Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Tvättade pendlaren igår när jag cyklat hem, den har inte fått en tvätt sedan hösten började.

Så lättcyklad den var imorse, riktigt flög fram på väg till jobb, solen sken, frost i gräset och fåglarna kvittrade.

Tror jag måste tvätta och olja oftare än vad jag gjort denna vintern.

Knappt någon grus kvar på vägarna längre heller och bara någon månad till leverans av ny lvg-leksak.

Imorgon skall pendlaren in på verkstan för byte till sommardäck, byta klinga fram, ny kedja och nya bromsar och bromshandtag.
Sen åker korgpedalerna på när den kommit tillbaka :)

Längtar redan till tisdagspendlingen :D

Kom ner i källaren och ser att det är punka på pendlaren. FAN, börjar byta slangen och ser efter ett tag att jag har ju ett färdiglimmat crossdäck på min snygga Ambrosio-fälög, uppekrat enligt konstens regler på ett 105-nav. Det tar jag istället...
MEn då stövlar barnen ner och börjar undra varför i hela friden jag tar sådan tid på mig. (vi skall till skolan ju!)
Sonen påtalar att det vore mkt enklare om jag bara tog racern....duh, att jag inte tänkte på det... men den saknar sadel för den tog jag med till Mallorca. Men blir uppläxad igen av sonen - Det är lättare att skriva fast en sadel än att byta slang mm.

Så jag har racerpendlat, Jisses vad snabbt det går.

Jotack.
Efter att ha laddat hela dagen igår, i soffan, framför Paris - Roubaix.
Var jag redo för pendling.

Col de Västerbron - Inga problem.
Trots att jag plågat benen med Barkarby 200 i lördags.

Hepp

Alla som cyklar en Nishiki hybrid med rak styre är inte cykelpendlarhuliganer,
men alla cykelpendlarhuliganer cyklar en Nishiki hybrid med rak styre.
Så.

Sommarskor och shorts, inga stänkskärmar, strålande sol och ljuvligt.

Bar dock knäskydd för att motverka gnisslande knän.

Alldeles fylld av vårkänslor.
Cykla är underbart.

Experimentlustan föll på och jag åkte vilse i ursvik.. Men tillslut blev jag utspottad på rätt ställe.. Tror jag spottade MarcusS utanför haga.

Ingen cykelpendling idag, men i fredags var det fint värre med regnbåge över riksdagshuset.

Bilagor

• commute_rainbow.jpg
    commute_rainbow.jpg
    188.7 KB · Besök: 39
Äntligen ljust igen på morgonen. Helt klart och nära nollan, lätt motvind.
Ska bli skönt att hojja hem; fortfarande molnfritt, 13* och medvind som fan :)

IMG_20160411_141410.jpg

Skaplig atmosfär på första pendelsvängen för i vår. I sånt här väder funkar till och med en 3-växlad tvåtons-Yosemite fint.

Efter att varit helt mosad av influensa i två veckor har jag sedan några dagar börjat åka boskapsvagn till jobbet eftersom jag är helt orkeslös. Fy fan.
Men min CAADX håller på att få en större make-over med nya longboards, Wolftooth nw-klinga och 28mm contidäck. Det finns ljust i tunneln!

Varmt, strålande sol och vackert på vägen hem.
Tyvärr kändes cyklingen som ett gatlopp, förutom trängseln på cykelbanorna så blev jag mfl prejade av inte mindre än tre bussar på sträckan Hamngatan - Slottet.

Polisen stod med två bussar uppe vid Slussen men brydde sig inte ett jota om alla bilister som körde mot förbudet söderut.

Kommunalt pga ett sent upptäckt skohaveri.
Då såg man hur olika olika trafikslag hanteras. På centralen stod ett par hantverkare och hanterade ett par tämligen ofarliga skruvdragare, väl skyddade bakom avledande bommar och avspärrningsband.
Längs min normala pendlarrutt är det anläggningsarbetare som kör grävskopor och flakbilar på GC-banan utan annat skydd än en saftblandare på taket.

Färdiggnällt - fika i morgon?

Punkan lagad, men det kommer vara punka igen om sisådär två-tre dagar.

Det var kallt imorse, inte mindre än -1 grad. Jag tog det lite smålungt. Jag tror att jag hade grönt hela vägen bort.

Hem hade jag motvind hela vägen, det gick inte fort. Det ligger en rishög ut på halva gc-banan på en sträcka som jag ska felanmäla. I övrigt gick det alla tiders. Fast jag bara sitter och väntar på nästa punktering sen blir det nytt däck.

Morgonens (05:45) väder bjöd på minusgrader, klart, relativt vindstilla och helt torrt.

Efftermiddagens (16:30) väder bjöd på motvind, klarblå himmel, varmt och torrt.
Det är numera grovsopat hela vägen hemifrån och till jobbet.
På Återseende!

Dessa förbonkade fixister, drar på som skållade råttor uppför Skanstullsbron, det var lögn i h-e att jaga ikapp en av dom i kväll... (Sa nån, fet gammal och trött?)

Fika i morn, ja kanske det, bilen ska bara till verkstad i Skogås först, hoppas ja hinner förbi H-gatan sen. :-)

Börjar bli sugen på växlar. Vart är världen på väg? Men det känns som att det kunde gå lite fortare på löksträckorna då.

Det bet lite i kinderna i morse... Men denna tiden på året är svårslagen när det gäller morgonpendling.

Hyfsat tidig start för att slippa cyklistköer, men redan vid 07 var det många cyklister på Kungsholmen. Välkomna ut alla.

Nu gäller det bara att själv komma in i plingeling-och-hej-på-dej-mode vid cykling i innerstan.

Idag tåg till Gbg. Men igår var det nog rekord i antal cyklister på min sträcka. Det brukar vara glest, igår såg jag nog 10.

Idag blev jag både rädd och arg. Det var länge sen.

Jag cyklar mest genom villaområden där det är trångt och rätt lite trafik. Men idag var det en gubbe som knödde sig förbi mig och två andra på en sträcka där parkerade bilar gör att det är rätt tight mellan backspeglarna även utan cyklister därimellan. Fort gick det också. Men först låg han 30 cm bakom mitt bakhjul en bit.

Några hundra meter längre fram verkade han ha kört vilse och irrade runt... Jag kände inte att det var någon större ide att fråga om han ens hade körkort.

Så varning för en beigemetallic ("champagne") V70 II 2.5FT i Skår.

Trivsamt.

men

Vi måste sprida cykelboxens evangelium.
Majoriteten Stockholmare verkar inte ha fattat gtrejjen.

glömde fika, flåt

IngvarW sa:
Pelotonpendling, satsade på att hänga med förstaklungen, resultatet blev noll, jag säger noll förningar. Men målet höll och ny bästatid. Skyller på att jag är minst 55 år, då får man väl surfa efter ungdomarna? Trampandet in till city och Headquarters ointressant, många nya cyklister ute och far, fast det har vi ju redan konstaterat.

Act your age!

Fin skogspendling in. Väl inne baxnade jag över mängden andra cyklister och somligas bristande trafikvett. Eftersom jag lekt mig lycklig på vägen lät jag mig ej bekommas.

Fick vårens första "ni cyklister" tal av en kollega idag. Efter att ha lyssnat med ett leende och sagt att det är skillnad på individer och grupper tröttade jag. Kontrade med att fråga varför alla bilister kör för fort och rattfulla utanför skolor. Suck.

Pyspunka när jag kom ner till cykelförrådet igår. Kunde inte hitta vad som orsakat den. Noterade batteritorsk till växlarna när jag rullade iväg så det fick bli vuälta på storklingan. Pumpade i lite luft med fotpumpen i morse och rullade iväg. Insåg att jag glömt ladda batteriet. Efter ett par kilometer var det punka på exakt samma ställe. Ägnade rejält med tid till att leta efter en liten ståltråd eller liknande men däcket ser helt oskadat ut. Nu står cykeln på laddning och än så länge är det luft i däcket.

Fint väder, trängsel och nästan en krasch mellan cyklisterna framför mig på Götgatan.
Två i bredd, den till höger slår plötsligt ut vänsterarmen samtidigt som hon girar vänster, den till vänster kör rakt in i den utslagna armen och båda håller på att gå i backen.

En idé kan vara att titta bakåt och lägga sig på den sida en ämnar svänga åt några meter innan manövern.

Rattnalle sa:
Idag blev jag både rädd och arg. Det var länge sen.

Jag cyklar mest genom villaområden där det är trångt och rätt lite trafik. Men idag var det en gubbe som knödde sig förbi mig och två andra på en sträcka där parkerade bilar gör att det är rätt tight mellan backspeglarna även utan cyklister därimellan. Fort gick det också. Men först låg han 30 cm bakom mitt bakhjul en bit.

Några hundra meter längre fram verkade han ha kört vilse och irrade runt... Jag kände inte att det var någon större ide att fråga om han ens hade körkort.

Så varning för en beigemetallic ("champagne") V70 II 2.5FT i Skår.

Just i Skår (sträckan från Ekmanska ner till rondellen vid Rv40) tycker jag folk kör lite otäckt och hetsigt rätt ofta. Tänker mig att de flesta bor inne i området, och borde ha vett att inte köra så bland sina egna barn.

12 April + en bild från förra veckans fina pendlarväder

Bilagor

• 12april_1.jpg
    12april_1.jpg
    52.5 KB · Besök: 36
  • 12april_2.jpg
    12april_2.jpg
    48 KB · Besök: 29
Tillbaka
Topp