Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Upp 04:30, flingor och mjölk och en liten kopp starkt kaffe. Ut till Monarken som fryser nedanför trappan, klart och krispigt även i Nyköping, -2, Noterar att det är is på rutorna på bilen, men även att den ulovade nordliga vinden på 3 m/s verkar ha uteblivit hittils, skönt eftersom jag ska norrut. Passerar macken vid västra infarten till Nyköping. Alltid öppet står det där, skymtar en sorgsen expedit därinne, helt ensam är hon och jag kommer att tänka på när jag själv jobbade på en mack i min ungdom. Det var lite annorlunda då, förutom bensin, diesel och cigarretter så sålde vi bildelar. Bromsskivor, knutkors och luftfilter. Är det någon som byter sådant själv längre? Nuförtiden är det korv, muffins och hårschampo.
Rullar vidare igenom Nyköping utan någon större dramatik, vidare upp mot Tystberga och Lästringe. Monarken rullar på fint med de nymonterade 25mm sommardäcken, njuter av detta och av stunden, helt ensam på vägen nu, enda sällskapet består av en påkörd grävling som ligger i vägkanten precis norr om Åstugans kafé, en stor tragedi i det lilla. Kunde han inte ha fått fortsätta uppleva våren och sommaren istället för att sluta sina dagar mot fronten på en.. Kia? Jag får den där märkliga känslan av att vara ett med naturen, här rullar jag fram i soluppgången, helt av egen kraft, utan att förbruka naturens resurser, får för mig att stanna och knäppa en bild för att föreviga minnet av stunden.

Snart är jag i Vagnhärad och beslutar mig för att hoppa den sedvanliga bananen där eftersom jag fortfarande har gott om energi kvar.
Blir väckt ur mitt meditativa sinnestillstånd av en dryg distributionschaffis som försöker tränga upp mig på trottoaren precis på järnvägsviadukten efter Vagnhärad. Först ger han mig en ilsken signal ca 30cm bakom ryggen, sedan tränger han sig förbi och signalerar två gånger till för att visa mig min plats. Jag ger honom instinkitvt ett finger, men tänker sekunden efter att jag borde ha vinkat glatt istället, det hade förmodligen retat honom ännu mera...... Nåväl, fetknoppen dör väl i hjärtinfarkt innan 50, medan jag cyklar mig frisk till jag blir 90... Känner mig ändå som en vinnare, på något sätt.

Sommardäcken gör verkligen cyklingen roligare, och upp emot Tullgarn börjar jag pressa på ordentligt, får för mig att istället för att växla ner, träna lite ståcykling eftersom jag behöver utveckla tekniken lite, vid ett tillfälle när jag lägger mina 90kg på pedalerna kuggar det över med en smäll bak och jag tror för ett ögonblick att kedjan ska gå av, men det håller och händer inte igen. Konstigt.

Ute på fälten norr om Hölö kommer den utlovade motvinden, känns som betydligt mer än 3 m/s över den öppna terrängen och jag får kämpa ganska hårt för att hålla tempot. Stannar och tar bananen för att få lite nya krafter, det hjälper faktiskt och snart passerar jag antroposofernas anläggningar vid Järna, Viker av upp emot Södertälje, med fortsatt ståcykling i uppförsbackarna, tycker mig få till tekniken lite bättre nu och det känns som det sparar en del kraft faktiskt. Rullar igenom Pershagens centrum i god fart, efter det finns en cykelbana paralellt med vägen, den är delvis sopad från grus, man har helt enkelt lagt en vall i mitten, med några decimeter användbar väg på sidorna, det blir en intressant utmaning eftersom cyklister här ska samsas med alla fotgängare som kommit med tåget. Möter en cyklande gubbe på fel sida av vallen, han tittar rakt ner i marken också, och vaknar inte till förrän jag tvingas nypa till i bromsen så det hasar i gruset, då viker han plötsligt över på sin sida och är centimeter från att köra rakt in i en gående tjej. Lite dramatik på slutet altså. Rullar de sista kilometrana in mot Södertälje, och Målet. En bra pendling totalt sett.

Mvh Ulf S.

Bilagor

• 20160414_054456.jpg
    20160414_054456.jpg
    347.5 KB · Besök: 47
Såg enhjulingspendlaren på skeppsbron idag. Coolt. Ett stoooort hjul, säkert 36'' eller mer. Han höll bra fart, någon sorts medelskeppsbrofart skulle jag säga. Vore kul att veta hur långt han cyklat. Är det möjligtvis någon som hänger här?

Wow. much go quick. such easy. very cadence. many speed.

Nytvättad, nyoljad och nypumpad. Och då snackar vi bara cyklisten.

Det var +2 grader imorse, skönt. Det gick riktigt fort också, bland det snabbaste någonsin:-) När jag skulle åka förbi räddningsstationen fick en ambulans utryckning, jag höll mig undan. Annars gick det bra, snabbt och varmt.

På vägen hem tänkte jag att jag skulle sätta en kollega på plats genom att vänta någon minut efter att han åkt och sedan sätta av som ett skott och åka ifatt honom och om honom:-D Jag misslyckades skarpt, jag vetefan var han tog vägen, han måste cyklat som en raket. I övrigt händelselöst och snabbt men småsegt.

Morgonens (05:50) väder bjöd på småmolnigt, +2 grader och torrt.

Efftermiddagens (16:30) väder bjöd på sol, lätt blåst, +12 grader och torrt.

På Återseende!

Lugn och fin trots att jag fick köra om en vinglande cyklist som skulle kolla Facebook. Hann med en sväng till LBS och hämta klubbtröja, träffade på cyklistkompis och vi fördrev en kvart på cykelsnack, en trevlig hemfärd alltså.

AxelSthlm sa:
Mange. dök plötsligt upp vid min sida alldeles i början av min pendling. trevligt förvisso men hans tempo var högre än jag önskat och jag hann tänka att det här kommer göra ondare än jag hade planerat. Till all lycka skulle Mange. och hans sällskap köra intervaller i motluten så jag kunde lugnt zenpendla vidare :)

Detsamma, kul att ses. Om du pendlar liknande tider så lär vi ses fler gånger =)
Men du hade rätt, jag frös ordentligt när tempot slogs av och vi rullade ur benen mot stan =)

Pendlade lite extra på lunchen, till Frihamnen för att handla lite delar hos Cykeldennis. Skulle bara köpa vevlager och bromspads, men han ville byta vevlagret på plats och tog sig spontant för att plana BB-sidorna och rensa BB-gängorna med en fräsig Parktool thingamajig, för en mikroskopisk summa medan jag gick runt och shoppade. Alu-drevet som jag brukar köpa (42T till SLX 3x10) hade han beställt i förväg denna gång, så det blev en klinga också.

Det konstaterades att styrlagret gått från risigt till helt nedslitet så jag letade fram ett nytt styrlager när jag ändå var i farten. Råkade dock leta fel, köpte zero-stack istället för cup av bara farten. Skicket på styrlagret känns inte så mycket när jag cyklar så det duger tills jag drar dit för handla nåt mer och byta lagret. Det är ju vår och shoppinglistan är lång...

Bonkade i motvinden på hemvägen idag igen, men idag med någon extra mil i benen från lunchen. Känns som att det blir en motvillig tågresa till jobbet imorgon för att samla ben till helgens stigcykling.

Imponerande och lyxig pendling Nyköping-Södertälje Ulf!

Jag körde 6,3 mil pendling innan frukost för att sedan landa vid köksbordet... passa hundvalpen

evo sa:
SuperApe sa:
Perfekt väder för jeanspendling, så jag gjorde det.

Jeanspendling är det enda jag pysslar med i cykelväg nuförtiden. OK, ibland har jag chinos också.

Sålde Nishikin häromveckan så Flamingon får tjänstgöra som pendlare. Igen. Jag återkommer alltid till den cykeln.

Idag blev det 3/4 enduras. Skönare än chinos, I prömise!

Jag har min egen Flamingo. Pendlar på crosschecken hela tiden. Även när kedjan slappar och cantibromsarnas tillstånd kräver en fältmarskalks framförhållning. Allt medan en skivbromscross samlar damm.

Fin pendling i morse fö.

LX sa:
Wow. much go quick. such easy. very cadence. many speed.

Nytvättad, nyoljad och nypumpad. Och då snackar vi bara cyklisten.

doge1.png

Needs doge. ;)

Tråkig tågpendling idag för att vila upp mig till helgen.
Jag verkar i alla fall ha snabb-kickat en förkylning jag kände igår kväll, känner mig normal igen. Immunförsvar FTW.
Najs med fredag.

En klar och fin morgon i Nyköping, lite varmare än igår, men det är också ett par timmar senare. I garaget står Monarken i säkert förvar, den som skötte sig så exemplariskt hela dagen igår, men idag skall barn hämtas, bildäck skiftas m.m, m.m, så den får tyvärr vila idag. Åker förbi samma mack som igår, idag är tjejen där (om det är hon idag) långtifrån ensam, bilar tankas, hungriga byggarbetare utfodras, släpvagnar hyrs... genom staden rullar citypendlare fram i morgonsolen på sina cyklar, jag ger dem lite avundsjuka blickar inifrån min bil, det är cyklister av alla slag, svetton på racers, mtb åkare med lera på, finklädda kontorsmänniskor som i upprätt ställning glider fram i solskenet.
Kör ut på motorvägen, här och där skymtar man den gamla E4an, där jag rullade fram igår, tittar efter cyklister, men ser ingen.
Ägnar den påkörda grävlingen en tanke, sorgligt, men ändå så är det ju en del i det naturliga kretsloppet, Av jord är du kommen, jord skall du åter varda..... Vi skall alla dö så småningom.

Det är varmt och skönt i bilen, men ändå så saknar jag så starkt naturupplevelsen och det goda samvetet från igår, idag kommer jag att bränna upp ca 10 liter diesel för att uträtta detsamma som jag gjorde av egen kraft igår, dessutom i en Volkswagen med "miljöfuskmotor".....
Ingen är fullkomlig

Mvh Ulf S.

Fjärdebrunn sa:
Jag körde 6,3 mil pendling innan frukost för att sedan landa vid köksbordet... passa hundvalpen

Kul att träffas IRL. Vet inte om jag vill kalla en morgonpeloton i 38 blås för pendling :-). Gick ju fint, jag har fått order om att ta några förningar nästa gång haha....

Reflektioner under veckan.
* "its not about the bike" kan jag inte hålla med om, racer med högprofilhjul och annan mumma är bra mkt snabbare än pendlarcrossen
* latexslang i alla ära men det blir ett himla pumpande av däck varje dag
* en vinters pendling sliter ganska mycket på drivlinan. När kedjan börjar spontanhoppa måste man byta va? suck va jobbit!
* Panaracer Pasela är lite väl punkabenägna efter ett år - besviken på hållbarheten
* Le Peloton - sicken grej.

zodah sa:
* "its not about the bike" kan jag inte hålla med om, racer med högprofilhjul och annan mumma är bra mkt snabbare än pendlarcrossen
* en vinters pendling sliter ganska mycket på drivlinan. När kedjan börjar spontanhoppa måste man byta va? suck va jobbit!
* Panaracer Pasela är lite väl punkabenägna efter ett år - besviken på hållbarheten

Satt du med idag?

Fjärdebrunn sa:
zodah sa:

Satt du med idag?

Nä, är lite krasslig så det är verkligen ingen ide. Jag blir avhängd vid Fisksätra i vanliga fall när jag är frisk... :-)

Idag körde jag första cykelpendlingen på minst fem år. Körde från Huddinge in till Kungsträdgården, körde fel åtminstone fyra gånger och kedjan gick av (det var också minst 10 år sen jag byggde ihop en cykel, så det kanske inte var helt oväntat att något skulle gå snett på jungfruturen).

Ändå så kan jag inte förstå att jag låtit cykeln stå så länge - tänk hur nöjd jag varit om jag kört rätt och kedjan inte gått av :-)

Shout-out till Tim som dök upp som räddaren i nöden med kedjebrytare. Jag hade packat insexnycklar, pump och en del annat smått och gott, men på måndag så får även multiverktyget följa med.

Det gick fort som utav bara helvete, jag vevade som en idiot i nedförsbacken. Det måste gått över 50km/h :-D Det gick fort resten av sträckan med, jag måste haft medvind. Jag åkte jämsides med en annan bil som också kom uppifrån backen ända ner till rödljusen vid macken, sen tappade jag honom:-)

Hem var det motvind, men bitvis gick det åt helvete fort, jag stötte på en och annan cyklist och drog tillochmed om en, i uppföran:-D Jag har märkt att jag är så jävla snabb i starterna från rödljusen, jag är över korsningen innan ens bilarna har hunnit iväg:-D
I övrigt var det ganska händelselöst.
När jag kom hem så bedömde jag att cykeln inte var så pass skitig att en fintvätt var nödvändig. Jag tog bara vattenkannan och disktrasan och spolade och torkade av den. Den blev fin:-) Sen fick jag för mig att jag skulle se vad skruven mitt i styret var till, jag hämtade en passande insexnyckel och lossade på den, hela styret gick att plocka av, vafalls tänkte jag. På min gamla cykel testade jag samma sak en gång men ingenting hände, fast då var hela styrstammen fastrostad, tror jag. Jag drog ned styret i botten, på måndag blir det raceråkning av, hoppas det går undan med förminskat luftmotstånd:-D *längtar, längtar, längtar*
På styret så stod det en lapp med olika insexskruvar, storlekar tror jag, och sedan viktanvisningar t.ex 150-200 kg, vad betyder det, att ju tyngre man är, ju större insexskruv ska man ha?

Morgonens (05:50) väder bjöd på mulet, ingen märkbar blåst och +1 grad:-)

Efftermiddagens (13:30) väder bjöd på sol, någonstans runt +10-12 grader, torrt och lite blåsigt:-)

På Återseende!

Kom bara att tänka på en sak. Finns begränsningen i antal inlägg som en tråd kan ha kvar med den nya forummotorn eller är detta den slutgiltiga pendlartråden som kommer leva kvar i tid och evighet?

Ja visst är det! :-)
Nästan som när man börjar tänka på universum och dess oändlighet. En omtumlande och lite skrämmande känsla liksom.

Finfin pendling medels omväg genom Sicklaskiftet. Helt klart en bra start på morgonen. Sedan införlivade jag mig i den stora massan av "tillhjobbet" cyklister. Inte alls lika kul. Trafikverket (eller vem det nu är som är ansvarig för omläggningen vid Slussen) hade byggt en juste vattengrav som hade platsat på vilken friidrottsarena som helt på Munkbron. Många tog det väldigt piano där. Jag passade på att skölja av cykeln.

Medvind var skönt för mina trötta ben. Läskig olycka på söder mälarstrand där tant på damcykel (utan hjälm) frontalsmäller med löpare. Båda verkar ha klarat sig bra dock. Ta´t lugnt!

us930 sa:
emilh sa:
Vegan sa:
+4, mulet och en (ursäkta språket) dj*vla blåst. Vart tog våren vägen?

Kan jag få locka dig med en liten förhandstitt på nästa vecka?
Åker till Mallis den 26e.... helt plötsligt känns det nu ÄNNU bättre.... ; )
Frågan är hur det går med cykelpendlingen fram till dess......

Mvh Ulf S.

Jag med! Åker du med SCK?

Blev svettig idag och hade maximal otur med rödljus, trängseln bidrog nog.
Annars premiär för nya Bon Jon Pass-däcken på pendlarcrossen. Nu ska jag bara få hem lite mer gucka så att de sluter tätt slanglöst, samt räta upp styret någon grad.
Foto2016-04-18090356.jpg

Ganska skönt att cykla sakta i den strida ström av cyklister som tar sig mot city nu om morgnarna. Men vissa förflyttar sig så extremt sakta att man somnar eller håller på att välta om man ligger bakom. Men det är väl så det skall vara enligt DN.

emilh sa:
us930 sa:
emilh sa:
Vegan sa:
+4, mulet och en (ursäkta språket) dj*vla blåst. Vart tog våren vägen?

Kan jag få locka dig med en liten förhandstitt på nästa vecka?
Åker till Mallis den 26e.... helt plötsligt känns det nu ÄNNU bättre.... ; )
Frågan är hur det går med cykelpendlingen fram till dess......

Mvh Ulf S.

Jag med! Åker du med SCK?

Nej, det är en helt privat resa, egentligen åker frugan och jag för att öppna svärföräldrarnas restaurang i Alcudia för säsongen, men förhoppningsvis blir det en del cykling också, tänkte passa på att köra Mallorca 312 i allafall, fast jag nöjer mig nog med en av de kortare slingorna, förra gången blev det 167, en så härlig upplevelse att jag inte kunde motstå att att anmäla mig till 2016 också!

Mvh Ulf S.

Pugilism sa:
Trafikverket (eller vem det nu är som är ansvarig för omläggningen vid Slussen) hade byggt en juste vattengrav som hade platsat på vilken friidrottsarena som helt på Munkbron.

Upptäckte ett trafikljus vid Munkbron. Såg inga linjer eller övergångsställe på platsen. Någon som förstått var man skall stanna?

Annasch bra!

Tillbaka
Topp