Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Drog tidigt, det frös på ordentligt ute i stans östra utmarker. Isbildningar från smältande vallar gjorde att det inte kändes helt ovärt med dubbat idag.

Nu helg igen!

staine skrev:
-------------------------------------------------------
> bsandborgh skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Aliide skrev:
> >
>
> > -----
> > > Och vem har påstått att hen gör det???
> > Låter
> > > som du läser som Fan läser bibeln... Vad
> jag
> > > förstod så låg vederbörande precis så
> > långt
> > > ut till vänster det bara gick på
> cykeldelen,
> > > varför vederbörande passerade på
> > högersidan.
> > > På cykelbanedelen.
> >
> > Jag behöver inte läsa någonting eftersom det
> > är mig det gäller. Jag låg absolut så
> långt
> > till höger som det gick på cykelbanan och
> blev
> > omkörd på höger sida av en som körde på
> > gångbanan.
>
>
> Lol, Bengt är hård mot dom hårda! :D
>
> Ja jösses vilken story hehe...
> :)

Nu jag fattar.
Förklädd till äldre farbror i tweedkavaj utan hjälm och på gammal damcykel blir man ett fall för omkörning. Av alla.
Blev därför obehagligt överraskad av en jämrans pundartyp som utan förvarning svischade förbi till höger och löjligt nära.
Faktiskt j*vligt irriterande och jag kommer i framtiden, OM det ska köras om till höger, betänka denna chockerande och lätt kränkande händelse noga. Noga säger jag!

Cyklade i saltlake på sopsaltsde cykelbanor hem från jobbet. Sjukt dåligt rull med dubbisarna. :-(
Varför kan dom inte bara ploga???
Snittfarten blev tom lägre än morgonpendlingen genom nackareservatet på grus- och gångstigar med betydligt fler höjdmeter.

Vart är alla? Semester? Tomt sånär på ett par gående som till på köpet gick på kanten. Högst tomt och snabbt hem, visst är det skönt med tomma snabba banor om lite väl ensamt... Och jag uppskattar sopsaltaren framför puckelpist av uppstänkt modd från körbana! Är det något som skitar ner och gör det nödvändigt att rengöra kedja och resten av cykeln är det körbana och halvt om knappt plogade grusade jävla banor man hoppar runt på!

Och börjar bli väldigt trött på Stockholm vatten. De skulle vara klara 23/12 och fortfarande står de jäkla bockarna som stänger av cykelbanan kvar och alternativet var bra tills ikväll när banan längs Rågsvedsvägen bestod av halvt om halvt frusen vägmodd. Tack för den.

Men vart är alla andra? Är det bara jag som jobbar? Ett ensamt söderklippt framhjul i garaget (ibland är tjuvarna påhittiga, lättare att klippa ut navet än låset det satt fast i, såg lite kul ut, stackars människa som skulle hämta sin cykel, inte ens ett helt hjul kvar...).

Floating holiday idag, men glömde vintercykelskorna på jobbet igår när cykel och kläder lastades i bil för kvällsaktivitet. Blev därför "tvungen" att pendla in till jobbet för att hämta skorna på en ledig dag. Det funkade fint med crossdäck, även om det var lite mer nervöst än med dubbisarna. Löjligt mycket fotgängare på cykelbanan utmed Stadsgårdskajen. Antar att de skall fira nyårsafton på någon båt. Min plingklocka gick varm och naturligtvis skulle någon kommentera att man ville komma fram på cykelbanan.

Johan Falk skrev:
> Aliide skrev:
> -----
> > Riskerar man att få en nyårsmällare i
> ansiktet
> > när man cyklar hem från jobbet vid 21:15?
> > Händelselöst hit iaf.
>
>
> Ja. Någon typ av ögonskydd anbefalles.

Oki, byta till klarglasen på glasögonen då... Börjar 07 imorgon bitti så något nyårsfirande blir det som vanligt inte...

Ja, Gott nytt år blev den stående kommentaren till eftersländande nyårsfirande som irrade runt på cykelvägarna och den utan lyse jag körde om. Väja för utbrända nyårsraketer. I övrigt tomt och snabbt på förvånansvärt pigga ben.

Se, det snöar. Det är lördag. Det är Ötzi. Förra året gick det typ inte att cykla på en vecka efter den där Ötzin. Sopsaltaltarn och plogbilarna gick ut på måndagen. Isbildningen tog över en vecka att få bukt med på sopsaltarstråken. Överiga typ en månad. Det snöar. Kanske måhända inte samma snöstorm som sist men... Ötzi. Ger obra vibbar.

Jag tycker det är ett ganska vackert snöfall här i estocolmo, kan det verkligen förebåda något dåligt?

Cyklade förbi en barnfamilj på nyårsafton som mekade med sina fyrverkerier, barnen hejade glatt. Trevligt med sån direktkontakt med sina undersåtar, och att ingen blir rädd av en cykel som närmar sig. Det är en fin kvalitet. Synd man inte kan säga detsamma om motorfordon, som ju ibland används som en förlängning av redan tidigare trista personligheter. Amerikanska bilar och motorcyklar är några exempel, det finns säkert fler.

jonja skrev:
> Jag tycker det är ett ganska vackert snöfall
> här i estocolmo, kan det verkligen förebåda
> något dåligt?
>
>
>

Inte egentligen. Vackert är det, och det är ju liksom inte snöstorm. Bara det att varje gång de senaste två åren har sopsaltarna och plogbilsförararna för cykel- och gångvägar tagit helgledigt. (även vid snöfall och efterföljande isbildning på en fredag eftermiddag/kväll). Framkomligheten... 1 timme ist för 30 min på måndag vid lunchtid. Detta var efter fjolårets Ötzi ;-)

Tillbaka i sadeln igen. -6 och riktigt vintrigt underlag. Måste säga att jag föredrar sopsaltat före mycket snö här i Stockolm. Blir för jobbigt med 17 km enkel om man måste spåra. Kedjan såg dock inte så kul ut efter jag glömt att tvätta hojen före julledigheten.

Pga ryggont blev dagens pendling den första på cykel sedan sista veckan i november. Jag kan meddela att det blivit vinter sedan dess.

Dagens pendling medförde en insikt om att jag behöver en varmare hjälmmössa, alternativt en med windstopper. Annars så var det en rätt trevlig tur.

Vilken mardrömsstart på det nya året...då det utlovas över en vecka med minusgrader åkte dubbdäcken och ny kedja på igår, kändes som att cykla i sirap på de vita (välsaltade) torra cykelbanorna.
Får hoppas på halka snart så kommer det säkert kännas lite bättre...

Första pendlingen på en månad ungefär, frös om fingrarna men annars var det väl som vanligt, ser ut som det blir ännu kallare till slutet av veckan och möjlig snö i nästa, i Stockholm.

Friskt med lite kallt, och torrt o fint på de flesta cykelbanorna (pendlar Sollentuna-Gärdet).
Underbar soluppgång över Brunnsviken (*här skulle förstås varit en fantastisk vacker bild*).

Mätaren hade med råga passerat -10 så jag drog på mig ett extra lager. Det hade jag inte behövt. kom fram iaf lite kokt.

Tomt och ödsligt i norrort imorse. Täby kommun fortsätter sin snöröjningspolicy av "doing nothing at all" medan Danderyd verkar ha köpt en sopsaltare.

Lite kyligt och tomt på cyklar var det idag när jag cyklade till jobbet första gången sen 10:e Dec.

Kände mig bekväm och seg så dagens klädsel blev allt jag har utom skoverdrag, dvs:

Korta blöjbibs, underställsbyxa, varma långbibs, funktionströja, underställströja, en till funktionströja, windstopperjacka, insulatorhandskar under windstopperhandskar, varma strumpor och skor, balaclavamössa och tejpad hjälm. Lite pilligt att svida om men ack så bekvämt blev det.

Nyservad cykel gjorde det klart njutbart, men lite tungtrampat kändes det allt.

160104-1238.jpg

Stadsgårdsleden just nu

Måste nog ändå ge krabb-hanskar en chans... Råkade ta Diadora-hanskarna idag. Har nog aldrig fryst mer om fingrarna och haft så ont i fingertopparna när jag kommit in i värmen. Minns inte att jag fryst så dant med de hanskarna förra vintern, lite halv-kall om fingertopparna och träligt med fodret som följer med ut när man tar av dem. Har jag fått så minskad blodgenomströmning i händer och fingrar på ett år el är det de andra handtagen som gör det?

Lobsters är grymma! Körde mina från XXL (Diadora) imorse, utan liners och jag frös inte alls. Är annars extremt frusen om just fingrar pga litet handikapp.

I övrigt trevlig pendling. Trotsar fortfarande vintern med att köra odubbat, dock på en 26-HT med ganska lite luft i däcken.

Tur att jag slängde med en fleeceväst utifall-att-det-blir-punka för jag var tokkall om mage och ryggslut fortfarande efter 20 minuter. Brukar balansera ut sig efter 5-7 minuter när jag klätt mig rätt men inte idag. Ska bli pysmysigt att trampa hem om en timme sisådär med fulltankad Philips-lampa.

Ljuvligt! Lagom kallt, 6-7 grader, mörkt med bra lampa, några cm mjuk ljuddämpande snö och tydligt frisk efter 4 veckors infektion. Mumma!

Körde också med diadora lobsters idag. Men jag undrar om designen. De har två separata sektioner för vardera par om två fingrar. Men sen på insidan är det ändå sytt så fingrarna hamnar i ett eget fack. What gives? Hade fingrarna inte hållit sig varmare om de fick ligga alldeles intill sin kompis?

Fö. Var det trevligt med ett tunt lager snö snarare än blött sopsaltat. Tyst gång och ljusare (=trevligare). Dessvärre låg det mycket grus under snön.

Senast ändrad:
even skrev:
> Fö. Var det trevligt med ett tunt lager snö
> snarare än blött sopsaltat.

Hamnade bakom sopsaltaren på hemvägen, den stinker diesel och går inte att komma förbi då den sprutar ut ett moln av saltvatten åt sidorna. Mysigt.

Väglaget är tragiskt dåligt. Nästa gång blir det grusvägar och mtb. Det kommer gå betydligt fortare... Annars klädde jag mig lite för mycket och tillsammans med airtrim ledde det till att jag endast frös om ett lillfinger, och det gick över. Svettigt blev det.

AxelSthlm skrev:
> even skrev:
> -----
> > Fö. Var det trevligt med ett tunt lager snö
> > snarare än blött sopsaltat.
>
> Hamnade bakom sopsaltaren på hemvägen, den
> stinker diesel och går inte att komma förbi då
> den sprutar ut ett moln av saltvatten åt sidorna.
> Mysigt.

Men du slipper ju DÖDS-halkan.
Det där ger ju iof ändå en försmak av Harmageddon, så vetefan
:)

Nä, om Dom Som Bestämmer här, kunde dela upp, om inte hela forumet så iaf pendlartråden i: saltkramare och -haterzzz! Så man vet var folk står i denna ödesfråga.

Första pendlingen med Bar Mitts. En timmes pendling i -7 och alldeles lagom med tunna vårhandskar på istället för klumpedunslobsters. På hemvägen var några grader varmare och på gränsen till kortfingrat tror jag. Magiska grejer, det där. Synd att jag inte upptäckt dem tidigare.

Väglaget var väl rätt OK, tycker jag. Det är ju ändå vinter.

En intressant grej jag noterade på vägen hem var på Munkbroleden, ni vet där det är sådär innihelvete smalt. Att döma av de desire lines som var i snön går det typ inte att mötas där. Kan inte varit mer än en halvmeter mellan "hjulspåren". Har inte tänkt på det på det sättet förut.

Lite kall om snoken och begynnande kyligt för händerna, i övrigt fint men tungt nu när man kör dubbeldubbat, dvs dubb även bak. Råkade glida över lite rött vid Tegelbacken men ingen som såg det.´..

IngvarW skrev:
> men tungt nu när man
> kör dubbeldubbat, dvs dubb även bak.

Phu, tack för klargörandet, tänkte du hade två däck fram och det verkar ju jättekonstigt.

Kalla fingrar annars bra. Tomt är det dessutom.

AxelSthlm skrev:
> IngvarW skrev:
> -----
> > men tungt nu när man
> > kör dubbeldubbat, dvs dubb även bak.
>
> Phu, tack för klargörandet, tänkte du hade två
> däck fram och det verkar ju jättekonstigt.
>

Yepp, för vem vill verka konstig? Jämnåriga polare tycker dock vintercykling är lite konstigt. Thåström tycker att alla andra är konstiga... fast det var ju 1999.

Småkrispigt med -8 i morse. Nya Bontrager OMW vinterdojorna är gryma! Fötterna är det stället på kroppen som jag normalt sett fryser om vintertid, men inte den här vinter.

vinter_01.jpg

Tomt och ödsligt imorse igen, Täby hade slagit till och bränt av hela snöröjningsbudgeten på att ploga några GC vägar imorse. Danderyd fortsätter att leverera med sin sop-saltare, tack och bock. Hamnade i polemik med sur kvinnlig löpare vid Mörby station när jag allra ödmjukast bad henne dra sig lite åt höger på GC vägen så att jag kunde passera utan att riskera att halka ned för den av snö dolda kanten till bilvägen. Hon blev väldigt ilsk när jag frågade om hon hade lust att springa någon meter till höger så jag kunde passera och svarade argt "Det är lika halt där för mig som för dig!". Försökte lite försynt förklara för henne att jag bara ville förbi utan att riskera att krascha på kanten. Hon fortsatte vara arg och skälla på mig så jag sket i henne och åkte vidare. Annars händelselöst.

Tillbaka
Topp