Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Riolux skrev:
-------------------------------------------------------
> Kollektivt idag pga julfest. Bra beslut sett till
> vädret.

+1

Spontanköpte ett par Swrve vinterbrallor igår, men hade nog tänkt lämna tillbaka dem. Ombestämde mig snabbt imorse och drog på dem. Varm och torr myspendling i ruskväder. Vilken skillnad!

Har ni samma goa vind som plötsligt kastar cykeln en meter i sidled och får vattnet att se ut att rinna uppför backar där uppe i hufvudstaden också eller är det en mesigare variant?

Rattnalle skrev:
> Har ni samma goa vind som plötsligt kastar cykeln
> en meter i sidled och får vattnet att se ut att
> rinna uppför backar där uppe i hufvudstaden
> också eller är det en mesigare variant?

En mesigare variant skulle jag tro.
Flyttade hit (Stockholm) från Göteborg för lite mer än ett och ett halvt år sen och misärindex har dalat.

Körde förbi en riktigt pro-pendlarväst idag. Vanlig strävsam dam på tantcykel, men västen var pro - ett gäng röda LED längs reflexmönstret. Funkade ju oerhört effektivt för att fånga min uppmärksamhet åtminstone. Som när man kom på att det är smart med bromsljus högt upp på bilen.

skrotfot skrev:
> Fast nu verkar det blåsa och regna en del i
> Ståkkålm också.

Nu skiner solen på västkusten men flaggstängerna utanför ser rätt ansträngda ut. En normal dag pekar de mer rakt uppåt. Håller det här i sig kommer jag inte att behöva trampa på vägen hem ;)

lh skrev:
> Ni som kör med keps; det är mot regnet &
> blåsten? Under hjälmen utgår jag från?

Regnet i första hand.

Regn och snö om det är så

emilh skrev:
> lh skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ni som kör med keps; det är mot regnet &
> > blåsten? Under hjälmen utgår jag från?
>
>
> Regnet i första hand.

lh skrev:
> Ni som kör med keps; det är mot regnet &
> blåsten? Under hjälmen utgår jag från?

En riktig cykelkeps under vanliga hjälmen ger för mig en 5-10 grader i upplevelse för huvudet skulle jag säga. Hjälper även vid regn genom att den tar bort vinddraget över blöt hud (jag är "relativt kortklippt") samt att den lilla skärmen håller regnet hyfsat borta från glasögonen. Rekommenderas starkt.

(Jag tänker mig att det ser PRO ut också men det kanske är fel och/eller kvittar.)

Tack alla! Att det ser pro ut är ju självklart ett fett plus. Måste skaffa en keps per omgående. Skånska höstregnet har börjat göra sig gällande...

federico skrev:
> 4 December

Wow, stänkbilderna, valfri, skulle lätt kunna bli omslaget till fotobok. Är det ett Ryska Postenbud som kommer emot kameran i cykelfilen? Fångar perfekt tjusningen med att cykla i rusning i storstad: bilar i köer, cyklar som visslar igenom.

emilh skrev:
> lh skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ni som kör med keps; det är mot regnet &
> > blåsten? Under hjälmen utgår jag från?
>
>
> Regnet i första hand.

+1

Mäktig medvind norrut idag! Trots ösregn så njöt jag varenda meter av att cykla idag och speciellt av vad som verkade vara ett totalt trafikkaoz!

I stort sett helt ensam när jag pendlade in vid 06:30.

Hem cyklade jag via DHL i Västberga för att plocka upp paket. Det blev nästan 3 mil umgänge med Helga. Hon smekte mig hem till Nacka tillslut.

Många bilar som knappt såg mig. Får börja köra med full bländning igen...

Slutar det inte blåsa till 06 imorgon bitti blir det stretigt till jobbet... Var just gående och jäklarns vilken skjuts i ryggen hem ;-)

Helt galna vindbyar på vägen hem, har aldrig varit med om så starka och ombytliga vindar på cykel förut. Jag såg en hel rad cyklister nästan blåsa omkull på cykelbanan vid Medborgarplatsen.

Jag cyklade dessutom med en stor 4 kg tung påse på vänstra handleden, som jag brukar när jag gör oplanerade inköp på vägen, och den var som ett extra segel på mitt oaerodynamiska MTB-ekipage. Längs värmdövägen utåt var vindbyarna som en elmotor-assist på flera hundra watt, som plötsligt slog till då och då. Det var riktigt skojigt, även byarna som blåste rakt emot mig var en ny upplevelse som jag gillade, som plötsliga branta uppförsbackar från ingenstans.

Sen träffade jag en granne jag inte hälsat på förut, i färd med att motorsåga ett träd som nyss fallit mitt i bostadsområdet. Han visade sig ha tävlat i MTB förr och letade folk att cykla med, så vi bytte nummer. En ny cykelkamrat tack vare blåsten och pendlingen. :)

I morse var det mer ordinärt men trevligt flyt, bra temperatur och måttligt regn. Jag har gillat det milda säsongsskiftet så här långt, dubbdäcken är kvar på hyllan och jag saknar dem inte.

Det dundrar verkligen mot fönstret här i vardagsrummet nu. Men säkert mesigare än i Göteborg. ;)

Minst sagt ombytliga vindar på Skanstullsbron: skjuts i baken sedan fälleben med kraftig parering med styret. Tung helgrygga med mat och dryck. Trevlig helg!

Wow vilken hemfärd.

Det är inte varje dag som det hoppar ut flera skogshuggarnorrlänningar ur taxin som blockerar min ända möjliga/lagliga väg fram. Intressant att dängen på bilen krängte dem på nåt sätt. Idoter.

Frågade budkillen på Skanstullsbron om han behövde hjälp men det var nåt med en glömd telefon.

Jag har nog aldrig tagit i så mycket för att cykla så långsamt som på väg hem igår. Galen motvind med inslag av plötsliga kastvindar från sidan gjorde det väldig skönt att äntligen komma hem igår kväll efter en pendling som tog 10 minuter längre än vanligt.

Slutat blåsa och tomma vägar (körbanor/gc/c). Snabbt det går till jobbet sådana morgnar. Kom ju föör tidigt för att det skulle vara vettigt. Mycket nerblåsta kvistar och grenar på vägen.

heklamama skrev:
> Faan söndag.
> Här sitter man.
> Blåste gjorde det också.
> Värdelöst.
>
>
> Nu vet ni.

Jaså sjudagarsvecka minsann?
Jaja du är ju ung och stark.
:p

Varmt, läste just att det är samma temperur idag som på midsommarafton. Blåst och regn, var det det också? Inte fasen hade man dock dubbdäcken på (eller glömt att kolla prognosen i morse och drog av vana och trötthet på vinterdojorna vid 06, liksom flossade långbenade. Svettigt ;-)

Lite träligt med det där med att vägar svänger. Sida-mot, helt mot, helt plötsligt med (hur gick det till?) och så byar rakt från sidan uppe på en bro. Och så regnstänk.

Var förbi sportson efter jobbet. Äntligen fått ändan ur, har saknats ett vajerstopp sedan jag hämtade den och bak-växelvajeränden började ju repas upp ordentligt (förstår ju inte hur det kunde ha gått dem förbi, var ju förbi in precis efter köp för att växlarna inte var justerade och levde sitt eget liv. Dessutom nyservicen som ingick. Dessutom hade jag kommit på att jag inte fick med klossarna, köpte ju pedaler som de satte på när de monterade cykeln. Alltid när jag köpt pedaler har det ju legat klossar i förpackningen iaf. Men inget snack, kvittot att jag köpt pedalerna där krävdes inte.
Var extremt lugnt i butiken så han drog dit en egolapp, 60 spänn var det värt att slippa göra det själv, han tog ju inte ens betalt för arbetet.

Imorse var det kämpa i blåsten. På väg hem så var det mer blåst, men åt rätt håll =)
Strax efter jag kom hem öppnades himlen och det var inte lite vätska som rann ut..

Var förövrigt skitsmart idag, hade en jysst busschafför inuti en lång dragspelsbuss på behörigt bakom mig ett bra tag, började tycka lite lätt synd om folket i bussen att behöva ligga i 30 och ibland saktare än så i motvind, dubb (+12 till ära) och uppförsbacke på 50-väg och gick in lite grann och vinkade fram honom, och så stannar han strax efter och släpper av folk, bara att köra förbi honom. Sen fick han forsätta att ligga bakom. Chaufförer och bilförare som inte tränger sig förbi trots möte och refuger uppskattas. (Brukar väl iofs se till att möjligheterna till sådant beteende inte kan uppstå. Alltid mycket säkrare och lagstadgat avstånd i sidled vid omkörning på det sättet än att ligga så jäkla långt ut till höger det bara går.)

Smärtfritt hem mao. Plingade tex en gång på mycket bra håll på två hundägare och tre hundar i bredd på GC, hade ju berett mig på att behöva plinga ggr flera ju närmare man kom som vanligt. Istället går de på en gång in till kanten ställer sig på typ led, med hundarna innanför med korta koppel och väntar in till tills man passerat, de fick tummen upp.

Wohoo, delen av vägen med medvind gick fort. Ni som kör österut i Stockholm och använder strava kommer att ha god hjälp. Ligger bitvis väldigt mycket grenar, kvistar ich annat som kan vara svårt att se på vägarna. Ta det försiktigt.

Nu fick jag hemskt dåligt samvete för jag såg (tror jag!) en hen med öppen qr på fram, och jag sa inget :(
Men sen försökte jag med en halvhjärtad payback då jag släckte (glömda?) lysena på en parkerad och låst cykel på Fleminggatan. Räknas det?

Vårkänslor.
Varmt å gött + kvitter likt ett helt buskage fyllt av hormonstinna småfåglar, pga bortglömd kedjesmorning efter helgens cykeltvätt (tvätt å tvätt, mer avspolning av järvas bös efter helgrunda)...

Fin kantvind utför Skanstullsbron, annars gick det fort. Att jag körde på slanglösa crossdäck istället för dubbdäck hjälpte till.

Tillbaka
Topp