Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Klev upp en kvart tidigare än normalt i morse och tog en repa runt Hammarby Sjöstad, bara för att. Tog sedan lite nya vägar, det var riktigt fin cykling i morse.

Såg två velomobiler efter Naturhistoriska på väg mot Danderyd igår. Såg ut att gå fort di där.

Pappa med två mindre barn (typ 5-6 och 4 år), fin fin högertrafik. F'låt att jag gav mig tillkänna via ett litet pling före omkörning. Behövdes ju inte. Mer sådana föräldrar som är ute och cyklar med sina barn så fint!

Händelselöst och undvek växelsallad på hemvägen. Bilister som stannar släpper fram en fastän man visar att man ska svänga vänster ut på körbanan från passagen, dvs framför huven på hens bil och man försöker vinka fram och vänta på lucka, han fick ett tack.

Appel sa:
Slussen, vilket skämt. Vi behöver något sånt här! Nu!!!

Mellan Slussenplan och munkbroleden och sen in till Gustav Adolfs torg.

Wow, det är ju så där som det ska se ut de kan de däringa Danskskallarna!! ;-D
/C

Senast ändrad:
Mycket folk ute. Väldigt få bilar, märks att kontorsfolket har långhelg. På vardagar brukar banorna vara så gott som tomma den tid jag slutar. Icke så.

Ta det förövrigt jäkligt försiktigt ner från Älvsjöbron, uppsågad beläggning och skitmycket halt grus i tvär vänstersväng, halkar man inte redan i gruset riskerar man en kantvurpa. Inga varningsskyltar. Felanmält. Lär ju inte finnas någon TA-plan på den grejen. Står en liten sådan där reflexgrej i fot från Örbyhållet, ingenting på bron, ingenting från Magelungsvägshållet.

Istället för att cykla direkt hem igår em så stannade jag vid Kärrtorp Cykel och lämnade in pendlaren pga en längre tids vevlagerknack. Skulle ta en dryg vecka att åtgärda pga lång kö..! Men jag har ju en räser och det ser ut att vara sommar en vecka till så det blir säkert bra. Snöar det på måndag så kan ni skylla på mig.

Förresten - varför har de gjort märkliga "avspärrningar" runt Tele2 Arena? Jag hajar att det är pestival på g, men sättet att lägga ut långa betonggrunkor är ju bara idiotiskt.
Om en tvåfilig cykelbana ser ut så här: | | |
Så har man betongavgränsat så här: | / |

skrotfot sa:
Istället för att cykla direkt hem igår em så stannade jag vid Kärrtorp Cykel och lämnade in pendlaren pga en längre tids vevlagerknack. Skulle ta en dryg vecka att åtgärda pga lång kö..! Men jag har ju en räser och det ser ut att vara sommar en vecka till så det blir säkert bra. Snöar det på måndag så kan ni skylla på mig.

Förresten - varför har de gjort märkliga "avspärrningar" runt Tele2 Arena? Jag hajar att det är pestival på g, men sättet att lägga ut långa betonggrunkor är ju bara idiotiskt.
Om en tvåfilig cykelbana ser ut så här: | | |
Så har man betongavgränsat så här: | / |

Någon trodde de var för att visitera folk in på eurovisionen. Nästa vecka blir det nog att välja annan väg är jag rädd. Eller åtminstone tis, to, lö om de återställer emellan.

Få som pendlar idag?
Tog mig en vuälta deluxe. Dvs ut till Älta och sedan ut till Brevikshalvön. Runt den ett varv (ej Kråkvägen) och så mot Liljeholmen via Flaten och Örbyleden. 54 km.
Var mer trafik än jag trodde men ändå relativt lugnt.

En incident dock, utmed vägen som leder till Brevik så cyklar jag på "vanliga" vägen så som jag alltid gör där. Cykelbanan, på de sträckor där en sådan finns, är hopplös. Den byter sida, försvinner helt ibland och leder in en på diverse bostadsområden. Jag har testat att köra den en gång, aldrig mer.
En bil glider om och lägger sig före mig fast kör liksom inte vidare. Tänker att den säkert skall svänga så jag håller mig bakom. Bilen kör långsammare och långsammare. Jag börjar rulla. Sedan står den närmast still mitt på vägen så då kör jag om på insidan. Då skriker kärringen "kör på cykelbanan!"
Reagerar instinktivt med att ge henne fingret, då tutar hon ihärdigt i säkert 6-8 sekunder. Kör upp jämsides och skriker igen "Kör på cykelbanan, du är mindre i vägen där". Ger henne fingret igen.
Sedan svänger hon höger i rondellen vid Tyresö Strand.

Bilen var stripad med reklam för ngt som jag kommer ihåg som Orion Design. Jaja, jag lugnade ner mig ganska snabbt. Brevikshalvön är fantastiskt fin, det går inte att vara arg där.

zodah sa:
En incident dock, utmed vägen som leder till Brevik så cyklar jag på "vanliga" vägen så som jag alltid gör där. Cykelbanan, på de sträckor där en sådan finns, är hopplös. Den byter sida, försvinner helt ibland och leder in en på diverse bostadsområden. Jag har testat att köra den en gång, aldrig mer.
En bil glider om och lägger sig före mig fast kör liksom inte vidare. Tänker att den säkert skall svänga så jag håller mig bakom. Bilen kör långsammare och långsammare. Jag börjar rulla. Sedan står den närmast still mitt på vägen så då kör jag om på insidan. Då skriker kärringen "kör på cykelbanan!"
Reagerar instinktivt med att ge henne fingret, då tutar hon ihärdigt i säkert 6-8 sekunder. Kör upp jämsides och skriker igen "Kör på cykelbanan, du är mindre i vägen där". Ger henne fingret igen.
Sedan svänger hon höger i rondellen vid Tyresö Strand.

Bilen var stripad med reklam för ngt som jag kommer ihåg som Orion Design. Jaja, jag lugnade ner mig ganska snabbt. Brevikshalvön är fantastiskt fin, det går inte att vara arg där.

Rabiata kärringar är minst lika vidriga som rabiata gubbjävlar.

Ringklockan gick varm hela vägen, flanörer som i bredd upptog hela GC-vägen vid flera tillfällen, fast jag plingade i god tid så var det ingen som flyttade sig, så jag fick plinga igen och igen, när jag väl kom ifatt dem fick jag kommentaren "Det var ett jävla plingande, vi går här på gångvägen".

Jag var väldigt nära att med flit köra in i dem, och kommer troligen göra det på vägen hem om någon är i vägen i eftermiddag och inte flyttar på sig.

Annars kan man inte klaga på vädret med strålande sol och ingen vind

Imorgon blir det pendling på ny cykel, se det kommer bli mycket roligare.

Räsercyklade med ett par kollegor runt drevviken på förmiddagen och avslutade med lunch på Göteborg i sjöstan. Det kan väl kategoriseras som jobbpendling?

Somnade till på cykeln ungefär halvvägs till jobbet, ryckte till och var nära att cykla in i en stolpe, missade och trampade ut i gräset istället.
Skämdes så där lagom bland alla vårpendlare.
Jag skyller det på att sambons syster och hennes två små ( men väldigt högljudda och icke sovande) barn höll mig uppe hela natten.
Hur ska man orka en hel helg...

Tillbaka på Scott Speedster S30 efter stölden av min Bianchi Intenso 105. Jag har inte lyckats justera in Scott'en riktigt bra ännu så jag har ont i bakdelen, bianchi'ns sadel var ultraskön, träningsvärk i övre delen av låren ungefär som belastningen kommer på fel ställe jmf med bianchi'n. Sen har ju Scott'en en klart aggressivare sittställning än bianchi'n som var en endurance eller komfortracer.

Jag får helt enkelt ta med insexnycklarna och justera på känn, punkt ett blir att få belastningen på rätt ställe på låren så jag kan trycka på hårdare under längre tid, punkt 2 blir att fixa en bättre sadel.

Jo sen känns det som det är för stort steg mellan vissa växlar på Scott'en med sin tiagra 2x10 jämfört med bianchi'ns 105 2x11 men jag antar att jag vänjer mig :D.

Skulle till Sophiahemmet så tog cykeln, väldigt glad att jag slipper cykla i stan.
Dagens udda händelse var att killen snett framför mig klippte ett rådjur som sedan kom glidandes mot mig, hann få stopp på cykeln, rådjuret touchade mitt framhjul, detta hände i Götgatsbacken ner mot Slussen! Man såg paniken på rådjuret, fy fan. Han som körde på rådjuret blev rätt chockad skulle jag tro, frågade om han var ok och det var han, ingen marksyning.

9 Maj

Bilagor

• 9maj1.jpg
    9maj1.jpg
    164.6 KB · Besök: 33
  • 9maj2.jpg
    9maj2.jpg
    71 KB · Besök: 33
  • 9maj3.jpg
    9maj3.jpg
    133.8 KB · Besök: 31
Nån cm från att bli bjuden på en frukostsallad bestående av Ekorre-i-framhjulet.
Kände mig sprättig trots tre dagars cyklande i helgen, konstigt, det var väl medvind.

Men nog har dom ändå gjort fint för oss cyklister framför slottet, röda mattan utrullad och blåa kläden hängande på sidorna om cykelbanan. Den nya byggnaden kan nog hysa ett fik och kanske en cykelparkering, vem vet? Tänk vad dom fixar för alla oss cykelpendlare!
:-)

Höll på att bli ett frimärke idag, en kvinna i en bil tyckte att det var onödigt att se titta upp överhuvudtaget när hon gjorde en vänstersväng. Jag låg i höger körfält, undgår mig hur hon kan ha missat mig. Låst bakhjul och ett stadigt grepp om frambromsen löste situationen. Hade jag varit en buss så hade hon varit ett frimärke.

staine sa:
Men nog har dom ändå gjort fint för oss cyklister framför slottet, röda mattan utrullad och blåa kläden hängande på sidorna om cykelbanan. Den nya byggnaden kan nog hysa ett fik och kanske en cykelparkering, vem vet? Tänk vad dom fixar för alla oss cykelpendlare!
:-)

Euroclub, verkar vara nån sorts organisation som lobbar för att få Sverige med i EMU som siktar in sig på Stockholms cyklister – denna inflytelserika och betydelsefulla trafikantgrupp.

Måndagstrött/pollentrött/+annattrött så åka pendeltåg med massa människor över allt som blängde att jag hade med min Brompton. Älskar folket som tar med vanliga cyklar på tågen nu vid rusningen. Revolutionen har börjat nu! Så se upp Moderater i landstinget!

Årspremiär för kortbyxpendling. Tyvärr rygga med laptop, annars kunde det blivit en omväg i solskenet. Fick iallafall sällsis av sambon. Spottade en bike spotter vid cykelbanan tvärs korsningen från Henriksdal. Hon såg ut att föra noga statistik över märken och modeller på passerande ekipage.

Pendlade vid kl 10. Det var varmt och soligt.
Det var också FULLT med föräldralediga jönsar i cykelbanan. Inte hör de eller ser de ngt heller. Barnvagnar i bredd, TRE st. Va fan liksom!

Men fint väder, det var det :)

Himla trevligt i morse, luftigaste sommarbrallorna och kortärmat. Mötte som vanligt stackare i tjocka jackor och allt möjligt, de måste ju bli helt kokta i uppförsbackarna.

Bra pendlarhets med ömsesidig jakt både i Enskede och genom Årsta-Gröndal-Alvik så det blev rekord, från tidigare 38 minuter ner till knappt 35, bra.

Jag fattar mig inte på folk som bara trampar ut på cykelbanor som korsar vägar utan att vrida på huvet och se sig om.
I morse höll det att gå illa för en random svenne-banan på standardcykel, en jävla blådåre i svart bil (Audi) skippade att stanna utan
gasade på, tror det florerar bra röka på torget i Blackan.
I övrigt Hunky Dory.

Tog ett telefonmöte under sent intrampande i maklig takt. Ska trampa ett långväga ärende ikväll, tänkte slänga in intervaller på det passet.

Vevlagret på racern har sett bättre dagar. Det knäpper på varje varv när jag trampar lätt och knastrar när jag ställer mig upp.

Senast ändrad:
Racerpendling i zentempo, lätt mör i benen efter millång skogspromenad på blå spåret i torsdags plus en tredagars på det. Cykling alltså.
Mycket idioti i stan förknippat med ESC.

Black planet sa:
Måndagstrött/pollentrött/+annattrött så åka pendeltåg med massa människor över allt som blängde att jag hade med min Brompton. Älskar folket som tar med vanliga cyklar på tågen nu vid rusningen. Revolutionen har börjat nu! Så se upp Moderater i landstinget!

På pendeltåget går den in alldels utmärkt mellan ryggstöden där man kan ställa "stora väskor", då är det ingen som ser den öht.

Är dock lätt orolig för att jag ska glömma cykeln där nån dag.

Stumpy sa:
Årspremiär för kortbyxpendling. Tyvärr rygga med laptop, annars kunde det blivit en omväg i solskenet. Fick iallafall sällsis av sambon. Spottade en bike spotter vid cykelbanan tvärs korsningen från Henriksdal. Hon såg ut att föra noga statistik över märken och modeller på passerande ekipage.

En äkta bike spotter - coolt.

Fanns en hel hög asiater med fina kamror ute på södertörn i helgen som fotade cyklister. Dock var de nog falska för de tog bara bilder och pratade - inga svarta böcker med prydliga anteckningar så vitt jag kunde se.

Första resan i sommarskorna. Gick sådär. Domnade tår vid framkomsten både på ut- och hemresa.
Men resten av kroppen var glad o nöjd i det varma vädret och blomdoften.
Fika i morgon?

Fan, jag gjorde det igen… Höll på att ställa till det pga att jag slängde ett öga över axeln alltså.

Var på väg ifatt och förbi en tjej på damtralla i höjd med nu rivna Söderstadion. Kusten såg ut att vara klar och av gammal vana vände jag huvudet för att kolla bakom mig. När jag sedan tittade framåt igen var hon i sin tur på väg att göra en omkörning och det minst dåliga jag då kom på var att hålla vänster och ändå försöka ta mig förbi. Det som hände då var att jag fastnade med min väska på hennes bromshandtag så hon ryckte till och blev tvungen att hoppa av cykeln (det gick inte så fort, tack och lov). Jag stannade förstås och kollade läget. Hon var lite sammanbiten, men verkade godta min ursäkt så jag rullade lite skamset vidare och var tvungen att ta en grusväg hem för att komma på bättre humör. Någon kanske direkt tänker att hon också skulle kollat över axeln, men jag tar utan problem på mig ansvaret.

Jag har inte bråttom och är inte ett dugg stressad, så det är ju extra pinsamt när man råkar ut för sådana situationer. I fortsättningen ska jag fan lägga mig bakom första bästa cykelkorg och ligga kvar hela vägen hem…

Har dessutom kommit på att jag tittar över axeln för mycket. Typ hela tiden. Jag kan inte låta bli även om det egentligen inte behövs fullt så mycket när man trots allt tillhör de snabbaste 10% på pendlingssträckan. Någon psykolog som kan komma med en analys?

Tog en liten omväg för att njuta av fågelkvitter och älvens brus på vägen hem. Blev 18 istället för 8 km, väl värt!

Bilagor

• DSC_1453-01.jpeg
    DSC_1453-01.jpeg
    347.1 KB · Besök: 28
AndreasVH sa:
Fan, jag gjorde det igen… Höll på att ställa till det pga att jag slängde ett öga över axeln alltså.

Var på väg ifatt och förbi en tjej på damtralla i höjd med nu rivna Söderstadion. Kusten såg ut att vara klar och av gammal vana vände jag huvudet för att kolla bakom mig. När jag sedan tittade framåt igen var hon i sin tur på väg att göra en omkörning och det minst dåliga jag då kom på var att hålla vänster och ändå försöka ta mig förbi. Det som hände då var att jag fastnade med min väska på hennes bromshandtag så hon ryckte till och blev tvungen att hoppa av cykeln (det gick inte så fort, tack och lov). Jag stannade förstås och kollade läget. Hon var lite sammanbiten, men verkade godta min ursäkt så jag rullade lite skamset vidare och var tvungen att ta en grusväg hem för att komma på bättre humör. Någon kanske direkt tänker att hon också skulle kollat över axeln, men jag tar utan problem på mig ansvaret.

Jag har inte bråttom och är inte ett dugg stressad, så det är ju extra pinsamt när man råkar ut för sådana situationer. I fortsättningen ska jag fan lägga mig bakom första bästa cykelkorg och ligga kvar hela vägen hem…

Har dessutom kommit på att jag tittar över axeln för mycket. Typ hela tiden. Jag kan inte låta bli även om det egentligen inte behövs fullt så mycket när man trots allt tillhör de snabbaste 10% på pendlingssträckan. Någon psykolog som kan komma med en analys?

Kör kontrollerat och utan oväntade plötsliga svängar så behöver du inte ha koll bakåt. De få som är snabbare än du är vana att köra om, duktiga på att hantera cykeln och saboterar du inte så kommer de att köra om helt problemfritt. Lita på elitpendlarena - de flesta har mycker bra koll.

Öh, va? Man SKA ha kontroll bakåt vid omkörning. I trafiken gäller följande:

Trafikförordning (1998:1276)
2 kap. Bestämmelser för alla trafikanter
Möte och omkörning
32 § En förare får köra om endast om det kan ske utan fara.
Omkörning får inte ske om föraren av bakomvarande fordon har påbörjat en omkörning.

https://lagen.nu/1998:1276

Senast ändrad:
Mr Orange sa:
Öh, va? Man SKA ha kontroll bakåt vid omkörning. I trafiken gäller följande:

Trafikförordning (1998:1276)
2 kap. Bestämmelser för alla trafikanter
Möte och omkörning
32 § En förare får köra om endast om det kan ske utan fara.
Omkörning får inte ske om föraren av bakomvarande fordon har påbörjat en omkörning.

https://lagen.nu/1998:1276

Ja självklart, men inte kolla bakåt när man inte själv kör om - snabb koll på läget när man själv planerar att köra om - är läget för komplicerat/stressigt så att man inte kan göra det säkert så får man givetvis vänta med att köra om.

Bengt-re sa:
Kör kontrollerat och... Lita på elitpendlarena - de flesta har mycker bra koll.
Jorå, eftersom jag räknar mig själv som en elitpendlare cyklar jag precis som du beskriver. ;)

Överaxel-titten är mer någon tvångsmässig grej som jag gör även när jag inte kör om någon. Måste veta om jag har någon bakom mig helt enkelt… Nä, får väl bli lite kognitiv beteendeterapi på Skeppsbron närmaste veckan!

BC sa:
Bike spottern satt kvar vid 17-tiden. Vilket drömjobb.

Hon var på långfika vid 16 när jag passerade.

Finfika tisdagar, if you pay you can stay.

Körfältsbyte, tjejen med cykelkorg gjorde fel, man måste kolla bakåt då man inte håller en rak linje. (Eller en, eller hen, menar jag såklart.) Det duger inte att bara slänga ut armen och svänga, jag höll själv på att köra av en killes arm i morse på det sättet.
Så: Omkörande har rätten på sin sida.

Tillbaka
Topp