Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

IngvarW skrev:
-------------------------------------------------------
...
> När slår cyklisträknaren om vid T-banan gamla
> stan? Midnatt?

Ja, borde vara midnatt.

Kvalster skrev:

>
> Som vanligt dvs Täby kasst, spårigt och dåligt
> röjt, Danderyd sopsaltat och fint.

Jag körde Vallentuna - Roslags Näsby längs med roslagsbanan i morse, och jag tyckte cykelbanorna var rätt OK (inte barmark och perfekt, men helt godkänt). Däremot var det lite spårigt på bilvägarna i kyrkbyn.

Måste ge Solna stad en eloge (efter allt gnäll). Sopsaltat hela vägen i dag. Det var bara i Nacka som det var stökigt, sedan sopsaltat nästan hela vägen till Kista (med undantag av innerstan).

Nä det vart inget fika, kom iväg för sent och såg inga cyklar vid fiket så dom slapp mig.

Mats du kan få låna en pedalnyckel av mig till nästa gång, jag är ett mekar-ess juh! ;-)

Fint och inga problem att hålla värmen i fingrarna idag. Kan bli tuffare mot slutet av veckan ser det ut som.

Oväntat bra före idag hade befarat att det skulle vara värre. Är det bara jag som tycker att det är fler damer med cykelkorg som vinterpendlar, trots snön, i sthlm i år än tidigare år.

Lite knaggligt men säkert med dubben. Bävar inför senare i veckan ty skoöverdragen har hamnat längst in i förrådet from hell.

Stumpy skrev:
> Det är väl fler öht, så och damer med korg.

Nu ska vi inte vara såna men det stavas så ock. Annars blir det lite svårt att haja (om man är trög som jag)

Skönt, inga isspår imorse. Helt ok vanlig pendling i mysig temperatur och utan blött stänk. Förutom saltsjöbadsvägen som passande nog var saltad till ett drypande tillstånd.

Nacka hade lämnat mycket slaskig snö på banan längs värmdövägen men det var snabbare än det såg ut.

Jag skippade cykeln under gårdagen så det var både slask och regn. Ville inte sitta på jobbet med blöta byxor och cykla hem i halvtorkad jacka.

Hoppades lite på stökigt underlag imorse. Utan för porten var det mod. Så jag passade på att byta från Schwalbe MW 240 till mina nyligen begagnatköpta Nokian Extreme 294. Men efter 2-3 kvarter var det rätt så rent hela vägen till jobbet. Nya däcken var verkligen överdrivet idag. Men jag är ändå nöjd. De känns riktigt stabila, speciellt den mindre välvda profilen känns säkrare i kurvorna. Bara lite mer tungtrampat.

Helt lugnt Blackeberg-Kungsholmen, förutom lite struligt Ängbyplan-Åkeshov där man tvingas över till norra sidan av Bergslagsvägen eftersom cykelbanan på södra sidan är avstängd och har varit så flera månader.

Appel skrev:
> Jag har V-bromsar på min vintercykel och attans
> vad det sliter bromskloss i detta före. Helt
> bedrövligt.

Jag tycker inte att det sliter så hårt. Men det kanske beror på att jag har cantibromsar så att det inte är så stor ide att försöka när det är för kladdigt :-)

Appel skrev:
> Jag har V-bromsar på min vintercykel och attans
> vad det sliter bromskloss i detta före. Helt
> bedrövligt.

V-bromsar på en vinter-cykel låter sådär klokt... Dags att köpa en billig hybrid med hydrauliska skivbromsar att ha som sådan istället.

Eller en CX att ränna runt med året om! Så jäkla nöjd med min Rose-cross! Cyklat hybrid sedan våren 2012 men bytte i höstas och ser bara fördelar. Få se om hybriden kommer till användning när det ska dras barn i vykelvagn kanske.

Fördelen med bromsslitage är att man lär sig köra ekonomiskt :)

Även skivbromsbelägg slits i saltslasket, om än lite mindre snabbt.

Nu ska jag strax testa vägen förbi jobbet och köpa de där lobster-handskarna jag testade och skulle köpa när jag upptäckte att jag inte hade plånboken med. Det lär bli kallt igen, troligen redan till helgen. Se hur bra saltsoparn i Söderort har jobbat. Och plogbladen på övriga vägar.

Fjärdebrunn skrev:
> Fördelen med bromsslitage är att man lär sig
> köra ekonomiskt :)
>
> Även skivbromsbelägg slits i saltslasket, om än
> lite mindre snabbt.

Jag tycker att den stora vinsten är stt belägg till hydrauliska skivbromsar är så lätta att byta utan fippel jämfört med fälgbromsbelägg. Båda slits. Fast skulle jag fegbromsa i samma omfattning på pendlaren som jag gör med mtbn när det är brant hade det gått åt betydligt mer belägg.

OMG det gick tungt i dag. Julens diet på rödvin, fett och socker har satt sina spår. Första pendlingen på is, så det var lite Bambi känsla också. Orkade bara snitta 20 km/h så det tog 1,5h i dag. Men jäklar vad kul det var, glest på vägarna som varierade från snöig grusväg till barmark genom Sollentuna.

Bra träning med dubbdäck :-)

Bytte från 30mm Winter till 40mm W240. Det djupare mönstret och dubbla mängden dubb gör enorm skillnad på modd och svallis.

Kallt och blåsigt idag. Och segt. Men jag var ute sprang lite på lunchen, det var skönare.

Glad att slaskhelvetet är borta i alla fall. Så länge det nu varar.

nikasp skrev:
> Eller en CX att ränna runt med året om! Så
> jäkla nöjd med min Rose-cross! Cyklat hybrid
> sedan våren 2012 men bytte i höstas och ser bara
> fördelar. Få se om hybriden kommer till
> användning när det ska dras barn i vykelvagn
> kanske.

Jag är för snål för att köra slut på crossen på vinterpendlingen. Kör min gammel mtb från 98 i slasket och byter drivlinan inför nästkommande vinter.

Jag gick från tre vintrar med W240 till Winter Marathon också med 240 dubb samt från hybrid till CX. Är väldigt positivt överraskad av WM. De känns lika bra som Nokian men med bättre rull. Möjligen sätter de igen lite lättare i modd men det gör även Nokian om det är sorbet ute.

Mr Orange skrev:
> Bytte från 30mm Winter till 40mm W240. Det
> djupare mönstret och dubbla mängden dubb gör
> enorm skillnad på modd och svallis.

evo skrev:
> Glad att slaskhelvetet är borta i alla fall.
> Så länge det nu varar.

En dryg vecka verkar det som.

Bilagor

• wf20160112-21.PNG
    wf20160112-21.PNG
    19 KB · Besök: 44
Selast skrev:
>
> +1, fegade också ur då jag tyckte det var rätt
> dåligt röjt och spårigt bitvis norrut igår
> eftermiddag. Fick en stärkande promenad från
> Stockholm Östra till jobbet istället. Ni som
> åkte från norrort, hur såg det ut?

Helt problemfritt kompis! Fegt att fega ur ;-)

Misären var igår, framförallt på hemvägen.
Idag var det förhållandevis lätt, även om det är ljusår från att dra racern i kortärmat en torr dag i augusti. Fast när jag blir pensionär skall jag bo på Mallorca och enkom idka okynnescykling.

JKolmo skrev:
> Selast skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > +1, fegade också ur då jag tyckte det var
> rätt
> > dåligt röjt och spårigt bitvis norrut igår
> > eftermiddag. Fick en stärkande promenad från
> > Stockholm Östra till jobbet istället. Ni som
> > åkte från norrort, hur såg det ut?
>
> Helt problemfritt kompis! Fegt att fega ur ;-)

Då ses vi imorgon då! :-)

Det gick bra, det var inte så farligt som jag trodde från början:-) När jag kom hem så kollade jag luften i däcken och kom fram till att jag körde på ungefär 1/4 under lägsta rekommenderat däcktryck, så hoppas det rullar lite bättre nästa gång:-)

staine skrev:
> Nä det vart inget fika, kom iväg för sent och
> såg inga cyklar vid fiket så dom slapp mig.
>
> Mats du kan få låna en pedalnyckel av mig till
> nästa gång, jag är ett mekar-ess juh! ;-)

Näe inge behov av pedalnyckel.
Omdöme däremot, kan du låna ut det?

Sopssltarmaskinerna som kör Magelungsvägen och Älvsjövägen verkar trasiga. Blev två samtal till trafikkontoret, ett när jag cyklade till då banan som skulle ha varit saltsopad inte var rörd överhuvudtaget och värre än de plogade jag kört innan. På väg hem hade maskin kört en remsa på nämnda gc-väg men inte spridit ut en saltgnutta. Älvsjövägen ska vi inte tala om, ta det jäkligt försiktigt där om ni måste cykla där, flera mm tjockt istäcke. Så ytterligare ett samtal när jag kom till station (behövde få lite värme i tårna (frös för första gången i MW 81 också så ett samtal till). Ta det också jäkligt försiktigt i nerförskurvan från bron också, det ska vara saltsopat där också men icke, svallis.

Körbanor dock jättefina. På Magelungsvägen råder dock cykelförbud. Älvsjövägen skulle jag ha tagit körbanan om jag vetat hur det var, fick knappt stopp på cykeln trots dubben när jag skulle stanna till och dra buffen runt halsen.

Lite slirigt hem längs Götgatan.
Innan dess höll jag och sen bakomvarande cyklist på att bli dörrade av en taxichaffis som tyckte det var en bra idé att gå ur bilen för att rätta till sin takskylt medan han väntade på grönt ljus i backen ner mot Medborgarplatsen.

Såg en sopsaltare. Som sopsaltade. I Solna! Måste ha varit en praktikant.

Snökaosmisären uteblev totalt. Ett fåtal ställen med fryst spårig slask på hemvägen. Annars finfina vintervägar.

Jag skäms för att berätta att jag ninjade lite i början på hemvägen. Helt ofrivilligt då en kollega hade varit "snäll" och stängt av dynamolyset. Han ringde t o m i morse och undrade hur man stängde av baklampan. Slarvade och kollade inte att lyset funkade när jag stack iväg och i skenet av gatlyktorna tänkte jag inte på det förrän efter ett par km.

heklamama skrev:
> staine skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nä det vart inget fika, kom iväg för sent
> och
> > såg inga cyklar vid fiket så dom slapp mig.
> >
> > Mats du kan få låna en pedalnyckel av mig
> till
> > nästa gång, jag är ett mekar-ess juh! ;-)
>
>
> Näe inge behov av pedalnyckel.
> Omdöme däremot, kan du låna ut det?

Omdöme?
Vetifan om jag har nåt kvar liggande och skräpar i en låda. Men vågar inte lova att det är så användbart längre (har iof troligen aldrig varit det)

Fjärdebrunn skrev:
> Fin kväll. Vintercykling da Lux.

+1
Hade ett sent möte i stan o cyklade hem utefter Ribban. Inge' vinter, förstås :)

Vidrigt idag, modd som frusit till is, spårigt och jävligt. Men Götgatan var fin.

Upptäckte dessutom efter halva sträckan att hjälmen blev kvar hemma. Tar bilen hem från jobbet idag.

Man kan ha nytta av hjälm sådana här dagar.

Jag hade fint puder stora delar av vägen. Testade en ny väg som är 12 km, i stället för normala 10 för att få mer sopsaltat och mindre gata. Dock löpte den vägen parallellt med bergslagsvägen en bit och det stank av avgaser. Dessutom cyklade jag fel, så jag fick 14 km :-) men det ser jag som positivt.
Lite seg i benen dock. 2 mil Pendling, och 3 timmar på trainern i går känns. :-)

Bättre än väntat faktiskt. Visst lite isigt men inte alls lika halkigt som igår när det var modd ändå. Nu biter ju faktiskt däcken.

Tillbaka
Topp