Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Mr Orange sa:
Såndäringa finfika på Söder, måste man skriva upp sig på en gästlista för att få vara med?
Kravet på att få vara med är att man är där.
C:a 0745-0815
Kaffebar, Bysistorget, Hornsgatan.
Välkommen.
(Och ställ inte cykeln i rabatten, det gillar de inte)

En hittills oskriven regel är att man ska komma dit på/med cykel.
Men vad som skulle hända annars har jag ingen aning om.
Tror ingen skulle spotta i ditt kaffe för det.

Senast ändrad:
dabac sa:
Mr Orange sa:
Såndäringa finfika på Söder, måste man skriva upp sig på en gästlista för att få vara med?
Välkommen.

Hur känner man igen er? ;)

Pendlade hem via Värmdö kyrka för ett ärende. Det blev en hemväg på 7,5 mil och ett antal hårda fartsträckor. Sedan jobb hemma. Nu ska jag sova.

Marren sa:
dabac sa:
Mr Orange sa:
Välkommen.

Kisslukten.

staine sa:
Arsozath sa:
Är det ok att pendla i bar överkropp om man kör med tempostyre? Det var väldigt varmt och skönt iaf.

Regeln är att du får inte ha mer på under- än på överkroppen. T.ex kortärmat, då måste du ha kortbyxor. etc.

;)

Aaahh ok! Då funkar det ju för jag kör med bibs. Hängslena täcker ungefär lika mycket hud som nedre delen :). Och även om jag bryter mot reglen så är det ju nästan ändå ingen som ser. Mötte 1 cyklist igår på vägen hem, vilket är mer än jag brukar.
Tog cykeln in idag igen. Strava tvingade mig: #CommutesCount
Jag fick laga en punka innan jag kom iväg, men det gick fort så jag var på jobbet som vanligt. Strålande solsken och varmt gör något med humöret :)

Inget finkaffe. Vuälta.
Fick förresten snutnoja på Skeppsbron men tänkte att rödljuscyklister kanske ändå inte är primary target en dag som denna.

Finkaffe med deja vu. Kan svära på att jag såg bordsgrannen i omklädningsrummet.. Lider med er söder om stan. Plötsligt kändes köerna vid Alvik fjuttiga.

Synen av mannen som gick längs liljeholmskajen tittandes på sin ajfån, när jag skrek i hans öra.....
-UPP MED BLICKEN!!!!!!

Obetalbart.
Det börjar bli oroväckande många jönsar ute, både till fots och i sadeln.

Felprioriterade:
Jobb istf. Finfika

Att man aldrig lär sig.
3 st knöcklade bilar på Västerbrooon föranledde tvenne konstaplar att dirigera om biltrafiken.

Tänk om man skulle skrika på alla jönsar, då skulle man få skrika mkt.

VÄLDIGT många ute idag. Liljeholmen, vid tvärbanekorsningen, var KAOS. Jag fick gå med cykeln.

Annars var det finfint. Utmed bygget vid backen på Johanneshovsvägen så var det också tjockt med folk. Gled med bilarna i vanlig ordning. Det var riktigt trevligt.

Blev fett ägd av snubbe på en Spec hybrid igår eftermiddag. Han dök upp någonstans i Djursholmstrakten och tog mitt hjul. "I helvete heller" tänkte jag och tryckte på så jag fick blodsmak några kilometrar, han vägrade släppa mitt hjul. I uppförsbacken precis innan kommunalhuset i Täby flög han om mig till synes utan ansträngning. Jag var övertygad om att det var en trimmad el-cykel jag blivit omkörd av. Kämpade mig ikapp och om och kunde konstatera att det inte fanns tillstymmelse till elmotor någonstans... Kränkt!

Imorse var det fint och massor med cyklister i norrort. Blev omkörd av en vit cykelbil inne på Birger Jarlsgatan, inte en chans att hänga med. Verkade lite riskfyllt att susa fram i 40+ inne i stan bland alla bilar.

Selast sa:
Blev fett ägd av snubbe på en Spec hybrid igår eftermiddag. Han dök upp någonstans i Djursholmstrakten och tog mitt hjul. "I helvete heller" tänkte jag och tryckte på så jag fick blodsmak några kilometrar, han vägrade släppa mitt hjul. I uppförsbacken precis innan kommunalhuset i Täby flög han om mig till synes utan ansträngning. Jag var övertygad om att det var en trimmad el-cykel jag blivit omkörd av. Kämpade mig ikapp och om och kunde konstatera att det inte fanns tillstymmelse till elmotor någonstans... Kränkt!
.

Tyvärr, hände mig i går med. Fett ägd av en CC/La Chemise-ungtupp, med POC-hjälm och allt. Vuältan., fyratiden. Om nån här känner igen sig.
Aja, alla andra kunde kränkas med lätthet sååå...
;)

Kaos vid Hornstull då en lastbil skapat en seriekrock på Västerbron och polisen spärrat av lite. Såg en jäkligt schysst Brompton, british racing green, vill ha. Annars var det härlig pendling.

Ibland har man bara en sån där toppenmorgon på hojjen... sällsynt.
+15, vindstilla.
Tog MTBn till jobbet
Planer på intervaller på lunchen
Lagom med cyklister på GC-banorna, nästan inga bilar att svära åt
Plockar 2 st PB på Strava, på MTB!! som jag kört med slicks på crossen innan.
Passar även på att kränka den jäkla elcyklisten på ena segmentet.

Väl inne på kontoret får man finkaffe från kundtjänstens Moccamaster som precis blivit klar när man kommer in.

Lutar åt en bra dag.

Fin räcerpendling i kortbyxor, nya löv på träden, lagom varmt, lagom med cyklister o.s.v.
Lite kö på Döbelnsgatan, men snälla bilister som lämnade plats åt höger där man gled förbi.
En dag som denna borde man jobbpendla och äta glass hela dagen, ska åka förbi kolonistugan och titta på tulpanerna ikväll.

SuperApe sa:
Hamnade i the void tror jag. Det var glest med folk norrifrån.
Tyckte att det var mycket mer med folk än för en månad sen ifrån o till Sollentuna.
Få se nu. 2*dubbel espresso o kortisontabletter +allergikitet så gick det dra på cruxen till stan. Hoppas på lite snabba stigar på vägen hem. Ska bara övertala pendlarsällskapet på denna ide.

Sånt häringa högsommarväder har jag inget emot alls. Det känns som att jag får ut dubbelt så mycket kraft bara av att vara lite varmare i kroppen när turen börjar.

Igår på vägen hem så hade en tant kraschat och slagit sig illa i den tillfälliga cykelbanedragningen förbi Birka-terminalen. Stor-ambulans, avspärrat, tillfällig omdirigering av cykelbanan, m.m. Förvånar mig inte alls, det är så knäppt draget där, slalom mellan en massa betongskrot, trottoarkanter och asfalt-blobs.

Idag på vägen till jobbet väckte jag förarg hos en medpendlare, när jag misstog honom för en lämmeltågare bakom en damtralla, och började köra om när han plötsligt svänger ut för att köra om damtrallan, precis när mötande passerar vid väg-korsande backen i Henriksdal. Mitt fel att ens försöka köra om där, men förmildrande omständighet är extremt låg hastighet och därmed ingen större fara för någon.

Denne medpendlare blev dock superarg och började gapa om hur allvarlig den manövern hade varit i en bil. Han var fast bestämd att mitt misstag var så mycket värre än hans, och sen började han försöka slå mig på kroppen, medans vi fortfarande cyklade. Jag sa lugnt "vad är det för fel på dig, ska du slåss nu? etc." men det verkade inte gå fram. Droppade denne medpendlare, och nu tänker jag även glömma honom.

Humöret var stärkt av det fina vädret, så jag blev inte ens upprörd, men jävligt förvånad.

Någorlunda innan avfärd upptäckte jag att LBS i city återigen lyckats montera bromsgummina bak så att lite av ovandelen glider in mot däcket, dvs i den lilla skåran mellan fälg och däck. Då skapas efter ett tag en vass kant på gummit som till slut bromsar sönder själva däcket och man får en punka som man inte kan fatta. Satan vad svårt det verkar vara att montera rätt??!! Frågan är om däcket redan är skadat eller inte, behöver ta av och kolla senare.. Tur i oturen är ju att jag såg det nu och inte när det blev försent och man fått en punka som varit omöjlig att laga i hillybillyland och blivit droppad av klungan.

I övrigt fint cykelväder och inte så många ute när jag kom sent in i matchen.

Jo sen skällde jag ut en 020 taxi chaufför som parkerade på cykelbanan efter st erik bron. Tyvärr fanns inga p-vakter i närheten för minska hans vinst med en 1000 lapp. Hans argument? Han ville inte stoppa upp biltrafiken. Glömde fota bilen för skicka den t taxi 020.

Passade på att köra lite backintervaller på morgonen. På väg ner för tredje gången möter jag en herre som ser ut att pinna på rätt friskt. Ner i botten av backen och vänder och börjar fjärde intervallen. Skön känsla att innan backen är slut passera den jag mött på väg ner.

Som sagt.
Går man ut för att köra om ska man kolla bakåt först då man "byter fil". Den omkörande har en rak linje och därför företräde.
Det är inte en slalombacke precis, där är det tvärtom.

10 Maj

Bilagor

• 10maj1.jpg
    10maj1.jpg
    99.3 KB · Besök: 49
  • 10maj2.jpg
    10maj2.jpg
    60.8 KB · Besök: 51
qma sa:
Sånt häringa högsommarväder har jag inget emot alls. Det känns som att jag får ut dubbelt så mycket kraft bara av att vara lite varmare i kroppen när turen börjar.

Igår på vägen hem så hade en tant kraschat och slagit sig illa i den tillfälliga cykelbanedragningen förbi Birka-terminalen. Stor-ambulans, avspärrat, tillfällig omdirigering av cykelbanan, m.m. Förvånar mig inte alls, det är så knäppt draget där, slalom mellan en massa betongskrot, trottoarkanter och asfalt-blobs.

Idag på vägen till jobbet väckte jag förarg hos en medpendlare, när jag misstog honom för en lämmeltågare bakom en damtralla, och började köra om när han plötsligt svänger ut för att köra om damtrallan, precis när mötande passerar vid väg-korsande backen i Henriksdal. Mitt fel att ens försöka köra om där, men förmildrande omständighet är extremt låg hastighet och därmed ingen större fara för någon.

Denne medpendlare blev dock superarg och började gapa om hur allvarlig den manövern hade varit i en bil. Han var fast bestämd att mitt misstag var så mycket värre än hans, och sen började han försöka slå mig på kroppen, medans vi fortfarande cyklade. Jag sa lugnt "vad är det för fel på dig, ska du slåss nu? etc." men det verkade inte gå fram. Droppade denne medpendlare, och nu tänker jag även glömma honom.

Humöret var stärkt av det fina vädret, så jag blev inte ens upprörd, men jävligt förvånad.

Har under mina 13 år som året runt-cykelpendlare i Stockholm aldrig sett så mycket frustration och ilska på cykelbanorna som de senaste dagarna. Har aldrig hört så mycket svordomar och tillmälen folk emellan som nu. Är det värmen? Stress pga mycket folk på små ytor? Strulet och virrvarret runt Slussen? Förut var det mest taxi och vissa bilister man stötte sig på den här tiden på våren. Nu är det cyklister.

Påfallande många manliga hybridpendlare av typen man sällan ser före april trampar upp sig i rött och verkar få tunnelseende av framfarten och svordomarna att döma. Många verkar vara djupt nere i stresskonen. Ser sig inte om utan bara kör, speciellt när de bara måste hänga på någon efter att själv ha blivit omcyklade. Syns bäst i kurvor där det ofta körs snabbare än vad de kontrollerat kan hantera cykeln. Och detta i en än större flod av sommarcyklister blandat med snabbpendlare. Fler olyckor är nog att vänta.

Tog en löptur och jobbar hemma idag istället. Ska göra allt för att undvika rush hour på cykelbanorna framöver, speciellt när vädret är så underbart som det är nu.

+1 på Granman!

Själv upplever jag det smått komiskt när hybridkillen med baggyshorts och knän som sticker rakt ut tror att han kränker mig när han blåser rödlysen och kör på trottoaren i stan. Sen drar man honom efter 200 m utanför tullarna.... Get a life!

Glöm inte att hålla styret med en hand och peta näsan eller nåt med den andra när du drar om. För maximal kränkningseffekt. :-)

Men det är illa om ens självkänsla hänger på att man lyckas komma före andra i cykeltrafiken inne i stan, och man tar till trafikregelbrott för det. Utanför tullarna gäller förstås att cykla om så många som möjligt...

Johodå!! Genomförde min första Strava-challenge på denna "Global Bike To Work Day".

Försökte sätta nytt rekord på racern men det var lite motvind och vägarbete vilket gjorde att det ganska långt från nytt rekord. Jaja, det kändes helt ok ändå med sommarkläder kl 6 på morgonen! :)

bike-to-work-2016-v1.png

Granman sa:
Har under mina 13 år som året runt-cykelpendlare i Stockholm aldrig sett så mycket frustration och ilska på cykelbanorna som de senaste dagarna. Har aldrig hört så mycket svordomar och tillmälen folk emellan som nu. Är det värmen? Stress pga mycket folk på små ytor? Strulet och virrvarret runt Slussen? Förut var det mest taxi och vissa bilister man stötte sig på den här tiden på våren. Nu är det cyklister.

Påfallande många manliga hybridpendlare av typen man sällan ser före april trampar upp sig i rött och verkar få tunnelseende av framfarten och svordomarna att döma. Många verkar vara djupt nere i stresskonen. Ser sig inte om utan bara kör, speciellt när de bara måste hänga på någon efter att själv ha blivit omcyklade. Syns bäst i kurvor där det ofta körs snabbare än vad de kontrollerat kan hantera cykeln. Och detta i en än större flod av sommarcyklister blandat med snabbpendlare. Fler olyckor är nog att vänta.

Välformulerat, träffsäkert och dagens absoluta sanning! Den omogna svenska cykelkulturen där folk blir "kränkta" av att bli omcyklade kommer att resultera i många olyckor och obehagligheter, inte minst att det numer är skottpengar på "mamils". Jag längtar (nästan) till hösten/vintern!

Pendling på tvären i förorten är grejen, fortfarande i stort sett ensam på jättecykelbanan längst bällstavägen/bromma. När ska innerstadscyklister få det utrymme de förtjänar alt. när sker revolutionen och cyklisterna tar över vägbanan?

Rullade fram klädd i shorts, linne och keps, 17 grader i skuggan klockan 08.00 så blev ändå varmt så det räcker. Kändes som temperaturen ökade för varje meter jag rullade. Fick lite svalka av en rad med sprinklers ut med en gräsmatta. Lyx.
Stannade och köpte en glass på vägen, rullade sakta vidare.

Fick stanna och pumpa i lite luft bak ungefär halvvägs, tror jag har pyspunka.
Får fixa innan jag trampar hem.

Marren sa:
dabac sa:
Mr Orange sa:
Välkommen.

Ja hur gör man? fd finfika deltagare.

Tog två varv runt gärdet/djurgården för att förlänga morgon pendling från vasastan. Allt gick fint fram tills dess att jag skulle rulla till jobbet. Snabbkopplingen bak lossnade och bakhjulet hoppade av och bakväxeln åkte in i ekrarna. Pajade växelörat och hjulet är sjukt skev men bakväxeln verkar klarat sig turligt nog.

Det värsta med såna grejer är att man blir så jävla skitig när man ska ordna till det för att ta sig till jobbet..

Ikväll blir det inget mekande däremot då det blir att åka av på Arlanda tt.

Patrullerade lite söderut på e.m för att kolla att folk cyklade ordentligt och hade korrekta klubbtröjor och så.
;-)

Blev kränkt av elcyklist i uppförsbacke. Kränkte tillbaks på platten. Elcyklist brände om i fullt blås vid rödljus. Jag brände om i fullt blås så fort det blivit grönt. =)

Lite senare vid en utfart från en bensinstation så står en mindre lastbil halvt över cykelbanan. Han tittar åt mitt håll och jag ser att han ser att jag kommer cyklande. Å vad gör den jäveln då tror ni? Jo han backar och släpper förbi mig!! Jag blev helt paff. Trodde helt allvarligt inte att man fick bete sig så i Stockholmtrafiken. Kränkt av vänlighet och respekt.

Är det nån som vet om betongsuggorna på arenaleden är någon slags permanent lösning? Börjar irritera mig på dem.

I övrigt håller jag med Granman. Vad är det för fel på folk helt plötsligt?

Åkte fullgung till jobbet idag, vart en sväng igenom skogen på hemvägen. det var omänskligt varmt 26c. fördelen med skogen var skuggan :)

Fjärdebrunn sa:
Polisavspärrningar GA torg-Danvikstull !?

Jag skulle precis passera slottet när ett gäng poliser stannade all trafik på Skeppsbron pga av "en eskort". Tiden gick och mängden cyklister blev allt fler och fler. Snart rådde nästan upprorsstämning, och man fick inte ens ta sig tillbaka mot Gustav Adolfs Torg, så fort nån rörde på sig så gormade och skrek poliserna som galna. Efter tio minuter kom till slut eskorten, några polisbilar och MC-snutar, massa svarta bilar varav en Audi där kungen och drottningen satt och vinkade glatt när dom svängde in mot slottet till alla förbannade cyklister som stod och svor över den jävla monarkin. Sen trodde man ju att det var klart men nej så var det ju en till eskort vi skulle vänta in och efter typ fem minuter som kom en ny drös bilar förbi innan vi till slut blev ivägsläppta. Pust!

ceel sa:
Blev kränkt av elcyklist i uppförsbacke. Kränkte tillbaks på platten. Elcyklist brände om i fullt blås vid rödljus. Jag brände om i fullt blås så fort det blivit grönt. =)

Lite senare vid en utfart från en bensinstation så står en mindre lastbil halvt över cykelbanan. Han tittar åt mitt håll och jag ser att han ser att jag kommer cyklande. Å vad gör den jäveln då tror ni? Jo han backar och släpper förbi mig!! Jag blev helt paff. Trodde helt allvarligt inte att man fick bete sig så i Stockholmtrafiken. Kränkt av vänlighet och respekt.

Eller så kan man tänka "kolla, en som följer lagen!" Utfartsregler liksom... Snällhet är den busschafför som såg min tröstlösa väntan på att svänga vänster för några månader sedan och blockerade sitt körfält så att det till slut blev lucka! Sådant kan uppskattas med både tummar och leende!

Folk som lägger sig bakom när det saknas plats för lagstadgat avstånd i sidled (betryggande som det står) är ju bra, men helt enl vad de ska, finns refug/möten/skymd kurva etc så ska ingen köra om, oavsett om det är en cyklist el bilist i bil. Man kanske kan bli förvånad, men egentligen varför?

Förövrigt, vilka får skulden vid "tävlandet" med elektroniska "cyklande", är de de vardagsklädda "el-cyklisterna" el de i "lycra"? Den där höga farten, lycra absolut de kör "för fort" helt enkelt. Vardagsklädd i bomull och upprätt sittställning i samma fart, nä nä.

Tillbaka
Topp