Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Småtråkig, råkalla plusgrader, torrt, blåsigt. Ackarna i Philipslampan sjunger på sista versen och håller knappt en timme i lågläge. Nu är det så ljust både morgon och kväll att det inte ens går att bli förbannad på ninjorna. Kränkande!

+5 sol och lite medvind i eftermiddag enligt prognosen. Så cykeln fick åka med på tåget idag.

Bilagor

• 20160225_071514.jpg
    20160225_071514.jpg
    193.4 KB · Besök: 47
Vilka härliga pendlardagar det varit den här veckan, lagom kallt, lite vind och så morgonsol ovanpå det.

Den sist pendlingsdagen på ett par veckor utförs på MTB. Helt fantastiskt att i gryningen få ett litet varv i skogen, det var länge sedan och oj vad jag saknat det. Mindre kul blev det när det blev asfalt och däcken liksom klistrade sig fast i vägbanan.

Luftfuktigheten var så jävla hög i dag att det droppade från både skägg och hjälm när jag kom fram. Det regnade inte ens.

0 grader och en frisk västlig vind gjorde att det tog en timme till jobbet i morse. Valde bort vinterskorna och körde med neoprenöverdrag till mtb-skorna istället (ska ju bli 4-5 grader i em.) men det var lite för svettigt. Slöade lite innan avfärd så jag kunde släcka framlampan redan halvvägs. Härligt med ljuset nu!

Hemfärden igår bjöd på en hagelskur men som tur var skulle jag och hagelskuren åt olika håll så det var över på några minuter. Mötte en cyklist med huvjacka, hela ansiktet inlindad i en tjock halsduk och sen mörka skidgoogles på det. Hen verkade inte frysa...

Vilken morgon i Stockholmsområdet, bättre än så här blir det inte. Som bonus fick jag kränka en Scott elhybrid uppför Ulvsundabron.

Det finns hopp om livet dagar som denna med strålande sol och frisk luft.

Hälsade till slut på Lingon på hemvägen igår, trodde han skulle blåsa om som en raket vid Skanstull likt vad som sker varje morgon, men ljudbangen uteblev?

25 Februari

Bilagor

• 25feb1.jpg
    25feb1.jpg
    85.8 KB · Besök: 45
  • 25feb2.jpg
    25feb2.jpg
    91.6 KB · Besök: 43
  • 25feb3.jpg
    25feb3.jpg
    80.3 KB · Besök: 37
  • 25feb4.jpg
    25feb4.jpg
    83.2 KB · Besök: 44
izar sa:
Vilken morgon i Stockholmsområdet, bättre än så här blir det inte.

emilh sa:
Det finns hopp om livet dagar som denna med strålande sol och frisk luft.

GAAAH! Och här ligger man hemma i efterdyningarna av en tvåveckorsinfluensa. Målet om 100 pendlingsmil innan sportlovet uppnått endast till 70%. Drömmer om sol, frisk luft och att susa fram över krispfrasiga cykelbanor.

Najs foton federico.
Min egen pendling, bedrövlig. Bröt mot alldeles för många regler och förordningar. Inte bra. En surgubbe i bil tutade varje gång jag gjorde nåt dumt. Prejade dessutom när han kom åt. Inte bra.
Men va fanken gör man för att få en flowig pendling då? Kan ju inte stanna all, all tid, när man bara kan glida förbi hindrena lite lätt och smidigt?
I bakhuvudet dunkar man ju till biljäveln och slår av backspegeln när gubbfan tutar. Men inte i verkligheten så klart.
Hur gör ni andra?

För att få flow väljer jag bilväg istället för cykelväg vissa bitar och hälsar och vinkar mot de som ev. kan uppfatta mig som störig. Försöker att inte bli upprörd över folk som tillrättavisar mig. Hoppar så få rödljus jag vågar/kan (typ 2 i sydlig riktning då det finns inga eller få medtrafikanter och 0 i nordlig då jag är långt ifrån ensam). För att få lite träning kör jag istället stenhårt vissa sträckor där det inte finns anslutande vägar, medcyklister eller ANNAT. Men visst, en och annan backspegel har man haft i sönder mentalt...

Tricket är att välja rätt väg. Utan att bryta mot något kunde jag idag cykla i eget tempo helt utan stopp ända tills jag skulle korsa gatan precis vid jobbet, där är det alltid kört.

Härlig pendlingsmorgon! -5°C och stark motsol så jag måste nog gräva fram de mörka linserna nu. Bara idag och imorgon kvar nu innan föräldraledigt. Blev till slut 5 dagar i lokaltrafiken på ett halvår pga sjuk eller omöjligt att få ihop pendling med annat.

emilh sa:
Hälsade till slut på Lingon på hemvägen igår, trodde han skulle blåsa om som en raket vid Skanstull likt vad som sker varje morgon, men ljudbangen uteblev?

:) Lite matt efter pelotonmorgon. 50 minuter på/över tröskel bakom lokomotiv petterson hade gjort kaoz med mig.

Kanonfin pendling i soluppgång imorse. Sedan tidigarelagd hempendling pga sjukdom hemma. Märkte en markant skillnad i antalet ouppmärksamma gångtrafikanter nu mitt på dagen kontra morgon/seneftermiddag. Är det alltid så att de som promenerar mitt på dagen är extra uppe i sin egna värld?

Extremt härligt dock att få pendla hem i strålande sol. Det finns hopp om en vår nån gång!

-4 grader när jag åkte ned imorse, helt ljust men ingen sol som gått upp än:-) Det gick snabbt och smärtfritt och det där förbannade gruset tror jag skapade en pyspunka på framdäcket:-( När jag skulle åka hem nu i eftermiddag märker jag att däcket är betydligt mjukare än i morse, och sjutton vad svårstyrt det var med så lite luft i. Jag var över och for på fel sida vägen vilket gjorde att en kärring i bil blev mycket osäker och trodde att jag skulle fronta med henne, hon såg lite rädd ut, jag är ledsen för det:-( Och sedan kom jag hem och slog i 5-5,5 bar ungefär och så får vi se imorgonbitti, i värsta fall får jag gå ner:'(
I övrigt händelselöst, -4 grader och ljust men ingen sol (däremot var månen uppe) imorse vid sjusnåret. På hemvägen vid fyrasnåret var det strålande sol (dock så stod den ganska lågt) några plusgrader och jätteskönt!

55 km hempendling. Hann bli minus och bäck mörkt innan jag var hemma och som grädde på moset var vinden från sidan andra halvan.

Skönt att få sitta i sadeln efter två dagar med annat. Värt att notera är att en lastbil stannade och släppte förbi mig på en cykelöverfart.

+1, om man tar sig tid att leta kan det finnas många lugna alternativ till rakaste vägen bland arga bilar, kanske till och med rakare alternativ.

Rattnalle sa:
Tricket är att välja rätt väg. Utan att bryta mot något kunde jag idag cykla i eget tempo helt utan stopp ända tills jag skulle korsa gatan precis vid jobbet, där är det alltid kört.

Ganska hädelselös morgon. Grå himmel, +2° och en svag vind från väst. Mötte en mamil med blinkande framlampa och lysande framhjul. Psykadelisk stämning...

Staine, jag hade en sån i veckan.
Ombyggnad vid brommaplan(Spångavägen) och containrar i cykelbanan. En gubbe tyckte att jag var ivägen när det var fri sikt, inga möten eller hinder. Han tutade lite lätt ca var 50:e meter. För att sedan fastna i rondellkön.
Han lyckades också att ställa sig på övergångsstället och vara i vägen för andra pendlare.
Jag funderade allvarligt på att öppna passagerardörren och ifrågasätta beteendet.
Jag brukar bli lite gladare av att tänka på att jag får komma fram till jobbet utan stress och ha fått cykla, medans bilister får äta medicin för stressrelaterade sjukdomar och övervikt.

Cyklade första dagen på över en vecka. Hundvalpen har tagit mycket tid men inte fått bort cykelabstinensen. Som belöning fick jag både solglimtar och en high five med Cerro uppe på Danvikstullsbron. Han såg snabb ut på väg till jobbet från en Peloton-frukost antar jag.

Det gick sakta men det var härligt att slippa snoret på tåg och t-banor.

Min belöning är tydligen att bli sjuk. Två ynka dagar i sadeln blev det.

Beträffande det där med att öppna bildörrar och säga SANNINGEN ....På min bil går det inte, jag har ett automatlås så fort bilen sätts i rörelse och så var det på förra bilen också av annat märke...... Så det är nog inte lönt att försöka.

Blev oannonserat omkörd längs Huddingevägen av nån på vit cross med bakstänka. på vad som kändes som på armbåges avstånd.
Läskigt.
Huvudet fylls av visioner av krokade styren och en OTB ut framför en bil.
Jag lämnar gärna plats för omkörande - under förutsättning att jag vet att nån är på väg.
Att titta bakåt innan jag manövrerar anser jag självklart.
Men medan jag bara maler på framåt så är det även ditåt jag kommer ha det mesta av min uppmärksamhet.

Däcket var platt imorse:'( Jag bestämde mig ändå för att pumpa i till max och sedan kör fort som utav bara helvete ner, det klarade sig det var fortfarande stenhårt när jag kom ner:-D Men när jag skulle hem..... då stod fälgen på backen och det var bara att börja traska med cykeln, strax över 1,5 km, det tog mig 20 minuter att gå:'( Ja ja, jag får skaffa en slang i helgen, annars får jag gå ner på måndag.
I övrigt var det händelselöst, ca -2 grader och klarblå himmel imorse:-) Nu på eftermiddagen, ca 4 grader strålande sol och tokskönt:-)
Trevlig helg!

Senast ändrad:
Underbar hemcykling! Motvind, tunga ben och mätt efter tidigare paltkoma kunde inte förstöra upplevelsen av en, om än inte kraftig, så i alla fall lite värmande sol så jag skarvade på med en mil extra :-)

Njutningsfull hemfärd lite sent. Glad som en lax för att få trampa. En del ninjor ute. Läskigt när de laxar med ett fläskigt flak därfram.

Känns lite nödigt med dubb... Må vintern återvända snart så de blanka dubben på nya pendlaren får jobba lite... Hade ju gått än mer smort med lättare och blanka däck på de extremt tomma banorna och körbanorna vid 06 i morse när normala människor ligger och sover och inte jobbar inom vården och börjar 07 en söndag... Nu är iaf den här helgen slut och lär väl vakna 05:20 imorgon också trots ledig dag ;-)

Händelselöst milt sagt iaf.

-3°, ingen vind och torra fina vägar. Soluppgång i öst och ett helt stilla Öresund insvept i lätt dimma. Kan inte bli mycket bättre än så!
Dimman blev dock lite tjockare och betydligt fuktigare strax norr om Malmö men vad gör väl det när det är måndag och en helt oförstörd vecka ligger framför en :-)

-8.8 stod det på skuggsidan idag och visst bet det lite i fingertopparna. Mycket hardcore-is på promenadvägarna nu, hela koleraparken vid Gullmars är ju infrusen i is (visst låter det medeltid).

Framskärmen racklade loss i fredags, fick stanna och dra fast den i framgaffeln med en tunn remsa silvertejp som jag förstås hade lindat runt pumpen. Så sjukt bra gammalt knep det där. Silvertejpsdepån.

Sportlovstomt på vägarna trots att jag åkte i rusigaste timmen idag.

Första pendlingen sedan bockifiering av hybriden. Inte lika kul som grus och skogsbilvägsturen igår men ändå riktigt trevligt.

Solskenspendling

Två Taxibilar visade tydliga kunskapbrister gällande bussfilen vid Hornstull.
Tur att man Zen-cyklar och har full kontroll på djupandningen.

-11 vid start men chansade på att ta hojen utan dubb, gick bra men inte fortare men betydligt skönare. Hoppas på lite varmare hemresa.

Tillbaka
Topp