Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Wird skrev:
-------------------------------------------------------
> Skulle handla efter jobbet. Men hade glömt
> låset. Hemma och hungrig. Trist.

Ta med cykeln in, går skitbra på konsum iaf, personalen i kassan erbjuder sig tom att hålla ett öga. Och det är inte ens min stam-butik där jag inte handlar särskilt ofta. Ica inga problem heller.

Grönvik skrev:

> Det var jag! Råkade dra av bromsvajern på min cx
> (med skärmar) och fick ta finracern istället.
> Himla bra fart du hade och förmodligen Stockolms
> största kompislappar.
>
> Ber om ursäkt till alla som fått mitt sprut på
> sig. Blev nog dock blötast själv.

Kul att råkas! Fick ju finfin motivering till att trycka på. Hade på känn att du skulle häcka här på happy.

Hempendlade via Barkarby outlet.

Sen hem därifrån, lite lätt felnavigering via Veddesta, Viksjö, radhusområden små skogsstigar gator jag aldrig besökt ja gu vet vad.
När jag äntligen kände igen mig vid Vattenfall Råcksta vart jag glad.
Gissar runt 6-7 mil pendling men det var ju så najs väder. :)

Fan va jag hatar hundägare av modellen rakad skalle, uppfälld luva och löst springande jävla terrier...ja ni vet.

Marren skrev:
> Fan va jag hatar hundägare av modellen rakad
> skalle, uppfälld luva och löst springande jävla
> terrier...ja ni vet.

Där jag cyklar är det inte endast modellen "tuffa killar" som håller sina jäkla jyckar okopplade. Har börjat ropa på långt håll "Är den där hunden kopplad?" De med fasta koppel (alltså inte sådana asfaltsfärgade utragbara snörena) och håller jycken på insidan, håller in den på långt håll, de får tummen upp. Men de hör bannemig till undantagen. Har ju arbetstider som gör att jag cyklar då de flesta är ute och går med sina jyckar och de flesta andra är på jobbet. Har även försökt tråkla mig förbi hunddagiset ute på rastning ett par gånger. Herregud, ska man skaffa ett rovdjur som husdjur får man väl se till att sköta den själv och hålla den kort när man vistas utanför bostaden och den egna inhägnade trädgården.

Hörs att jag älskar hundar? ;-)

I söndags cyklade jag i typ 25 rakt över ett ställe som skulle asfalteras... Det var alltså justerat och dåligt skyltat. Kanten (90 grader ca 5cm hög) gjorde min fälg vind.
Brukar ni cykelpendlare råka ut för liknande? Kan aldrig ha varit skyltat enligt Ta-plan... Stått "öppet" iaf över hela helgen.

Har varit på teneriffa i två veckor - är det halt i stockholmsområdet, eller är det lugnt att köra utan dubb?

Åkte hem från jobbet tidigare än normalt idag, vad med trafik det är vid 17-tiden!

Benen kändes starka i alla fall.

Aliide skrev:
> Väntas minus på måndag, däcken åker på.
> Gillar rasslet.

Tack, då kör vi på som vanligt imorgon. Har inte gjort någon närmare undersökning men tror det är rekordsent för mig som är mesig att dra på dubben, underbar höst.

Blev tutad på vid en sån, cyklisterna har grönt men gåendes har rött. Fuktigt i luften gav lite frusna fingrar.

Svartis på gatorna när jag gick till bussen. Dubbat anbefalles.

Fortfarande en envis förkylning som varken blir bättre eller sämre. Cykla mådde kroppen inte bra av iallafall.

Stumpy skrev:
> Svartis på gatorna

Exotiskt. Här står termometern envist kvar över 10 grader.

Det är dubbdäck på som gäller nu, i alla fall i norrort. Trots 4 plusgrader på termometern i morse gick jag omkull två gånger på isfläckar på väg till jobbet. Jag hade ändå sänkt tempot och körde försiktigt tyckte jag efter att bakhjulet släppte i en kurva tidigare, men det hjälpte inte. Men efter vurpa nummer två gick det _väldigt_ långsamt och försiktigt.

Stumpy skrev:
> Svartis på gatorna när jag gick till bussen.
> Dubbat anbefalles.
>

Jaha. Jag hade som hade tänkt vänta ytterligare en vecka. Får väl ta det väldigt piano nu på morgonen...

Halt. Tog bilen och fick åka på saltade, ohala vägar. Bode ha bytt till dubbat i stället för att sova framför Netflix igår.

Instämmer med planB, väldigt lömskt i norrort! +7 grader när jag åkte hemifrån och ändå is på vattenpölarna på GC vägen vid Enebyängarna! Tog det väldigt piano efter jag sett detta

emilh skrev:
> Stumpy skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Svartis på gatorna när jag gick till bussen.
> > Dubbat anbefalles.
> >
>
> Jaha. Jag hade som hade tänkt vänta ytterligare
> en vecka. Får väl ta det väldigt piano nu på
> morgonen...

Kan rapportera att all eventuell halka som kan ha varit i Söderort definitivt var borta vid 8.30.

Fläckvis halt gjorde att tempot sänktes, speciellt vid svängar. Hoppas att kunna köra dubbfritt veckan ut i alla fall.

zodah skrev:
> Va, halt? Det är 8 plus i stan och söderort
> kanske lite kallare. Här byts inga däck.
> Sådeså.

+1
Tänkte nu, tur jag inte visste det var halt, då hade man väl vurpat på direkten?

staine skrev:
> zodah skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Va, halt? Det är 8 plus i stan och söderort
> > kanske lite kallare. Här byts inga däck.
> > Sådeså.
>
> +1
> Tänkte nu, tur jag inte visste det var halt, då
> hade man väl vurpat på direkten?

Lätt, bara vetskapen om att is finns gör att man snubblar runt som en full sjöman.

11 November

Bilagor

• 11nov.jpg
    11nov.jpg
    73.6 KB · Besök: 103
Premiär med nya rajsern bland blöta löv och isfläckar. Skulle ta det lugnt men sablar vad det lyfte iväg i backarna :)

Randoklubben har höstmiddag så jag tänkte passa på att ta premiärturen till LB ikväll.

Bilagor

• 2015-11-11 08.35.19.jpg
    2015-11-11 08.35.19.jpg
    104.4 KB · Besök: 104
Låter bra att när jag lämnade in pendraren på nyservice igår tog med däcken så jag slapp hålla på att kränga på dem själv. Ansåg väl att det var lite tidigt och hade väl också tänkt vänta någon vecka (men rasslet har ju något visst över sig, mysigt ljud i mörkret!) Troligtvis kommunalt idag. Jobbar kväll. Kommer sommarcyklisterna ställa in cykeln nu? Frer höstcyklister än någonsin, värmen och torkan har väl bidragit. För ingen minskning på banorna än iaf.

Angående vinter försöker jag nu få tag på någon som kan svara på hur man kommer ner och upp för backen vid skejtparken när det kommer snö och is (min alternativ-väg snöröjes ej (el är extremt bristfällig). Så saltsoparn, hur blir det med honom? Remsan som Stockholm Vatten hänvisar till är ju uppläggningplats för snö liksom.

Hojar från Sollentuna/Häggvik och det var lugnt vad gäller halka kl 07. Dock rejält med isbark på bilen och +4 på termometern. Gick rätt segt idag. 5 repor kvar denna vecka. Har gjort plats i garaget och hänger upp hojen i mekställ varje dag så nu får kedjan kärlek flera ggr i veckan.

Skön pendling kl 9, soligt och nästan tomt på cykelbanorna, härligt.
Blir att fixa klart vinter GT'n på fredag, ser inte direkt fram emot 2kg Kenda Klondike dubbdäck.

Okej, nu har jag kanske gjort dagens gooda gärning. Efter att jag studsat runt en massa inom TK så hamnade jag till slut rätt, Trafikplaneringen och en som hade koll. Tydligen hade Stockholm Vattens blivit tagna i örat gällande TA-planen och "omläggningen" till "andra sidan" och de skulle ha gjort skyltad omledning via centrum (som jag tror alla redan kör), vilket de alltså inte gjort, så han skulle åter ta dem i örat för att det blir så samt att han också skulle kontakta vinterväghållarna att likväl saltsoparn kör den vägen.

Oh!
Nu två veckors frånvaro från cykelpendling.
Höstlov och sjuka+vab...

Ska bli skoj att smeta dit dubbisar. Härligt med extra hjulpar.

Aliide skrev:
> Okej, nu har jag kanske gjort dagens gooda
> gärning. Efter att jag studsat runt en massa inom
> TK så hamnade jag till slut rätt,
> Trafikplaneringen och en som hade koll. Tydligen
> hade Stockholm Vattens blivit tagna i örat
> gällande TA-planen och "omläggningen" till
> "andra sidan" och de skulle ha gjort skyltad
> omledning via centrum (som jag tror alla redan
> kör), vilket de alltså inte gjort, så han
> skulle åter ta dem i örat för att det blir så
> samt att han också skulle kontakta
> vinterväghållarna att likväl saltsoparn kör
> den vägen.

Najs. Bra kämpat!

IngvarW skrev:
> Löjligt kort - men det är inte mitt fel att vi
> flyttat in till stan. 15 minuters påklädning, 15
> minuters cykling och sedan 15 minuters omklädning
> och raggardusch på toa. Tur jag skall ut med
> lille Emil ikväll och snurra på CX-spåren i
> Nackareservatet efter jobbet.
>
> Kränkte för övrigt en elcykel på rakan vid
> Vikingterminalen, alltid något..

Tomten mittemot oss är obebyggd...

PR på strava segment i morse och jagade moped på vägen hem. Mopeden tog en annan väg, så jag kom om, men kunde inte släppa på trycket för jag ville inte släppa om. Det gick bra, så efter 7 km stog jag som vinnare i denna tävling, som mopedisten förmodligen inte hade en aning om att det var.. Så mycket för att ta det lugnt idag, pga av sjuka barn hemma och begynnade halsont.

Jag kränkte i alla fall en elcyklist på hemvägen. På plattmark och motvind. Men ångrade djupt att jag klätt mig i den gamla Trek-regnjackan idag. Den har två sidor, tät utifrån - bra i regn, och tät inifrån - inte alls bra i de 15º vi dras med fortfarande här i djupa södern. Hade antagligen varit bättre utan jacka alls, blötan var densamma.

Svårt lömskt i morse,underkylt, såg blött ut men isbana bitvis. Från kyrkbyn till roslagsnäsby var det fläckvis halt. Continenal GP 4000 ungefär lika bra mot is som lackskor på hockeyplan. Möte olycklig cyklist som gått omkull och slagit av växelörat i halkan. Kollade honom men dessbättre inga personskador. Nu åker winter marathon på, 240 dubb per däck, ger fäste och hörselskador, slut på zenpendling.

RideOn skrev:
> Japp!
> Tog löprunda i söderort nyss.
> Halt här och där.
> Var försiktiga imorgon!

Samma här i Västerort. Fast jag är ute och går med hunden.

Glad över att när jag hämtar cykeln från nyservice imorgon sitter dubbdäcken på (de fick gärna kränga på dem så slapp jag själv).Halkade till på några ställen på väg hem från tunnelbanan nu på kvällen. Söderort.

Tillbaka
Topp