Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Alla ni pendlare i Stockholmstrakten som tar KOM/QOM idag på morgonen - Hatten av!

Cykeln är nu vårdad och förpackad i väntan på bättre tider så det blev Roslagsbanan idag, endast 1h10min från TäbyC - Östermalmstorg idag, brukar cykla samma sträcka på 33 min - say no more.

Sopsalt och full fart från bromma till stan. Men ensamt. Sen var nya paradcykelbanan längst norr Mälarstrand ett snökaos, lite förvånande. Elhoj är grejen för att plöja snö med kontroll. Bild från Brommaplan.

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    217 KB · Besök: 68
Imponerande många cykelpendlare ute i västerort (sthlm) som trotsade vädret idag. De prioriterade cykelstråken var föredömligt röjda men vägen dit via villagator och mindre cykelvägar var intressant. Spd och spårig modd är ingen bra kombination, men man faller mjukt iaf. Årets långsammaste pending, 15km/h i snitt.

Ser redan fram emot hemfärden.

Försökte och försökte lite till. Svårcyklat var bara förnamnet. Cykelbana helt oröjd så den gick inte. Gjorde ett försök på "bilvägen" men det var modd ovanpå is så det blev faktiskt så att jag sket i det hela. Så jag gick hem igen och jobbar lite härifrån en stund. Sedan t-banan.
Kan tänka mig att det faktiskt är lite bättre inåt stan men med tanke på hur mkt det snöar nu så finns inte en chans att alla Sveriges snöröjare hinner med.

Vintern börjar bra.

Ser att det prioriterade stråket från västerort funkar. Hatten av för det. Synd man inte bor där bara...

Man kan väl kalla det skopendling då. Men jag släpade med mig cykeln. Det var ganska jobbigt.

edit. For the record. 1.10 från Bergshamra till Kungsholmen. 8 km.

Senast ändrad:
Troligtvis årets sista brompton-pendling igår, bytte idag till skrotcykeln i hopp om att det skulle gå mycket bättre. Gick sådär.

Skit, mötte plogsaltaren vid Ängbyplan typ. Den glädjen dog snabbt vid brommaplan då jag skulle ner mot blocks. Fick gå mestadels av vägen till jobbet i Mariehäll...

S:t Eriksgatan var bedrövlig i morse. Kunde inte ens se cykelbanan! Men önskar jag hade samma setup som nån postade en bild på tidigare i tråden: stora ballongdäck. Mina smala dubbdäck är svårcyklade när de blir sådär spårigt som det blir av bilar/bussar. Det håller två sekunder för att sen gå igenom och framdäcket far åt sidan. Ska försöka släppa ut lite mer luft på hemvägen.

Ante1 sa:
Cyklar Sollentuna-Solna - Kungsholmen och Solna är sämst i klassen! Bilden visar kommungränsen vid polishögskolan. Speciellt usel är sträckan längs E4, den har inte röjts de senaste åren. Sollentuna gör ett strålande arbete med att hålla cykelstråken helt rena. Blir att utdela ris resp ros ikväll på kommunernas etjänster för synpunkter.

Det är ju ändå rätt märkligt att det inte går att samordna över en kommungräns så att det som prioriteras på ena sidan även gör det på andra.

Som norrlänning (boende i Stockholm) så är man van vid snö i stora mängder. Visst det tog ca 40 min längre att pendla från Tullinge in till city. I stort sett oplogat hela vägen men man fick i alla fall träna balansen. Det enda problemet förutom en massa snö var de Jä..a bilisterna som inte kan hålla ut när dom ska köra om.

10,5 km på 55 minuter är ju något slags rekord i alla fall. Det var rätt tungt bitvis, men den helt stillastående trafiken på motorvägen gjorde att det kändes lite bättre. Roslagsbanana verkade också gå lite knackigt idag, det var knökfullt på perongerna när jag åkte förbi. Cykel kanske ändå var det snabbaste alternativet idag?

Lite fostrande idag...

Helt ok större delen av det prioriterade cykelstråket (Islandstorget-Lindhagensplan), men utmanande förbi Åkeshov. Borde ju gå att sopsalta även där trots att man måste cykla i vägbanan.
Ner till Islandstorget var det lite tuffare, valde att vada genom snön istället.
Värst var faktiskt snön som i motvinden piskade i ögonen, vilket gjorde att sikten var i princip obefintlig.

Lite snö i vägen :)

Ledde cykeln med sonen på cykelsitsen nästan hela vägen till dagis. Alla undrar att vi har cyklat.
Flera bussar samt bilar strandade (HA-HA!)
Hela cykelbanan mellan Solna och Norrtull längst E4 (den mellan E4 och kyrkogård) är/var snökaos. Ramlade vid Haga Forum. Min strategi att ha dubbdäck bara fram var inte särskilt bra just idag.
På hela cykelbana mellan Norrtull och Roslagstull blir också snökaos. Gående och cyklister slåss om det litet utrymmet där man kan trampa/gå.
Bättre inne i stan att cykla på körbanan.
Det värsta var ju när jag kom fram till kontoret och fick veta om US-valet. Alla undrar att jag har cyklat men går snabbt tillbaka att prata valet

9 November

Bilagor

• 9nov1.jpg
    9nov1.jpg
    83.4 KB · Besök: 67
  • gra.jpg
    gra.jpg
    199 bytes · Besök: 59
  • 9nov2.jpg
    9nov2.jpg
    111.5 KB · Besök: 64
  • gra.jpg
    gra.jpg
    199 bytes · Besök: 51
  • 9nov3.jpg
    9nov3.jpg
    122 KB · Besök: 59
NLC sa:
Ante1 sa:
Cyklar Sollentuna-Solna - Kungsholmen och Solna är sämst i klassen! Bilden visar kommungränsen vid polishögskolan. Speciellt usel är sträckan längs E4, den har inte röjts de senaste åren. Sollentuna gör ett strålande arbete med att hålla cykelstråken helt rena. Blir att utdela ris resp ros ikväll på kommunernas etjänster för synpunkter.

Det är ju ändå rätt märkligt att det inte går att samordna över en kommungräns så att det som prioriteras på ena sidan även gör det på andra.

Typ som Lundavägen biten genom Staffanstorps kommun alltså?
;-)

Förra vintern röjdes hela sträckan utom just de kilometrarna.

JLarsson sa:
staine sa:
DT sa:
Perfekt start på dagen med huvudvärk, valvaka sedan 03 och Trump-seger. Nu dags för Ebola-expressen till jobbet. Sedan blir det spännande att se hur mycket börsen rasar. :-)
6,5%, gissar
Jätteras. OMXS30 -1.59%

Och Novo, Skanska, ICA och några till på ordentligt plus, så hittills helt OK dag.

Förövrigt förvånansvärt många cyklister ute idag.
En sån här dag för 10år sedan hade man inte mött en enda.

//j

ani sa:
NLC sa:
Ante1 sa:

Typ som Lundavägen biten genom Staffanstorps kommun alltså?
;-)

Förra vintern röjdes hela sträckan utom just de kilometrarna.

Ungefär så ja. Det märkliga är mest att på andra ställen är det omvänt förhållande

IMG_20161109_090339.jpg

Tog in 90-tals GTn i garaget för byte till WXC300 innan snöskottningen. När skottning och frukosterande var klart, så gick jag ut för att ta tag i däcksbyte och avfärd. Dock stod gammcrossen där och bligade på mig, skodd med 42mm CycloX King. Äh, tog den istället. 1h 11min senare var jag framme på jobbet. En sommardag tar det 40 min. Genom Älta fick det bli "bilvägen" eftersom GC-banan var ofarbar. Förbi Hellas var det fint med ~5-10cm fluff. Från SCS till Slusken oröjt och spårigt. Kul ändå!!!

image1.JPG

När jag väl överlevt strapatsen att via totalt oplogade vägar/gångvägar lämna barn på skola och dagis tedde sig fortsatta resan till jobbet relativt överkomlig. Ännu bättre kändes det när jag kom till Bällstavägen och fick hela körbanan för mig själv då alla bilar satt fast bakom först en långtradare och sen även en bil med sommardäck som hindrade en buss. Inför hemresan kväll hoppas jag plogbilarna hunnit ploga åtminstone en del av sträckan :-)

Bortsett från att vi närmas oss mänsklighetens undergång så var det rätt roligt att ta sig till jobbet på cykeln idag.
Det tog ganska exakt dubbelt så lång tid som möjligt, rulltid på ca 40 minuter och nog en tio minuter stopptid på det.
29" FS MTB med Ice Spiker Pro kändes som helt rätt för vädret, tog mig fram i stort sett överallt där det inte var blockerat av bilar eller fotgängare.
En vurpa på Skeppsbron när jag försökte byta från cykelbanan ut i körfältet.

Det var inte roligt idag.
Nattjobb slutade vid sextiden, innan plogningen kommit igång.
1,5 timme att cykla/pulsa 10km.
Hamnade tillslut bakom en stor traktor med plog, överlycklig.

Schöstan - Slussen, helt oplogat, spårigt, ömsom hårt ömsom halkigt, smalt utrymme för både gångtrafikanter och cyklister
Slussen - Tegelbacken, plogat någon gång på morgonen och inga gångtrafikanter som tryckt ihop snön, nästan perfekt att cykla på.
Tegelbacken - Vasagatan en bit upp, vägbanan mycket lurig, plötsligt hårt och plötsligt helt jäkla löst så man slirade åt alla håll.

I övrigt jultrevligt snöfall med stora flingor.

Fram kommer man alltid någon gång :-)

Då har det hänt! Efter över 10 års året-runt cykling kom jag inte till jobbet pga vädret! Efter att ha släpat cykeln 150 meter till den sopsaltade GC vägen kom jag iväg OK. Efter någon km upphörde plogningen och jag fick fortsätta i nav-djup snö. Kom ca 500 meter innan drivremmen hoppade av. Försökte få tillbaka den men det var så mycket snö och is i remmens tänder att det inte gick och jag fick påbörja vandringen hemåt. Totalt kaos i Täby idag, alla bussar inställda och stillastående bilar över allt så det får bli jobb hemifrån idag istället. Nu får cykeln tina upp så jag får på remmen igen och så kör vi imorgon och inleder jakten på en ny 10 års streak!

IMG_0660.JPG

Fail för Gates!

Fortfarande inte anpassat mig till väderleken i Stockholm efter höstlov på Teneriffa.
För att ändra på det började jag med 1 timmes snöskottning av uppfarten som uppvärming.
Följt av 50 min cykling/pulsande för att ta mig 6 km från Spånga till Kista.

Väl framme hade jag två funderingar.
Varför tog jag inte hem datorn igår så jag hade kunnat jobba hemfrån?
Varför sprang jag inte till jobbet istället?

Det är inte ofta jag inte uppskattar att cykla men idag var en av de få gångerna.
Hoppas på något mindre misär på hemvägen

Selast sa:
snö och is i remmens tänder

Aj vad trist, det där råkade jag också ut för med min Zektor B. Den har dock en gedigen spännare, så jag trodde inte det skulle bli ett problem. Efter minsta pulsande där remmen stod still och minsta snö landade på den så var det hopplöst att komma iväg igen. Lyckades med nöd och näppe pilla bort tillräckligt för att ta mig hem.

Men har inte Gates såndär centerpinne eller vad de kallar det?

Bra beslut att jobba hemma idag. Dock sugen på att ta ut min helstela Inbred 29 för att leka av mig. Friskvårdstimme på lunchen alltså!

Mr Orange sa:
Ha!

Remdrift som skulle vara så driftsäkert och underhållsfritt. Kejsarens nya kläder.

Skadeglädjen...

jaja, snön ser inte ut att lätta under dagen så misslyckandet i morse känns ändå ok, enklare att gå hem utan cykel än med.

Cyklade 200 meter, insåg att det inte funkar. Hem och bytte om till civila kläder,,,väntade på bussen i två olika omgångar...den kom inte.

Tur man har en gammal jobbdator hemma, så att det går att arbeta i alla fall. Tar en kaffe till vid köksbordet.

Har de inte plogat bättre imorgon än de hunnit med i morse så blir det skidor till jobbet. Sopsaltaren hade hunnit med ca 500 m vid hornsberg. tog mig cyklandes från fredhäll till karlberg och sen blev det pulsandes och ledandes resten av biten till kräftriket. Kramsnö i stänkskärmarna och snö upp över drivlinan tog stopp på mig. Ska ordna en lättare utväxling i slutet av veckan om LBS har tid. Igår var snön bara kul med sladdskidd i var sväng och opackad snö på många vägar.

22 km på två timmar blankt. Nytt nedåt-rekord, men fostrande är det.

Dubbdäck i 47-559 var inte heller någon höjdare i snömodden. Fick verkligen öva på skillzen. Måste få på dubbdäcken på crossen också.

Kan inte någon kila till Roslagstull och rapportera om huruvida cykelbananen plogats norrut därifrån? En lite rapport vid sådär 16 blir bra. Är inte så sugen på att gå hem också. Jag bjuder på glass.

Det här är ju dagens bästa tråd :)
Kul och intressant att läsa hur det går för er alla!
Klart man är lite bitter över att ha kastat in cykelpendlingshandduken i morse, men det var väl rutin som spelade in.

Selast sa:
Då har det hänt! Efter över 10 års året-runt cykling kom jag inte till jobbet pga vädret! Efter att ha släpat cykeln 150 meter till den sopsaltade GC vägen kom jag iväg OK. Efter någon km upphörde plogningen och jag fick fortsätta i nav-djup snö. Kom ca 500 meter innan drivremmen hoppade av. Försökte få tillbaka den men det var så mycket snö och is i remmens tänder att det inte gick och jag fick påbörja vandringen hemåt. Totalt kaos i Täby idag, alla bussar inställda och stillastående bilar över allt så det får bli jobb hemifrån idag istället. Nu får cykeln tina upp så jag får på remmen igen och så kör vi imorgon och inleder jakten på en ny 10 års streak!

Fail för Gates!

Fast du försökte i vart fall :-) Då kan det ju inte räknas som failure.

Själv hade jag det lite lättare på min pendlingssträcka.

Tillbaka
Topp