hoppades att cykelbanan förbi Ålkistan ändå skulle vara plogad. Mer fel kunde det inte bli, här kom precis också en trippel av plogbilar på stora vägen och vräkte tonvis med snö in på GC-banan. Då kom dagens höjdpunkt (möjligen årets), blev omåkt av en skidåkare (!). Såg att han hade klubbkläder med Turebergs IF (min gamla klubb) så växlade några ord.

Hahahahahaha! Bästa på flera år!

Selast sa:
Mr Orange sa:
Ha!

Remdrift som skulle vara så driftsäkert och underhållsfritt. Kejsarens nya kläder.

Jag är också förvånad för hittills har remmen levererat fantastiskt, möjligtvis har jag för dålig spänn på remmen. Får kolla när jag fått på den igen.

Kan nu konstatera att remmen hade alldeles för dålig spänning och det var säkert därför som snö och is kunde bygga upp på tänderna. Nu åtgärdat så imorgon försöker vi igen!

Finns mycket att säga om den här morgonen. Skönast var Ryska Posten-budet på fixi från Nacka Forum och in.
På gamla Saltisvägen la jag första spåret.

Snöröjningen längs huvudstråken var en katastrof. Jag körde i Bussfilen på Stadsgården.
Nu har hustrun beordrat hem mig. Skolorna i Nacka stängde för en stund sedan.

Bilagor

• 2016-11-09 07.15.53.jpg
    2016-11-09 07.15.53.jpg
    213.1 KB · Besök: 60
Selast sa:
Selast sa:
Mr Orange sa:
Ha!

Kan nu konstatera att remmen hade alldeles för dålig spänning och det var säkert därför som snö och is kunde bygga upp på tänderna. Nu åtgärdat så imorgon försöker vi igen!
Jag ska inte gnälla egentligen. 11-delat 105 är inte bra i modd heller. Kuggar över hela tiden. Min MTB med 9-delat XT är klart mer driftsäkert.

dman sa:
Det var lite småroligt med snökaoset imorse men nu börjar jag bli lite oroad att jag få gå hem...

- Roslagsgatan i Stklm
- Cykelbana mellan Roslagstull och Norrtull (längst Cedersdalgatan och Wenner-gren)
- Cykelbana från Norrtull till Haga Norra i Solna (längst E4:n, vilken sida är det som plöjas?? Imorse sidan länst kyrkogård var totalt orörd, kanske är den annan bättre?)

tack i förhand!

Förr om åren har man alltid plogat sidan vid kyrkogården först, men är också intresserad av uppdatering på dessa sträckor. Behöver komma hem. Barn fyller år.

Från Kungsholmen i morse var Västerbron plogad, Långholmsgatan Oplogad, Lijleholmsbron plogad, sen var det stopp i Marieberg/Liljeholmen. Oplogat Hägerstensvägen - Mälarhöjden - Sätra - Skärholmen - Kungens kurva.
Jag brukar cykla via Lilla/Stora Essingen- Essingeleden - Gröndal - Örnsberg, men vågade inte chansa på den. (brukar vara oplogad eller dålig för det mesta...)
Gick ok att cykla på cykelbanan längs med E4 vid Sätra-Skärholmen, där var det plogat någon gång tidigare (dagen innan?)
Men resten var inte roligt....

Snö, massor av snö. Kom från Täby-hållet och skulle in till Slussen. Alla cykelvägar var oplogade men lyckades cykla större delen av vägen, dock blev det några promenader. Tidmässigt så tog det ganska precis dubbelt så långt tid mot en vanlig dag.

Bilagor

• IMG_0014.JPG
    IMG_0014.JPG
    236.6 KB · Besök: 50
Senast ändrad:
Systemkollaps.
Armageddon.
Lammet har brutit det sjunde inseglet.
Pandora har öppnat sin ask.

Vojj
Vojj

Gränslade min vinterskodda stålhingst och gav mig ut i fimbulvetr.
Stred mot ett flertal hrududil.
Mitt sinne var förmörkat.
Det välkända verkade främmande.

Vojj
vojj

Inte en meter av cykelstråket längs 73:an från Tyresöavfarten och in mot city var snöröjd. Jag trodde det var prioriterat...
Hade en skidåkare (!) framför mig i uppförsbacken från Sofielundsplan och hann inte ikapp honom förrän vid Skanstull. Helt klart ett bättre transportalternativ än cykel idag.
Surgubben inom mig skickade in två felanmälningar till kommunen.

Någon som vet hur det ser ut söderut nu i eftermiddag?
Funderar på att tränga in mig bland kollektivresenärerna på hemvägen om vägarna är lika illa röjda som i morse.

dman sa:

- Roslagsgatan i Stklm

tack i förhand!

Roslagsvägen kom det för 15 minuter sedan en liten ploggrej på. GC utrymme röjt på västra sidan (in mot stan) fram till sjön, där lämnade den en stor jävla vall mitt i cykelbanan för att sen tuffa vidare på gångvägen närmast vattnet.

Någon som sitter på ett 22tandat kugghjul så att jag kan trampa lite lättare i denna post-Trump vintern? Norvelo ville ha 200kr och hade inte tid att hjälpa mig med bytet.

Stumpy sa:
mao sa:
Funderar på att tränga in mig bland kollektivresenärerna på hemvägen om vägarna är lika illa röjda som i morse.

Inga bussar går från Gullmarsplan rapporterade precis sonen som skulle hem till Tyresö från skolan på Söder.

Jag ska visserligen mot Sköndal men den bussen går ju från Gullmarsplan också. Det avgör nog saken.

Sprang om några stackars cyklister, Solna hade inte plogat någonstans, misstänker att de väntar på att snöfallet slutar. Springer nog hem också.

JMT sa:
Sprang om några stackars cyklister, Solna hade inte plogat någonstans, misstänker att de väntar på att snöfallet slutar. Springer nog hem också.

för att säga det med South Park, Solna stad sucks ass!

ska försöka hinna hem till Frösunda nu...

Med tanke på hur övrig trafik verkar ha fungerat så känns cykelpendling som en vinnare även dagar som denna.

Tog en halvtimme extra och överlag rolig snöcykling.
Dock så märks det att det är tidigt på säsongen. De naturliga och reflexmässiga snömoddspareringarna sitter inte riktigt ännu.

//j

45 minuter till jobbet, 65 minuter hem. (10km, tar normalt 20-25)

Mellan Söder och Segeltorp på hemvägen verkade bara sammanlagt ett par hundra meter vara skottade någon gång under dagen. Jobbigast var Årstabron som var helt ocyklingsbar. Bästa var bitarna där man hittade orörd snö på vägen att cykla i. Man tror att djup snö ska vara jobbigt men det går otroligt mycket lättare än där snön är packad.

Snöskottningen efter nattens snöfall i Malmö sköttes föredömligt enligt löftet att cykelbanorna skall prioriteras.
Man gav fullkokmligt fan i snöröjning öht. Jämlikt för alla.

Det gick förvånansvärt nog nästan bättre hem än vad det gjorde på väg till jobbet imorse. Ännu mer snö men litenhet ihopkört.
Sen var det ju den lilla detaljen att det inte gick att cykla alls 1/3 av vägen för att det var knökat med fotgängare i det som återstod av cykelbanorna :)

Årstabron idag vid 15. Lyckades trampa hela men jäklarns vad jobbigt.

Bilagor

• IMG_20161109_143203.jpg
    IMG_20161109_143203.jpg
    218.7 KB · Besök: 52
Ömsom äventyrligt och ömsom segt. Cyklade på trottoaren och nån rökare hejade allez allez, mount ventoux, etc på äkta franska. Kul det iaf. Från sveaplan och norrut på roslagsvägen var det propaganda på packade cykelstigar. Tyvärr också en biljard gångtrafikanter. Tvärstopp i backen nedåt naturhistoriska och släpa hoj pga snömassor från plogbilen. Sen blev det bakväxelsallad och promenad sista kilometerna. Ganska kul pendlingsdag. Imorgon blir det tuben. Sen flytta dubbdäck till fultysken. Surlyn får äntligen bli ss. Over and out.

Före
IMG_20161109_163841.jpg

Kanonbra bild på salladen.
IMG_20161109_173525.jpg

Jaha. Tog två timmar på hemvägens 22 km också. Men mer cykla än släpa cykel blev det. Och måååånga fotgängare som inte fick åka buss var det. Idag blir en riktig "referensdag".

Men kul ändå! Snöigt och svettigt värre och framåt, framåt, kämpa! Som en jägarövning minus allt frysa. Och vackert när det slutade att snöa ett tag, och gatlyktorna lyste upp de snöiga träden.

Tillbaka
Topp