Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

mhenry sa:
Tack alla! Själv tog jag tunnelbanan i dag. Flera av de 11 timmarna jag tillbringade på sjukhuset i går ägnade jag mig åt självkritik, vilket kanske glädjer er som tycker att jag i stort sett får skylla mig själv. Självklart såg jag vägarbetet -- det jag inte såg innan det var för sent var staketet och omledningen var inte direkt tydlig. Det är klart att man kan se staketet, men jag skulle säga att det hjälper att veta om att det är där. Det gick närmare 35 än 40 km/h och jag tryckte inte på.

Jag fick precis reda på att en kompis var väldigt nära att krascha på samma ställe i måndags kväll efter träning och genom att skriva här ville jag varna andra och kanske uppmärksamma vilka konsekvenser bristfälligt skyltad omledning kan få. Det innebär i min värld inte att jag skyller ifrån mig.

Lyckligtvis klarade jag mig lindrigt undan och jag har knappt ens ont längre. Kanske en bristning i vadmuskeln och lite stel i axeln så jag har en liten liten förhoppning om att kunna cykelpendla i morgon.

Nu skall jag vare sig promota högfartcykling eller att cykla i mörker utan lyse, men kan bara instämma i att såna där galler verkar ofta vara uppställda som nät för att fånga cyklister, inte sällan i samband med ett bygge som är utmärkt i andra vägbanor men märkligt anonyma när det ställs upp på cykelbanan. Fick själv smaka på ett när jag inte ville cykla i vägbanan utan ljus utan valde cykelbanan som abrupt tog slut i ett staket, som tur strax efter en 90graders kurva annars hade jag inte tagit mig hem för egen maskin.

Hoppas på ett snabbt tillfrisknande.

Fler skyltar uppe på staketet idag så nu bör det vara svårt att missa riktningen. Håller med om undermålig skyltning tidigare och önskar god bättring till drabbade.

Benen tog helg igår så tung cykling i vinden idag. Kroppen är här men huvudet någon annanstans.

IMG_3690.JPG

Fin och långsam pendling i dag. Jag passade på att ta en bild på olycksplatsen för att kolla om det hänt något efter att jag hörde av mig till Trafikkontoret för andra gången. Det hade det!

Trafikingenjören hade mailat bl.a. följande till entreprenören: "Ta-planen och teknisk handbok föreskriver att allt material skall vara försett med reflexer, ledningen måste vara extremt tydlig. Det är den inte här. [...] Komplettera omedelbart med reflexer över hela stängslet så vi kan undvika denna typ olycka igen"

Tack igen för alla krya-hälsningar! Jag mår fint och det känns i princip ingenting när jag cyklar. Det känns nästan som att vaden blir bättre för varje timme som går. Det jobbigaste är nu att göra tecken för högersväng eftersom jag är lite öm runt höger skuldra. Det kan jag leva med med tanke på hur illa det kunde ha gått ;)

staine: Hoppas du också kryar fort från din skada! Var var det du vurpade? Känner igen platsen, men kan ju vara bra att veta var jag ska vara lite mer uppmärksam...

Haha, jäklar den som missar den där nu.

Igår var det väldigt omysigt och förbenad kallt om fötterna. Idag blev det att gosa in sig i hela vinterkittet från topp till tå. Desto mysigare.

Hellre lite för mkt reflexer än för få. Svårt att missa nu :-)

Bra att de styrde upp den omledningen och krya på dig.

Lite duggregn, lite kyligt! Tog det väldigt lugnt då jag fortfarande har känningar av förkylningen som däckade mig i helgen och början av veckan.

13 April

Bilagor

• 13apr0.jpg
    13apr0.jpg
    101.6 KB · Besök: 116
  • gra.jpg
    gra.jpg
    199 bytes · Besök: 104
  • 13apr1.jpg
    13apr1.jpg
    103.7 KB · Besök: 118
  • gra.jpg
    gra.jpg
    199 bytes · Besök: 98
  • 13apr2.jpg
    13apr2.jpg
    108.3 KB · Besök: 112
  • gra.jpg
    gra.jpg
    199 bytes · Besök: 105
  • 13apr3.jpg
    13apr3.jpg
    88.7 KB · Besök: 115
mhenry sa:
Fin och långsam pendling i dag. Jag passade på att ta en bild på olycksplatsen för att kolla om det hänt något efter att jag hörde av mig till Trafikkontoret för andra gången. Det hade det!

Trafikingenjören hade mailat bl.a. följande till entreprenören: "Ta-planen och teknisk handbok föreskriver att allt material skall vara försett med reflexer, ledningen måste vara extremt tydlig. Det är den inte här. [...] Komplettera omedelbart med reflexer över hela stängslet så vi kan undvika denna typ olycka igen"

Tack igen för alla krya-hälsningar! Jag mår fint och det känns i princip ingenting när jag cyklar. Det känns nästan som att vaden blir bättre för varje timme som går. Det jobbigaste är nu att göra tecken för högersväng eftersom jag är lite öm runt höger skuldra. Det kan jag leva med med tanke på hur illa det kunde ha gått ;)

staine: Hoppas du också kryar fort från din skada! Var var det du vurpade? Känner igen platsen, men kan ju vara bra att veta var jag ska vara lite mer uppmärksam...

Det var faktiskt i Cph där jag är ibland nuförtiden. Så inget jag orkat felanmäla precis :)
Men en dålig idé att ge järnet inne i en okänd stad. Kan ej rekommenderas.

staine sa:
Det var faktiskt i Cph där jag är ibland nuförtiden. Så inget jag orkat felanmäla precis :)
Men en dålig idé att ge järnet inne i en okänd stad. Kan ej rekommenderas.

Det förklarar "vej", men jag kanske får ta tillbaka att jag känner igen mig även om jag varit där rätt mycket :) Ska dit och köra ett Rapha Prestige-lopp i slutet av månaden, så då får köpenhamnarna se upp för galna svenskar på cykel igen.

mhenry sa:

Plötsligt händer det!

Skönt att du klarade dit bra efter omständigheterna!

Vindstilla till svag medvind, det gick fort, kom till mördarbacken och blev totalt kränkt av en kille på en mtb med ett barn typ 7 år ungefär på pakethållaren, hann ifatt honom efter backen men i backen uppför hade jag ingen chans :D.

Annars såg det ut såhär resten av dagen:

20170413_101119.jpg

Senast ändrad:
Hyrde en gammal Gazelle-tandem i Leiden och irrade tillsammans med min dotter omkring på blomsterfälten till Keukenhof.

Bilagor

• IMG_20170413_105424243.jpg
    IMG_20170413_105424243.jpg
    237.2 KB · Besök: 90
Bengt-re sa:
botteb sa:
Alltså, jag vet inte jag. Tycker nog att lite självkritik vore klädsamt. Det är tråkigt att du skadats men känner ni som skrivit inget eget ansvar alls när ni är ute och cyklar? Vad hade krävts för att ni skulle varit nöjda? En snubbe vid hindret med flagga som vinkar som de gör i cykeltävlingar? Har man motljus eller om det är mörkt ute tar man det helt enkelt lugnare. Att blåsa på i 40 knyck på cykelbanan är knappast lämpligt någonstans, någonsin, även om det förstås är kul när det går fort. Enligt bilden så finns (i mina ögon iaf) mitt för cykelbanan en ganska stor röd och gulrandig reflexskylt uppsatt. Om man inte ser den vet inte jag. Jag förutsätter att du/ni förstås alltid cyklar på cykelbanan och inte på gångbanor. Med andra ord, hade du följt lagar/regler hade du sett att cykelbanan var avstängd och antagligen inte krockat. Önskar dig god bättring.

Det är inte ovanligt med asymetrisk skyltning och även jag har varit nära att cykla in i ouppmärkta staket som slumpmässigt placeras ut som minor på cykelbanorna. Det skulle behövas tydligare regler och kanske en fängelsedom på någon vårdslös arbetsledare så att allvaret lyfts.

Jamen, det här är ju norm för för cykelvägar och cykelbanor.
Pågående arbete tjänstgör även som skyltning och varning inför pågående arbete. Rationellt och fint.
Även kallad Braille- eller blindskriftsskyltning. Hinder identifieras med känseln.
Genom att fostra cyklister till att i ren självbevarelsedrift aldrig överstiga 15 km/h så minskar också konflikterna med gående. Win-win.
För nån vecka sen så grävde de bort asfalten på GC-banan mittemot Älvsjömässan. Att asfalt plötsligt ersattes med lösgrus och en decimeterhög kant ansågs inte värt att varna för.
Det märker ju trafikanten ändå.
Förra sommaren så arbetades det i passagen under tvärbanan till/från Årstafältet. Då stod det staket tvärsöver halva GC-banan, i mörkret under järnvägsbron också helt utan förvarning.
Kanske var ett försök till riskutjämning vid spårpassage.
Nedförsbacke, kurva och dolt hinder kanske är vad som krävs för att göra nivåseparerad spårpassage lika riskabel som att bara korsa spåren?

Senast ändrad:
Det här var konstigt, -2 och lite snö. Stod ute till riktigt sent igår och grävde för en sandlåda. Svalt men snöfritt. Vaknade till "Vinterland light". Kändes som februari med fras kring framhjulet och 2-3 cm snö långa sträckor. Behövdes inte dubb men var halt på sina ställen.

Jag hade tvättat och stoppat undan vinterkläderna. Så de var rena och luktade gott. Man får va nöjd med det.

Hängde på ny fram- och bakväxel igår kväll. Nu - klick, klick klick. Mmmm!
Nordan kylde, men man kunde glädja sig åt nästan tomma cykelbanor. Såg lite halt ut vid Riddarhuset.

2-3 cm snö långa sträckor, bland annat hela Hägerstensvägen. Kallt och soligt. Skulle gärna haft dubb på framhjulet. Släpp på båda hjulen på översnöad stor brunnslucka höjde pulsen.

Februaripendling i mitten av April! Kedjan beslutade sig för att göra harakiri 200m från jobbet, plockade upp den och promenerade sista biten. Har en ny kedja liggandes hemma så det känns som om det blir alternativt färdmedel hem.

En liten hal resa till stan. Snålat med saltet i Sollentuna o Solna. Eller väldigt sent ute. Orkade nämligen inte byta framhjulet till dubb dito.

Var med och hjälpte en stackars medcyklist som hade fart över styret på Värmdövägen (mellan Finntorp och Alphyddan) efter möte med ett rådjur...

Ordentligt skärrad och med svåra smärtor i nacken. Fy tusan vilken start på veckan.
Hjälpte till med telefoni och annat fram till ambulansen kom.

Tittade ut genom fönstret och beslutade mig för att byta framdäcket till dubbat. Kändes som rätt val. Fick ett litet bakhjulssläpp på en vit linje.
Annars kändes det som lunchpendling. Ovanligt med ljuset och snön på vinterpendlingarna. Skönt!

Tog det superförsiktigt av rädsla för brunnslock, vitmålade streck i gatan samt bilar som höll alldeles för dåligt avstånd vid omkörning.
Continental 4 Seasons på varav fallande lufttryck bak, visar prov på pyspunka, behöver pumpa upp vid avfärd- såväl som hemfärd.

Prioriterade bort pysandet i helgen för familjen och klickade istället hem nya sommarhandskar och en Lezynepump: Micro floor drive med tryckmätare.

Kör alltid med rygga eller budväska och tänker mig att pumpen ska hänga med överallt jag far.
Någon som har erfarenhet av denna pump? Säljs på såväl Cykelcity som på Wiggle.

Jag som fortfarande använder ventilhattar råkade igen ut för att hela ventilkäglan följde med när jag lossade hatten i morse. Note to self att dra åt dem när ny slang åker i. Trist att pumpa med minipump om man inte är hemma.

Vad har du ventilhattarna till? Dekoration?
Jag brukar dra åt käglan för att den inte skall följa med ut när jag skruvar av Lezynepumpen. Nu har jag dock övergett Continental för Schwalbe och då är behovet klart mindre.

Härlig! Soligt och fint, inte halt och lagom mycket cyklister genom Stockholm vid 07.30. Bra flyt med trafikljusen. Och vad fantastiskt det är med en tyst cykel med väljusterad drivlina utan dubbdäck!

Kom iväg tidigt, förbaskat kallt (-6) men fint. Plockade fram lobstervantarna, förhoppningsvis för sista gången i år!

Tillbaka
Topp