Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

JohanSkane sa:
På mina 35:or står det just 6 bar som maxtryck...brukar börja med att köra maxtryck, här i Skåne har vi förvisso runt nollan eller ett par minus nu men torrt, brukar sänka när det blir besvärligare, förra vintern var jag nere på 4-4,5 bar som minst...

swedo sa:
är inte 5 bar maxtryck i marathon winter?

edit: 5 bar är maxtryck för alla förutom 35:orna där maxtryck är 6 bar. Men jag tror att de 35:or som jag har hemma också har 5 bar som maxtryck.
http://www.schwalbe.com/en/spike-reader/marathon-winter.html

JA precis 6 är max på mina 35or, ska prova lite lägre än 5 då imorgon och se hur det känns.

Top Contact Winter, dvs dubbfria vinterdäck, var lite äventyrligt imorse (Blackeberg -Täby). Får nog krypa till korset och köra tristdubbat imorgon. Lurig halka ned lite snö ovanpå...
Eller investera i ett Xerxes till framhjulet kanske?

6 bar i SMW brukar ge bra rull men tveksamt fäste och stötig gång. Känns nästan som dubben ska hopp ut. Jag har kört det tex på långa vinterrundor på saltade vägar.

För pendling åker jag på knappa 5 bak och 4 fram vilket ger mer komfort och kontroll.

Vid krossåka (gravelrace) väljer jag typ 3 fram och 4 bak för att inte skaka sönder. Då går det inte så lätt att trampa asfalt.

5-6 bar är max och används med fördel när det är platt och hårt.
Lägre tryck funkar bättre när det är spårigt och jävligt, moddigt mm.

gsb sa:
Vad är det för fel på t-bana och trainer så här års?
Duger gott och så finns suget kvar i vår.
Misär kan man vara utan. Det finns för mycket av det ändå.

Misär är ju att stå och frysa på perrong och sen stå trångt i boskapsvagn!
Jag vill vara oberoende och känna flow:et.

Radiac sa:
fhloston sa:
Oröjt på Essingeleden. Bådar inte gott för framtiden. Jag får utöka mina stråk och testa Liljeholmsbron och Västerbron.

Jag har felanmält det idag. Skrev även att dom borde täta hålen som är i underkant av betongblocken, som skiljer vägbanan från GC-banan. Mycket vatten och snö/slask som rinner in på GC-banan där. Lär dom väl inte göra...
Funderar också på om man ska åka Västerbron nu i vinter istället.

Bra om fler felanmäler, så kanske det händer något.

I alla fall skönt med dubbdäck idag.

Jag läste någonstans att de har jobbat med reningen av avrinningen på Essingeleden. Jag misstänker att hålen i betongblocken släpper igenom vatten till brunnarna i gc-banan.

erik h sa:
fhloston sa:
Oröjt på Essingeleden. Bådar inte gott för framtiden. Jag får utöka mina stråk och testa Liljeholmsbron och Västerbron.

Ja det var ju spektakulärt dåligt underlag ner mot Essingen med tanke på hur lite snö och kyla det hunnit vara. Kan inte förstå var all den där modden och spårknögglet ens kom ifrån. Kändes som februari...

Jag tror att det har blåst dit, på toppen och högt upp på gröndalssidan var det ganska rent.

Fjärdebrunn sa:
6 bar i SMW brukar ge bra rull men tveksamt fäste och stötig gång. Känns nästan som dubben ska hopp ut. Jag har kört det tex på långa vinterrundor på saltade vägar.

För pendling åker jag på knappa 5 bak och 4 fram vilket ger mer komfort och kontroll.

Vid krossåka (gravelrace) väljer jag typ 3 fram och 4 bak för att inte skaka sönder. Då går det inte så lätt att trampa asfalt.

Grymt, tack för input!

Lejon sa:
Top Contact Winter, dvs dubbfria vinterdäck, var lite äventyrligt imorse (Blackeberg -Täby). Får nog krypa till korset och köra tristdubbat imorgon. Lurig halka ned lite snö ovanpå...
Eller investera i ett Xerxes till framhjulet kanske?

När till och med du pratar om dubb så slippar jag skämmas för min 240 dubbade Winter Marathon :-).

Fast jag måste erkänna att jag var på väg att slänga hela skiten, cykel o dubbdäck, i diket på gårdagens distanspass. Kändes som jag cyklade en stridsvagn med pinnar till ben medan Widemar bara gled fram i majestät hur enkelt som helst. Redan vid Troxhammar gav jag upp och vände hem medan Widemar fortsatte i ensam majestät.

Fälgbredd påverkar profilen, med mina bredare fälgar går dubbarna i oavsett tryck. På de gamla smala fälgarna gick de inte i om jag körde med högt tryck. Eller är minnet bara kort? (Avd ju äldre man blir, desta snabbare var man?)

jomper sa:
Måste fixa en sån där skolåda att parkera cykeln i på jobbet innan städpersonalen eller fastighetsavdelningen blir upprörda över att jag lämnar en liter skitigt vatten efter mig på golvet..

Jag lägger bara ut en lagom lång ca 40 cm bred wellpappremsa och ställer cykeln på. Har hittills inte lyckats få med mig mer vatten/sörja än vad den klarar att suga upp. De torra restprodukterna kan man hälla av i lättsopad hög när allt torkat. Jag glad och städerskorna glada.

Stannade och släppte ut lite luft ur dubbdäcken på puckelpistad cykelbana förbi Friends Arena i morse. Sen tog jag mitt förnuft tillfånga och hoppade ner på körbanan istället. Blev nog lite mycket utsläppt bak då det kändes lite väl svajigt resten av vägen. Fyllde upp lite på jobbet inför hemresan som var rätt behaglig.

skrotfot sa:
gsb sa:
Vad är det för fel på t-bana och trainer så här års?
Duger gott och så finns suget kvar i vår.
Misär kan man vara utan. Det finns för mycket av det ändå.

Misär är ju att stå och frysa på perrong och sen stå trångt i boskapsvagn!
Jag vill vara oberoende och känna flow:et.

Min station är inomhus och jag får alltid sittplats.
Dessutom lider jag inte av lite folk, däremot av kalla tår, fingrar och regn i Motvind. Ingen glädje att cykla då.

"Solskenscyklist och stolt över det "

Skönt att vi inte fått någon snö söder om Göteborg! Vägarna var torra och fina, men tyvärr så när man kommer in i Kungsbacka-kommun så envisas de med att ha väldigt mycket grus på gång/cykelvägarna...

Trampade hem och inser att snöröjningen på Skeppsbron södergående och de första bitarna av Stadsgården kommer, om det nu är möjligt, bli ännu sämre än förra vintern. Regionala cykelstråk?

I övrigt en behaglig snackpendling med grannen och i skenet av den nya lampan.

Det var längesen vi tjafsade optimal cykelvård i den här tråden.

Såhär i saltlake-tider brukar jag spola av cykeln snabbt med kallvatten i garaget, ta in den källaren för att torka och spreja ett tunt lager 5-56 på växlar och kedja. Upprepas dagligen.

Hur gör ni?

JimmyDr sa:
Skönt att vi inte fått någon snö söder om Göteborg! Vägarna var torra och fina, men tyvärr så när man kommer in i Kungsbacka-kommun så envisas de med att ha väldigt mycket grus på gång/cykelvägarna...
Grus? Det har ju inte varit halt över huvud taget än? Jag var lite nervös först imorse eftersom det var lite fuktigt igår men det var snustorrt och bra grepp överallt trots slicks back fortfarande.

Min väg till jobbet är orörd än så länge. Nysopat en kort sträcka faktiskt där de sopat upp löv. Men just den sträckan grusade de förra vintern. Jag hoppas på sopsaltning även där kommande vinter. En ganska stor del är redan sopsaltad.

Mr Orange sa:

Såhär i saltlake-tider brukar jag spola av cykeln snabbt med kallvatten i garaget, ta in den källaren för att torka och spreja ett tunt lager 5-56 på växlar och kedja. Upprepas dagligen.

Hur gör ni?
Absolut ingenting utom att smörja kedjan någon gång i månaden.

Mr Orange sa:

Hur gör ni?

Med egolapp på och lagomsmetig olja på får kedjan gå någon vecka. När det värsta slasket sätter in spolar jag av den med en flaska. Håller mig till smetoljor på vintern.

dalkarl.jpg

Välplogat från Stäket och in till Alvik. Lika välplogat på hemvägen. Upplands-Bro Kommun hade inte fått fram plogbilen ännu, tror den var trasig hela förra vintern också. trafikverket hade iaf plogat "bilvägen" och skickat in allt skit på cykelbanan lagom till hemcyklingen.

2016-11-0723.26.06-2.jpg
Uj vilken fin känsla att anlända hemmet helt slutkörd och få riva av sig alla kläder. Inte ens kall. Cykeln, däremot...

Senast ändrad:
Nu har min Brompton fått dubbdäck fram iaf. Tar tid att meka så här års, jag hatar att meka med smutsiga saker så nu är främre delen av cykeln topsad också, och lagret i framhjulet fick nytt fett.

Ganska pyssligt att få på däcket, och det är väldigt smalt och lågt jämfört med Bromptons eget däck som satt där från start. Misstänker minskad komfort.

Rattnalle sa:
Mr Orange sa:

Hur gör ni?
Absolut ingenting utom att smörja kedjan någon gång i månaden.
+1
allt annat känns onödigt på en pendlare.
Edit: torkar faktiskt av reflexerna ibland

Senast ändrad:
Mr Orange sa:

Hur gör ni?

I cykelgaraget på jobbet finns en slang. brukar spola av den där varje morgon (på vintern)

Innan slangen installerades körde jag utan tvätt över hela vintern, bara på med mer olja.

Min morgonsträcka Årsta-Årstabron-Västerbron-StEriksgatan-Vanadisplan var snöröjd 50 meter på St Eriksgatan och den lilla biten genom Tantolunden, resten misär. Ovanligt dåligt faktiskt. Det var tungt men gick bra.

Men barnens lysande ögon när de får syn på snön alltså. Med stjärtlapp och pulka i högsta hugg har de bråttom ut i backen! Härligt att se. =)

Spånga -> Sundbyberg. Några centimeter nysnö, frusen upptrampad snö under, spårigt och slirigt. Resan till jobbet tog dryga 30 minuter istället för 17-18 min som det normalt tar, men man får bra balansträning på köpet.

Senast ändrad:
Mördarmaskin pga anledning. Västerled dåligt plogad.
Cyklisten som var ute i vägen och vinglade, trots att cykelbanan var tom, och som slog knytnäven i min bil hade nog inte räknat med att jag skulle stanna och komma ut.

Tänk dig för nästa ggn och ge fan i att slå i bilar om det är du som är på fel plats!

Sopsaltat hela vägen från östra centrum ut till förorten i norr, heja Göteborgs stad! Jag hade kunnat ta racern med sommarslicks idag. -3 och lätt snöfall, kom till jobbet full av energi

Gällande skötsel av pendlaren så får den ny olja på kedjan när det börjar gnissla, tvättad blir den om jag råkar köra genom en vattenpöl. Den strategin har funkat i 10 år ;)

Mr Orange sa:

Hur gör ni?

I stort sett ingenting, lite olja på kedjan när den börjar se ledsen ut. Sedan blir det helrenovering framåt våren med ny drivlina och nya vajrar.

Dagens pendling var en historia man bara vill glömma. I stort sett oplogad, moddigt och allmänt bara tråkigt. Det blir att börja leta ny pendlngsvägar som underhålls lite bättre, det här funkar inte!

Börjar bli gammal... Kändes inte värt att ge sig ut i det här vädret på cykel idag. Misstänker att 80% av min väg inte är röjd än.
Tänkte även riva av ett FTP test ikväll och vill gärna ha fräscha ben till det.

Kudos till er som trotsat vädret idag.

Dags att ringa hem snöröjarna från Thailand? Hyfsat plogat längs Roslagsvägen, annars moddigt och långsamt i stan och Solna. Ganska roligt att cykla i sörjan dock. Utom i stan för där där finns minst en hänsynslös förare av en svart bmw eller passat eller vad fan det var.

Roligast var att se Evo jeanspendla på Flamingon!

30mm winter är för klent för oplogad modd. Funderar på att slänga på dom gamla 40mm w240. Har aldrig svikit mig.

Intressant att så många happyiter tycker att månadslång saltmarinad är ett lyckat recept för krispiga växlingar. Jaja, en skinande kedja och kassett är väl något som bara vi RIKTIGA elitpendlare uppskattar...

Lite spänning i vardagen.
Gick bra när jag väl lyckats ta mig uppför Skärmarbrinksvägen som jag numera brukar ta norrut pga bygget mittemot Globen, nog läge att omvärdera efter jag fick sätta ner foten pga slirandet/feghet och en idiot till bilist som tyckte det var lämpligt att ligga och tuta bakom för att jag inte körde i det djupaste slasket utmed de parkerade bilarna.

Kunde dock längs Sibyllegatan konstatera att det även i långsam dubbdäcksfart går fortare med cykel än med bil inne i stan även på en rak och lätt trafikerad gata.

Idag fick man kämpa lite. Isen igår klart snabbare än att vara sent ute på några cm snö idag. Köligt och slagigt, men nyhetens behag ändå förstås. Fint i Årstaskogen där det var bitvis orört och ganska djupt. Alviksbron gick ju knappt att komma upp för, det bara spann och drev iväg medan brillorna immade igen och snön blåste in från sidan. Men greppet i Marathon Winter är ju bra på isen annars, det måste man säga.

Känns rätt att jag aldrig kostade på vinterbygget STI-reglage, bock och mek-bromsar utan tog gamla MTB-rester istället. Skönt med flatbar nu.

Fortfarande många andra cyklister ute. Heja!

Föredömligt sopsaltat i Täby och Danderyd, från Ålkistan och in till Stan sämre men ändå tjänligt innan man kom till Roslagstull och skämtet började. Snälla Stockholms stad, modd och slask försvinner inte magiskt av sig själv bara för att ni vräker ut ett ton salt! Samt cykelbanor är inte områden som ska fyllas med plogmassor. Tycker Schwalbe Winter 30 levererar bra i modd och lössnö.

AxelSthlm sa:
Mördarmaskin pga anledning. Västerled dåligt plogad.
Cyklisten som var ute i vägen och vinglade, trots att cykelbanan var tom, och som slog knytnäven i min bil hade nog inte räknat med att jag skulle stanna och komma ut.

Tänk dig för nästa ggn och ge fan i att slå i bilar om det är du som är på fel plats!

Kunde han slå näven i mördarmaskinen kanske du körde lite för nära? Om nu Västerled var dåligt plogad kan det kanske vara läge att vara lite förlåtande? Cykelbanan lär inte ha varit bättre. Dina ord känns som om de är på fel plats ;-)

GC-banor i Nacka mycket väl plogade (sopsaltade). Men inne i Stockholm misärdåligt. Åkte i backen två gånger, trottoarkantjävlar som var dolda i snön. Inga skador förutom egot.
Har Winter 30 mm fram och Conti CX Speed bak. Helt klart inte tillräckligt när det är så spårigt. Får nog klicka hem ett par 35 mm MW.

Förresten verkade de ha grusat GC-banan längs Essingeleden Gröndal-Essingen med 50% körsbärsstora vassa singel/makadamstenar? Lite spanska ryttare över det för cyklister. Blev lite extra fokus på sicksacknavigerandet.

Fegade ur och tog mtb med ice spiker. Bra val mellan Bromma och Täby. I Solna kommun existerar visst inte cykelbanröjning. Resten acceptabelt med tanke på tid och väder.

Hej vad det snöar!
Ett (1) spår från Saltis/Fiskis vid 8, antar att det var Casper, grannen - kudos

Lite slaskspår på Saltisvägen, helvitt och slirigt genom Storängen och så avskrapat till Sickla. Sista biten sopsaltad. En och annan ute, bytte ett ord med ett annat svetto på Slussen.

Cykeln börjar kännas som en pistmaskin :)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp