Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Sen hempendling, som vanligt, lagom med folk i city. Helt fritt från kalabalik och felparkerade skåpbilar

En dags vila från cykeln har visst gjort susen, snabbaste hempendlingen nånsin, om jag inte minns helt galet.

BOFH sa:
Är det nån som vet om betongsuggorna på arenaleden är någon slags permanent lösning? Börjar irritera mig på dem.

I övrigt håller jag med Granman. Vad är det för fel på folk helt plötsligt?

Känns som värmen gjort att alla som äger en cykel ska cykla på den i innerstan. Förskräckligt trångt. Sen fattar jag inte riktigt de cyklister som måste tränga sig förbi hela ledet av väntande cyklister vid ett rödljus för att ställa sig längst fram, gärna i fel fil s.a. de när det blir grönt kommer att få en våg av cyklister som åker i motsatt riktning vilket tvingar dem att tränga sig in i rätt fil. Och detta beteende verkar inte ha något med den fart cyklisten ifråga håller. Det kan lika gärna var en 12 km/h-cyklist som en snabb typ.

Undrar också över dessa betongsuggor. Varför finns de alls där?

+1 Granman, bra skrivet.
Hoppas att tendenser till högsommardag-rage lugnar sig lite på cykelbanorna när sommaren pågått ett tag.

Utsökt pendling idag, inkl. lite extra cykling på lunchen för ett ärende. Transportcykling kan knappast bli trevligare än så här i Stockholm om du frågar mig. I alla fall de gånger jag hållit mig i skinnet och lugnt accepterat lämmeltåg, viss mängd knasiga cyklister +ANNAT (lite). :)

Passerade på vägen ett helt gäng skäggiga hipsters (INTE enduroskägg) av något slag i Fiskis, i gångtempo på biffiga MTB-cyklar av okänd kvalisort men med mycket slaglängd, iförda strandraggarkläder och utan hjälm. Gissar av intrycket att de köpt cykel på utseende och inte för AM / DH / dr00pa till platt, men allt är väl möjligt iofs. ;)

johan44 sa:
Pendling på tvären i förorten är grejen, fortfarande i stort sett ensam på jättecykelbanan längst bällstavägen/bromma. När ska innerstadscyklister få det utrymme de förtjänar alt. när sker revolutionen och cyklisterna tar över vägbanan?

Menar du den breda nya gångbanan eller den taniga cykelbanan precis bredvid vägen?
Jag tar gångbanan alla dar i veckan, har väl stött på fyra-fem pers under våren.

Spännande sista lilla biten hem, har på något sätt vant mig att köra "omledningen" ist för backen som varit avstängd i ett halvår. Men tog iaf den upp igår. Samtliga jag mötte (5 st) tänkte heldragna var körfältslinje, att gångbanan också var cykelbana. Visst, cykelbanan är smal. Men bannemig inte såå smal. Den var ju tom från gående och jag kan tycka det är okej att skarva när möte. Men detta var inte folk som först cyklade på cykelbanan och skarvade över utan de cyklade helt och hållet på gångdelen som att heldragna inte fanns... Undrar hur de skulle ha gjort om det fanns gående där, barnvagnar och hundar och barn? Hög fart ner för backen liksom.

BOFH sa:
Är det nån som vet om betongsuggorna på arenaleden är någon slags permanent lösning? Börjar irritera mig på dem.

I övrigt håller jag med Granman. Vad är det för fel på folk helt plötsligt?

Tror betongsuggorna endast är där under tiden för Eurovision.

Vilken skön pendling till stan. Sen att jag har pendlarsällskap ifrån dörren till Norrtull gör inte saken sämre. Som vanligt blev det rulla lite i Haga parken.
IMG_20160511_080249.jpg

Döda ben efter gårdagkvällens mangling på Arlanda Test Track. Motvinden gjorde det inte det minsta roligare. Vädret vägde upp en del av misären.

Svalt jämfört med igår morse, annars mest som vanligt. Från St Mossen och in mot stan är det mer eller mindre ett lämmeltåg av cyklister. Lite jobbigt.

Galet mycket folk ute, fick bli "bilkörfälten" längs Skeppsbron för att komma fram.
Lite småsega ben efter gårdagkvällens tur.

Alltid gångbanan. Jag var i kontakt med staden när nya banorna skulle byggas och försökte förklara hur det borde se ut och hur många som går där men det gick inte så bra. Strunt samma, få möten som du säger.
Marren sa:
johan44 sa:
Pendling på tvären i förorten är grejen, fortfarande i stort sett ensam på jättecykelbanan längst bällstavägen/bromma. När ska innerstadscyklister få det utrymme de förtjänar alt. när sker revolutionen och cyklisterna tar över vägbanan?

Menar du den breda nya gångbanan eller den taniga cykelbanan precis bredvid vägen?
Jag tar gångbanan alla dar i veckan, har väl stött på fyra-fem pers under våren.

Den där revolutionen verkar intressant. Kan ni inte ta över en gata i taget. Börja med en. En bombsäker där det inte blir så mycket kaos

skön pendling idag även om det var något svalare än tidigare i veckan. Lite ny väg idag pga lämna bil på service.

La skjortan i handväskan.
Ville ju inte upprepa gårdagens svettinferno.
Frös som en hund.

Funderar på att flytta från den tempererade zonen.

Gjorde Pelotonen i morse. Höll rullen hela vägen till Fisksätra men där blev det lite väl mkt mjölksyra så jag vände med några andra. Vi höll undan till Hellas ungefär. Sen blev jag avhängd igen vid Storkällan... :-)

Gårdagens hempendling via Götgatan var rena kändisinfernot.
Spottade Bang på stilfull racer och matchande raphakit.
Körde nästan över vitcor på gåbaneeländet.

Nu vet ni

Galet mycket folk på cykelbanorna nu, skönt att det bara är en dryg månad kvar till sommarlov. Gullars -> Gärdet som vanligt.

Språkade med nån på en blå Klein vid rödljuset när man korsar Blasieholmen, jag på min vikbara clowncykel i vanlig ordning.

200 m hemifrån gav kedjan upp. Trodde jag. Men det var bara powerlinken som hoppat av. Första gången det hänt, såvitt jag kan minnas. Jag satte tillbaks den på sin plats och med oljiga fingrar om styret tänkte jag att det är dags att sätta på det där nya styret och den nya fina lindan. Byte av drivlina är på G. Bromsgummina med. Snart har man väl bromsat ner fälgarna också. Lika bra att köpa ny hoj.

Välvädrad.
Och kall.
Var tog den goa värmen vägen?
Blev bastu istället för en vända genom gymmet när jag kom till jobbet.
Benen suckar och spaghettiarmarna jublar.

Fan - påkörd av bilist imorse. Antar att det bara var en tidsfråga.

Rullade i cykelbanan nerför Katarinavägen, trött på väg hem från Le Peleton, när bilen bredvid mig plötsligt väjer rakt in över cykelbanan och prejar mig så jag studsar mot en parkerad skåpbil. Kvinnan som körde på mig reagerar fullkomligt rabiat och skriker på mig för full hals. Antar att hon blev lika chockad som jag, eftersom hon var väldigt ångerfull och hjälpsam när hon lugnat ner sig lite. Många stannade för att hjälpa till, bl.a. bilen som låg direkt bakom vilket gav mig hopp om mänskligheten. Tyvärr bommade jag på att man alltid ska ringa polisen i sådana lägen (vilket de bekräftade när jag anmälde förloppet i efterhand).

Nu - öm i axel och lite ont i huvudet. Lite skrapmärken på cykelkläder och hjälm. Cykeln har jag inte ens vågat inspektera ordentligt - tog mig dock hem på den så den rullar i alla fall. Antar dock att jag bör lämna in den till LBS för en ordentlig check? Framförallt kolfiberstyret tror jag fick en rejäl smäll.

Men men, kunde säkert gått värre.

SuperApe sa:
med oljiga fingrar om styret tänkte jag att det är dags att sätta på det där nya styret och den nya fina lindan.

Är det samma "vita" styrlinda som för några år sedan, så tror jag inte lite olja påverkar utseendet märkvärt. :)

Tog racern till jobbet idag så jag kan sticka ut och cykla direkt efter jobbet. Det här med växlar på Göta Älv-bron var ju rätt trevligt faktiskt... Fin medvind förbi frihamnen och Lindholmen med.

Rico sa:

Rullade i cykelbanan nerför Katarinavägen, trött på väg hem från Le Peleton, när bilen bredvid mig plötsligt väjer rakt in över cykelbanan och prejar mig så jag studsar mot en parkerad skåpbil. Kvinnan som körde på mig reagerar fullkomligt rabiat och skriker på mig för full hals. Antar att hon blev lika chockad som jag, eftersom hon var väldigt ångerfull och hjälpsam när hon lugnat ner sig lite. Många stannade för att hjälpa till, bl.a. bilen som låg direkt bakom vilket gav mig hopp om mänskligheten. Tyvärr bommade jag på att man alltid ska ringa polisen i sådana lägen (vilket de bekräftade när jag anmälde förloppet i efterhand).

Nu - öm i axel och lite ont i huvudet. Lite skrapmärken på cykelkläder och hjälm. Cykeln har jag inte ens vågat inspektera ordentligt - tog mig dock hem på den så den rullar i alla fall. Antar dock att jag bör lämna in den till LBS för en ordentlig check? Framförallt kolfiberstyret tror jag fick en rejäl smäll.

Men men, kunde säkert gått värre.

Dåligt och tråkigt :(
Men varför blev hon chockad? Förvånad att det var en cykel i cykelbanan? Det var inte så att hon sms:ade eller nåt?

Rico sa:
...
Tyvärr bommade jag på att man alltid ska ringa polisen i sådana lägen (vilket de bekräftade när jag anmälde förloppet i efterhand).

Tråkigt, hoppas både du och cykel slipper längre tids men. Jag har alltid funderat över om det är 112 som gäller i fall som dessa, även om det inte är någon allvarligare skada skedd. Eller om man ska ta det lite försiktigare 11414? Vill ju liksom inte belasta SOS i "onödan". Sas det något om detta när du anmälde?

Till stan istf vanligt tvärpendlingen. Två goda möjligheter att bli överkörd: Brommaplan, bråttomSUV som tittar strikt vänster när jag kommer från höger. Stora korsningen Kvarnbacksvägen/Ulvsundavägen, klassikern rött för gående, grönt för cyklister och lastbil som högersvänger utan koll. En djungel...

eggepegge sa:
Rico sa:
...
Tyvärr bommade jag på att man alltid ska ringa polisen i sådana lägen (vilket de bekräftade när jag anmälde förloppet i efterhand).

Tråkigt, hoppas både du och cykel slipper längre tids men. Jag har alltid funderat över om det är 112 som gäller i fall som dessa, även om det inte är någon allvarligare skada skedd. Eller om man ska ta det lite försiktigare 11414? Vill ju liksom inte belasta SOS i "onödan". Sas det något om detta när du anmälde?

Nej, funderade också på det där. På plats frågade folk om de skulle ringa ambulans men det var ju verkligen inte aktuellt. Håller med om att man inte vill belasta i onödan men som jag förstod det ska man ringa 112 eftersom det är pågående olycka - syftet är ju att få dit polisen snabbt så de kan göra bedömning/anmälan.

eggepegge sa:
Rico sa:
...

Har man provat att ringa 11414 i något annat ärende så vet man att det tar tiiiiiiid. Knappast aktuellt vid en olycka.
Osis med olyckan där Rico. Skönt att du inte är allvarligt skadad, men otäckt att du blev påkörd på en av de gatorna jag upplever som tryggast på min pendlingsväg genom stan. Dock kan det vara lite smårörigt nere vid kurvan.

AxelSthlm sa:
SuperApe sa:
Stumpy sa:
SuperApe sa:
med oljiga fingrar om styret tänkte jag att det är dags att sätta på det där nya styret och den nya fina lindan.

Är det samma "vita" styrlinda som för några år sedan, så tror jag inte lite olja påverkar utseendet märkvärt. :)

Den här är faktiskt röd. Solblekt! Eller, den var röd.

Av blod förutsätter jag!

Från munnen.

Stumpy sa:
AxelSthlm sa:
SuperApe sa:
Stumpy sa:
SuperApe sa:

Den här är faktiskt röd. Solblekt! Eller, den var röd.

Av blod förutsätter jag!

Från munnen.
Små barn alltid små barn.

Råkade köra halva den gamla pendlarrutten innan jag kom på att jag inte jobbar på det kontoret längre.

Lyckligtvis är det ungefär samma riktning fast längre till nya kontoret. Fick testa en alternativ väg som inte var mycket långsammare faktiskt, och det var ju skönt att köra storcykelbanan till Globen istället för alla fyrvägskorsningar och potthål på Sockenvägen.

johan44 sa:

+1 på den.

Vintertid ser jag få cyklar mellan Hässelby och Kista, även om jag kan se att de faktiskt finns när det har snöat.

Nu vid finväder ser man iofs ett gäng, men det är långt ifrån trångt.

Idag var det min tur att vänta på kungen vid slottet. Annars bra cykling, både till och från jobbet. Frös lite om fingrarna i morse.

Inte pendlat sen i vintras. Lite svag och långsam. Blev omkörd av alla utom en, inklusive en enhjuling i backen upp mot Slussen. Hm.

Ett troligtvis utkastat fjolårlamm till rådjur och en harpalt förjyllde hemfärden.

En yngre cyklist, ca 15 år gjorde det väl ej, vingel vingel när jag efter att faktisk ha plingat och höll på att köra om, tvärbroms och fot i backen för att inte köra in i sidan av killen.

Rester av någon onsdagsträning med Fredrikshof Farsta, varför är man tvungen att köra två-led även på cykelbana (och i det här fallet kombinerad gc med gott om gående)??? Minimalt med plats att mötas liksom! Inte första gången det händer. Råkade ut för dem på sådan där uppdelad med heldraget invid Huddingevägen, då jäkligt gott om gående och barnvagnar på gångdelen så möjligheten att skarva fanns inte, blev att stanna och hoppa ner i körbanan innan de passerat. Jäkla sätt. När man inte cyklar på körbana, cykla då försjutton i ETT led! Skärpning!

Sedan smärtfritt och bilister som släpper fram fastän man tydligt visar att man ska svänga vänster ist för rakt fram över passagen, dvs precis framför hen i bilen och ut på körbanan, men tack ändå. Hen körde inte heller om före det gick att göra lagenligt. Som de flesta bilister.

Tillbaka
Topp