Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Aliide skrev:
-------------------------------------------------------
>
>
> Herregud, vad är det för problem att bryta
> heldraget för att hålla avstånd i sidled? Om
> det inte är gående så långt man kan se, vad
> är problemet att bryta heldraget på fd gc, dvs
> väldigt smal cykelbana och heldraget mot
> gående-delen. Är det bättre att axlas än att
> hålla avstånd och ta typ 2 cm av gångdelen???

Måste bara kommentera detta.
Jag har inga problem med att bryta heldragna och cykla på gångbanan när JAG anser att det är säkert. Det gör jag ofta där gc-banorna huxflux har gjorts om till supersmala separerade banor där ingen riktigt får plats. Men det är inte den som kommer bakom och vill köra om som bestämmer om jag ska ta den risken.

Däremot har jag problem med att bli omkörd på fel sida. Det är oväntat och inte OK. Kör om på min vänstra sida när du tycker det finns plats.

Nu var det sagt. Dagens pendling var inget att lägga på minnet direkt.

Igår blev det cykling , var ca 4v sen senast (olika anledningar till det).

H e l v e t e va segt det gick , och hem ska vi inte ens snacka om. Röv ont delux.

Anser mig vara klar för 2015 och riggar för trainer säsongen :)

(Det blev racer med slicks och inga stänkor - gick kalas)

Tänkte att jag skulle ta en grusrunda igår men fick punka (andra på kort tid), bytte slang och tog den kortaste vägen hem. Bytte däck igår så nu ska det förhoppningsvis vara slut på punkteringarna.

Dagens pendling gick snabbt, skönt att kunna trycka på lite men det var ganska tomt ute.

Hallå?! Verkar som att jag är den enda som pendlar idag. Aldrig sett så få cyklister i Stockholm som idag. Snabbt gick det i alla fall. Varmt och skönt och medvind.

Imorse var det tomt! Tror jag passerade 3 st på hela vägen in till stan, väldigt lite bilar också så de flesta måste ha tagit jullov nu. God Jul alla pendlare!

Har aldrig varit så tungt som på hemvägen igår. Kanske berodde det på blodgivning och några glas bubbel innan avfärd. Körde via Erstavik och kom knappt upp för grusbacken från Kranglans väg. Idag buss. Långpendling i eftermiddag.

Såja lille Putte, har du kissat klart snart vi måste hem nu!
God Jul!!!!!!
:-)

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    150.3 KB · Besök: 36
28 December

Bilagor

• 28dec1.jpg
    28dec1.jpg
    104.9 KB · Besök: 46
  • 28dec2.jpg
    28dec2.jpg
    69.7 KB · Besök: 46
  • 28dec3.jpg
    28dec3.jpg
    67 KB · Besök: 46
  • 28dec4.jpg
    28dec4.jpg
    73.8 KB · Besök: 41
  • 28dec5.jpg
    28dec5.jpg
    51.4 KB · Besök: 45
  • 28dec6.jpg
    28dec6.jpg
    57.7 KB · Besök: 51
Jag vill också ha såna morgonfärger.. Idag var det mest grått.

Onödigt spännande första biten med fläckvis knaggelis och frusna moddsträngar. Men sen var det bara att trampa på som vanligt. Rätt dag att glömma hjälmen också..

Härligafoton som vanligt! Lite bilar, färre cyklister. Ingen vind att tala om. Mötte sopsaltmaskinen vid Globen. Perfekt snöröjt till Skanstull. Sedan slask o hård is i stan.

En eloge till Sollentuna, sopsaltat och fint. Sämst var Nacka där varken sopsaltare, plog eller sandbil varit. Stockholm och Solna får godkänt. Där var det sopat men inte saltat.

Finemang! Såg första cyklist i Gamla Stan efter 19 av 20 km. Huvudsakligen plogat. Lite slaskigt i stan, så jag spolade av cykeln i cykelförrådet.

pendlarsvetto skrev:
> En eloge till Sollentuna, sopsaltat och fint.
> Sämst var Nacka där varken sopsaltare, plog
> eller sandbil varit. Stockholm och Solna får
> godkänt. Där var det sopat men inte saltat.

Var väl positivt att grusbilen inte varit framme!

Jobbar kväll. Rapport om Söderort kommer senare. Grusjävelskapet vet jag finns. Antar att sopsaltarstråken är bra. Och att dubben äntligen får jobba lite. Gott att det äntligen blivit lite vinter!

Aliide skrev:

> Var väl positivt att grusbilen inte varit framme!>

Ja, självklart, grus är ett gissel på cykelbanorna. Men tyvärr envisas vissa kommuner att sanda och Nacka är en av dom.

pendlarsvetto skrev:
> En eloge till Sollentuna, sopsaltat och fint.

Jajemen, och vid Polishögskolan märkte man sen att man passerat gränsen till Solna,
precis som förra vintern (fast idag var det ju tunt snölager så inte särskilt besvärligt).

Jag åkte sent och hade ett vinterljus som var magiskt vackert !

Magelungsvägen och Älvsjövägen som ska vara sopsaltade inte mycket bättre än plogade ner till asfalten. Bra framkomlighet överallt dock. Dubb är bra. God fortsättning!

Tyckte det var halt med cykeln på sina ställen i morse så jag fegade ur och tog ebolaexpressen hem.

Kör med minst 6 bar i SMW 35mm vilket kanske är lite mycket när det är isigt?

Imorgon blir det dock cykel hem igen, oavsett väglag.

Jag hade rätt skojigt i snön ändå! Och rätt ensamt på cykelbanorna.

Första pendlingen med CX sen jag skaffade Bullitten och oj, vad konstigt det kändes i morse. Det var nästan som att lära sig cykla på nytt. Man jobbar verkligen annorlunda med styret när man har framhjulet en dryg meter längre fram. Jag lyckades iallafall vingla mig hela vägen till jobbet, men känslan av att sitta säkert i sadeln infann sig inte förrän i snömoset på vägen hem. Sen var det bara trampa på.

Mysig cykelpendling till ett litet ärende idag som gick perfekt.

Jag krängde på dubbdäcken (Ice Spiker 29 Evo 2.25) i eftermiddags och cyklade c:a 50 km, en returresa till Cykeldennis för att köpa lite slitdelar och verktyg. (Har varit ledig sen Lucia och undvikit cykling för att vila bort djup överträning.)

Kände mig riktigt stark och hade skoj, tänkte inte alls på dubbdäckens rullmotstånd. Cykelbanan var ganska OK snöröjd större delen av vägen, men det var massor med vinglande människor på cykelbanan på flera ställen, som verkade extra motvilliga att lämna en fil ledig i cykelbanan. Undvek att bli sur i alla fall.

Köpte kedja, storklinga, extra kassett (SLX 3x10), Schwalbes dubb-sats och ett set Unior T-nycklar. Passade på att byta kedjan och klingan i Dennis verkstad innan jag cyklade hem på Karate Monkeyn.

dans skrev:

>
> Jajemen, och vid Polishögskolan märkte man sen
> att man passerat gränsen till Solna,
> precis som förra vintern (fast idag var det ju
> tunt snölager så inte särskilt besvärligt).
>

Bilagor

• DSC_0091.JPG
    DSC_0091.JPG
    77.2 KB · Besök: 39
-1 grad vid Fotografiska och -8 grader hemmavid trekvart senare. Det kändes tydligt att temperaturen sjönk. Räknaren vid Kornhamnstorg visade 808 passager under dagen vid 18-tiden. Tror det är det lägsta jag sett, men ändå förvånansvärt många.

Cyklade i snö för första gången någonsin, Bambi på hal is! Riktigt dåligt plogat/sopsaltat från Mörby och in till stan. Inne i stan var det uselt för att sen, helt utan synbar anledning bli sopsaltat mitt på stadsgårdsleden – varför inte köra hela vägen in till Slussen? Skeppsbron var bara modd, vilket förvånade då de nu tagit bort avspärrningar och omledningar i södergående riktning, nån borde ha kunnat kört med ett snöröjningsfordon kan man tycka.

Blev liksom Peth förvånad över stadsgården.

På Skeppsbron söderut blev jag nervös när det var svårt att cykla i snömodden med alla bussar och bilar på ena sidan. En snäll busschaufför lät mig cykla (långsamt för honom) framför i körbanan fram till slottet där cykelbanan blev bättre. Norrut var den gamla cykelbanan som finns på trottoaren okej.

Hur gör andra? Jag var på väg att fastna flera gånger i drivor och snö som bildat liknande nedsänkta tågspår lite här och var. Tycker också att det är jobbigt när man måste svänga ut för dubbelparkerade bilar nu när snön bildar hinder.

Schwalbe Marathon Winter funkar bra i alla fall. Gillar smattrandet på asfalt.

Schwalbe Winter är bra grejer. Drog just iväg ett klagomål i Tyck till-appen (fanns nu sopsaltning som alternativ, vilket valdes) var okej i hjulspåren av maskinen och en sträng i mitten av gc. Och allt som skulle bli så mycket bättre denna vinter... Suck. I övrigt högst händelselöst.
En aning trött dock på bilister som inte tycker man behöver använda blinkers. Var med om två, skitkul när man stannat för att svänga vänster och så svänger bilfan höger och inte rakt fram som man väntat sig. Och en högersvängande när man själv ska rakt fram på cykelbana och på grönt (sväng/rakt fram fil på körbanan blinkar ingen är det tryggt att passera, men så svänger ändå en jävel. Trött.

Stadsgårdsleden fram till fotografiska: saltsopat. Från bergshamrabron till Mörby centrum: exemplariskt saltsopat!

Allt däremellan: skit.

Senast ändrad:
Bromma: ok. Solna: oplogat och osopat. Danderyd/Täby: utmärkt sopat/plogat.

Dubbfritt funkade givetvis excellent som vanligt. Nästan samma fart och komfort som hela hösten.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    50.6 KB · Besök: 37
Senast ändrad:
Strålande! -10 grader vid start och lätt puder på cykelbanorna. Tog en extrasväng runt Drevviken för skojs skull, så inpendlingen stannade på 38 km. Mer cyklister idag än igår.

drevviken.jpg

Första pendlingen på tre veckor pga rejäl feber-ebola. Nu frisk och igång. Ljuvligt!

Bilagor

• 20151229_073309.jpg
    20151229_073309.jpg
    43.7 KB · Besök: 40
Klagomålet i tyck till hjälpte. Exelent sopsaltat idag. De verkar dock lagat grovsaltspridaren... Och körbanor skitar ner cykeln. Blir lite kärlek i helgen. För första gången tjöt bakbromsen (el om det var fram), förra pendlaren hade en tjutande frambroms iaf så fort den var lite skitig. Nu rassel och tjutande bromsar. Ringklockan onödig ;-)

Cyklade inte idag pga att det var så dåligt plogat sist, skönt att höra att det är bättre. Tack för tips om appen! Ska ladda ned den och hjälpa till att anmärka så vintern blir (relativt) smärtfri.

Tycker inte det var bättre, och om det mot förmodan var det så är det inte Stockholms stads förtjänst utan vädrets. Fortfarande modd på hela cykelbanan mellan KTH och universitetet, på bägge sidor om motorvägen. Jämfört med Danderyd där saltsoparen fått bort precis all snö på hela cykel-/gångbanans bredd.

Årets sista pendling för övrigt, i eftermiddag tar jag bilen hem till Hälsingland.

Årets sista pendling och premiär för SWM. Jämfört med de gamla Nokian A10 så smattrar de betydligt mer och rullar sjukt tungt på barmark, eller så är jag bara svag efter en veckas pendlingsuppehåll med tillhörande julfirande.

Jag råkade göra en omkörning på höger sida vid stora mossen, långsam cyklist låg långt till vänster på cykelbanan så jag tog rejält avstånd i sida och drog om på gångdelen. Ber om ursäkt, nästa gång ska jag plinga och invända sidledsförflyttning.

F.ö. totalt 700 cykelmil i år. =)

Samma här ungefär. Dubbdäckspremiären blev den enda pendlingen denna månad och den sista för det här året. ¤"%8-="#% vad det rullade trögt med Maraton winter både fram och bak. Har cyklat med endast framdubbat senaste åren. LYX att cykla ändå!

Vaknade till en smula och tog häng på en gubbe uppför Årstaberg som försvann ner i samma garage som jag vid Fridhemsplan. Annars var det glest på upplevelser.

Ett minimalistiskt cykelår går i graven. Blev det 100 mil ens?

Tillbaka
Topp