Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Aliide skrev:
-------------------------------------------------------
> Räcker 30 mm Schwalbe Winter imorgon...
>
> Inte dragit iväg än. Jobbar kväll. Känns
> sådär lockande att bli både kokt, blöt och
> nerstänkt. Finns viss risk att jag viker ner mig.

Tror att de är det bästa du kan ha på för att skära igenom slasket.

Schwalbe Marathon Winter 35 mm går hur bra som helst men något trögare i modd och där det är oplogat. Sämsta tiden sedan jag började pendla igen i augusti.

En av döttrarna reste bort och jag fick hennes SL-månadskort.
Men jag cyklade ändå !
Sollentuna-Solna 1000-0

Ibland undrar man om Solna jävlas och kör ut snö på GC-banorna, sprider ut snyggt och trampar fotspår och sen lite salt på det.

Blött som f*n men plogat, det låg ändå kvar en hinna med blötsnö :-( Och vid övergångsställen och rödljus låg det slaskvallar, dom blir nog roliga imorgon :-D När jag kom ut på barmarken kändes det hur satans tungt det gick med så pass lågt lufttryck i däcken, så pass att jag vek ner mig i en uppförsbacke och gick:-( I övrigt gick det bra :-) Blev drygt 3,5 km och det tog mig ca15 minuter att åka det :-(

Gushem skrev:
> jävligt mellan bredänng och Axelsberg, sen fint
> plogat, piskad ordentligt i ansiktet av
> snöregnsis. Är cykelvägen längsmed E4 bra
> plogad?

Mälhöjdens ishall -> Telefonplan ut med E4 helt ok i morse.
Plogat (saltat) men med lite ny snö på.

Tror det är ett så kallat cykelstråk

/N

Fick en insikt idag , fan va jag saknar pendlingen!
Har inte cash till en CX och får inte på dubb på min Racer. Så min vinterpendling är satt på Hold (Kör trainer istället).

Även om misärvädret i Stockholm inte lockar så längtar jag till våren!

Var bara tvungen att dela med mig...

Varierande kvalitet på röjningen mellan Kista och Hässelby idag. Vissa sträckor var blöta isgator med mjukt underlag. Det blir väl iofs bättre när det fryser på... Klarade mig med en hårsmån att bli nedmejad och nedstänkt av en SL-buss. Chauffören sket visst fullständig i att det fanns en cyklist på gatan.

Zenpendling hem. Visualiserade Amanda Bergmans version av "Vintersaga" a.k.a Volvoreklamen och nynnade med. Sen kom en mördarbil och tutade på mig. Gubbjävel.

Nu uppenbart att dubbracet på Ötzin knäckte mitt "friska" knä så inflammationen har dragit igång en bakercysta i knävecket. Den svullnar upp efter varje pendling. Får se om det ger sig med antiinflammatoriskt och zen-pendling...

I övrigt kunde jag i morse konstatera att sträckan Fotografiska-Skeppsbron var snöröjd för första gången på typ 2 år. Plötsligt händer det!

Dagens mantra:

Vi går mot ljusare tider, då blir det varmare
Vi går mot ljusare tider, då blir det varmare
Vi går mot ljusare tider....

En hel del slask och plogvallar kvar. Kommer att bli väldigt spännande imorgon. Jag ska nog ta en lite annan väg för att slippa det värsta.

I morgon får nog dubbdäcken visa vad dom går för, ordentligt blött men bra skrapat på stora delar i södra Sthlm. Hoppar tyvärr finfikat i morgon

Nicke#71 skrev:
> Gushem skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > jävligt mellan bredänng och Axelsberg, sen
> fint
> > plogat, piskad ordentligt i ansiktet av
> > snöregnsis. Är cykelvägen längsmed E4 bra
> > plogad?
>
>
> Mälhöjdens ishall -> Telefonplan ut med E4 helt
> ok i morse.
> Plogat (saltat) men med lite ny snö på.
>
> Tror det är ett så kallat cykelstråk
>
>
> /N

Är det sätra idrottsplats? samma plats alltså? bra att veta, är villagatorna för jävliga får det bli omväg..

Gushem skrev:
> Nicke#71 skrev:
> -----
> > Gushem skrev:
> >
>
> > -----
> > > jävligt mellan bredänng och Axelsberg, sen
> > fint
> > > plogat, piskad ordentligt i ansiktet av
> > > snöregnsis. Är cykelvägen längsmed E4
> bra
> > > plogad?
> >
> >
> > Mälhöjdens ishall -> Telefonplan ut med E4
> helt
> > ok i morse.
> > Plogat (saltat) men med lite ny snö på.
> >
> > Tror det är ett så kallat cykelstråk
> >
> >
> > /N
>
> Är det sätra idrottsplats? samma plats alltså?
> bra att veta, är villagatorna för jävliga får
> det bli omväg..

Fy fan vad jag stavar som en kratta :(

skall ju vara Mälarhöjdens Idrottsplats den ligger vid Gamla "Comvik huset" & Shurgard lager hotell.

/Niclas

zodah skrev:
> Gott folk, kan vi också se till att HÅLLA HÖGER
> när vi möts i trafiken. Ja, det är lite snö,
> ja ingen har cyklat där, Det betyder inte att du
> inte kan cykla där JÄVLA SOPA.

Är det oplogat så är det ju dessutom oftast mer förutsägbart att cykla där ingen har cyklat/gått.
Lite halvlöst packad snö har ju en tendens att tappa bärigheten när man minst anar det.

staine skrev:
> finfika nån annan? Ev.jag.

Tyvärr inte jag. Torkrummet på jobbet hade slagit av. jag är inte tillräckligt hängiven cykelpendlingen för att inleda en dryg timmes resa i nollgradigt i kläder - och skor - som går att vrida ur.
Så det blev pendel hem och in i morgon.

Mr Orange skrev:
> Zenpendling hem. Visualiserade Amanda Bergmans
> version av "Vintersaga" a.k.a Volvoreklamen och
> nynnade med. Sen kom en mördarbil och tutade på
> mig. Gubbjävel.

F´låt men det var kul när du började vifta med armarna och ville slåss :)
Flyttat till ditt Bromma så du kan glömma friden nu.....

Fast imorn cyklar jag som du.

Försökte kolla banorna genom bussfönstret. De har försökt skrapa bort den värsta modden. Salsoparn hade dock inte varit ute på Älvsjövägens. Och varför måste bilar och bussar köra så jäkla nära kanten på banor som bara avskiljs med en 7 cm kant från körbanan? Banan var skrapad men sedan med fint moddmönster...

Men dubb anbefalles.

Det blev vintercykeln idag igen, var lite orolig för efter gårdagens smältning och sedan sjunkade temperatur under natten befarade jag att det skulle vara helt livsfarligt idag. Men tempen måste hållt sig på precis rätt sida om nollan.

Dock ska det bli kallare på vägen hem så det kan ju bli spännande :) Igår hade jag också problem med att bakderaillern fastnade. Köpte WD40 på hemvägen och har sprejat lite i förebyggande syfte. Tog med mig den för säkerhetsskull till hemvägen idag :)

Morgonens pendling gick strålande. Tack vare lite snö och strax under noll uteblev den befarade superhalkan, eller så levererade däcken (det var halt, men tog man det lite lugnt var det ok ingen fara) . Det hade blivit tillräckligt snöröjt sedan i går.

Grönvik skrev:
> Tar emot att säga det men idag åker jag
> kollektivt pga halkan. Dagen är redan förstörd
> men säkerheten går före.

+1, fegade också ur då jag tyckte det var rätt dåligt röjt och spårigt bitvis norrut igår eftermiddag. Fick en stärkande promenad från Stockholm Östra till jobbet istället. Ni som åkte från norrort, hur såg det ut?

Selast skrev:
> Grönvik skrev:
> -----
> > Tar emot att säga det men idag åker jag
> > kollektivt pga halkan. Dagen är redan
> förstörd
> > men säkerheten går före.
>
> +1, fegade också ur då jag tyckte det var rätt
> dåligt röjt och spårigt bitvis norrut igår
> eftermiddag. Fick en stärkande promenad från
> Stockholm Östra till jobbet istället. Ni som
> åkte från norrort, hur såg det ut?

Som vanligt dvs Täby kasst, spårigt och dåligt röjt, Danderyd sopsaltat och fint.

Släppte ut ~en bar luft ur framdäcket innan jag for och sen var det inga problem med greppet om än lite tungt.
Största problemet var gårdagens tacos med chipotle en adobo som simultant försökte göra en utbrytning och falla tillbaks till servicebilen. Sällan varit så lättad av att komma till jobbet.

Finfint från Sollentuna/Norrviken till Hötorget. -2°C vid start och blandat fint vinterföre och blött sopsaltat andra. Kom fram oväntat ren trots nada bakskärm.
Gillar för övrigt verkligen mina Winther Marathon 35 mm nu när det äntligen kom snö och is. Går att stå på ganska bra med dem. Känns inte mkt sämre än Nokian W240 men klart bättre rull.

Nackas sopsaltare måste ha gått sönder. Vid 8 låg det fruset slask längs hela Värmdövägen. Gamla Saltisvägen var saltad. Inte plogad. Inte bra för mitt knä. Jag är ordinerad zenpendling.

Ganska händelselös men så tog jag det vackert också. Kommer bli skrattfest på vägen hem då spåren och slaskhögarna blivit stenhård is.

Invigde mitt nya Schwalbe Marathon Winter däck idag då det gamla (men ej utslitna) förpassades till varmare breddgrader efter punka nr 2, hoppas att detta däck håller lite längre än ~200mil.

Gick bättre än befarat, hyfsat bra plogat men där dom har slarvat blev det lite väl spännande då det är mest mjukt och moddigt under nysnön.

ingen som helst fara in från lidingö. Ett tunt lager snö hade lagt sig och döljde det som låg under, vilket gav ett löfte om DÖDShalka. Så blev det dock inte. Slasket hade på sina håll frusit, men var raspigt och inte halt, och hade på andra ställen inte frusit än.

För övrigt gjorde kedjetvätt ca 5km/h i ökat snitt. Jag som trodde att jag höll på att bli sjuk...

Myspendling på tunnt fluff mesta delen av vägen. Sedan lite slaskigt i stan. SMW35 levererade som vanligt.

Två ninjor passerades. Den ena längs Ältavägen på en svart Specialized FS, klädd i helsvart och belysningen avslagen. Hade hen kört på vägen istället för cykelbanan är jag ganska säker på att hen blivit påkörd. Nästa framme vid Slussen på en gammal HT. Även hen klädd i helsvart och utan belysning. Att de vågar???

Lite kylslagna fingrar i motvinden, borde jag tagit krabbhandskarna till mina små kontorstuttinutthänder? I övrigt inget att rapportera förutom att vid sjöstan verkar de köra med sopsaltarn med hög frekvens. Utmed stadsgårdskajen var det sämre men inga problem att komma fram.

När slår cyklisträknaren om vid T-banan gamla stan? Midnatt?

Tillbaka
Topp