Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare.
Äntligen lite snöpendling och sladdträning på vägen hem. I pur lycka snittade jag överraskande 26km/h på vägen hem från Täby till Blackeberg på oplogade sladdvänliga vägar. Jag tackar som vanligt Conti Winter Contact för all rullglädje (och sladdglädje)!
Aliide skrev:
-------------------------------------------------------
> Höjdarn skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Äger inga dubbade däck så körde iallafall,
> > inte plogat någonstans. Så det gick åt alla
> > möjliga håll fast det gick nog aldrig över
> > 15km/h. Förövrigt undrar jag var i helvete
> > snöröjarkillarna håller hus, dom ska vara
> ute
> > när 5cm har fallit och vara klara inom 12
> timmar
> > så det blir nog en serviceanmälan nu.
> > I övrigt var det spännande:-D
>
>
> Jamen, gå och köp däck då! 30 mm Schwalbe
> Winter och du slirar inte omkring även då de är
> hårdpumpade. Lite sent att köra in dem men
> bättre än annat. Sommardäck på vintern går ju
> inte.
Sant, men jag tycker jag kör för lite på vintern för att det ska bli värt det. I slutet av denna vinter kommer jag förhoppningsvis få jobb här i stan och då blir det kanske dubbisar fast blir nog till nästa vinter:-)
Äh. Just när det är snö gör dubbdäcken ingen skillnad. Vad som helst med lite mönster fungerar lika bra. Det är först i kontakt med asfalten som vinterdäckets mjukare gummi och eventuellt dubb gör någon större skillnad tycker jag.
Lejon skrev:
. I pur lycka snittade jag överraskande
> 26km/h på vägen hem från Täby till Blackeberg
26km/h snitt - wow.
Jag tog bilvägen på slutet då sista tre km inte var plogade och jag var sugen på att komma hem.
Drog till jobbet 0515 i morse, mötte sopsaltarn i backen upp till midsommarkransen efter Liljeholmen annars var mesta vägen till jobbet oplogat el spårigt lyckades ändå klocka in på 36min(en mil till jobbet) på hemvägen hade det snöat lika mycket till som på morgonen (ca5cm ny snö)tog en lite längre väg hem över årstafältet. och det tog ca 40min.några få incidenter men inget allvarligt ganska nöjd med det.
Det går bara långsammare och långsammare, i stort sett oröjt hela vägen hem. Vissa ställen var mer lättåkta än andra, fluffsnö ovanpå spårig is/snö var sämst.
Aliide skrev:
> Oki, kommer saltsopsarna ut? Än så länge verkar
> alla vara trasiga sedan i fredags.
Vad tror ni, vågar man cykla i Stockholmsområdet imorgon?
Har dryga 2 mil till jobbet. Snö är inga bekymmer egentligen men det kan bli halt och moddigt med blötsnö på kalla vägbanor. Vill ju cykla året runt och försöker också göra det men inte riskera liv och lem.
Riktigt moddigt och skitigt på både körbanor och cykelbanor redan på dagen i dag. Hur mycket vill man skita ner cykel och kläder? Och massa ny blötsnö väntar. MODD. Känns inte lockande... Är väl inte så rädd att inte hålla mig på hjulen men skiten och nederbörden... Otrevligt.
Jag cyklar alltid, två dagar har jag åkt kommunalt sen augusti. Imorgon kanske blir en redigt dålig tid men jag har aldrig ångrat att jag tog cykeln istället för SL :)
Här i Göteborg har det mesta av det som snöröjningen inte fått undan regnat bort. Utom backen ner från mig som nu är väl packad blötsnö. Snart ska den frysa igen. Mysigt.
nikasp skrev:
> Jag cyklar alltid, två dagar har jag åkt
> kommunalt sen augusti. Imorgon kanske blir en
> redigt dålig tid men jag har aldrig ångrat att
> jag tog cykeln istället för SL :)
Aliide skrev:
> Sist jag åkte kommunalt åkte jag på en
> förkylning som höll i sig i två veckor...
> Virushärden eller modd?
Gah, skulle bara montera nya ringklockan så hade jag punka bak. Förklarar nog den riktigt sega hemoendlingen i fredags. Tur jag såg det nu i alla fall. Läckte precis i kanten eller genom en Park Tool laglapp så nu litar jag inte riktigt på de mer. Synd för de var smidiga men jag har nog tappat mer luft bak än fram så länge den satt. Ingen skärm bak fortfarande så imorgon blir det skitigt.
Stor besvikelse! Inställd på lite utmaning, men bara oplogat och moddigt som värst på sina ställen. Inget elände alls förutom på Bergshamrabron där jag fick kaskader av saltsörja över hela kroppen från mötande bussar.
Första arbetsdagen efter juluppehållet. 43 minuter mot mer normala 30. Tyvärr är moddpendling inte samma sak som zenpendling.
Generellt dåligt röjt, med undantag för några CG sträckor, och lustigt nog en idrottsplatsparkering, som troligen inte kommer att användas förrän i kväll, om ens då. Dock var ju cykelutfarten blockerad av en snövall.
Att det inte var så bra röjt nu kan jag köpa, vi får se hur det ser ut i kväll.
Bättre än befarat, var på väg att ta kommunalt när jag hörde talas om klass 1 varningar osv men HTFU mig själv och stack iväg. Täbys och Danderyds GC vägar hade plogats någon gång inatt så det var helt OK jämfört med hur jag trodde det skulle vara. Den korta biten genom Solna efter Stocksundsbron in till Naturhistoriska var oröjd som vanligt. Toksaltat i innerstan.
De flesta och större gatorna väl saltade efter nattens blötsnö men givetvis gällde det inte cykelvägar och banor i cykelstaden Malmö där halkbekämpning av de senare är prioriterade.
Men jag är inte bitter.
Vad som såg ut som isgator var nog strax över nollpunkten så den inledande försiktigheten blev dessbättre mer avslappnat cykling utefter sträckan. Det känns tryggt med dubb.
Besvikelse. Hoppades på misär men det bar bara vanlig vinter ju. Har inte pendlat på tre veckor så jag var taggad till tusen. Blev å andra sidan prejad av en bil, nedstänkt av ett par lastbilar osv så visst var det pendling.
Bitvis spännande. Första biten var packad blötsnö med 5 cm färskt slask överst. Cykeln vandrade i sidled på ett område om ca 3 m i plötsliga kast utan att jag hade särskilt mycket att säga till om. Sen kom en nedförsbacke i samma stil där bromsarna inte tog alls eftersom beläggen täckts med slask så jag fick bromsa med fötterna.
Sen var det mest bara blött. Fan vilken misär det kommer att bli när det fryser igen. Då skulle jag nog helst pendla på Ice Spikers..
Det var inte så miserabelt men gick långsamt. Brukar ta 45-50 minuter i vinterväglag men nu 55 och då fick jag slita. Hyfsad misär inne i stan där det var slaskfest. Nya ringklockan verkar höras på riktigt långt håll men måste testas lite till innan betyg ges.
Zenpendling, (om man nu kan kalla det så i detta väder), pga postförkylningshastighet, dvs jag blev inte ens svettig men däremot lätt fuktig klädsel vid målgång. Ganska händelselöst i övrigt.
Fick just reda på att Stockholm Vatten och NCC fått förlängt sin TA-plan till 31 mars (de skulle ha varit klara 23 december 2015). Nu försöker få saltsoparn att ta omläggningen via centrum, banorna har liksom varit allt annat än bra sedan snön kom...
Gott folk, kan vi också se till att HÅLLA HÖGER när vi möts i trafiken. Ja, det är lite snö, ja ingen har cyklat där, Det betyder inte att du inte kan cykla där JÄVLA SOPA.
zodah skrev:
> Gott folk, kan vi också se till att HÅLLA HÖGER
> när vi möts i trafiken. Ja, det är lite snö,
> ja ingen har cyklat där, Det betyder inte att du
> inte kan cykla där JÄVLA SOPA.
Drog till jobbet 0445 imorse det snöade på och det hade kommit ca2-3cm nysnö. Men trots oplogat / sopat
Var det inga större problem. Sopsaltarn hade stannat för tankning på Statoil macken midsommarkransen. Därifrån sopat till Västberga och förbi.Älvsjövägen sopat,det gick att trycka på vissa sträckor. Framme på jobbet under ca 40 min ( en mil).
Jag ska köpa nya skoöverdrag då det blev lite väl blött om fötterna andra halvan. Annars trevligt att splasha pölar och tramsa, och det kändes snabbt. Blev dock fint nersplashad av trafiken inkl. buss längs värmdövägen, stadsgården och söder mälarstrand. Brunt stockholmsslask direkt från bilvägen.