Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Byig medvind hem, gick så lätt uppför backarna att jag nästan glömde bort att jag hade två stycken enkilos Spike Claw 240-dubbdäck på.

Råkade ut för en kränkning och surade lite. Tänkte att det är ju cykelfri dag imorgon, grävde i HTFU-säcken och minsann fanns det massor kvar så jag kom ikapp, tänk "here's Johnny!!!" och låg sedan och trudeluttade/hetsade lite med skivbromsen i 3-4 km. Omoget.

Boskapsvagn på grund av anledning.

Var osäker på om jag skulle skriva här eller i misärtråden.

Bilagor

• DSC_0692.JPG
    DSC_0692.JPG
    283.8 KB · Besök: 53
Mesta av knöggelisen är borta och kvar är drivor av sand. Hade medvind in till jobbet så jag räknar med en lite långsammare hempendling i eftermiddag.

Det hjälpte inte att förtränga, glömma och dränka sorgerna i arbete för när jag kom ut var det fortfarande punka. Lyckades cykla hela vägen hem utan att pumpa! Sista biten med pungen på styret. Tyngdpunkten ni vet.

Är inte inte vinterklegget som fastnar på cykeln brunare i år?

Motvind.
Ganska segt igen. tror frambromsen ligger på lite. Suck, orkar inte mecka med den. Har ingen bra verkstad/utrymme som inte har utomhustemperatur. Det blir kallt.

Körde om alla.

Men lite ljusglimt :-) eftersom is och snö nu smälter undan så hade den meter fot/löp/cyklar/barnvagnar skall samsas på i Liljeholmen blivit llite större. Alltså G/C banan mellan tvärbanehållplats Liljeholmen och >Marievik. Den har varit ett inte så litet hatobjekt de senaste veckorna.
Folk...om man går denna G/C bana så arbetar man i krokarna, i alla fall 95% ör det. Går man där en vecka så VET man att det är en kombinerad cykel och gångväg. Men ändå så strosar folk runt med lurar och skärmar framför ögonen som om de knatade runt i vardagsrummet. Jaja, inte hela världen, man överlever. Men FAAAN liksom.

Senast ändrad:
Pendel in och det var inte roligt. Trångt och småsvettigt, fick såklart stå. Njae, mycket bättre start med 45-55 minuter cykel och dusch på det.

+2,5, tät duggregn. Fleecade cykelbyxor, rainlegs och bastujackan i dyr men usel goretex.
Undrar hur NLCs kortbenscykling gick idag? ?

Mange. sa:
Pfaff sa:
Undrar hur NLCs kortbenscykling gick idag? ?

Plusettar.

Blivit skickad på utbildning, så det blev bussen. Funderade på att cykla, men det var lite mycket osäkerhet om möjlighet för förvaring och ombyte.

Garderob och toalett finns väl alltid :-)

Cyklade till Bromma i ösregn en gång, bytte om och raggarduschade på toa, tog med allt till kund och hängde över dag i reception. Gick bra :-) fast de noterade att jag hade cykelhjälm med mig och undrade hur det kom sig :-)

Fuktigt och blöta vägar/cykelbanor och motvind. Mest sand nu när det mesta har smält. (där dom inte har saltsopat och på vägarna)
Fyllde på med en bar i däcken så gick det väl om inte lättare, så mindre trögt....
Hoppas på medvind hem

Det gick risktigt trögt i måndags. Kedjan var som en pinne nästan av saltsörjan. Brukar skölja av hojen 1-2 ggr/v men har inte orkat i minusgrader.

zodah sa:
Ja, ngt är det. Har upptäckte det jag med. Drivlinan tar väldigt mkt stryk denna vinter.

Förra veckan hade jag nackspärr som följdes upp med migrän i måndags. Så idag var det äntligen dags att cykla till jobbet igen. Höll på att illa redan efter 400m. Blankis med lite vatten på är för mycket för mitt dubbfria vinterdäck som jag har bak. Häcken for iväg åt vänster och sedan höger och återigen vänster. Styrde ut i diket lite försiktigt. Rejäla pendlingar på den bakvagnen. +-60º. Kom sedan ut på stora vägen och sedan var det isfritt resten av vägen.
Hem gick med fint. Chefen frågade om det inte var kallt, blött och eländigt och cykla. Nee, bara eländigt svarade jag, och det är ju sant. Varken blev blöt eller frös.

Nice! Jag hade +1-2 grader in i morse och riktigt halt men det märks inte alls med dubbdäck. Däremot när jag gick hem från bussen igår kväll pga AW så halkade jag runt som en pingvin.

20 Januari

Bilagor

• 20_jan_01.jpg
    20_jan_01.jpg
    124.5 KB · Besök: 54
  • gra.jpg
    gra.jpg
    199 bytes · Besök: 41
  • 20_jan_02.jpg
    20_jan_02.jpg
    98.1 KB · Besök: 48
  • gra.jpg
    gra.jpg
    199 bytes · Besök: 39
  • 20_jan_03.jpg
    20_jan_03.jpg
    48 KB · Besök: 50
  • gra.jpg
    gra.jpg
    199 bytes · Besök: 44
  • 20_jan_04.jpg
    20_jan_04.jpg
    91.5 KB · Besök: 46
  • gra.jpg
    gra.jpg
    199 bytes · Besök: 42
  • 20_jan_05.jpg
    20_jan_05.jpg
    119.5 KB · Besök: 45
  • gra.jpg
    gra.jpg
    199 bytes · Besök: 49
  • 20_jan_06.jpg
    20_jan_06.jpg
    51.7 KB · Besök: 51
  • gra.jpg
    gra.jpg
    199 bytes · Besök: 53
  • 20_jan_07.jpg
    20_jan_07.jpg
    106.4 KB · Besök: 50
federico sa:

Nu tog du i lite :)
Tack!

Själv blev jag nerstänkt av två andra pendlarsvetton utan stänkor. Enda trivsamma positionen var längst fram i vår lilla klunga. De var dock pigga och dragvilliga så jag sket i det när vi ändå närmade oss stan.

Såhär låter det hela tiden på Sollentunatipsets FB-sida. Allt är cyklisternas och cykelbanornas fel. Är det inställda aktiviteter för pensionärer så det cykelbanornas fel. Snöar det så är det cyklisternas fel. Och ingen cyklar ju där ändå och gör de det så gör man det i för hög hastighet, för nära, utan lampa, i spandex/lycra (höhö) eller så körs det på bilvägen. I verkligheten så är det helt dött på både cyklister och fotgängare just nu och i normalfallet nada problem med konflikt cyklister/fotgängare pga tydlig målad linje och 2,5 meter bred cykelbana.

"Det är riktigt illa tycker jag när man inte kan ploga så fotgängare på väg t skola och kommunikationer har svårt att ta sig fram på trottoarer. I villaområden måste även posten, framförallt Bring m sina mopeder enkelt kunna ta sig fram till brevlådorna. Måste tillstå att kommunens oerhörda fokus på cykelvägar känns överdrivet när det ställer till så mycket för så många fler när det inte skottas så alla vi andra som är långt fler får problem. Nu lär jag väl få ett gäng ilskna cyklister på mig men förhoppningsvis med håll av de som måste ta sig fram till fots..."

Visst är det härligt vad nu gubben heter insändare? Jo det är lite kränkta bilister i denna kommun. Sen är jag imponerad att se den fart som kommunen har gällande att bygga nya cykelvägar. Det syns och tar utrymme av billisternas vägar.
Hoppas att det fortsätter.
nikasp sa:
Såhär låter det hela tiden på Sollentunatipsets FB-sida. Allt är cyklisternas och cykelbanornas fel. Är det inställda aktiviteter för pensionärer så det cykelbanornas fel. Snöar det så är det cyklisternas fel. Och ingen cyklar ju där ändå och gör de det så gör man det i för hög hastighet, för nära, utan lampa, i spandex/lycra (höhö) eller så körs det på bilvägen. I verkligheten så är det helt dött på både cyklister och fotgängare just nu och i normalfallet nada problem med konflikt cyklister/fotgängare pga tydlig målad linje och 2,5 meter bred cykelbana.

"Det är riktigt illa tycker jag när man inte kan ploga så fotgängare på väg t skola och kommunikationer har svårt att ta sig fram på trottoarer. I villaområden måste även posten, framförallt Bring m sina mopeder enkelt kunna ta sig fram till brevlådorna. Måste tillstå att kommunens oerhörda fokus på cykelvägar känns överdrivet när det ställer till så mycket för så många fler när det inte skottas så alla vi andra som är långt fler får problem. Nu lär jag väl få ett gäng ilskna cyklister på mig men förhoppningsvis med håll av de som måste ta sig fram till fots..."

Som någon redan sa så måste det vara blinkmonglots år 2017. I princip varende en man möter/kör om blinkar, gärna flera lampor och även framåt. Jag skulle bli tokig att cykla i mörkret med en stark och blinkande framlampa! Så här i false news tider kunde inte någon mer datakunnig än jag sprida ut att SD och Jimmie förespråkar blinkande ljus? Då lär det bli fast sken överallt på en sekund.

Instämmer med Selast, verkar varit någon form av rea på XXL eller var det så att en lampa med tusentals watt var årets julklapp?

I vart fall betydligt fler blinkare nu än innan nyår, som gladligen kombinerar starkt fast sken på styret med en blinkande pannlampa från helvetet. Vill det sig riktigt illa har de även helvetes blink bak, gärna två olika lampor som frenetiskt blinkar i otakt.

Cykelpendlar normalt inte då det inte funkar med dagistider, men igår och idag hade jag bilen inlämnad så då fick det lösa sig ändå. ISP var det enda som gick cykla på så det blev Stumpjumperpendling :-)

Lite skillnad på morgon...
20170120_053856.jpg

...och eftermiddag då jag slutar 13 på fredagar!
20170120_141614.jpg

Dessutom var bilverkstan sen så jag hann bonuscykla lite stig innan hämtning!
20170120_133938.jpg

Lite vårstämning faktiskt. Nästan ljust vid åtta-tiden och hem vid 14-tiden. (det kallas halvtid :) ) i klar sol och +6.
En äldre herre på trehjuling ondgjorde sig över att bli omkörd. Tydligen kränkt.
Det tar sig!

Jag drog, till solsken, fågelkvitter och medvind också hem vid 14-snåret. Kände hopp om våren och med en sån här skitvinter när det ändå inte går att åka skidor på hemmaplan kan det ju få bli vår direkt.

Men tre gånger på hemvägen fick jag tvärnita för vita skåpbilar som brakade ut från rondeller utan att lämna företräde. Är det ett omen? Försöker Ondskan i världen att säga mig något?

Ska nog hålla mig inne i helgen.

Jag har också en Rose med frysande bakväxelvajer. Bytte förra vintern och då blev det bra, men det höll inte så länge. Konstruktionen vid oket där vajern lutar 45 grader är ju som gjord för att vatten ska rinna längs med vajern in i höljet. Om du hittar något som löser problemet är jag intresserad.

Tommy N sa:
Bra idé - Tack. Helt klart dags att ta tag i detta. Är en Rose så får ta och maila Mikael igen :)

nikasp sa:
Du kan ju fråga när du köper om det finns någon bussning/tätning som kan hjälpa till så inte fukt kommer in innanför vajerhöljet. Finns många som tipsar om att fetta in vajern lätt när man byter, vajrar med teflon osv. Min nya hoj har funkat kalas många hundra mil, cyklade hela förra vintern och från oktober till nu varje vardag utan problem. Hade ditt problem på en gammal hybrid. Salt och skit på vintern är o-bra.

Tommy N sa:
Tror du det hjälper då? Är rädd för att jag bara får samma problem igen. cykeln är bara 8mån gammal :(

Andra gången för i år till jobb på två hjul. Förra veckan tog det c:a 35 minuter då jag inte hade lust att byta om på jobb plus att det var fruset på marken. Idag tog det 30 minuter i motvind och eftersom det var 5 grader varmare också så var det precis på gränsen till att klara sig utan dusch. Långt från de 20 minuter man avverkar sträckan med racer och dusch under den varmare tiden av året. Som vanligt mötte man ett par pucko på vägen som inte lärt sig att vi har högertrafik eller att man ens tittar i färdriktningen när man cyklar mot trafiken.

Tillbaka
Topp