Gushem skrev:
-------------------------------------------------------
> Liten klädesfråga, Ska cykla till jobbet om 12
> timmar...
>
> Vad har ni på fötterna när det är såhär
> kallt och vad har ni för lager på benen när det
> är kallare än -5?
>
> Är väldigt frysen om fötterna och mina
> sommarskor med varm sula, ullstrumpor och
> överdrag räcker inte alltid till så funderar
> på att antingen köpa vinterskor (att använda
> till mtb i skogen också) eller cykla med
> plattisar och vinterkängor.. Hur gör ni andra?
Fram till i år har jag kört med plattisar och gympadojor med goretex-membran, efter en halv-vurpa (uppskottad tröskel i kurva och framhjulet försvann lite, fick hörnet på pedalen vid ankeln, blodutgutning som fortfarande är kvar som ett minne om att plattisar på vintern är en riktigt dålig idé. Nu Shimano MW81, köpte samma storlek som sommarskorna i samma märke. Skulle dock gått upp en för att få plats med socka, dubbla merino-linersstrumpor går bra och fullt tillräckligt, nästan för varmt. Inte frusit det minsta om fötterna el tårna. Goretex gör dem också vattentäta. Årets (MW7) lär väl vara lika bra. Finns väl någon vintersko-tråd.
Händerna (fingrarna) har blivit årets problem, handskarna som funkade någorlunda i fjol förfrös jag fingarna i häromdan. Skit vad ont och vad skumt det känns nu efter.
Fick någon otrevlig kommentar (jag hörde inte orden men tonfallet) när jag påtalade för en pappa att det är oklokt att använda cykelbanan som pulka backe (dvs slänt intill och landa i bana). Hur tänker man då?
Sopborsten hade inte sopat bort snön från sopsaltarstråken. Spårigt och skospår. Oavsett om saltet inte biter så kan borsten borsta bort den lilla snö som fallit. Pressad blir svårare att få väck.