Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Ellhoj är väl det sanna svaret. Jag köpte elis av den anledningen för typ två år sedan. Det blev snabbt 100% el pgav zenfaktorn, det går att använda elkraften till det syftet om man vill. Upprätt sittställning med jämnt fin fart uppför, i motvind, i snö... :)
Peth sa:
Fjärdebrunn sa:
Hur cyklar man ZEN i motvind?

Man vänder?

johan44 sa:
Ellhoj är väl det sanna svaret. Jag köpte elis av den anledningen för typ två år sedan. Det blev snabbt 100% el pgav zenfaktorn, det går att använda elkraften till det syftet om man vill. Upprätt sittställning med jämnt fin fart uppför, i motvind, i snö... :)
e]

Hädelse! :-)

Tvättade cykeln igår så givetvis regnade det i natt. Lite väta på marken i morse, men inte så mycket att det märktes när man väl kom ut. Enligt termometern 14 grader, men eftersom datorn dog så vet jag inte vad den kom ner till. Tog det lugnt i blåsten och kände mig rätt fräsch när jag kommit halvvägs. Nu börjar det ljusna utanför fönstret så det finns goda chanser till en kort omväg hem.

Shit, så genialt. Måste se om den där... :)
Pfaff sa:
johan44 sa:
e]

Nästintill folktomt på vägen in samt fint väder = propagandapendling.

Ledig igår men pendlat alla andra dagar - Undrar varför en del kör med thermo-bibs och jacka när det är 23 och sol?

Medvind, solen i ryggen, färre amatörer än vanligt ute och brände ett part rödljus för att det var fullkomligt folktomt. Blev säkert en tidsmässig toppnotering över de nio kilometrarna till jobbet. Det jag tar med mig är känslan av optimal flow och det är essensen av cykelpendling.
Ibland händer det :)

När det är 'klämdag' och fint väder då är det läge att ta en omväg till jobbet!

/Btw

Bilagor

• 20180511_084301.jpg
    20180511_084301.jpg
    282.8 KB · Besök: 77
Fin pendling men, såg om Life of Brian i helgen med 12-åring och... den håller. Inte så många filmer från -79 som funkar idag. :)
johan44 sa:
Shit, så genialt. Måste se om den där... :)
Pfaff sa:
johan44 sa:
e]

Första pendlingspunkan på väldigt länge.
I väskan finns såklart däckjärn, pump, fel slang, inga laglappar. Sen hade jag förträngt att det är muttrar och inte QR på solskenspendlaren, så det hade kvittat om alla rätt saker varit med eller inte.

Den där rakan som tar dryga minuten att cykla kändes evighetslång att gå.

Var länge sen jag såg så mycket cyklister som idag! Redan ute söder om söder om söder var det mycket trafik. Cyklade säkert om 20 pers innan ankomst till tullarna. Dom flesta skötte sig även bra, med undantag för ett par som solskenspendlade glatt konverserande bredvid varandra och tog upp hela cykelbanan. Kom igen liksom, det är måndag och innan klockan 7. Borra ner huvudet, knip igen och kör ;)

Skön pendling idag som vanligt kaos vid slussen/skeppsbron , undrar lite hur folk tänker när man passerar på insidan en buss som har stannat vid det obevakade övergångsstället. I morgon finfika på kafebar vid bysistorget 745-815 ish, hoppas på sällskap.

Ut 5:20- "Kallt"
Runt huset och ner i källaren för att hämta vindjacka.

Ut igen 5:25

5:51: Gubbängen: Cykelvägen längs med Nynäsvägen avstängd - irra runt med sjukt röriga skyltar i nåt kvarter bredvid.

6:01: Hitta ut: Äntligen på rätt väg igen.

6:20: Grus och elände vid nya Vegastad området

6:32 - Framme utan några mekaniska problem - känns bra med tanke på ihop skruvad igår kväll :)

Längtar till hemfärden.

P R O P A G A N D A

Sen kom jag till Stadsgården - Slussen - Munkbron - Vasagatan ...
I morgon kör jag med bilarna genom Gamla Stan. Kan inte vara sämre tänker jag.

Mini_me sa:

5:51: Gubbängen: Cykelvägen längs med Nynäsvägen avstängd - irra runt med sjukt röriga skyltar i nåt kvarter bredvid.

6:32 - Framme utan några mekaniska problem - känns bra med tanke på ihop skruvad igår kväll :)

Längtar till hemfärden.

appropå Gubbängen. Det tog mig minst 10 min att förstår hur jag tar min från Gubbängen till Sköndal. I vanlig ordning är det inte skyltat mer än lite pliktskyldigt och endast norr-söder-gående.
För er som undrar så måste man ut på Örbyleden om man skall till Sköndal/Flaten.

rbyleden.PNG

Fantastiskt, tackar som frågar! Benen kändes starka och det var bra flyt fram till kanalvägen sen blev det tjockt och förvirrat för de flesta. Passade på att ta det lugnt och njuta av att sommaren kom i maj.

Var lite i min egna värld. Stannade vid ett rödljud, ska sätta ner foten och blir påmind om att jag numera har pedalremmar, tippar åt sidan som ett avverkat träd rakt ner i asfalten. Oerhört pinsamt och smärtsamt från armbågen ända in i själen!

Så nu sitter jag på jobbet med svullen armbåge och kan inte räta ut armen ordentligt.

zodah sa:
Mini_me sa:

Längtar till hemfärden.

appropå Gubbängen. Det tog mig minst 10 min att förstår hur jag tar min från Gubbängen till Sköndal. I vanlig ordning är det inte skyltat mer än lite pliktskyldigt och endast norr-söder-gående.
För er som undrar så måste man ut på Örbyleden om man skall till Sköndal/Flaten.

Men du kan ju byta till södra sidan av örbyleden långt tidigare oxå. Jag hamnade i samma knipa förra veckan med stängd tunnel. Men mina gamla taxiskillz gjorde ju att det inte blev så blodigt att hitta.
Dock, röda pilen som du ritat är troligen bästa vägen om man kommer fr Gullmars och åker mot nynäs.

bossjo sa:
Skön pendling idag som vanligt kaos vid slussen/skeppsbron , undrar lite hur folk tänker när man passerar på insidan en buss som har stannat vid det obevakade övergångsstället. I morgon finfika på kafebar vid bysistorget 745-815 ish, hoppas på sällskap.

Ja, kanske. Om jag hinner upp. Jag har cykeldag i morgon. Kaffe först, bra idé.

Första pendlingen på länge pga dödspollen. Men nu är det mest björk. Men det verkar vaccin börja bita. Så rejser med sambon in till stan. Väldigt mycket cyklister hela vägen ifrån Sollentuna till stan. Roligt!

staine sa:
zodah sa:
Mini_me sa:

Längtar till hemfärden.

Men du kan ju byta till södra sidan av örbyleden långt tidigare oxå. Jag hamnade i samma knipa förra veckan med stängd tunnel. Men mina gamla taxiskillz gjorde ju att det inte blev så blodigt att hitta.
Dock, röda pilen som du ritat är troligen bästa vägen om man kommer fr Gullmars och åker mot nynäs.

Jao men det hjälper inte om man ska till Sköndal. Det är viktigt att få sin dagliga dos VuÄlta.

Jösses vad tjockt.

En liten nackdel med de förbättringar som gjorts i cykelinfran på senare tid är att det blir svårare och svårare att röra sig mellan cykelbana och vägbana. Får försöka hitta Zen...

En liten fördel med nya arbetsplatsens adress är att det nu går att köra lite mer ihållande intervaller på pendlingen genom att cykla runt isf genom Malmö. Och idag var benen pigga så knep ett litet KOM på vägen också.

Mycket folk och plötsligt vid Tegelbacken frågar mig en snubbe på damtralla vem som vann Trosatrampen. Jag svarade att det var väl LeMond-gänget.

Kan ju ha varit någon jag kände men det var ju måndagsmorgon idag så huvet var väl lite trögt. Eller så såg jag ut som en cyklist som varit i Trosa och kört rundan vilket iof stämde till 100%.

Senast ändrad:
Drog hemifrån först vid 09.30 - otroligt skönt med nästintill tomma cykelbanor. Men jag fick vänta länge vid varenda rödljus längs vägen.

emilh sa:
En liten nackdel med de förbättringar som gjorts i cykelinfran på senare tid är att det blir svårare och svårare att röra sig mellan cykelbana och vägbana. Får försöka hitta Zen...

Har också tänkt på detta. Har man väl valt vägbana för att passera någon extra korkad punkt så får man välja på att ligga kvar eller bunny-hoppa. På ej så nyfixade ställen finns det ofta en liten påfart på lämpligt ställe (om det alls finns en höjdskillnad).

Mange. sa:

Såg lyxigt ut!

Jag slöpendlade via husläkarmottagningen vid 10-rycket och surfade in på medvinden vid 11. Jädrans vad soligt och lugnt det var då.

Den sista idioten är inte född. En av de levande kör ut på Gamla Saltsjöbadsvägen mot väjningsplikten i botten på den, rejäla, Österviksbacken där jag coastar i 45-50. Jag kastar mig ut i mötande (tomt) och in framför den gamla saaben genom spärrområdet innan trädrefugen i mitten av svängen efter. Det gick bra även om pulsen tog ett par skutt.

Fjärdebrunn sa:
Mange. sa:

Den sista idioten är inte född. En av de levande kör ut på Gamla Saltsjöbadsvägen mot väjningsplikten i botten på den, rejäla, Österviksbacken där jag coastar i 45-50. Jag kastar mig ut i mötande (tomt) och in framför den gamla saaben genom spärrområdet innan trädrefugen i mitten av svängen efter. Det gick bra även om pulsen tog ett par skutt.

Tur att det gick bra, man får vara beredd både här och där. Förrförra veckan dök en stor SUV ut från ett garage 100 meter efter min start när jag tittade ned för att fippla lite med GPSen men jag såg det i ögonvrån och hann göra en snabb undanmanöver. Bilföraren blev nog lite överraskad samt glad för att vi inte kraschade.

Låg i 35 knyck i och mös på en lång rak GC-väg. Omkörd av en eldriven kickbike. Vad fan? Hur fan kan man skrämma upp en elektrisk kickbike i 50 knyck?

Sen omkörd av en elcükel som höll 40 knyck. Svinerier är vad det är.

Mini_me sa:

Längtar till hemfärden.
Någon som vet vad prognosen är på tid tills de fixat till cykelvägen vid Trafikplats Gubbängen och om det kommer att bli en liknande lösning som tidigare eller något nytt?

Magisk morgonpendling in till Stockholm idag vid 6-tiden, nästan öde gator, spegelblank Riddarfjärd och ett gäng pokaler i Strava... vinterpendlingen har gjort nytta..

Blev blåst på sömnkonfekten av trilskande unge och kände att jag behövde en lite mer upplyftande cykeltur än standardpendlingen. Lösningen på det blev lite upptäcktsfärd med grusvägspendling. Visade sig att jag kan köra grusväg i princip hela vägen hemifrån till jobbet. Böljande kullar och blommande rapsfält, fantastiskt fint! Behövde inte interagera med en enda bilist på hela vägen. Sista biten är det cykelbana och där höll jag på att bli rammad i sidan av en medcyklist på cx som hade glömt bort vad köttbiten mellan axlarna och huvudet är till för. Blev lite sladdande men det löste sig fint ändå och jag var så nöjd med min pendling att incidenten inte ens gjorde en liten buckla i min pendlarglädje.

Nu ska jag bara försöka hålla mig vaken tills det är dags för hempendling...

Vilken misär det är genom hufvudstaden i rusning. Tur att man i vanliga fall åker fakirtidigt eller sent.

Det mest bisarra sågs ändå ute i förorten: En till synes stark Valhall-tröjad gubbe med en Hövding runt nacken. Gissar dock att det kommer leda till uteslutning ur klubben om det upptäcks? :P

Då jag nu vet hur jag snabbt trixar mig förbi Gubbängsombyggnaden vid Nynäsvägen så mosade jag på allt vad tygen höll hela vägen till Älta.
Där var det lite återhämtning genom bebyggelsen och sedan försökte jag mig på en låååång intervall hela vägen till Sickla. Vid Hellas fick jag ett par cyklister på rullen och där fick de hållas. En försökte köra om i den lilla backen vid schikanen men nejdå, zodah gnagde lite styrlinda och de fick se sig besegrade. (eller så lät de bara en gubbe vinna för en gångs skull). En riktigt fin pulshöjare.

Sedan var det full fart hela vägen till Sickla köpkvarter ungefär men efter det så var det mer och mer trafik på cykelbanan och väl framme vid Slussen så fick man gå in i zencyklingens underbara värld.
Men det gick sådär, HUR KAN MAN RULLA I KNAPP STYRFART HELA VÄGEN GENOM GAMLA STAN TILL TEGELBACKEN? Gah!

Rejser till jobbet idag igen. Går lite fortare än pendlarn med dubb. Men vad folk det är på väg till jobbet. Blåste förbi 10 cyklister på rad i en backe innan golfbanan i Ulriksdal. Lite som på Västerbron för ett par år sen. Sänker farten kanske. men så jäkla kul med alla som väljer cykeln nu till jobbet.

@zodah Det finns en tom bilväg förbi gamla stan. Den går utmärkt att cykla på.

Senast ändrad:
Såså zodah, Andas! ;)
Finfika med bossjo på Bysis, mkt najs! Kan rekommenderas.
Såg en del med Hövding. Gemensamt verkar vara:
medelålders, snofsiga casual urban kläder, dyr ryggsäck, sån där i tyg med läderremmar.
Såg en del med mobil i högsta hugg. Gemensamt verkar vara:
Vinglar i sick-sack, saakta.

Andas Staine ;)
Nä jag hinner inte fika på tisdagar. Bor ju norr om stan numera.
staine sa:
Såså zodah, Andas! ;)
medelålders, snofsiga casual urban kläder, dyr ryggsäck, sån där i tyg med läderremmar.

Black planet sa:
Andas Staine ;)
Nä jag hinner inte fika på tisdagar. Bor ju norr om stan numera.
staine sa:
Såså zodah, Andas! ;)

I morgon tar jag Munkbroleden med motortrafiken. Det är ju inte helt lätt att komma på den dock. Att knixa sig fram på Tegelbacken blir en smal sak.

Det är inte så allvarligt heller, men irriterande, jag andas och mår bra. : -)

Körde lite torque (lågkadens?) träning på morgonens runda.
Nån som hängde efter mitt bakdäck en liten bit. Han cyklade dock ansvarsfullt (ökade avståndet vid korsningar etc) och dessutom tackade för draghjälpen (på svenska, hur visste han att jag var svensk? han kanske bara gissade) när han svängde åt ett annat håll, så det var inget som störde.

Ovanligt många incidenter. "Bäst" var mötande damen som gled mer och mer åt sitt vänster (mitt höger) och när vi tillslut stod still framför varandra menade sa "du, man kan ju vara lite flexibel" till mig.

Tillbaka
Topp