Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
mhenry sa:Tack alla! Själv tog jag tunnelbanan i dag. Flera av de 11 timmarna jag tillbringade på sjukhuset i går ägnade jag mig åt självkritik, vilket kanske glädjer er som tycker att jag i stort sett får skylla mig själv. Självklart såg jag vägarbetet -- det jag inte såg innan det var för sent var staketet och omledningen var inte direkt tydlig. Det är klart att man kan se staketet, men jag skulle säga att det hjälper att veta om att det är där. Det gick närmare 35 än 40 km/h och jag tryckte inte på.
Jag fick precis reda på att en kompis var väldigt nära att krascha på samma ställe i måndags kväll efter träning och genom att skriva här ville jag varna andra och kanske uppmärksamma vilka konsekvenser bristfälligt skyltad omledning kan få. Det innebär i min värld inte att jag skyller ifrån mig.
Lyckligtvis klarade jag mig lindrigt undan och jag har knappt ens ont längre. Kanske en bristning i vadmuskeln och lite stel i axeln så jag har en liten liten förhoppning om att kunna cykelpendla i morgon.
mhenry sa:Fin och långsam pendling i dag. Jag passade på att ta en bild på olycksplatsen för att kolla om det hänt något efter att jag hörde av mig till Trafikkontoret för andra gången. Det hade det!
Trafikingenjören hade mailat bl.a. följande till entreprenören: "Ta-planen och teknisk handbok föreskriver att allt material skall vara försett med reflexer, ledningen måste vara extremt tydlig. Det är den inte här. [...] Komplettera omedelbart med reflexer över hela stängslet så vi kan undvika denna typ olycka igen"
Tack igen för alla krya-hälsningar! Jag mår fint och det känns i princip ingenting när jag cyklar. Det känns nästan som att vaden blir bättre för varje timme som går. Det jobbigaste är nu att göra tecken för högersväng eftersom jag är lite öm runt höger skuldra. Det kan jag leva med med tanke på hur illa det kunde ha gått ;)
staine: Hoppas du också kryar fort från din skada! Var var det du vurpade? Känner igen platsen, men kan ju vara bra att veta var jag ska vara lite mer uppmärksam...
staine sa:Det var faktiskt i Cph där jag är ibland nuförtiden. Så inget jag orkat felanmäla precis :)
Men en dålig idé att ge järnet inne i en okänd stad. Kan ej rekommenderas.
mhenry sa:Fin och långsam pendling i dag. Jag passade på att ta en bild på olycksplatsen för att kolla om det hänt något efter att jag hörde av mig till Trafikkontoret för andra gången. Det hade det!
Trafikingenjören hade mailat bl.a. följande till entreprenören: "Ta-planen och teknisk handbok föreskriver att allt material skall vara försett med reflexer, ledningen måste vara extremt tydlig. Det är den inte här. [...] Komplettera omedelbart med reflexer över hela stängslet så vi kan undvika denna typ olycka igen"
Tack igen för alla krya-hälsningar! Jag mår fint och det känns i princip ingenting när jag cyklar. Det känns nästan som att vaden blir bättre för varje timme som går. Det jobbigaste är nu att göra tecken för högersväng eftersom jag är lite öm runt höger skuldra. Det kan jag leva med med tanke på hur illa det kunde ha gått ;)
staine: Hoppas du också kryar fort från din skada! Var var det du vurpade? Känner igen platsen, men kan ju vara bra att veta var jag ska vara lite mer uppmärksam...
Olof E sa:Hyrde en gammal Gazelle-tandem i Leiden och irrade tillsammans med min dotter omkring på blomsterfälten till Keukenhof.
Snyggt coolt temafederico sa:13 April
JKolmo sa:Underbara bilder federico! Genialiskt!
konstruktören sa:Snyggt coolt temafederico sa:13 April
Bengt-re sa:botteb sa:Alltså, jag vet inte jag. Tycker nog att lite självkritik vore klädsamt. Det är tråkigt att du skadats men känner ni som skrivit inget eget ansvar alls när ni är ute och cyklar? Vad hade krävts för att ni skulle varit nöjda? En snubbe vid hindret med flagga som vinkar som de gör i cykeltävlingar? Har man motljus eller om det är mörkt ute tar man det helt enkelt lugnare. Att blåsa på i 40 knyck på cykelbanan är knappast lämpligt någonstans, någonsin, även om det förstås är kul när det går fort. Enligt bilden så finns (i mina ögon iaf) mitt för cykelbanan en ganska stor röd och gulrandig reflexskylt uppsatt. Om man inte ser den vet inte jag. Jag förutsätter att du/ni förstås alltid cyklar på cykelbanan och inte på gångbanor. Med andra ord, hade du följt lagar/regler hade du sett att cykelbanan var avstängd och antagligen inte krockat. Önskar dig god bättring.
Det är inte ovanligt med asymetrisk skyltning och även jag har varit nära att cykla in i ouppmärkta staket som slumpmässigt placeras ut som minor på cykelbanorna. Det skulle behövas tydligare regler och kanske en fängelsedom på någon vårdslös arbetsledare så att allvaret lyfts.
Stumpy sa:Vad har du ventilhattarna till? Dekoration?