Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Verkligheten vs appen säger olika, vad ska man ha på sig idag? Blir nog att packa ner lite förstärkningar.
Känner mig som värsta scouterna, redo för allt..

Trött i benen idag, kan kanske bero på att gårdagens blötsnö och motvind bjöd in till extra långa pendlingsturer. Det blev totalt två mil extra igår jämfört med de normala tre och idag blev det en liten extra sightseeing runt Danderyd i duggregnet. Är jag onormal som gillar missärväder?

Av dagens planerade cykelpendling blev det intet. Gårdagens styrkepass avslutades med god pizza och senare på kvällen, en retlig känsla i halsen. I morse var det täppt och tjockt så det fick bli bil istället :-( Men bättre det än total misär. Hoppas på kortvarig frånvaro.

Cykel pendlar ju varje dag ned väldigt få undantag.
I dag är ett sådant. Varför? Jo för jag ska träna efter jobbet och har cykeln på taket istället.
Ironi mycket?
Hinner väl i teorin cykla till träningen, men 1h extra i eventuellt misärväder utöver träningen kan jag vara utan.

blött kan man väl säga utan att överdriva. Lite glädje iofs då jag passerade 200 mil sen i jan. Inget fusk med utlandet.

Idag tog det nästan en timme längre än normalt att ta mig till jobbet. 17km traktor (kallt som fan) och 13 km cykling. Rekord i klädmängd. Var svett när jag kom fram, men händerna var stelfrusna...

traktor.jpg

Najs med cykel på traktorn :-)
Undrar hur frustrerade suv-madamerna blir när dom försöker först preja, sen nita, men att cyklisten ändå helt oberört glider förbi. Medan tanten hamnar i kö i fel fil.
Det måste koka inne i vissa av dom bilarna.

Har harvat på pendlarhärket för att få igång ryggen efter tisdagens krasch. Inte särskilt inspirerande men idag gjorde stänkskärmar livet lite mysigare. Bara för att vägra vädret körde jag dessutom i shorts.

Fick sällskap av en custom-motorcykel på cykelbanan vid byggplatsen innan Ekelundsbron, inga andra cyklister ute i duggregnet vid 7tiden.
Dags att ge cykeln en service också...

Efter att en längre tid mött samma cyklist på väg till eller ifrån jobbet tog igår medcyklisten vår mötesrelation ett steg längre och hälsade igenkännande. Så om det var någon här som hälsade på en skäggig pendlare någonstans mellan Enskede och Flaten så såg jag din hälsning men blev så paff men jag kommer hälsa i framtiden.

Möter samma skäggiga pendlare vid Hellas i princip varje dag. Det verkar vara ett vanligt förekommande släkte i de trakterna. Även lunkaren/joggaren som ser ut som en boxare möts på morgonen, men det brukar vara närmre Sickla.

staine sa:
Najs med cykel på traktorn :-)
Undrar hur frustrerade suv-madamerna blir när dom försöker först preja, sen nita, men att cyklisten ändå helt oberört glider förbi. Medan tanten hamnar i kö i fel fil.
Det måste koka inne i vissa av dom bilarna.
Du ska ju knacka på rutan o önska en bra dag med. Det är den totala förnedringen nämligen ;)
Annars brompton i regn t stationen o sen cykla i stan. Glad att regnjackan följde med idag.

Såg en löpare som sprang mot rött vid skanstull, hade själv stannat för rött och var typ först att vänta. Löparen tvingades stanna nån sekund för att inte bli överkörd.
Jag förstår inte varför man måste riskera så mycket för att få fortsätta löpa.

Mulet imorse och kyligt. Och regn och halvvarmt på eftermiddagen. Cykeln rullar på som aldrig förr:-D Hem höll jag ganska saftigt tempo, faktiskt:-D Kanske beror på att jag glömde ryggsäcken i firmabilen på jobbet. Jag får ta maten i fickan imorgonbitti:-D

Man vet att det var dåligt väder på inresan när "bara" regn på hemresan framstår som en klar förbättring...

Fick sälsis med bossjo på hemvägen, inte ett enda rölyse klämdes, jag var väldigt laglydig. Tordes inte annat. :p

Man måste älska 180 graders skiftningarna av vindriktningen var 12 timme.... Jag har haft sida mot både till och från jobbet i flera dagar nu, börjar känna mig kränkt....

Tänkte jag skulle ta mig till jobbet utan mjölksyra idag, missade bara en gång i slakmotan utanför Tele2 Arena. Gick nog inte så mycket långsammare än normalt.

skrotfot sa:
Såg en löpare som sprang mot rött vid skanstull, hade själv stannat för rött och var typ först att vänta. Löparen tvingades stanna nån sekund för att inte bli överkörd.
Jag förstår inte varför man måste riskera så mycket för att få fortsätta löpa.

Pulsen får ju inte gå ner för guds skull! Det måste du väl veta, eller är du inte en seriös elitpendlare!? ;)

Vaknade idag och hörde regnet slå mot fönster/fönsterbleck. Blev nedstämd och beslöt mig för att ligga kvar ett tag till och slumrade ytterliggare ~20 min. Då hade det faktiskt upphört.
Men det var inte optimalt att välja skärmlös cykel idag.

Tänkte ta det lite lugnt pga lite lätt rossel i halsen men sen kom Emil och lite medvind och det gick undan. Om någon journalist såg oss susa förbi Fotografiska så uppfyllde vi í alla fall där deras bild av cyklistdårar. Sen, bland folk, tog vi det förstås lugnt...

skönt att slippa regnet i morse. Lyssnade på nattens karlavagn som faktiskt var i stora stycken en sansad debatt om trängseln mellan olika trafikslag.

Premiärpelotonerade för året. Den endaste gruppen sprack efter någon kilometer och tyvärr satt man och sov i bakre delen. Vi som blev kvar bakom lyckades inte heller hålla ihop, så det blev bara jag och en till som rullade runt tillsammans. Nya hjulen och däcken satt iallafall på hela vägen. Ingen trängsel till frukosten. Bara gruscyklisterna Lundatok och Cerro letade sig dit.

Tja vad gör man.
Tryckte i mig diverse preparat för att mildra effekterna av björkarnas kärleksliv.

Duggade till att börja med.
Tur man har vattentäta chinos och pendlarjacka deluxe.

Nu:
F R E D A G

Tänk vad välpumpade däck kan göra för cykelglädjen på ett pendlarhärke.

Hade tänkta mig en straffkommendering i eftermiddag, pga missad Peloton, men jag har en känning i baksida lår sedan onsdagens lagtempo på opumpade däck. Dottern har viss bortamatch oxå...

Trampade hemifrån 06.45, kallt så jag skakade. Dom första tio minuterna var hemska, hade glömt handskar och keps under hjälmen.
Sen fick jag upp värmen och blev svettig istället. Sen när jag blivit sådär lagom kokt i regnjackan bestämde sig kedjan för att hoppa och fastna mellan minsta och ram.
Stod och kämpade med den i ett bra tag och blev stelfrusen. Kom vidare till sist. Såg sedan en älgko utmed vägen, men händerna var för frusna för att plocka upp mobil.

Två stora, rykande koppar kaffe och en varm skål gröt i fikarummet tog mig tillbaka till dom levandes värld igen.

heklamama sa:
Tja vad gör man.
Tryckte i mig diverse preparat för att mildra effekterna av björkarnas kärleksliv.

Duggade till att börja med.
Tur man har vattentäta chinos och pendlarjacka deluxe.

Nu:
F R E D A G

Pollenappen lyser rött. Härligt va? Och jag som redan kört 2 kortison kurer. Nåja. Det blev B-P-B pendling. Att man slipper alla dessa ilskna komentarer när man kör Brompton i stan är farsinerande iakttagelse. Men snart helg och Kite ljuder i högtalarna. Nu saknas bara Cavan..

Smärtsam start.

Kom ut och upptäckte att högerpedalen hade börjar jobba för ett mer fristående liv.
Plattformen satt minst en centimeter längre ut från vevarmen än vad den borde.
Verkade korkat att inleda 2x25 km cykling på det sättet, så jag hämtade insexnycklarna och plockade en pedal från skogshojen istället.
Få loss pedalen från skogshojen gick bra.
Men sen skulle jag ha loss den trasiga.
Insåg snabbt att jag riskerade dänga handen i kransen ifall verktyget skulle slinta.
Eller när pedalen släppte.
Det som fanns närmast var en blå Ikea-väska.
Vek den dubbel några gånger, lade den över kransarna och började bända.
När pedalen släppte så dängde jag handleden i en av flaskskruvarna på sadelröret istället.
Aj.
Hade inte mobilkameran vägrat ut sig hade det blivit lite bilder på vävnadsprovet som satt kvar på hojen och ett inlägg i "visa din misär"-tråden.
Nu slapp ni.
Jag som hade cykeljackan med de vita ärmarna på mig också.

Jag borde:
- byta bort alla mina servicekrävande Crank Brothers-pedaler mot något tåligare. Kostar lite om jag vill ha fyra cyklar ständigt tillgängliga.
- Aldrig mer köpa en pedal som inte kan lossas med U-nyckel
- skaffa/bygga en superspecial insexpedalnyckel så att jag kommer åt att vålda loss på pedaler på ett säkrare sätt.

Men snart är det helg!

Möte hos kund på morgonen. Fick cykla genom trafikerade delar av staden dit. Hemskt.

Sen lugnt och ganska trafikfritt därifrån till jobbet. Men satan vilken motvind hela vägen.

Hem gick tungt. Ägnade sista två timmarna på jobbet åt att svära över att Sharepoint som vanligt inte ville fungera. Är det en feature?

Tillbaka
Topp