Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

izar

Aktiv medlem
Lite ishalka på sina ställen under den tunna snötäcket, dubbdäcken får sitta kvar veckan ut iallafall.

Black planet

Aktiv medlem
Påt igen efter kraschad bakväxel. Hackade lite drivlinan. Någon hade glömt att lägga på det extra oljan på kedjan, Det tar väl en stund kedjan går bra. Skönt att slänga på sommarhjulet bak nu.

Tommy N

Medlem
I veckan kommer sista delarna till vårpendlaren. Minst 4kg mindre än vad jag rullar på nu. Va det enda jag tänkte på imorse när jag ofrivilligt körde på högsta växel i 45 min....

Snart så, snart kommer våren va....

zodah

Aktiv medlem
Aningen prematurt att skifta till sommardäcken igår.
Men det var inte det mest irriterande utan det var bakbromsen.
Ni som har Srams hydrauliska, har ni drabbats av att den lilla "metallhållaren" som håller i beläggen blir skadad (antagligen av ngt gruskorn/sten) och deformerats så att delar av metallen skrapar mot skivan?
Ja, som ni förstår så spenderade jag i morse 50 min med att först lista ut vad fan som var fel, sedan plocka ut belägg och hållare och sedan mha tänger och kirurgisk precision bända tillbaka det hela så att det inte skrapade (alltför mkt). Nu är det nog "bara" oket som inte är centrerat, för det skrapar lite ändå men nu är det beläggen som krånglar.

Denna lilla mojängen:

bromsbelgg.PNG

Senast ändrad:

johnny165

Aktiv medlem
zodah sa:
Ni som har Srams hydrauliska, har ni drabbats av att den lilla "metallhållaren" som håller i beläggen blir skadad (antagligen av ngt gruskorn/sten) och deformerats så att delar av metallen skrapar mot skivan?
Ja, som ni förstår så spenderade jag i morse 50 min med att först lista ut vad fan som var fel, sedan plocka ut belägg och hållare och sedan mha tänger och kirurgisk precision bända tillbaka det hela så att det inte skrapade (alltför mkt). Nu är det nog "bara" oket som inte är centrerat, för det skrapar lite ändå men nu är det beläggen som krånglar.

Denna lilla mojängen:

Dom där ska ju sparas! Har en hel drös hemma! :)

Marte

Medlem
Jag skiftade till sommarhjulen igår, ber om ursäkt för att ha jinxat vädret. Vintern och saltet hade ärgat ihop ungefär allt på cykeln och milt våld krävdes för att få av vinterhjulen som nu är obrukbara. Bara köpa nytt och rulla försiktigt på sommarsulorna i veckan.

NLC

Aktiv medlem
johnny165 sa:
zodah sa:

Denna lilla mojängen:

Grus vet jag inget om, men vad som händer om man väntar lite för länge med att byta belägg har jag bättre koll på

_20180131_155800.JPG

fhloston

Aktiv medlem
WFT -9 grader!?

Dessutom bör man justera oken efter byte av belägg. Så jag höll värmen ändå.

Edit: tog bort ett autocorrect r från oken. Men det var ju lite passande med orken.

Senast ändrad:

bearthefear

Aktiv medlem
Tvåsiffriga minusgrader, men klarblå himmel och mestadels torr asfalt. Fram med vintermunderingen igen och leta efter glatt humör någonstans...

zodah

Aktiv medlem
NLC sa:
johnny165 sa:
zodah sa:

Denna lilla mojängen:

Grus vet jag inget om, men vad som händer om man väntar lite för länge med att byta belägg har jag bättre koll på

Haha : -) = problem.

Är nog osannolikt att det var grus när jag tänker efter. ÄR nog mer troligt att jag var oförsiktig när jag satte tillbaka hjulet efter att jag skiftat däcken. Att det ens kan hända på en i stort sett ny cykel tycker jag är dåligt...

Benet

Medlem
Gårdagens och dagens pendling inställd pga mekfiasko. Skulle skifta däck på tre cyklar i söndags. Började med bakhjulet på familjens eltruck med Shimano 7-speed. Välte cykelstället just när bakhjulet var loss. Verktyg, brickor och fjädrar fint utspridda över slasksnö och grusplan. Hämtade en öl. 742 #@!*** senare fattade jag varför jag inte fick ihop den %&#@ växeln. Den där superspecial-Nexus-låsbrickan-i-plast var ju inte på plats. Då blir det så, att allt bara ramlar isär. Letade i snö och grus en timme. Hittade den sedan prydligt liggandes i verktyghållaren på mekstället. Ny öl. Hjulet äntligen på plats. Dagen slut. Död åt krångliga navhjul. Länge leve derailleur, ss och fixie.

Stumpy

Aktiv medlem
Det är väl bara att haka av vajermuttern från växelarmen och lossa kupolmuttrarna för att ta av ett Nexus 7-hjul för däcksbyte?
Inget behov av att ta bort brickor etc.

Benet

Medlem
Stumpy sa:
Det är väl bara att haka av vajermuttern från växelarmen och lossa kupolmuttrarna för att ta av ett Nexus 7-hjul för däcksbyte?
Inget behov av att ta bort brickor etc.
Ja precis, på det här navet lossar man bromsarmen, sedan hjulmuttrarna lagom mycket så att man kan vrida ned kedjespännarpaketen på båda sidorna men med hjulmuttrarna fortfarande på plats på axeln, in med en insex nyckel i ett litet hål, vrida ett paket med pressade metall- och plastdelar ca 15 grader moturs, sedan haka ur vajern på två ställen. klart. Eller så klantar man sig, som jag beskrev tidigare: lossar hjulmuttrarna helt så att det börjar regna delar och välter sedan mekstället som piffig avslutning.

Senast ändrad:

Rattnalle

Aktiv medlem
larsan sa:
Henrik_E sa:
Det blev metrologisk vår i Göteborg i dag, märktes sådär.

Eller hur! 10-15cm snö på sina ställen där det blåst upp vallar.
Jag blev så less när jag vaknade att jag tillbringade en halvtimme i bilkö med cykeln i bagaget och blev släppt av sambon på jobbet hellre än att cykla oplogade cykelbanor en dag till..

IngvarW

Aktiv medlem
Kall, -7, men fin morgon på helt torra cykelbanor. Skiftade däck i söndags till sommarvarianten så för en gångs skull lite flyt med underlaget. Skönt att slippa droppet av slask i källarförrådet..

Stumpy

Aktiv medlem
Benet sa:
in med en insex nyckel i ett litet hål, vrida ett paket med pressade metall- och plastdelar ca 15 grader moturs, sedan haka ur vajern på två ställen
Det där förstår jag inte. Kanske skiljer från mitt Nexus 7-nav.
Jag drar i vajerhöljet till det kan hakas ur stoppet. Därefter är det "ganska lätt" att haka av "vajernippeln" från växelarmen. Inga verktyg behövs för det.

Benet

Medlem
Stumpy sa:
Benet sa:
in med en insex nyckel i ett litet hål, vrida ett paket med pressade metall- och plastdelar ca 15 grader moturs, sedan haka ur vajern på två ställen
Det där förstår jag inte. Kanske skiljer från mitt Nexus 7-nav.
Jag drar i vajerhöljet till det kan hakas ur stoppet. Därefter är det "ganska lätt" att haka av "vajernippeln" från växelarmen. Inga verktyg behövs för det.
Spola fram till 1:18

bearthefear

Aktiv medlem
Klart behagligare hemresa. Någon plusgrad och sol. Så mycket att jag kom på att mina solbrillor gick åt skogen förra året och att det är dags för nya...

Skogsgubben

Aktiv medlem
Inledde veckan med 1 och en halv dag VAB. Hade svårt att hitta en plats när jag sladdade in på jobbets parkering vid lunchtid idag. Det har varit gott om platser några månader.

Peth

Aktiv medlem
Långpendling för första gången på en evighet. Dubb, vintercykel och klena ben gjorde att det gick långsamt. Fin soluppgång över havet vid Djursholm. 34 kilometer blev det.

larsan

Medlem
Kallt.

Extra bonus efter att i förrgår ha tvättat cykeln och igår varit tvungen att spola av den pga snö-salt-slask, så hade växlarna frusit.

Plåster på såret; frusit på en växel som både gick att starta på och hålla rimliga 23-25km/h utan att ha Lance Armstrong-kadens.

Bilagor

• LJnutpHkRPOewC2mvOPCzA.jpg
    LJnutpHkRPOewC2mvOPCzA.jpg
    336.2 KB · Besök: 10
Senast ändrad:

Annahojt

Ny medlem
Alldeles för lite kläder på mig för de -7 som termometern visade när jag kom till jobbet.
Frusen bromswire igen, jag måste få tummen ur och byta.

bearthefear

Aktiv medlem
Dagens pendling kändes väldigt mycket som ja, just pendling. Glädjen uteblev. Efter en hel vinters gnetande slog det mig att jag idag upplevde pendlingen som mer misärartad trots sol, vindstilla och torra vägar. Bara lite kyla och sega ben gör ju verkligen inte att man hamnar särskilt högt på misärindex...

Lite påskledigt, mer värme och byte till fin-cykeln är efterlängtat :)

Majkel

Medlem
Svetten frös till is. Vacker soluppgång med friska - 12 grader.

Bilagor

• MmsCamera_2018-03-28-07-51-01.jpg
    MmsCamera_2018-03-28-07-51-01.jpg
    185.9 KB · Besök: 6

clnr

Aktiv medlem
Krispig resa till jobbet i morse. Behövde ändra min vanliga färdväg pga arbete vid cykelvägen runt Skansen Lejonet. Vet inte om jag ska gnälla på Västlänken eller på ombyggnationen av Olskroksmotet. Nu får jag köra förbi Nordstan på fel sida tills det är klart.

Pfaff

Aktiv medlem
Is i botten och skarsnö uppe på i morse. Låg sol rakt i nyllet. Därtill motvind och usel snöröjning. Kändes väl sådär.
Börjar härskna till ordentligt på vinterhelvetet. Det var inte detta jag ville ha när vi flyttade till djupa södern för några decennier sedan.
Men hemåt var det torrt. Och medvind.

MartinC

Aktiv medlem
Bakhjulet kändes lite svajigt igår hem. Imorse lite skevt. Fulriktade lätt i ramen. Vid hemkomst lite närmare kontroll. Ridå. R. I. P.

400 pendelmil blev det.

Bilagor

• 20180328_200201-1.jpg
    20180328_200201-1.jpg
    207.6 KB · Besök: 9

izar

Aktiv medlem
MartinC sa:
Bakhjulet kändes lite svajigt igår hem. Imorse lite skevt. Fulriktade lätt i ramen. Vid hemkomst lite närmare kontroll. Ridå. R. I. P.

400 pendelmil blev det.

Skivbromsar FTW!
Fin hempending för min del över Järvafältet. Mest blöt grusväg uppblandat med hästbajs, tur att man har skärmar på cykeln.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer