Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

izar

Aktiv medlem
Peth sa:
Mötte en peloton vid Stora skuggan idag, nån sorts tävling tydligen. Det lät dyrt från alla finnav när den rullade förbi i rätt lugnt tempo.

Fiskartorpets GP gick där ikväll, hade hoppats att kunna köra men livet kom emellan.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Låg och växeldrog med en elcykel längs Värmdövägen. Blev en bra dagsnotering på slakmotan till Nacka Forum. Borde ha tagit det lugnt...

kontorsråttan

Aktiv medlem
Det blev backsprintar på vägen hem. Tyvärr är det ingen backe som tar stort mer än en minut uppför, det blir egentligen litet för kort. Känns i benen ändå, imorgon blir det lugnare tempo.

fyrbåk

Aktiv medlem
stefank sa:
Helkama raisu sa:
Bilist tycker inte 45km/h (nedförsbacke) på 40 sträcka är fort nog. Kör om och tvärnitar framför mig för att svänga in på avtagsväg.

Det hade nog inte spelat någon roll om du kört 60 km/h, en del får tvångstankar när de ser en cyklist och måste köra om.
Det är samma fenom som att en del har tvångstankar att de måste köra om om de ser en bil med släp.
Jag testade detta genom att köra runt 150 km/h på 120 väg med släp (dumt, ja, men vad gör man inte i "vetenskapens namn". Det var
dessutom många år sedan nu, så det får nog ses som preskriberat). Det var en hel mängd folk som tvångsmässigt var tvungna att köra om det ekipaget.

Samma fenomen som att ena dagen köra 140 på motorväg med en gammal Opel Corso och nästa dag samma sträcka i samma hastighet med BMW. Påfallande många som inte tål att bli omkörda av corsan och ska prompt gasa förbi medan motsvarande i princip aldrig händer med BMWn.

bearthefear

Aktiv medlem
Benet sa:
bearthefear sa:
Jag fick en pokal på vägen hem. Tack Strava!
Vad det du (på helvit lvg-nånting) som hängde av mig i backen upp mot Mörby C?

Nä, fel sida av stan... Jag håller till i de södra förorterna.

Idag jade jag medvind in. Bara några 100 m som inte är sopat än. Fick lite flashbacks till vinterpendlingen när jag låg och rullade i skön marschfart med både vind och som i ryggen utan någon direkt ansträngning. Den spåriga frysta slasken bytt mot torr slät asfalt. Lätt att glömma hur bra man har det :)

carruw

Medlem
Äntligen tillbaka på cykeln efter nästan två veckors meck. Efter att ha bytt både vevparti och vevlager så visade det sig att oljudet kom från frihjulet - inte många originaldelar kvar på cykel nu.

En nackdel (kanske fördel?) är att jag gick från 46x17 till 48x16, singlespeed, så benen kommer gnälla ett tag framöver.

federico

Aktiv medlem
3 Maj

3maj2.jpg

3maj1.jpg

staine

Aktiv medlem
Körde en prova på-pendling Henriksdal- city via skeppsbron nyss. Första gången på ett år eller mer. Befarade det värsta. Var hyfsat civiliserat faktiskt. Har cyklisterna lugnat ner sig lite?

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
Försov mig 50 min, men tack vare optimerad morgonrutin och medvind blev jag bara en halvtimme sen(are än vanligt) till jobbet. Det fina är att smhi utlovar sol och medvind på hemvägen med. Har blivit lite grusvägspendlande genom skogen senaste dagarna. Torrt och fint och vitsippor längs vägkanten. Klart bättre än asfalt och bilar.

Black planet

Aktiv medlem
Vid frukostbordet. Oj sol idag! Rejser! Hmm kan bli regn på vägen. Cross o grus vägen! Skönt rasta rosa cruxen då.
Pollen? Björken är verkligen elakt nu.

andrewmtb

Ny medlem
Första turen längre än 1km efter antibiotika-kuren jag ätit, och lyckades ta mig 2,5mil iaf i det någorlunda varma vädret.
Vissa delar av sträckan hade väldigt mycket vind, då upp mot 3-400watt visades på displayen på min Garmin i motvinden, och en hastighet på runt 20-21kmh...
Däremot när man fick vinden i ryggen så gick det istället undan med 41km/h på runt 180watt :-)

Dock så måste jag säga att asfalten på vägsträckorna här börjar bli under all kritik. Stora hål i asfalten på längre sträckor, och när jag säger hål så menar jag typ cd-skiva stora hål som är runt 4-5cm i djup.

Pfaff

Aktiv medlem
Svävade som på små luftiga moln genom en sommarvarm stad; trafiken framför mig delade sig som Röda havet, bilar stannade och förarna steg ut och applåderade min framfärd medan manskörer sjöng in våren på valda ställen. Asfalten var nylagd hela vägen och inte ett potthål störde färden. Utan en svettpärla på pannan och den lätta ljumma vinden i ryggen gled jag in på arbetsplatsens parkering där hurrande arbetskamrater och små flickor med blombuketter i handen nigande och bockande tog hand om mig och min cykel. Nybryggd espresso och varma wienerbröd stod framdukade på skrivbordet.
En allt igenom trevlig färd till arbetsveckans sista dag.

(Ovanstående kan innehålla spår av fantasier, överdrifter och osanningar)

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Åker buss, ska sedan ta tunnelbana säger appen. Massor med folk. Känner ångesten komma. Känner igen det här för länge sedan. Vill inte!

bearthefear

Aktiv medlem
Missade det där molnet med droppar i väderappen. Och som vanligt hade SMHI rätt när det kommer till regn. Var genomblöt efter några minuter och genomblöt och trött ytterligare en halvtimme senare. Med 5 minuter hem fick jag punka... Jag avgår!!

stefank

Aktiv medlem
Mikrooptimiserade bort ett rödljus på vägen in.
Det mer optimala vägvalet upptäcktes häromdagen genom att jag noterade att en cyklist jag för en stund sedan kört om helst plötsligt
dyker upp en hyfsad bit framför mig från en sidogata.

catch

Medlem
Idag hade jag premiär! Har flyttat och femdubblat min pendlingssträcka till 14km.

Hade förberett en hög med kläder kvällen innan men krånglade lite ändå. Fick inte plats med cykeldatorn på styrstammen, stannade till en gång, för att se så jag inte glömt något.

Det gick bra, men inte så snabbt. Trampade iväg i 5 plusgrader och månsken. Kunde inte flytta händerna på styret pga reflex, belysning och ringklocka. Körde vägen som var närmst , enligt google maps. Lagom klädd, 85% i zon 2. Kom tyvärr någon minut sent.

Senast ändrad:

mawa

Aktiv medlem
Årets premiärpendling, och i det närmaste premiärcykling också för den delen, p.g.a. anledning. Blev en till tempot sett en lugn pendling där upplevd ansträngning inte speglade sig i snittfarten. Fick på grund av nytt jobb prova den fantastiska omledningen av Marieholmsgatan via partihallarna, det var ju kul. Kallt och jävligt om fötterna annars perfekt med flossade långbibs, underställströja och vindjacka. Men varför gräver de upp cykelbanan längs bitar av Gamlestadsvägen? Det är ju rätt träligt där nu med bara en knapp meter i bredd för alla motorlösa trafikanter att samsas på... I övrigt rätt bra ordning på cykelbanorna sånär som på bortglömd grusupptagning kring Linnarhult/Hjällbo samt i Gråbo (i vanlig ordning).

izar

Aktiv medlem
Lite kylig men annars fin pendling. Häromdan så mötte jag en snubbe i kortbrallor och dubbdäck, tycker att det är en allmänt underlig kombo.

Sega ben efter några dagar med dubbel/lång-pass. Men solen lyste, fåglarna kvittrade och mitt Alfine 11 var väljusterat (inte helt enkelt, det är lite vääl känsligt för rätt vajerspänning).

Kan den mjuka motvinden bli skön medvind på hemvägen?
Kan tanken på ett glas gott vin pigga på mina ben?
Torkar lergrusvägarna upp så att jag kan ta dem hem? Vackrare och trevligare.

gtbiexil

Aktiv medlem
Pfaff sa:
Svävade som på små luftiga moln genom en sommarvarm stad; trafiken framför mig delade sig som Röda havet, bilar stannade och förarna steg ut och applåderade min framfärd medan manskörer sjöng in våren på valda ställen. Asfalten var nylagd hela vägen och inte ett potthål störde färden. Utan en svettpärla på pannan och den lätta ljumma vinden i ryggen gled jag in på arbetsplatsens parkering där hurrande arbetskamrater och små flickor med blombuketter i handen nigande och bockande tog hand om mig och min cykel. Nybryggd espresso och varma wienerbröd stod framdukade på skrivbordet.
En allt igenom trevlig färd till arbetsveckans sista dag.

Trist att de envisas med att servera wienerbröd på skrivbordet. Efter det får man spendera resten av dagen sittande bland smulor och fettfläckar. Så jäkla tanklöst!

MacAyvar

Ny medlem
Tidsoptimist. Trodde att jag hinner men missade Peloton med några minuter. Fick sällskap ändå av 2 kämpar från Sickla till Lindalen. Tack för det. En mc-idiot, med gul väst där det stod MC på ryggen, tror han att ingen fattar att han kör mc, skrek till oss att vi borde vara på cykelbanan.

Stumpy

Aktiv medlem
Pendlade från hemmet till hemmet via Pelotonen. Lite sega ben efter Fiskartorpet i onsdags, men lyckades klamra mig fast i grupp 2. Samma motorcyklist skrek något till oss, men jag hörde inte vad. Han måste haft väldigt svårt att passera oss på Ältavägen. Eller så var det bara en surgubbe.

fhog

Ny medlem
Skönt att vara igång med pendling igen, såg mindre skönt ut för cyklist på cannondale som hade vurpat/krockat vid zinkensdamm och låg på bår. Hoppas på snabb återhämtning!

lindengbg

Aktiv medlem
Hamnade på rulle bakom en "buttcrack" i 2 km, tur att frukosten endast bestod av 2 ägg, annars hade nog frukosten kommit upp.

MacAyvar

Ny medlem
Stumpy sa:
Pendlade från hemmet till hemmet via Pelotonen. Lite sega ben efter Fiskartorpet i onsdags, men lyckades klamra mig fast i grupp 2. Samma motorcyklist skrek något till oss, men jag hörde inte vad. Han måste haft väldigt svårt att passera oss på Ältavägen. Eller så var det bara en surgubbe.

Precis. Inte ens mötande trafik när han körde om oss på Ältavägen. Likadant med några mötande bilister som måste tuta för att informera om sitt cyklisthat.

salle

Aktiv medlem
Krokade i en vinglande gubbe som lyckades svänga ut precis framför mig. Fastnade med shortsen i hans styre men mina ninjaskillz redde upp situationen och alla kunde fortsätta med sitt. Nu fredag. Ingen chef som serverar wienerbröd på mitt skrivbord tyvärr, får lägga en arg lapp i förslagslådan.

Funderar på att börja cykelpendla med en omväg till jobbet, så sträckan blir ca 4mil, och då köra den som träning. Har annars ca 4km till jobbet. (har två småbarn hemma, så tid för träning finns det inte så mycket som man vill..) Det tråkiga är att jag lär dra vid 0500 på morgon. Någon annan som tränar vid den tiden? hur upplever ni att kroppen svarar? och hur bra tar kroppen vara på träning så tidigt? Fast antar det är bättre att cykla då än att inte cykla alls.

Tänkt göra så ett par ggr i veckan vid fint väder, sen försöka ta mig ut på längre turer på helgen.

Stumpy

Aktiv medlem
På tal om wienerbröd, så svängde jag inom bageriet Bageriet i Trollbäcken och köpte frallor och croissanter till frukosten. Mums!

skrotfot

Aktiv medlem
En handfull långsamma cyklister över hela cykelbanan vid Årstaberg gjorde mig frustrerad.
Beteendet påminde om valpar/kycklingar/lammungar/kalvar, Fast vuxna människor.
För få har respekt för flödet.

Peth

Aktiv medlem
Johanssonjens sa:
Funderar på att börja cykelpendla med en omväg till jobbet, så sträckan blir ca 4mil, och då köra den som träning. Har annars ca 4km till jobbet. (har två småbarn hemma, så tid för träning finns det inte så mycket som man vill..) Det tråkiga är att jag lär dra vid 0500 på morgon. Någon annan som tränar vid den tiden? hur upplever ni att kroppen svarar? och hur bra tar kroppen vara på träning så tidigt? Fast antar det är bättre att cykla då än att inte cykla alls.

Tänkt göra så ett par ggr i veckan vid fint väder, sen försöka ta mig ut på längre turer på helgen.

Jag cyklar fyra, fem mil ett par morgnar i veckan. Drar strax efter fem. Tidigare så åt jag ingenting innan jag drog utan tog frukost på jobbet, men det var ingen bra lösning. Nu äter jag ett par ägg för att ta bort hungerkänslorna och sedan en andra frukost vid 0730 – funkar mycket bättre. Brukar få slut på energi efter 45 minuter och jobbar på fettreserven efter det.

stefank

Aktiv medlem
staine sa:
catch sa:
staine sa:
Sätt ringklockan på styrstammen och ta bort reflexen
:)

Det kan mycket väl bli en ny, roligare cykel tom ?

Ännu bättre! :)
(jag kom på att många har en dator som täcker halva styrstammen, då får man väl ha ringklockan på sadelstolpen, som ett riktigt pr0)

Jag har en sån här kombinerad datorhållare/ringklocka på min pendlarhoj: https://hidemybell.cc
Kan rekommenderas, är nöjd med min.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer