Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

3 Maj

Bilagor

• 3maj.jpg
    3maj.jpg
    75.7 KB · Besök: 77
Dunderfin morgon igen. 2°C vid 06:30 men varmt och skönt i motsolen. Dock så strejkade benen lite pga för lite mat och sömn tror jag.

Efter suttit o trampat på en testhoj igår för ny hoj så kändes pendlarens inställningar inte så bra. Ja crossen är seg men bra för ta sig till jobbet. O idag med sol o lite vind gick det fint. Men oj vad pollen det är.

Världsmästerskap i MGIF, vunnet av tant med degansikte i vit bagerivan. Undrar hur länge hon legat i mötande fil bredvid mig om jag inte hade hojtat. Och om hon nu var tvungen att försöka köra om mig, varför inte fullborda manövern och köra om bussen framför? Vi körde ju båda i samma hastighet (30 på 30-sträcka).

Värsta tricket att orka cykla är att inte ligga över trösklarna för puls och laktat.
Då slipper man tunnelseende och mjölksyrafestival.
Och rödljuset vid Årstaberg är förfärligt dåligt programmerat.

Pendlade hemåt på Nacka-traden för hemmajobb vid 08:30 efter frukost med Le Peloton.
Det slog mig hur livsfarligt det känns att trampa mot flödena på de dubbelriktade g/c-banorna på t ex Stadsgården, Danvikstull och Kanalvägen. Den lösningen är verkligen kass för att hantera stora volymer trafik.

Fick bra draghjälp av andra memils på fina bianchi's som höll farten uppe hela vägen från slussen nästan hem, enligt strava så var det en jonas som tog föring fram till danvikstull sen måste en calle legat i rygg på behörigt avstånd resten av vägen för i Älta uppvisade han betydligt friskare ben uppför och sen visade han inte annat är ryggen resten av vägen tills vi skiljdes efter skarpnäck.

Kan bara konstatera att trots veka ben så känns omvägen till och från jobbet över hellas och älta som en befrielse jämfört med götgatan fram från skanstull till slussen, så till fördel för sadeltid och lugnare nerver så blir det nog den valda rutten fram tills vinterdäcken kommer fram igen.

Börjar sakta lära mig att kroppen och klockan är tacksamma för ett jämnare och mindre ryckigt tempo trots att det ibland känns lite lamt och man missar intervall möjligheterna, sol och värme bidrar till att man inte behöver trampa på som en iller för att hålla temperaturen uppe men snart måste man nog fundera på att ta med lite vatten även under pendlingen.

Försov mig och missade sprätt pendling längs skålhamravägen.
Fick bli några varv runt västerbron för att kompensera. Det är betydligt mer vildavästern norrgående än åt andra hållet. Att se stadshuset från söder var en trevlig omväxling

Peach sa:

Must Get In Front (måste komma förbi), sjukdom som drabbar fordonsförare (i synnerhet motorfordonsförare) vid åsyn av framförvarande fordon (i synnerhet cykel). Leder till farliga och onödiga omkörningsförsök som ofta misslyckas då sjukdomstillståndet gör det omöjligt att se fasta hinder såsom mittrefuger eller rörliga hinder såsom andra framförvarande eller mötande fordon. Resultatet av fullbordade omkörningar är vanligtvis att den sjukdomsdrabbade kommer fram först till köer bestående av andra motorfordon. Då dessa köer lätt passeras av mer utrymmeseffektiva fordon är det vanligt att sjukdomscykeln upprepas. Ett annat vanligt sjukdomsförlopp efter fullbordad omkörning är att den sjukdomsdrabbade saktar ner till en lägre hastighet än det omkörda fordonets.

Se även SMIDSY (Sorry Mate I Didn't See You) och SMIDGAF (Sorry Mate I Didn't Give A Fuck).

Har fått två SMIDSY, en igår och en i morse. Något är fel på Sollentunavägen eller bilisterna då bilar konstant ställer sig tvärs över cykelbanan i väntan på att köra ut. Fick tvärnita båda gångerna med lätt förhöjd puls och vakenhet.

nikasp sa:
Har fått två SMIDSY, en igår och en i morse. Något är fel på Sollentunavägen eller bilisterna då bilar konstant ställer sig tvärs över cykelbanan i väntan på att köra ut. Fick tvärnita båda gångerna med lätt förhöjd puls och vakenhet.

Ja där tror jag ändå det skulle hjälpa med nån målning, zebra eller blått kanske.

Peach sa:
Lite kallt i början men sen gick det alla tiders att cykla in. Dock börjar jag redan tröttna på Birger Jarlsgatans alla rödljus. Någon som har en bra alternativväg från Roslagstull - Dramaten?

Sväng in vid Cirkel-K vid universitetet och vägen genom lilljansskogen? Går att gena via en GC-bana som jag inte vet om den är grus eller inte. Stadion, sen sibyllegatan ner till Dramaten.

JLarsson sa:
Peach sa:
Lite kallt i början men sen gick det alla tiders att cykla in. Dock börjar jag redan tröttna på Birger Jarlsgatans alla rödljus. Någon som har en bra alternativväg från Roslagstull - Dramaten?

Sväng in vid Cirkel-K vid universitetet och vägen genom lilljansskogen? Går att gena via en GC-bana som jag inte vet om den är grus eller inte. Stadion, sen sibyllegatan ner till Dramaten.

Regeringsgatan - Hamngatan?

Själv gillar jag Döbelnsgatan-Malmskillnadsgatan-Malmtorgsgatan men då hamnar du lite snett och får ta skarp vänster vid Jakobsgatan för färd genom Kungsan.

Men zodah då, du har ju inte rapporterat att norra sidan av örbyleden är kaoz. Med ful-dumskyltning dessutom, jag hamnade på själva leden (kom fr Tyresöhållet)
Dog inte. Hade röda jeans. Obekvämt. Annars ganska tufft.

JLarsson sa:
Peach sa:

Vill du ha en riktigt trevlig väg sväng in hö redan innan Naturhistoriska mot Lappis, sen hö Stora Skuggans väg, liten grusstig ned mot Laduviken (med Fiskartorpets hoppbacke i fokus), sen Norra Fiskartorpsvägen och sen hö Södra Fiskartorpsvägen. Då är du nära Stadion och kan t ex ta lite vä på Valhallavägen sen Sibyllegatan ned - framme!

Fjärdebrunn sa:
Det slog mig hur livsfarligt det känns att trampa mot flödena på de dubbelriktade g/c-banorna på t ex Stadsgården, Danvikstull och Kanalvägen. Den lösningen är verkligen kass för att hantera stora volymer trafik.

Tell me about it. Jag cyklar mot strömmen varje dag, det känns varje sekund som att någon hetspendlare i motsatt klunga ska bryta sig ut och krocka med mig. Helst när man har ett räcke till höger om sig och ingenstans att ta vägen. :-/

Det blev enbenscykel sista milen...
Någon som har tips på lösning?

Bilagor

• IMG_8480.JPG
    IMG_8480.JPG
    279 KB · Besök: 77
Senast ändrad:
Ugge sa:
Det blev enbenscykel sista milen...
Någon som har tips på lösning?

Du kan köpa en begagnad 105 vevparti av mig, det borde lösa problemet.

Lite kall pendling ett par grader varmt när jag startade och kalla vindar. Cyklade förbi olycka på Bromstensvägen/Gamla Bromstensvägen där en cyklist tydligen hade hamnat under en lastbil, hoppas att det går bra för hen!

Staine, det är full kalabalik norra sidan av Örbyleden mellan Gubbängsfältet och ca Högdalens industriområde. Undviker den biten om jag kan. SORRRY!
Det är skyltat från västra sidan men kommer man ut från Gubbängen och tänkte sig svänga höger så hamnar man på själva leden. Förstod det som att det kommer byggas där en bra stund.

DT sa:
Fjärdebrunn sa:

Tell me about it. Jag cyklar mot strömmen varje dag, det känns varje sekund som att någon hetspendlare i motsatt klunga ska bryta sig ut och krocka med mig. Helst när man har ett räcke till höger om sig och ingenstans att ta vägen. :-/

08-lands värsta pendlarsträcka? Cyklar ibland en omväg hem och ibland hamnar jag på Stadsgården när nämnda pendlare ska hem samtidigt som festprissar på väg till viking line vill highfiva och matadorflyttar på sig i sista sekunden. Hetspendlarna är ändå värst.

Närkontakt med BMV vid Roslagstull som i olagom hög fart skulle korsa cykelbanan och tyckte att jag skulle tvärnita.

Tog bilen idag pga att jag gjorde illa ett knä igår. Det tar runt 27 minuter att cykla till jobbet utan att ta i, att ta bilen tar tydligen 40 minuter om man åker i rusningen (vilket man gör om man ska lämna barn på skolan först). Gör folk det där varje dag alltså? Och så tycker folk att jag är galen för att jag cyklar varje dag. Jag vet nog vilka som är galna.

Chauffören på en av Skånetragikens gula bussar tyckte att ~28 km/h var för långsam på Södra Esplanadens 30-sträcka och bestämmer för att köra om. Lagom till att 1/3 av bussen passerat ska vederbörande dock göra en skarp vänstersväng och inleder denna med att gira höger och preja undertecknad mot gatans höga kantsten. Efterföljande verbal kommunikation var enkelriktad då chauffören aktivt valde att titta åt ett annat håll.

NLC sa:
Chauffören på en av Skånetragikens gula bussar tyckte att ~28 km/h var för långsam på Södra Esplanadens 30-sträcka och bestämmer för att köra om. Lagom till att 1/3 av bussen passerat ska vederbörande dock göra en skarp vänstersväng och inleder denna med att gira höger och preja undertecknad mot gatans höga kantsten. Efterföljande verbal kommunikation var enkelriktad då chauffören aktivt valde att titta åt ett annat håll.

Gick det bra (eller så bra det nu kan gå)?

NLC sa:

Meningslös hänsynslöshet :( Hoppas att det gick bra för dig! Anmäl och kräv ersättning. Det kanske biter lite när empatisk förmåga och ansvarskänsla saknas, men jag tvivlar numera.

SuperApe sa:
DT sa:
Fjärdebrunn sa:

08-lands värsta pendlarsträcka? Cyklar ibland en omväg hem och ibland hamnar jag på Stadsgården när nämnda pendlare ska hem samtidigt som festprissar på väg till viking line vill highfiva och matadorflyttar på sig i sista sekunden. Hetspendlarna är ändå värst.

Tycker sällan det är något problem om man cyklar med trafiken, trots att jag kör där vid 8-tiden på morgonen och 17:30-tiden på eftermiddagen.

Upplyste en elassistansmotorcyklist om att hens motorcykel skall ha registreringsskylt och framföras på vägen. Hen verkade uppriktigt förvånad.

Lämna jycke.
Cykla medvind.
Passerade en väldigt lång rad nyvaknade finväderspendlare från Sjöstan till Hamngatan.
Lite annorlunda.

Jag producerar sällan i den här tråden, men idag sänkte jag sadeln en halv centimeter och satte tio personbästa på hemvägen efter nattjobb. Oklart om det berodde på det eller köbildningen i början av färden, så att jag hade energi kvar till sträckor där jag brukar vara slutkörd i vanliga fall.

Råkade ut för två vansinnesomkörningar, en vid pumpen i gamla stan mitt över övergångsstället och en på Götgatan.
Båda två med stirriga blickar. Helt sönderstressade.

mhenry sa:
NLC sa:

Meningslös hänsynslöshet :( Hoppas att det gick bra för dig! Anmäl och kräv ersättning. Det kanske biter lite när empatisk förmåga och ansvarskänsla saknas, men jag tvivlar numera.

Ja, det kostar inte mycket (i tid) att tänka lite innan man som förare av ett större plåtfordon agerar. Som oskyddad cyklist har man dock inte mycket att sätta emot. Dags att börja cykla mitt i vägen på vissa sträckor tror jag.

Premiärpendlade (Uppsala-Kista). Underbar start på dagen i finvädret.

Mestadels bra väg minus en snutt vid Märsta och lite joxigt vid vägbyggen mellan Rosesrsberg Väsby. Tog 2.05 mot vanliga 1.10 (cykel till stationen i Uppsala, SL-pendel till Helenelund och 12 min promenad).

Stravabaserad pendlingsvideo: https://www.relive.cc/view/970181131

Cyklar nog hem en annan dag :)

/Johan

Tillbaka
Topp