Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Halt var det och motvind var det. Bör ha tinat upp nu när solen är framme. Kan ev bli väldigt halt ikväll.

Släppte lite i kurvorna trots SMW med 2x240 dubb.
I nya tunneln under Slussen från Stadsgården kom en kvinna som genade över mötande (vår) sida. Hon började gorma något som inte gick att höra. Märkligt! Upptäckte i samband med det att jag hade en bakom mig som jag körde om vid Hellas. Undras om han legat där hela vägen??? Jag tror jag snöt mig några gånger utan att se honom.

Efter förra veckans vurpor så fick jag sätta mig ner o beställa ett par Marathon Winter.
Pendlingen bjöd på isgata idag men det gick galant. Reflexerna är väl bara bonus antar jag.
Nästa inköp får nog bli en ny mobil med bättre kamera(:

Bilagor

• 15977238_10154820527597092_1683435706220013351_n.jpg
    15977238_10154820527597092_1683435706220013351_n.jpg
    73.9 KB · Besök: 55
Senast ändrad:
Lundin84 sa:
Efter förra veckans vurpor så fick jag sätta mig ner o beställa ett par Marathon Winter.
Pendlingen bjöd på isgata idag men det gick galant. Reflexerna är väl bara bonus antar jag.
Nästa inköp får nog bli en ny mobil med bättre kamera(:

Varför det? Den där bilden var ju riktigt bra!

Här va're förkyld med envis halsont sedan nyårsdagen. Så det har blivit fyrhjuligt. Saknar pendlingen!

Någon form av Hawaii tema på månen som aw, då brukar det vara skönt att åka tåg.
Då pulsen skenar, och värme aldrig kommer brukar det vara rätt skönt.

Moddigt längs Ältavägen, men höll man bara fart så sladdade det inte så farligt. Rätt mysigt faktiskt. Imorgon rast och vila inför lördagen.

Ältavägen var kass. Fart eller ej. Typiskt Nihilistisk snöröjning: "vi röjer inte för snart ska den ändå smälta". Fuskade på körbanan en bit utan att störa någon bilist.

Grått, glåmig, halkigt och osexigt. Resan livades upp med lite hets från grå skivbroms CX (Crescent?) från alvik in till fridhemsplan. Bra att komma ur uktrakomfortzonen. Tackar.

Isgata i förorten och ren asfalt i stan.

Inte mindre än 5 joggare, vid separata tillfällen, i cykelbanan utmed Söder mälarstrand. PUCKON! Jag viftade med armen ett par ggr och pekade på gångbanan. Oklart om de förstod.

Första pedalvarven på 10 dagar efter långhelg och sjukdom.
Trodde det skulle bli värre, men skonsam medvind, näst intill barmark och självbehärskning nog att ta det riktigt lugnt gjorde det hanterbart.

Bitvis lite småhalt, men det var nog iaf lättare att ta sig fram på cykel än på fötter. Kom iväg lite senare än vanligt så det var ljust ute. Det var underbart! Oj vad jag längtar till våren och ljuset. Tänk er att swischa fram en ljummen kväll i skogen eller längs någon avlägsen landsväg och känna solens värme trots att den är på väg ner.

halt och medvind.
hade sällskap av mrgunnar in.
en donna med rosa hår på en fixie var snabb uppför col d tranan, jag var snabbare. alltid ska hornen växa ut..

Ganska ointressant. Var tvungen att tvärnita vid första övergångsstället efter högersvängen från Götgatan mot Slussen för att fotgängarna tolkar övergångsställen som någon sorts godtycklig yta som sträcker sig +/- 3 meter från det faktiskta övergångsstället. Det kostade mig en dubb :(

Står det någon och väntar vid ett övergångsställe stannar jag _alltid_ men jag tycker det är svårt att göra rätt när folk genar in från flera meter bort.

Mer än hälften av tiden har passerat på min vita månad (cykelfritt) sedan mellandagarna pga knas i trapezius. Har åkt boskapsvagn och promenerat utan att bära tung ryggsäck. Har gått bättre än väntat, men det är klaustro att åka boskapsvagn i rusningstrafik.
Börjar bli rejält motiverad att cykla igen, det är värt att fira!

nikasp sa:

Exakt.

Var tidigt tvungen att stanna och leta upp ett nytt band på Spotify för att stå ut. School of Seven Bells blev det – ickeförpliktigande, lite dreamy indiepop som passade bra till lågtempocykling till jobbet. Blir nog dem på hemvägen också.

Fick stanna och dra på mig en vindjacka i snögloppet. Benvärmare och annat som blev surt hänger på tork nu.
Tappade en reflex och fick vända och plocka upp den.
Blöt upp till smalbenen, lite klen egolapp

Men, det är ju fredag. Det ska tydligen bli rövkroksmästerskap för kontoret i eftermiddag.

@federico:

Härligt. Du är på G nu. Mycket fint ögongodis på sistone.

Jag säger som vanligt:

COFFEETABLEBOOK !!!

zodah sa:
Isgata i förorten och ren asfalt i stan.

Inte mindre än 5 joggare, vid separata tillfällen, i cykelbanan utmed Söder mälarstrand. PUCKON! Jag viftade med armen ett par ggr och pekade på gångbanan. Oklart om de förstod.

Tyvärr verkar det vara regel snarae än undantag nu på vintern när den enda delen som är snöröjd är cykelbanan, har mött både barnvagnar i bred och allehanda andra ekipage de senaste dagarna.

Lååååång. Tycker det rappar mistänkt och efter en mil är det nåt som lår i en gång per kedjevarv. Tar det lugnt och svänger in vid Lidl Burlöv där det finns vettig belysning. Konstaterar snabbt SBS då en nit i kedjan blivit rymningsbenägen och smitit ur ytterlänken varpå hela kedjan drgit snett. Lyckas med viss möda bända till kedjan igen (note to self: ha med extralänkar och nitar i fortsättningen) och cyklar vidare de resterande 20 km på huttrande tomgång för att inte riskera att dra sönder kedjan. 7 km kvar tycker kedjan det är nock och rinner av. Lite turligt är det åtm. nära kaanotklubben så jag kan sparka dit och parkera cykeln i ett förråd innan jag klampar iväg mot bussen. Tog en dryg timme extra att komma hem till slut, bläh!

Nitar och sånt jox är inget smidigt att hålla på med ute.
Kedjebrytare och missinglink, så det är lätt att få bort skadade delar och ersätta snabbt med länken

.....i nära nollgradigt väder dessutom, ingen höjdare för finmotoriken :-)

Med lite tur finns passande missinglink i bra-att-ha-lådan, annars får det åka med några nya nitar och en stump kedja till dess jag hinner skaffa. Multiverktygets kedjebrytare fick lite skit på sig iaf och visade sig vara av god kvalitet, räckte tyvärr inte då länkplattan redan var krokig.

Första pendlingen i år pga fjällsemester. Jäklar va skönt det va att vara tillbaka på cykeln.
Underlaget va bra mestadels, men det gick ganska långsamt. Blev t.o.m omkörd vid globen och brydde mig inte om att hänga på - Antar att jag lyckats varva ner under ledigheten ändå :)

Tungt idag.

Verkade på något sätt hamna mitt i pendla-snabbt-på-cross utan stänkskärm eller egolapp-klungan idag, fullständigt nedskitad trots att jag höll 6-7 meters avstånd hela tiden. Hur svårt kan det vara?

Hu, inte på cykelhumör och jag frös längre än brukar vija. Tog en kvart att få upp värmen. -4 och fint annars. Sopsaltaren i Sollentuna är tydligen på service så det är rätt grusat jämfört med dansbana i normala fall.

Började snöa ymningt sista biten in imorse. Fick även draghjälp av moppe på Standvägen. Händelselös i övrigt.

Skulle fixa med bakskärmen som glidit snett. Körde rätt in i en snövall och gjorde en OTB i Älta. :)
Har inte sett så mycket cyklister längs Ältavägen sedan i oktober/november. Är det nyårslöftena som börjar slå in?
Kom sedan ikapp Ivar vid Nackanäs och fick en snackis fram till Vasagatan.

emilh sa:
jag höll 6-7 meters avstånd hela tiden. Hur svårt kan det vara?

Borde vara jääättelätt att hålla större avstånd.

Stumpy sa:
emilh sa:

+1

Den s.k. 3-sekundersregeln. Man siktar in ett referensmärke som t.ex. en stolpe mitt i GC-banan, och när cyklisten före passerar börjar man prata lugnt med sig själv:

"Saknar egolapp, saknar bakskärm, saknar kompislapp"... och hinner man säga det precis innan man själv passerat stolpen (eller kraschat rakt in i den) så är avståndet till framförvarande tillfredsställande.

Senast ändrad:
Första pendlingen på över 3 veckor pga semester och sjukdom. Kändes bra att vara uppe i sadeln igen, lite ljusare nu jämfört med sedan jag sist pendlade i December strax innan Jul.

Stumpy sa:
Skulle fixa med bakskärmen som glidit snett. Körde rätt in i en snövall och gjorde en OTB i Älta. :)
Har inte sett så mycket cyklister längs Ältavägen sedan i oktober/november. Är det nyårslöftena som börjar slå in?
Kom sedan ikapp Ivar vid Nackanäs och fick en snackis fram till Vasagatan.

emilh sa:

Absolut, men vid passering styr man sällan över avståndet själv.

Fick först en KinaÅkeXXLSuper49000ÄrligaLumen i ansiktet följt av en med nästan lika stark på blink. Ganska få på min pendlingsväg men trist när man ser stjärnor efter möte.

quote="Black planet"]
En lugn tur till stan med crossen. Men varför måste folk ha 2 superlampor när det är ljust?[/quote]

Stumpy sa:

Så djävla dåligt underhåll på Ältavägens cykelbana att i alla fall jag hellre åker på Stockholmssidan från Ekstubben.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp