Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Arsozath sa:
Idag tog det nästan en timme längre än normalt att ta mig till jobbet. 17km traktor (kallt som fan) och 13 km cykling. Rekord i klädmängd. Var svett när jag kom fram, men händerna var stelfrusna...
Kan det vara en Ferguson FE-35?

Misstänkt snarlik den som jag har.

Eftersom jag inte känt mig helt hundra sedan styrkepasset i onsdags har det blivit annat färdsätt. Bil igår och buss idag. Ironin skrattar en i ansiktet när man missar den kustnära bussen och får ta motorvägslinjen istället och sen blir stående i en kö på motorvägen, 400m innan avfarten. Ännu mer ironiskt att vi stod 20m från vägen jag brukar ta när jag skarvar på en bit på den vanliga pendlarsträckan. Va f*n har jag gjort för ont? Efter lite drygt en timme lackar jag ur, ber chauffören öppna dörren, klättrar ner på den korsande landsvägen och liftar hem. Case Closed, det är fredag!

Det gick fort igår, jag tror jag hade sydvindar i ryggen eller så är jag bara stark:-) Inget häpnandsväckande hände påväg till jobbet. När jag kommer fram tänker jag på hur illa dendär brunnfan står, tänk om jag råkar tappa nycklarna? På hemvägen åkte jag genom stan, det gick riktigt fort, jag blåste rakt över gångfartområdena i 20-30 km/h, jag var riktigt laglydig. Bilisterna framför och bakom höll samma hastighet, för dom kan ju inte bli frånåkt av en cykel:-D Annars händelselöst, det kändes som att det gick fortare genom stan än vad det gör annars:-) Får bli min nya pendlingsväg.
Trevlig helg!

2 Maj

Bilagor

• 2maj.jpg
    2maj.jpg
    152 KB · Besök: 38
Jorosåatte, antingen så har benen äntligen kommit tillbaks, eller så var det medvind. Första morgon pendlingen utan vantar i år, bara en sån sak.

Som 'bossjo' skrev - helt klart årets bästa, vindstilla och blå himmel i Skåne och rapsfälten som börjat blomma på sina ställe.

Bilagor

• R0CyE1El54sgXyIbP7ZxpqK6kg7q1LVLnEMKKFJW7So-2048x1536.jpg
    R0CyE1El54sgXyIbP7ZxpqK6kg7q1LVLnEMKKFJW7So-2048x1536.jpg
    295.6 KB · Besök: 37
Mycket nya ansikten, fint väder, nästan vindstilla och PB på tid. Blev kränkt i en uppförsbacke av en hybrid, men jag skyller på att jag försökte öppna ventilationshålen på jackan.

Först helt ointressant men sedan hade vi cyklister tre korsningar där högersvängande lastbilar och bilar inte direkt brydde sig om oss oskyddade trafikanter. Men alla verkade beredda på det så no big problema.

Varmt, blir nog kortbrallor på lunchpasset.

Saknar min Årstavik! Flow, ensamhet, natur och vatten.

Nu: satans rödljus, korsningar, trottoarkanter, människor och bilar och asfalt med potthål, oklara trafiklösningar, risksituationer och chanstagning med livet som insats. Bestigningar av brospann och varannan kulle och ås söder om stan. Men jag kommer väl i form, får se det positivt.

Hasse#7 sa:
Arsozath sa:
Idag tog det nästan en timme längre än normalt att ta mig till jobbet. 17km traktor (kallt som fan) och 13 km cykling. Rekord i klädmängd. Var svett när jag kom fram, men händerna var stelfrusna...
Kan det vara en Ferguson FE-35?

Misstänkt snarlik den som jag har.

Stämmer bra. Ett arv jag ville bli av med...

Dagens pendling vart fantastiskt fin:
IMG_20160502_064600328_HDR.jpg

Idag slog våren till för mig! 3/4 byxor, sol och varmt är visserligen hyffsade vårtecken, men det som avgjorde för mig var att mellansonen idag ville cykla med pappa till skolan! Att han gav upp bussen är ett 100% bevis på att vintern nu äntligen är över!

På vägen till hans skola blev vi omkörda av nått svetto som tyckte vi inte höll tillräckligt långt till höger när han kom på sin fina Specialized instegsracer, långbyxor, vinterjacka, buff och sprillans nya Oakleyglasögon med knäna stickandes rakt ut. Han menade nog att vi störde hans uppladdning till Girot/TdF/Vuelta/VM eller vad det nu var och såg förgrymmad ut när han fräste förbi. Efter att ha lämnat sonen vid hans skola satte jag fart och kom ikapp idoten efter någon mil och kränkte honom svårt! Karma is a bitch motherfucker! :-)

Ren propaganda, huligancyklade till jobbet i shorts och kortärmat, med lätt medvind och strålande solsken. Inte ens lite kyligt, bara perfekt. Överkroppen är helt mosad efter helgens stigcykling, men humöret är på topp.

Härlig pendling i morse. Men efter att ha passerat skeppsbron och kungsträdgården så ogillar jag melodifestival ännu mer nu.

johan44 sa:
Elhybrid? ;-)
ceel sa:
Mycket nya ansikten, fint väder, nästan vindstilla och PB på tid. Blev kränkt i en uppförsbacke av en hybrid, men jag skyller på att jag försökte öppna ventilationshålen på jackan.

Kanske hade han en dold motor, men med största sannolikhet var han bara i mycket bättre form än mig. =)

Finns minst en person i Sthlm som är i allvarligt behov av att fixa sina skivbromsar. Stod nere vid rödljuset vid Götgatsbackens fot då det börjar låta högt och riktigt illa. Fattar först inte en s vad det är men ser när jag vänder mig om att det kommer från en cykel som saktar in.

I övrigt mötte jag en lastbil på Målargatan mellan Kungsgatan och Apelbergsgatan vars förare tyckte det var viktigare att hålla ordentligt avstånd till parkerade motorcyklar på andra sidan gatan än till mig. Var inte mycket marginal för mig till vare sig till lastbilen eller till kantstenen mot trottoaren. Kändes som att han gjorde det hela demonstrativt. Vet inte om han trodde gatan var enkelriktad (vilket den inte är).

@staine nej tältet ska vara för eurovision som någon form av event tält så det kan nog bli spännande att passera framöver

Appel sa:
Härlig pendling i morse. Men efter att ha passerat skeppsbron och kungsträdgården så ogillar jag melodifestival ännu mer nu.

Det rasslar av juveler och glittrar av guld
De sjunger om den spanska solen
Men garotteringar och mord, det skiter de i
Och svänger på fascistkärringkjolen
...
Doin' the omoralisk schlagerfestival, yes
Doin' the omoralisk schlagerfestival

/ Sillstryparrn

Förmodligen har hempendlingen hänt men minns knappt någe. Har ett par nya cykelbrallor i skåpet nu så uppenbarligen var jag förbi min LBS och gjorde av med pengar....

GoranS sa:
Finns minst en person i Sthlm som är i allvarligt behov av att fixa sina skivbromsar. Stod nere vid rödljuset vid Götgatsbackens fot då det börjar låta högt och riktigt illa. Fattar först inte en s vad det är men ser när jag vänder mig om att det kommer från en cykel som saktar in.

Hade kunnat vara jag - mina bromsar vrålar något förskräckligt, sen någon gång i mitten på vinterpendlingen.
Ska grillas och putsas när jag får ändan ur...
Jag har dock inte cyklat Götgatan på länge så det var inte jag. Mina bromsvrål tenderar att utbrista i Munchensbacken och vid Danvikstull ungefär klockan 17.00 på vardagar.

Jag rejsade hem med en LVG-pendlare som höll mig på tröskeln från Londonviadukten, lite handikappad som vanligt med mina 2.4" 29er-däck, men mot ovanligt snälla vindförhållanden. Vid Lillängen hälsade jag adjö till draghjälpen som svängde av. Vädret var så skönt att jag fortsatte med försöken att cukla snabt, och kom hem helt täckt i saltlag, men euforisk. Riktig sommarkänsla idag, underbart.

600g lättare i morse (klädbantning) och nästan en minut kapad tid.....pollenmängden i luften jämnade ut viktminskningen på hemvägen, så bring on the värme....vill få ut effekten i benen. Jä--a skit med frömjölet i andningsapparaten....slocknade i soffan efter pendlingen hem och alla bestyr inför middag....
Men men solen och värmen är ju så skönt iaf ;-D
/C

Cykeln kvittrade ikapp med fåglarna på vägen in.
Hade tydligen glömt smörja kedjan efter förra veckans regn.
Förlåt cykeln.
Och tydligen har jag glömt ställa ut mjölk och kakor till cykeltomten också, för cykeln gnisslade lika illa på vägen hem.

Fika i morgon?

dabac sa:
Cykeln kvittrade ikapp med fåglarna på vägen in.
Hade tydligen glömt smörja kedjan efter förra veckans regn.
Förlåt cykeln.
Och tydligen har jag glömt ställa ut mjölk och kakor till cykeltomten också, för cykeln gnisslade lika illa på vägen hem.

Fika i morgon?

jo men vuältan då? Hinner knappt båda...

Nu har det äntligen blivit skönt på morgonen!

Missade en KOM med 1 sekund såg jag när jag kom till jobbet.. Borde nästan vara godkänd orsak till frånvaro så man kan åka hem igen och ta ett varv till...

Propaganda cykling båda idag och igår, säsongs bästa två dagar i rad... :) PB ligger farligt till.
Tänk vad lite sol och korta bibs kan göra :)

Jotack!
Lite kaos när taxibilarna vid Liljeholmsbron försöker svänga höger...
Annars ren propaganda.

Finishlines gröna sprejjolja är som en instant cykelmekaniker.
Sprejja på
låt stå under natten.
Fixat.

Så ofta som man tänker att trafikbeteenden beror på nåt annat, skönt med nån som erkänner. Lycka till med fredsprocessen!
velocipede sa:
Har bråkat med exfrun i två dagar och uppförde mig därefter i trafiken vilket jag ber om ursäkt för...sorry

Tillbaka
Topp