Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Kom ifatt saltsoparn för första gången. Var lite sen men valde ändå att ligga på riktigt betydligt avstånd, hellre det än bli både igensnöad och saltstänkt... Kom små ispärlorlor från himlen (glasögon var skönt).

Underbar pendling.
Först ett rejält lager klistrig saltlake.
Sen på det en fluffig tjock snöspray.
Det blev till en härlig gråbrun sorbet som verkligen trängde in och fyllde ut fint i dreven.
Får stå och sakta smälta på parkeringen tills vattnet avdunstat och saltet torkat in.
Sen i övermorgon blir det samma sak igen.
Om det går att veva runt kedjan då.
:)

Cykeln fått lite kärlek. Allt salt, modd och skit borta, väck och den blänker just nu som på sommaren. Lär ju dock inte ta lång tid att få den lika skitig och igengrodd igen, typ en dag el så...

Skulle köpa hanskar, ge lobster en chans. Hittade ett par sköna i rätt storlek. Japp, så skulle man ju betala och kommer på att plånboken ligger kvar hemma i andra väskan. Orkade inte cykla tillbaka efter cykelvården. Är det ett bra köp annars, känns det inte klumpigt?

Riktigt fint vinterföre i några dagar nu. Kallt om fingrarna även med mina slalomhanskar.

Och Staine, saltet berör mig inte. Konstigt eftersom jag kan obsessa om massa annat...

Körbanor saltas betydligt mer och koncentrerat än de saltsopade skitfina cykelvägarna. Det är de som saltstänker cyklar (och fulmoddar och skitar ner). Klaga inte på den uppblande lilla saltet på banorna! Tacka dem och staden för framkomligheten! (hade dock inte lust att tacka i realtid i morse :-))

Puckelpist med grus på andra banor är ju skitkul att cykla på. Skrattar alltid första och sista biten till/från jobbet. Inte. Så skönt när de tar slut och det blir barmark utan grus. När bara är plogat och snö ligger vet gående av någon anledning inte vart gångbanan ligger så fotsteg överallt. Hoppigt och otrevligt. Och det blir ännu trevligare när temperaturen stiger (för det kommer den göra innan Stockholmsvintern är slut). Då blir det spårigt, ännu hoppigare, moddigt och framkomligheten blir ohållbar. 3 kap 6§ är satt på undantag då jag anser att sådana cykelbanor inte existerar. Och körbanan får användas.

zodah skrev:
-------------------------------------------------------
> Riktigt fint vinterföre i några dagar nu. Kallt
> om fingrarna även med mina slalomhanskar.
>
> Och Staine, saltet berör mig inte. Konstigt
> eftersom jag kan obsessa om massa annat...

Men dina bästisar kanske är nåt annat än cyklar?
;)

Aliide skrev:
> Cykeln fått lite kärlek. Allt salt, modd och
> skit borta, väck och den blänker just nu som på
> sommaren. Lär ju dock inte ta lång tid att få
> den lika skitig och igengrodd igen, typ en dag el
> så...
>
> Skulle köpa hanskar, ge lobster en chans. Hittade
> ett par sköna i rätt storlek. Japp, så skulle
> man ju betala och kommer på att plånboken ligger
> kvar hemma i andra väskan. Orkade inte cykla
> tillbaka efter cykelvården. Är det ett bra köp
> annars, känns det inte klumpigt?

Jag tyckte mina lobsters var klumpiga några dagar, sen har de funkat fint. Jag kan dock bara ha dem när det är under -5, annars är de alldeles för varma.

Efter att ha kört festive500 i minus 10, känns en 45min pendling som en höstdag. Märkligt att det är så pass subjektivt

fhloston skrev:
> Aliide skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >

>
> Jag tyckte mina lobsters var klumpiga några
> dagar, sen har de funkat fint. Jag kan dock bara
> ha dem när det är under -5, annars är de
> alldeles för varma.

Det är just den temperaturen (-8 och under) som jag vill ha hanskar till. Montagehandskarna som Fjärdebrunn tipsade om funkar klockrent fram tills dess.

Liten klädesfråga, Ska cykla till jobbet om 12 timmar...

Vad har ni på fötterna när det är såhär kallt och vad har ni för lager på benen när det är kallare än -5?

Är väldigt frysen om fötterna och mina sommarskor med varm sula, ullstrumpor och överdrag räcker inte alltid till så funderar på att antingen köpa vinterskor (att använda till mtb i skogen också) eller cykla med plattisar och vinterkängor.. Hur gör ni andra?

Gushem skrev:
> Liten klädesfråga, Ska cykla till jobbet om 12
> timmar...
>
> Vad har ni på fötterna när det är såhär
> kallt och vad har ni för lager på benen när det
> är kallare än -5?
>
> Är väldigt frysen om fötterna och mina
> sommarskor med varm sula, ullstrumpor och
> överdrag räcker inte alltid till så funderar
> på att antingen köpa vinterskor (att använda
> till mtb i skogen också) eller cykla med
> plattisar och vinterkängor.. Hur gör ni andra?

Fram till i år har jag kört med plattisar och gympadojor med goretex-membran, efter en halv-vurpa (uppskottad tröskel i kurva och framhjulet försvann lite, fick hörnet på pedalen vid ankeln, blodutgutning som fortfarande är kvar som ett minne om att plattisar på vintern är en riktigt dålig idé. Nu Shimano MW81, köpte samma storlek som sommarskorna i samma märke. Skulle dock gått upp en för att få plats med socka, dubbla merino-linersstrumpor går bra och fullt tillräckligt, nästan för varmt. Inte frusit det minsta om fötterna el tårna. Goretex gör dem också vattentäta. Årets (MW7) lär väl vara lika bra. Finns väl någon vintersko-tråd.
Händerna (fingrarna) har blivit årets problem, handskarna som funkade någorlunda i fjol förfrös jag fingarna i häromdan. Skit vad ont och vad skumt det känns nu efter.

Fick någon otrevlig kommentar (jag hörde inte orden men tonfallet) när jag påtalade för en pappa att det är oklokt att använda cykelbanan som pulka backe (dvs slänt intill och landa i bana). Hur tänker man då?

Sopborsten hade inte sopat bort snön från sopsaltarstråken. Spårigt och skospår. Oavsett om saltet inte biter så kan borsten borsta bort den lilla snö som fallit. Pressad blir svårare att få väck.

Aliide skrev:

>
> Sopborsten hade inte sopat bort snön från
> sopsaltarstråken. Spårigt och skospår. Oavsett
> om saltet inte biter så kan borsten borsta bort
> den lilla snö som fallit. Pressad blir svårare
> att få väck.

Eutektiska punkten ställer till det. Minus 7.
Saltet smälter iskall snö till saltlake, sen när de blir riktigt kallt, ja då står man där med skägget i brevlådan...

Gushem skrev:
> Liten klädesfråga, Ska cykla till jobbet om 12
> timmar...
>
> Vad har ni på fötterna när det är såhär
> kallt och vad har ni för lager på benen när det
> är kallare än -5?
>
> Är väldigt frysen om fötterna och mina
> sommarskor med varm sula, ullstrumpor och
> överdrag räcker inte alltid till så funderar
> på att antingen köpa vinterskor (att använda
> till mtb i skogen också) eller cykla med
> plattisar och vinterkängor.. Hur gör ni andra?

På fötterna Northwave Celsius Arctic GTX med skoöverdrag i neopren och tunna merinoullstrumpor. Funkar bra. På underkroppen/benen ett par flossade bibs, långkallingar i nåt micro/syntetmaterial och ytterst ett par flossade långa bibs utan pad. Funkar också bra.

Värst är händerna. Kör med lobsters men fryser ändå. Nästa steg är väl liners och till sist pogeys. Ska testa med liners imorgon.

staine skrev:
> Aliide skrev:
> -----
>
> >
> > Sopborsten hade inte sopat bort snön från
> > sopsaltarstråken. Spårigt och skospår.
> Oavsett
> > om saltet inte biter så kan borsten borsta
> bort
> > den lilla snö som fallit. Pressad blir
> svårare
> > att få väck.
>
>
> Eutektiska punkten ställer till det. Minus 7.
> Saltet smälter iskall snö till saltlake, sen
> när de blir riktigt kallt, ja då står man där
> med skägget i brevlådan...

Men borsten kan väl borsta utan att andra änden sprider ut salt?

Aliide skrev:
> staine skrev:
> -----
> > Aliide skrev:
> >
>
> > -----
> >
> > >
> > > Sopborsten hade inte sopat bort snön från
> > > sopsaltarstråken. Spårigt och skospår.
> > Oavsett
> > > om saltet inte biter så kan borsten borsta
> > bort
> > > den lilla snö som fallit. Pressad blir
> > svårare
> > > att få väck.
> >
> >
> > Eutektiska punkten ställer till det. Minus 7.
> > Saltet smälter iskall snö till saltlake, sen
> > när de blir riktigt kallt, ja då står man
> där
> > med skägget i brevlådan...
>
>
> Men borsten kan väl borsta utan att andra änden
> sprider ut salt?

Jo men då är det för sent, då har saltbil nummer ett redan varit där och ställt till det.

Imorrn blir det Gunde-kallingar, tjockare 3/4 underställsbyxor under mina Per Izumi vintertights. Grävde fram vinterdojjorna så imorrn blir det varma fötter hela vägen. Ser ut att bli -14 på morgonen. -25 hos syskonen i Luleå, då blir det lite grinigare när det klistrar i näsan när man drar in luft.

-15,2 grader imorse så på med biltemas barmitts för första ggn.
dom funkade över förväntan och jag kom till jobbet efter 70 minuters cykling med fingsingarna
riktigt varma.
däremot ser det för jävligt ut ,lite som om man hade 2-manstält på styret o dom ger
nog en heldel luftmotstånd men mer träning isåfall .
Det känns lite winwin med varmahänder o mer träning !

Rätt klädd, men skägget frös fast i jackan och begränsade huvudrörelserna. Får leta upp nån gummisnodd om det är lika kallt på vägen hem.

Inte så farligt kallt men jösses, 35 spänn i biltull såg jag, CB kommer att bli överbefolkade när sista snöflingan smält bort!

Hade laddat med värmesulor och övrig utrustning men -20 var för kallt för mig så det fick bli pendeln.
@kryptonic Har kört med biltemas barmitts tycker dom funkar riktigt bra men som sagt dom är inte riktigt stiliga

Lite bitigt får man allt erkänna. Väldigt kallt i ansiktet de första km. Fick sedan upp värmen lite och då gick det fint. Frös ändå om benen till slut.

Crisp. Cykelräknaren på Stocksundsbron nere på tvåsiffrigt antal passager när jag passerade, brukar ligga uppemot 300 i december.

Som sagt var, klart krispigt i Täby imorse när jag drog. -18 på min termometer och jag tvekade om jag skulle cykla då jag brukar dra min gräns vid -15 grader men HTFU'ade lite och gav mig ut. Detta visade sig vara bra då det stod en havererad buss på min hållplats så kommunalt hade sugit värre. Drog Hovetregnjackan som i normalt väder alltid resulterar i kokning över vinterjackan vilket visade sig vara en vinnare. Frös inte alls förutom det vanliga, fingrar och fötter. Rätt dött fram till Stocksund men sen var det rena cykel partyt med massor av andra cyklister. Såg ut som Juha Mieto när jag kom till jobbet.

7 Januari

Bilagor

• 7jan1.jpg
    7jan1.jpg
    49.6 KB · Besök: 52
  • 7jan2.jpg
    7jan2.jpg
    51.9 KB · Besök: 50
  • 7jan3.jpg
    7jan3.jpg
    94.9 KB · Besök: 32
Fingrarna var det enda jag verkligen frös om imorse. Ok nästippen också kanske men fingrarna var värst, trots merinoullsliners och lobsters. Barmitts låter onekligen som en bra lösning.

Årets första pendling blev även årets första misär pendling. Fick punka 5km hemifrån förmodligen pga en dubb som tagit sig igenom. Eftersom det var ca -15 ute så insåg jag att byta slang inte skulle vara helt trivialt innan man blir Ötzi mannen.

Gick snabbt att få av däcket och i med den nya slangen men sedan började problemen med pumpen där gummipackningen hade fryst dvs inge tryck. Fick ta av vantarna och värma upp pumpen med handen och pumpa samtidigt. Till slut efter lite övertalande så började den leverera.

Sedan var det bara börja trampa upp värmen i kroppen igen. Det får bli en ordentlig genomgång av däcket ikväll, hittar jag inget så får det väl bli ett nytt framdäck.

-14°C vid start. Iskallt om ögonbrynen första 10 min men sen kom värmen. Väldigt bra vinterväglag. Kass tid, 50 minuter, men det är nog julfetman som hänger kvar. Såg några sporadiska cyklister.

Tänkte cykla jättelugnt men det gick inte när det dök upp 2 andra CX-liknande fordon. Fast det blev ett ganska behagligt tempo på Stadsgårdskajen ändå och jag lade mig 3-4m bakom den ene.

Har så kort så kylan satte inga direkta spår förutom i fingertopparna.

I övrigt händelselöst förutom en catfight mellan två bilister som stod stilla rakt över cykelöverfarten innan slussen kivandes om vem som skulle få komma först. Vissa växer aldrig upp.

Härligt och krispigt, men hade kunnat snöa lite också. ;)
Försöker minnas hur det är att cykla i varmt finväder och kortkort, det känns nu avlägset.

Skönt flyt, kändes som lite medvind längs värmdövägen mot stan.

Körde med samma fyra lager på överkroppen och tre på underkroppen som jag skrev upp i min förra post här. Det var oväntat bekvämt så jag måste ge kläderna lite beröm. Jag uppskattade verkligen den ventilerade huven på min Gripgrab Balaclava idag, näsan frös och klistrade bara pyttelite i början av färden. De drygt tre år gamla och slitna Mavic Drift dojorna höll tårna varma (med sportiga merinostrumpor under) hela vägen fram. Även handskarna höll perfekt temperatur (Gripgrab Insulator 2 under och Windster utanpå).

Tejpade för hålen på hjälmen innan jag drog iväg i morse så att inte skallen skulle spricka pga köldeffekten i fartvinden. Kom till jobbet och trodde att jag hade tejp på vänster stortå när jag skulle duscha, eftersom jag inte kände golvet. Men tån var bara jävligt kall...

Nån som vet hur hållbar en hjälm är när den utsätts för de minusgrader som man upplever i låt säga 20 km/tim? Är hjälmen lika hållbar som glas eller fryst mjukost?

Senast ändrad:
Vaknade vid 5-tiden och då var det -15, så avvaktade till 07.45, fast då det var -16 (!)

Annars fin krispig cykling, tänkte som att jag åkte skidor i vinterlandskap.

Fötterna började pirra lite av kylan den sista biten till jobbet i morse. Inte så konstigt då det var -19 här i Danderyd.

Glittret i framlampans sken är vackert. Frös en liten stund om några fingrar men det gick över. Helt okej och skönt. Lite frustrerande att det ändå tar nästan fem minuter längre tid till/från jobbet trots att 90% av vägen är sopad, och lika framkomlig som på sommaren.

Förgårsdagens våldsamma snöstorm över Malmö som tvingade stadsbussnätet att stänga ner i flera timmar har nu lämnat ett millimetertjockt snötäcke över de vägar och körbanor där saltet inte smält undan snön och som jag kämpade mig genom under årets första pendling.
Jag kan även meddela att min höger tumme blev kall.

ja vad säger man,
Påbylsad orörlig och på en fullkittad tolvkilos dubbdäcks-stridsvagn är man inte så kaxig uppför Skanstullsbron.
Kolla ner på växlarna, jupp, hade typ lägsta.
Man skäms ju.

Jäkligt fin morgon trots -12,5 och fin kvällscykling hem. Tyvärr ska tydligen telefonjäkeln dö vid -10. Skräp...

Lite kall om tårna i mina Diadora Polaris. Överlag besviken på dem. Får bli nya nästa säsong.

Nu till huvudfrågan. Hur tusan ska man ta sig mellan Skrppsbron södergående till Stadsgården. Nu hamnade jag på Södermalmstorg först...

Fjärdebrunn skrev:
> Jäkligt fin morgon trots -12,5 och fin
> kvällscykling hem. Tyvärr ska tydligen
> telefonjäkeln dö vid -10. Skräp...
>
> Lite kall om tårna i mina Diadora Polaris.
> Överlag besviken på dem. Får bli nya nästa
> säsong.
>
Utveckla gärna. Var nämligen sugen på ett par. 999kr på XXL just nu.

Tillbaka
Topp