Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Imorse var det regn, broöppning vid Liljeholmsbron och sen stor militärövning vid Pampas marina. Hemvägen kommer jag inte ens ihåg.

AnnaRull skrev:
-------------------------------------------------------
> Glad att jag lyckades parera regnskurarna både i
> morse och i kväll samt att det inte var halt på
> min väg mellan Gubbängen och Solna.

Ditt första inlägg; Välkommen! Brukar du köra på vintern?

Kan det vara så att stockholms ninjor hade årsmöte i Hagaparken imorse?
De var överallt... högt, lågt, gömda i diken, hasande ner längs slänter, mer svartklädda än nånsin. Höll på att klippa 4st inom loppet av en km. Undantaget var en föredömlig farbror som hade klätt ut sig till ett fyrtorn, med sig hade han två hundar, en grönblinkande och en rödblinkande. Blev så glad att jag stannade och berömde honom, han såg både förskräckt och nöjd ut samtidigt.
Maxxis crossmark levererar klanderfritt trots ishinna på pölarna, nyinköpta Marathon Winter får vänta...

När det började skymma för några veckor sedan fick man säga åt någon enstaka om reflexer eller belysning. Nu sitter jag och pratar med var och varannan man möter om samma ämne. Ninjor är ett ofog.

Mange. skrev:
> När det började skymma för några veckor sedan
> fick man säga åt någon enstaka om reflexer
> eller belysning. Nu sitter jag och pratar med var
> och varannan man möter om samma ämne. Ninjor är
> ett ofog.

+1! Jag har tappat orken att vänligt påpeka lämpligheten av att ha lyse när det är kolsvart och ropar numer bara "lampa" varje gång jag möter/kör om en ninja. Igår kväll tror jag det var 5 st. Imorse kommunalt och då inser man hur relativt sett nice ett antal ninjor är jämfört med en fullsmockad buss och en tunnelbanevagn proppad med förkylda människor är...

Var ytterst nära att köra på en hund I koppel idag. Jag såg ägarinnan mitt I cykel/gångvägen och en hund I koppel på ena sidan så jag siktar på den andra sidan men då dyker det upp en kopplad hund till. Jag hann bromsa och muttrade att här var det hundar överallt. Tanten svarade ja det är bra om du plingar.
Bra tryck från Sollentuna in till stan efter det. Fick tack för bra draghjälp av en som hängde på från Helenelund till Solna. Kul att kunna hjälpa och kul att folk uppmärksammar det. Har hänt flera gånger på senare tid.

Stilla, rök på Lännerstasundet, njutningsfullt lugnt spinnande.

Bra start på dagen!

P.S cyklade hem sent från LB i onsdags. Det var fler utan lyse än med. De som hade lyse körde stroboskop.

Missade en grå katt som satt på GC-banan med 20 cm. Jag såg den inte förrän framhjulet hade passerat. Den såg helt oberörd ut. Mörker är mörkt.

Efter ett par veckors uppehåll pga sjukdom och vab så blev det cykel idag.
Lätt regn och mycket mindre folk ute.

Nu börjar det bli dags att kika på hur man kan höja styret lite, låren slår i magen väldigt mycket.

Är året-runt-cyklist sen förra året, förutom kortare perioder när jag måste spara krafter till Vasaloppsveckan - insåg att dubbdäck kräver mera och ännu värre i kombination med så lite som 2 cm snö. Men bra träning är det!

Cyklar fortfarande i shorts vilket får en del kollegor utbrista -"akta dina knän!!!". I morse efter avklarad pendling (fortfarande i shorts) fick jag tillfälle att prata med en överläkare på Sofiahemmet. (tillika en av Sveriges främsta ortopeder) Hans åsikt var att det är rent nys. "Muskler och leder kan bli stela i kyla, men farligt är det inte. Dom enda som får riktiga problem är dom med reumatiska diagnoser, så cykla på du."

red: ortoped ska det väl vara. #skämskudde

Senast ändrad:
Mr Orange skrev:

> red: ortoped ska det väl vara. #skämskudde

Hehe. jag hajade verkligen till på vad som stod först. "WTF?"

Jag kör inte shorts under 4 grader om det inte är i skogen. Såg nån friskus i shorts och kortärmat i +3 för någon vecka sedan. Det såg ganska svalt ut :)

Mr Orange skrev:
> Cyklar fortfarande i shorts vilket får en del
> kollegor utbrista -"akta dina knän!!!". I morse
> efter avklarad pendling (fortfarande i shorts)
> fick jag tillfälle att prata med en överläkare
> på Sofiahemmet. (tillika en av Sveriges främsta
> ortopeder) Hans åsikt var att det är rent nys.
> "Muskler och leder kan bli stela i kyla, men
> farligt är det inte.

Ja jag lyckades då iaf paja mina leder rejält när jag startade vasaloppet i -30 grader i nedkylt tillstånd. Tvingade bryta av akuta ledsmärtor halvvägs och kunde sen inte träna på flera år. Men det måste ha varit inbillning inser jag nu, när jag läst ditt inlägg. Tack för att äntligen fått detta utrett!

jonja skrev:
Men det måste ha varit inbillning
> inser jag nu, när jag läst ditt inlägg. Tack
> för att äntligen fått detta utrett!

Allvarligt jonja, blev du ledsen?

Rattnalle skrev:
> Verkar rätt individuellt hur det upplevs. Mina
> knän blir obekväma och behöver kläs från typ
> 15 plus och nedåt.

Är precis som du Rattnalle men jag är också reumatiker, better safe than sorry.

Trevligt med en fellow frankenbiker på kontoret.

Bilagor

• _20151113_135713.JPG
    _20151113_135713.JPG
    73.9 KB · Besök: 63
erik h skrev:
> Trevligt med en fellow frankenbiker på kontoret.

Jag gillar't! Men jag blir lite nostalgisk i ögat av att se två On-One-ramar jämte varandra samtidigt som jag fortfarande sörjer min nyligen avlidna Whippet. :´-S

Ganska enkel pendling klockan 06.15. Gubben framför mig klippte 5 rödljus i rad på Vasagatan utan att spara så speciellt mycket tid mot undertecknad. Tidigt och knappt bilar men bör/får man göra så....? Jag klippte ett bara för att.

ipv6 skrev:
> Så ut som en tant på cykel fotograferade min
> nummerskylt imorse, vilket kändes en smula
> märkligt eftersom det var hon som körde mot
> enkelriktat, inte jag.

Ha ha, var detta mellan Brommaplan och Åkeshov? Jag passerade precis när det hände och fick ett gott skratt.

Jag undrar om någon händelsevis hittat eller bara sett en nyckelknippa med ett rosa nyckelsnöre som det står Teach for Sweden på? Tappades någonstans Södermälarstrand-Västerbron-Tranebergsbron-Hässelby. HITTELÖN såklart!

Har cyklat 3 dagar denna vecka. Klarat mig från regn. Undrar när Wintersulorna åker på?

Läskigt med blöta löv...

Vart tvungen att ta bil idag och på vägen hem, precis vid bostaden var jag millimetrar från att klippa en mamma med barnvagn vid ett övergångställe.. Svarta kläder, mörk barnvagn, inga reflexer. Jag i min Chrysler Voyager.....det hade blivit blodbad.

Blir så innihelvete förbannad på alla idioter där ute!

Uppmanade henne att bära reflex.

#fredagsgnäll

Hu, 2 tidiga AW-öl med kollega som slutar och nu en tim jobb på det och sen hem i regnet - med bara vindjacka. Skit också.

Underbar kväll där jag fick plöja fram i blötan. Vid 5 slutade det en stund.

Nackas jubelåsnor till entrepenörer hade ställt en lyftkran tvärs cykelvägen och slängt ut kantstenar lite på måfå.

Blött och härdande motvind. Kan pendlarveckan sluta på ett mer perfekt sätt.

Skönt att höra att jag inte är ensam att utöva shortspendling fortfarande.

Klev ut ur tegelhögen vid 1645 och förberedde mig på årets första riktiga misärcykling. Men regnet var varmt och fick följe av några starka svetton som fick mig ta i lite extra. Sen slutade ju regnet halvvägs hem. Riktigt najs.

Blött och mörkt. Rejält fredagstrött vilket "förbättrades" av att jag fick ta min cockerspaniel på ryggen. 16 kg extra kärlek känns i motluten.
Nu blir det fredagsmys!

Bottennapp med bara två cykelpendlingar denna vecka.
Har beställt nya pendlarhjul i kinaplast till fincrossen efter att blivit t-bone:ad av en vit hantverkarbil på den tillfälliga cykelöverfarten utanför scs. Ingen större skada för mig än hjälm, växelöra och bakhjul dessbättre.
Bilarna har tydligen solen i ögonen och svårt att urskilja rött ljus där på morgonen..

Bah... Antimisär. 9 grader och inte en droppe regn, missade rejält regn och fick skönaste pendlingen på ett tag.

Ösregnade en sväng på eftermiddagen men knappt en droppe fick jag på mig.

Eller jo, jag promenerade bort till ICA från jobbet och blev nedstänkt av en bil. Tack.

Slutat regna när jag drog hem vid 20:30. Men oklart hur vinden blåste ömsom medvind, ömsom byar emot, ömsom hård sidvind, ömsom total skjuts i ryggen (lite småläskigt när man puttas på helt plötsligt efter typ motvind). Sa åt gående att använda reflexer. Bästa var en helt svartklädd med svart hatt, såg människan när jag var mindre än 10 m ifrån...En ninjacyklist resten med bra lampor (ingen med blink heller, varken bak el fram).

Lingon skrev:
> Bottennapp med bara två cykelpendlingar denna
> vecka.
> Har beställt nya pendlarhjul i kinaplast till
> fincrossen efter att blivit t-bone:ad av en vit
> hantverkarbil på den tillfälliga
> cykelöverfarten utanför scs. Ingen större skada
> för mig än hjälm, växelöra och bakhjul
> dessbättre.
> Bilarna har tydligen solen i ögonen och svårt
> att urskilja rött ljus där på morgonen..

Menar du stora vägen? Är helt fascinerad av antalet rödljuskörningar där. Har inte passerat utan minst en rödljuskörning. Första gången höll jag på att bli klippt. Sen lärde jag mig att det var bäst att vänta tills att bilarna stod still.

Hur man än gör blir man kokt till slut. Det såg kallt ut på termometern men det var ändå behagligt och till stora delar torrt på banan i norrort.

Kyligt och härlig luft!

Testade att montera nya vinterhjulen på nya pendlaren i helgen, men de gamla dubbisarna var för breda :-( (marathon winter 26x2). Hoppas att 26x1,75 är minst så mycket smalare i verkligheten, som de är på pappret.

Totalt händelselöst i 6km, längre har jag inte och på morgonen en måndag är omvägar inte så lockande. Många cyklar för rött, tröttsamt.

Eftersom jag inte skulle cykla idag så tog jag mig en 4 milarunda igår. Jösses vad det var nyttigt. PÅ't i morgon igen.

Endast 3 grader i morse. Är det halt kära kollegor?

Tillbaka
Topp