Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

staine skrev:
-------------------------------------------------------
> Mr Orange skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Mötte glassbilen på hemvägen. Kunde inte
> > motstå frestelsen att köpa 2 st Marängcup.
>
>
> ja det var ju jävligt macho.
>
> ;)
>
Är en enkel människa. Gillar blaskig öl också.

Bra hempendling på lite nya vägar, lite längre och delvis lite sämre.

Jag snabbtvättar mina kläder varje dag, kör ett 15min program och längre tvätt på slutet av veckan.

Har inte pendlat på 3 veckor pga sjukdom, julledighet och frysta brinsvajrar.
Har ångest!!!

Åka kommunalt är döden. Funderat på läkarhandskar och munskydd bland alla hostande busspendlare

Minus-20 på morgonen och minus -16 hem. Bra plogat och bra fäste. Ingen bra speed i kylan fryser inte mycket,kan starkt rekommendera shimanos winter bibs. De fungerar fint med ett par avkappade fleecebrallor utanpå. Överkroppen endast aclimas warmwool en ordinär cykeljacka och lite tjockare fleeceväst.

Bilagor

• DSC_0850.JPG
    DSC_0850.JPG
    101.4 KB · Besök: 37
Inga större problem att pendla idag trots -17 på morgonen. Från Brommaplan till city är det sommarväglag, skulle nog funka med finracern även idag. Längre ut i ödemarken gör dubben en viss nytta men rejäl kyla är ändå mycket bättre än när det pendlar runt noll: snön blir hård och fin, isen blir sträv.

Mötte någon märklig cykel med enorma traktordäck vid stadshuset, cyklisten själv såg ut som han var på väg till castingen för nästa Star Wars. Annars ganska tomt.

Bara typ -11 här på Västkusten. Det var mest behagligt. Men tumvantar hade nog varit ännu behagligare än fingervantar, topparna var lite svala.

Dessutom har jag för kort till jobbet för att hinna få så mycket is i skägget att det ser ut som om jag varit ute på en riktig strapats. Dagens ilandsproblem? ;)

Tog en sväng genom Delsjöområdet på väg till jobbet, lagom kallt. Söker dock lite tips, enda stället jag fryser på är framsida lår och rumpan. Rumpa förstår jag men låren, vad göra?

Bilagor

• DSC_0066.JPG
    DSC_0066.JPG
    60.2 KB · Besök: 37
Rattnalle skrev:
>
>
> Dessutom har jag för kort till jobbet för att
> hinna få så mycket is i skägget att det ser ut
> som om jag varit ute på en riktig strapats.
> Dagens ilandsproblem? ;)

Oki, då är 8 km gränsen för att få frost (i hakbandet för min del då jag tack och lov saknar skägg ;-))

Eftersom enda dagen på mycket länge utan cykel så såg jag första kombination av liten ynka blinkande baklampa och hjälmlampa. Han hade synts betydligt bättre om han hade haft ett (någorlunda bra) lyse på styret istället och fast sken bak! Nu syntes han tack vare att han vred på huvudet. Så ni som ändå tror att ni syns med huvudlampa kan lägga ner. Killen syntes på väldigt väldigt kort avstånd. Lite tydligt hur viktigt det faktiskt är att synas på riktigt. Rena reflexer sidledes. Och fasta lysande lampor, ingen på huvudet (för hänsyn till mötande cyklister!)

Förutom det vanliga med fotgängare som skulle behöva blinkers, så bjöd dagen på ett rätt moddigt och spännande före. Veckans tidigare 'rätt-lätta-att-undvika'-isfläckar, låg nu härligt gömda under snön. Extra krydda på min redan ständigt så äventyrsfyllda resa ner till vattnet, helt enkelt.

Bilagor

• 20160116_122152.jpg
    20160116_122152.jpg
    196.3 KB · Besök: 41
Mehdina skrev:
> Tog en sväng genom Delsjöområdet på väg till
> jobbet, lagom kallt. Söker dock lite tips, enda
> stället jag fryser på är framsida lår och
> rumpan. Rumpa förstår jag men låren, vad göra?

Jag har ett par cykelshorts utanpå vintertightsen, så är lår, rumpa mm bättre skyddat.

Hinner inte vuÄltan i morgon så körde i dag i stället.

Makalöst med bilar på Ältavägen, värsta rusningen till Hellasgården, ALLA ville ut och ta en nypa frisk luft denna söndag. Lång kö till parkeringsautomaten :P

Därför var det extra glädjande att CB nu var oklanderligt plogad och grusad (ej sandad dock...) hela jäkla vägen, och inte var den saltad heller.

Plus att solen sken, fåglarna kvittrade och alla var glada.
:-)

Väcker en relik till liv ur databaskrashernas glömska.

Växeldrog med en benstark rackare ut från stan. I slakmotan upp mot Nacka Forum blev jag avhängd. Någon måste göra något!

Fjärdebrunn skrev:
> Väcker en relik till liv ur databaskrashernas
> glömska.
>
> Växeldrog med en benstark rackare ut från stan.
> I slakmotan upp mot Nacka Forum blev jag avhängd.
> Någon måste göra något!

Såg er när ni gled vidare från sjöstan, jag var snäppet före vid Henriksdal men körde sedan höger efter långa vänsterkurvan i sjöstan, ni såg snabba ut, man skulle varit med.

dabac skrev:
> Nån stockholmspendlare som tänker finfika i
> morgon?

Funderar på saken, alltid kul att träffa cyklister. Är man kvalificerad automatiskt som vinterpendlare eller krävs någon speciell mössa eller hemligt tecken?

Faktiskt stötte jag på första bländaren, strax efter han helt utan lyse.

Lite trött på den idiot till grusbilsförare som sprider ut stenkross på banan längs Älvsjövägen så att saltet inte heller verkar utan allt blir skitig modd. Och någon har under helgen haft kul och öst ut typ hela sandlådan som av någon anledning står vid NCCs fordons- och bod-lager. Fin tröskel av grus vid passagen över Gamla Huddingevägen.
Fick ett tack för att jag ropade "Vems okopplade hund!?" inte helt gulligt, utan mer svagt irriterat över folk inte håller sina odjur kopplade. Ägaren gav order till jycken att stå stilla, vilket den inte brydde sig om.
Drog iväg snabbt, då jag aldrig litar på förtamade rovdjur som ofta tycker cyklar och cyklister är rådigt byte.

Sedan blev det grundlig cykelrengöring, och jag som bara hade tänkt att ge den lite olja på kedjan. Men herregud vad skitig av modd och vägsalt. Verkar också vara lite intorkat modd på beläggen till hydrauliska skivbromsarna, sus-skrap-ljud, går det? Hörs inte när man cyklar utan bara när den är upphängd i ett ekande tomt cykelrum/skyddsrum... Inget fel på bromsverkan liksom.

Vid 18:20-tiden mötte jag längst solnavägen i höjd med solna centrum, en cyklist på en fatbike, som till synes viftade åt mig när jag körde om en annan cyklist i samband med att vi skulle mötas.

Jag viftade tillbaka, men jag tror inte han såg det. Så om du läser det här, så bör du veta att jag viftade tillbaka minst lika febrilt som du.

McAn skrev:
> Vid 18:20-tiden mötte jag längst solnavägen i
> höjd med solna centrum, en cyklist på en
> fatbike, som till synes viftade åt mig när jag
> körde om en annan cyklist i samband med att vi
> skulle mötas.
>
> Jag viftade tillbaka, men jag tror inte han såg
> det. Så om du läser det här, så bör du veta
> att jag viftade tillbaka minst lika febrilt som
> du.

32 § En förare får köra om endast om det kan ske utan fara.
   Omkörning får inte ske om föraren av bakomvarande fordon har påbörjat en omkörning.
   Omkörning får inte ske till vänster om föraren av framförvarande fordon givit tecken som visar att han eller hon har för avsikt att köra om ett annat fordon eller av andra skäl föra sitt fordon åt vänster.

33 § Den förare som kör om skall lämna ett betryggande avstånd i sidled mellan sitt fordon och det fordon som körs om.

Omkörning vid möte på smal cykelbana och till köpet på vintern med plogvallar som gör den än smalare är inte särskilt smart.

Vad är det med Göteborg? Verkar ju varmt, inga varningar. Snöat lite igår. Är plogbilarna trasiga? Det förtäljer inte SMHI ;-) Moddigt? Hoppigt? Har vintern kommit till Västkusten?

Aliide skrev:
> Vad är det med Göteborg? Verkar ju varmt, inga
> varningar. Snöat lite igår. Är plogbilarna
> trasiga? Det förtäljer inte SMHI ;-) Moddigt?
> Hoppigt? Har vintern kommit till Västkusten?

Dagens pendling kan sammanfattas som att det hade gått sjukt mycket fortare att ta bilen idag, i synnerhet som den står snöfri i garage. Tvåa hade varit att byta om och springa. Men jag "cyklade".

Det var en blandning av att släpa cykeln i snö som gick upp till vevlagret och att cykla på gator som var så uppkörda att det gick att cykla som vanligt. Väldigt lite bilar. Förmodligen för att alla gjorde som de jag cyklade förbi och försökte skotta loss dem.

Men att 20 cm kramsnö ska få hela samhället att stanna av såhär är helt bisarrt.

-11°C kl 07 i Solna. Perfekt klädd och kanonväglag men gårdagens två ganska snabba repor gjorde att det var seeeegt. Kompis i Göteborg hade skottat 1½ timme för att ens komma ut från tomten med bil (de har skaftväg).

Den här sopsaltaren, har den slutat sopa? Hela min 6km tur som tidigare var fint sopad är belagd med några cm snöslaskgrus som fastnar i däcken.

För övrigt är det numera en balansakt på hemvägen på Vasagatan en bit där det på cykelbanan blivit som en liten smal gata mellan 5-10 cm höga snövallar på sidorna. På några ställen är det bara några cm att cykla på och viss risk för slirande upp på en av vallarna föreligger minst sagt. Men det är väl bra träning...

Senast ändrad:
Rattnalle skrev:
> Aliide skrev:
> -----
> > Vad är det med Göteborg? Verkar ju varmt, inga
> > varningar. Snöat lite igår. Är plogbilarna
> > trasiga? Det förtäljer inte SMHI ;-) Moddigt?
> > Hoppigt? Har vintern kommit till Västkusten?
Ganska mycket, väldigt blöt och tung, snö.
>
> Dagens pendling kan sammanfattas som att det hade
> gått sjukt mycket fortare att ta bilen idag, i
> synnerhet som den står snöfri i garage. Tvåa
> hade varit att byta om och springa. Men jag
> "cyklade".

Jag sprang. Fungerade kalasbra. Mysigt var det också.

Göteborg (Nordöstra):

Stack iväg extra tidigt idag. Det var väl både bra och dåligt. Dåligt för det var absolut inga g/c-banor plogade. Bra för det var väldigt lugnt i trafiken. Men vissa av de få bilar jag råkade ut för tutade på mig för jag cyklade på vägen istället för i en halvmeter snö bredvid. Idioter!!! Hade jag haft en tuta hade jag tutat på de som fastnat på vägen så får vi se hur de hade gillat det.

Det var en halvmeter snö hemma!! Helt galet, ocykelbart första hundratals metrarna, det gick snabbare att gå nästan. Sedan blev det ju bättre när man väl hittade till stora vägen :) väl vid jobbet var det inte plogat heller, några dm snö här. Cykeln såg ut som ett snömonster när jag var framme :)

Fint även idag.
Glest med folk, fint underlag.

Frös oväntat mycket om fingrarna trots bästa midvinterhandskarna idag. Kanske för att jag inte var så noga med att täta runt handleden. Sägs betyda mycket hur väl påklätt det är TILL händer och fötter, inte bara ute på själva fingrarna och tårna.

Verkar som att man nu kan köra längs tåget genom Sandsborg igen, efter ett kvartal med vägarbete i utfarten? Körde förbi två killar igår som sedan kom ikapp mig fast från det hållet, när jag tagit Enskedesvängen. Måste komma ihåg att kolla. Det är ju ändå lite snabbare.

Hipstervarning utfärdas i Hornstull, män skjutsandes barnvagn iförda grön parkas, med huvan på, har sjukt dåligt morgonhumör, ingen koll på omgivningen och säkert en kniv innanför västen.....

Att halvt ha ihjäl sitt barn och sen åberopa rätten till företräde kan möjligen vara korrekt i lagens mening men det är sjukt korkat iallafall, fråga killen med orange crecent som så när gick i backen för att inte skicka barnet till himlen (eller sjukhus iafa).

-JAG HAR VÄL FÖR FAN FÖRETRÄDESRÄTT DIN DUMMA JÄVEL!!!!

Jag sa inte ens något till honom, bara tittade......

Annars som vanligt.

Bilagor

• images.jpg
    images.jpg
    9.9 KB · Besök: 39
I Göteborg var det svårcyklat där det inte var plogat, v-bromsarna på singlespeedmtb:n gillade inte kramsnö. Imponerande nog var det snöröjt helt ok på Älvsborgsbron och Hisingsidan. Dubbla tiden, fyrdubbla svetten.

AxelSthlm skrev:
> Hipstervarning utfärdas i Hornstull, män
> skjutsandes barnvagn iförda grön parkas, med
> huvan på, har sjukt dåligt morgonhumör, ingen
> koll på omgivningen och säkert en kniv innanför
> västen.....
>
> Att halvt ha ihjäl sitt barn och sen åberopa
> rätten till företräde kan möjligen vara
> korrekt i lagens mening men det är sjukt korkat
> iallafall, fråga killen med orange crecent som
> så när gick i backen för att inte skicka barnet
> till himlen (eller sjukhus iafa).
>
> -JAG HAR VÄL FÖR FAN FÖRETRÄDESRÄTT DIN DUMMA
> JÄVEL!!!!
>
> Jag sa inte ens något till honom, bara
> tittade......
>
> Annars som vanligt.

Åhhh den sköna rättighetsuppfattningen i trafikfrågor.
Sist jag kollade fanns inga trafikrättigheter.
Enbart skyldigheter.
Idoiter.

Svalt.
Börjar bli en liten isskorpa även på de prioriterade cykelstråken.
Hoppas Stockholmsstad har en smal väghyvel i beredskap...

(plogning göre sig ej besvär)

Bilagor

• standard.jpg
    standard.jpg
    35.4 KB · Besök: 39
IngvarW skrev:
> Den här sopsaltaren, har den slutat sopa? Hela
> min 6km tur som tidigare var fint sopad är belagd
> med några cm snöslaskgrus som fastnar i däcken.
>
>
> För övrigt är det numera en balansakt på
> hemvägen på Vasagatan en bit där det på
> cykelbanan blivit som en liten smal gata mellan
> 5-10 cm höga snövallar på sidorna. På några
> ställen är det smalt och viss risk för slirande
> upp på en av vallarna föreligger minst sagt. Men
> det är väl bra träning...

Låter som Söderort. Förstår inte vad som hänt i år. Bitar som enl karta ska sopsaltas hoppas över. Vissa bitar är superfina, sedan modd med grus där inget grus ska finnas. Lilla smala maskinen kör en gång och en tredjedel är farbar. Helt oförutsägbart. Skulle inte allt bli så mycket bättre i år? Vart är de där nya supermaskinerna? Ibland har det varit en lättnad när man kommit till plogade banor då det varit såväl spårigt som hoppigt på prioriterade stråken.

Medan jag stod med dottern och väntade på hennes skolskjuts noterade jag att bakhjulet såg lite "konstigt" ut. Lite närmare granskning visade att inte en utan 2 ekrar hade gått av! Otroligt nog hade bakhjulet inte slagit sig alls, vare sig i sido eller höjdled. Ekrarna sitter precis brevid varandra på höger och vänster sida om navet. Vågade i alla fall inte köra på den hojen utan fick panikskruva på skärmar och lampor på MTB'n som stått orörd sedan Cykelvasan, tom nummerlappen satt kvar :-) Nu måste jag försöka få tag i nya ekrar men tyvärr verkar fälgen vara av en ovanlig modell för jag hittar den inte i några online ekerräknare. Det är en DT-Swiss R522D och navet är ett Shimano Alfine 8 spd. Kan någon hjulguru där ute uppllysa om vilka ekrar jag behöver?

Aliide skrev:
> IngvarW skrev:
> -----
> > Den här sopsaltaren, har den slutat sopa? Hela
> > min 6km tur som tidigare var fint sopad är
> belagd
> > med några cm snöslaskgrus som fastnar i
> däcken.
> >
> >
> >>
> Låter som Söderort. Förstår inte vad som hänt
> i år. Bitar som enl karta ska sopsaltas hoppas
> över. Vissa bitar är superfina, sedan modd med
> grus där inget grus ska finnas. Lilla smala
> maskinen kör en gång och en tredjedel är
> farbar. Helt oförutsägbart. Skulle inte allt bli
> så mycket bättre i år? Vart är de där nya
> supermaskinerna? Ibland har det varit en lättnad
> när man kommit till plogade banor då det varit
> såväl spårigt som hoppigt på prioriterade
> stråken.

Jo, det borde jag skrivit, Schöstaden till Vasastaden, bland annat utmed stadsgårdskajen. Just förbi båtterminalen Birka är det dock smält av någon anledning, ser ut som det rinner vatten från den saltade vägen.

Najs och lugn finfika, bara dabac och hans syrra där.
Men mötte även som bonus DT på vanliga stället, vid Riddarhuset
:-)

Zenpendlade med småfrusna fingrar. Var dum nog att plocka upp hjulet på en stark Crux-pendlare. Blev en trevlig pratstund efter lagtempot. Då hade fingrarna tinat upp.

Ena batteriet till sulorna stänger av...

-16 hemma och kanske -12 på jobbet. Tacksamma förhållanden när det först är kallt en tid innan snön kommer. Plogbilen har både fått bort det mesta av snön och det mesta av sanden som kom ut i november-december. Visserligen några partier med knarrande trög snöyta, men totalt sett ganska trevligt. Snabbaste resan hittills i år. Jag håller tummarna för att det varken kommer ut något mer grus eller gud förbjude salt på min pendlarsträcka.

Selast skrev:
>... 2 ekrar hade gått av!.. Nu måste jag försöka
> få tag i nya ekrar men tyvärr verkar fälgen
> vara av en ovanlig modell för jag hittar den inte
> i några online ekerräknare.

Det snabbaste för byggda hjul är ofta att plocka loss en annan eker och mäta på den.

Kom ihåg att det kan vara olika på driv- och icke-drivsidan. Fast sällan på nav med inre växlar.

Om hjulet har fälgband och inte tejp brukar jag alltid kolla var ekeränden är i nippeln också innan jag handlar nytt.

Om det känns jobbigt att ta bort ekrar pga drev/kassett/bromsskiva som är i vägen så finns en alternativ metod - mät innerdiametern på fälgen.

Jag brukar lägga hjulet på ett bord, och sen mäter jag mha två vinkelhakar och en tumstock.
Håller man sig vid kanten av bordet kan man sätta fast en av vinkelhakarna med en tving för att göra det enklare.

Om man inte kan rekrytera någon assistent förstås.

Sen får man lägga på lite för fälgväggens tjocklek och hur långt upp i nippeln man vill ha ekern.

Bäst är förstås ifall man kan peta ur en nippel och titta på fälgväggens tjocklek. Kanske göra nåt förståndigt med djupmätstickan på ett skjutmått.

Men om det också känns jobbigt så har det hittills funkat bra med att plussa på 5-6 mm på fälgens innermått.

Bara skön ordinarie pendling idag. Lite kallare än i YRs rapport. Det svåraste med sån här pendling för mig är att hålla mig lugn och inte försöka köra sommartempo när rullet är så mycket sämre.

Det var så vackert imorse med strålande solsken och ovädersmoln, påminde om sommaren. Jag är på ovanligt bra humör för att vara mitt i vinterpendlingen.

Tillbaka
Topp