Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Rico sa:
Fan - påkörd av bilist imorse. Antar att det bara var en tidsfråga.

Rullade i cykelbanan nerför Katarinavägen, trött på väg hem från Le Peleton, när bilen bredvid mig plötsligt väjer rakt in över cykelbanan och prejar mig så jag studsar mot en parkerad skåpbil. Kvinnan som körde på mig reagerar fullkomligt rabiat och skriker på mig för full hals. Antar att hon blev lika chockad som jag, eftersom hon var väldigt ångerfull och hjälpsam när hon lugnat ner sig lite. Många stannade för att hjälpa till, bl.a. bilen som låg direkt bakom vilket gav mig hopp om mänskligheten. Tyvärr bommade jag på att man alltid ska ringa polisen i sådana lägen (vilket de bekräftade när jag anmälde förloppet i efterhand).

Nu - öm i axel och lite ont i huvudet. Lite skrapmärken på cykelkläder och hjälm. Cykeln har jag inte ens vågat inspektera ordentligt - tog mig dock hem på den så den rullar i alla fall. Antar dock att jag bör lämna in den till LBS för en ordentlig check? Framförallt kolfiberstyret tror jag fick en rejäl smäll.

Men men, kunde säkert gått värre.

Kan gå mycket värre, mår du illa eller fortsätter ha ont i huvudet så ring sjukvårdsupplysningen elker åk in så de får titta på dig.

Något kylig men vacker pendling. Någon tog rygg på mig uppför backen utmed Hagakullen men allt gick civiliserat till och han måste svängt av någonstans.

Senast ändrad:
Testade helikopterplattebron, meen, venne, lite meck med alla trappor. Tog ett varv runt Riddarholmen för att slippa en. Fint dock. Inga cyklar.

(Man kan ju iof slippa en trappa om man kommer ner Bastugatan...)

Körde tidigt med förhoppning om att vara lite mer ensam på cykelbanorna men ack vad jag bedrog mig. Flera morgonpigga som dock låg i hyfsat stabila linjer. Sen att vardagscyklisten inte förstår att man inte skall skära kurvor när någon ligger lite snett bakom innanför är ju bara att ta med i beräkningarna.

Lite segt i benen var det allt sedan gårdagskvällens lilla 126km tur så jag blev omkörd av nisse på cross eller liknande, men vem bryr sig om sånt?

Sval och stilig i full Levis Comuter.
Försöker uppfostra folk genom att demonstrativt använda cykelboxarna.
Vi får se om det hjälper.

heklamama sa:

+1
Misstänker att många bara tror att man är en stressad jävel som ska tränga sig före istället.

skön pendling dock svalt , ni som cyklar vid Älvsjöbadet och den ny öppnade GC bör se upp efter badet då det i morse stod en stor betong barriär iväg helt oskyltad lite spännande blev det

Cyklade förbi en liggande blodig cyklist (medelålders man) som pysslades om av två andra medcyklister vid Pampas marina. Såg ut som han krockat med bommen som går tvärs över gång/cykelbanan. Har länge stört mig på att bommen sticker ut så långt att vi cyklister nästan måste ut i gräset intill för att komma förbi. Ska felanmäla detta till Solna kommun nu och referera till olyckan. Som vanligt är det hinder som ska förhindra biltrafik som skapar risker för cyklisterna...

Nån annan Happycyklist som vet hur det gick för mannen? Det står inget på Polisens hemsida än...

Här är platsen: https://goo.gl/maps/dHDQQHtG62q

En skön pendling med stora paddlingsryggan. En mtb frågade efter vägen till Kista. Vågade inte skicka in i Solna skit skyltade obefintliga cykelbanesystem. Gav honom vägen som jag tar via Sörentorp. Går inte missa denna väg.

Black planet sa:
En skön pendling med stora paddlingsryggan. En mtb frågade efter vägen till Kista. Vågade inte skicka in i Solna skit skyltade obefintliga cykelbanesystem. Gav honom vägen som jag tar via Sörentorp. Går inte missa denna väg.

Hur vet du att mtb-n var en han? Kände du den?
Alla mina cyklar är iof killar men det finns väl tjejcyklar där ute också. Var kommer annars cyklarna ifrån?

Janek sa:
Cyklade förbi en liggande blodig cyklist (medelålders man) som pysslades om av två andra medcyklister vid Pampas marina. Såg ut som han krockat med bommen som går tvärs över gång/cykelbanan. Har länge stört mig på att bommen sticker ut så långt att vi cyklister nästan måste ut i gräset intill för att komma förbi. Ska felanmäla detta till Solna kommun nu och referera till olyckan. Som vanligt är det hinder som ska förhindra biltrafik som skapar risker för cyklisterna...

Nån annan Happycyklist som vet hur det gick för mannen? Det står inget på Polisens hemsida än...

Stannade till där också för att höra, såg väldigt otrevligt ut, även om han var kunde prata själv i telefon (med 112?). Rullade vidare då det redan fanns två som hjälpte.

staine sa:
Black planet sa:

Hur vet du att mtb-n var en han? Kände du den?
Alla mina cyklar är iof killar men det finns väl tjejcyklar där ute också. Var kommer annars cyklarna ifrån?
Det var ingen damcykel ;) Mtb är bara en misslyckad själ på pendelsträckorna ..

Janek sa:

Varför är det så svårt att fatta, behövs olyckor? Eftergivande stolpar, lastcyklar kommer igenom, cyklister riskerar inte skadas, eftergivande dessutom samt att de stoppar bilarna som är meningen med de farliga omärkta bommarna, stenar, betongsuggor etc påhittigheter idiotkommuner kommer på.

Bilagor

• 39018.jpg
    39018.jpg
    175.5 KB · Besök: 44
Soft och lyxig känsla att ZEN-pendla in vid 10-rycket. Minimalt med folk och lugnare trafik i allmänhet.
Ordentlig hundpromenad, lite cykelmek och ett par timmar VAB + cykling är en bra start på dagen.

Pampas marina bommen är ju en riktig sunkbom, trång som en sillstjärt och som gjord för att det ska hända nåt. Farten är ju hög där också om man har bråttom och ofta får man möte så att den ene måste köra på gångsidan. Jag tycker den är bedrövlig. Men även bommen åt andra hållet, upp mot ridskolan vid Huvudsta allé, är som gjort att köra in i.

Bommen borta nu för en kvart sen.
Janek sa:

heklamama sa:

Alltså, jag är lite besviken på commuter. Det har gått hål i knät efter inte alltför mycket användning. Mina vanliga Dobber håller än...

Skön pendling annars med cyklister som börjar acceptera att de inte är ensamma på cykelbanan.

Fick igår hem den för 39,99 GBP beställda Pearl Izumi Select Themal Barrier Jacket.
Idag var det ju kallt (jämförelsevis) så jag tog jackan på och drog iväg. Skön första minuten, återstoden av pendlingen pågick kokning av pendlarsvetto.

Från Södermalm till norrort vid 7.30 i morse var behagligt. Jag verkar missa folkmassan i stan och möter mest folk på väg in när jag kommer bort mot Solna. Hemåt är det däremot mer kaotiskt.

Igår fick jag även bryta mot lagen och strunta i cykelfilen vid Slussen då polisen vinkat in bilar på den för att utdela böter för felaktigt vägval.

Senast ändrad:
Hämtade ett par flaskor whisky,vin och cider från en bekant som jag gjord delad beställning med, fick cykla med tung ryggsäck till jobbet. Gick bra ändå även om man fick lite blickar på kontoret när det klirra glatt om men för varje steg.
Halvdag idag så pendlingen hem vid 12 tiden var nästintill fri från andra cyklister och annat. Varm och skön.
Däremot blev jag nästan krossad när en svart Suv ( Escalade? ) som gjorde en tvär sväng runt ena övergångsstället.
Jag var halvvägs över när han kom upp bakifrån på min högra sida, svängde hårt och missade mitt framhjul med ett par cm tillgodo.

Hur vissa människor får sina körkort förblir ett mysterium.

Baboom badabäääääm!!!

Comebackar i den här tråden på jääääävligt länge. Alldeles för länge. Gah....

Efter Cykelvasan förra året kom min träning av sig HELT. Inga lopp i kalendern, inga nya mål planerade och jag beslöt mig för att "softa" ett tag.. kolla lite film och käka mat liksom. Och det har jag gjort. Samtidigt som jag lagt på mig ett antal pannor i vikt också. Fan.

Men nu är det dags, nu jävlar. Så idag bidde det pendlingspremiär för det här året. Liite har jag cyklat hemmavid i alla fall, men det är inte många mil. Och det kändes kan jag lova... De små backarna mellan Värmdö och Sjöstaden kändes som berg. Bröstet gjorde ont och pulsen skenade. Jäsiken vad jag kommit ur form!!! På klockan ungefär fem minuter längre tid än normalt.

Men nu kööör vi!!

Fläskkorven sa:
Hämtade ett par flaskor whisky,vin och cider från en bekant som jag gjord delad beställning med, fick cykla med tung ryggsäck till jobbet. Gick bra ändå även om man fick lite blickar på kontoret när det klirra glatt om men för varje steg.
Halvdag idag så pendlingen hem vid 12 tiden var nästintill fri från andra cyklister och annat. Varm och skön.
Däremot blev jag nästan krossad när en svart Suv ( Escalade? ) som gjorde en tvär sväng runt ena övergångsstället.
Jag var halvvägs över när han kom upp bakifrån på min högra sida, svängde hårt och missade mitt framhjul med ett par cm tillgodo.

Hur vissa människor får sina körkort förblir ett mysterium.

Brorsan kör upp.....

När man möts över en passage lika bred som cykelbanan, ska man cykla vänstertrafik då?

Cirkus (Victoria) håller på att byggas upp mellan banorna Magelungsvägens och mot Huddinge el vart nu det benet går. Biljettkassa vänd mot banan (som inte är särskilt bred just där), hög slang över banan som inte syns, samma nyans som asfalten. Hoppilohopp. Hur klokt att sätta upp en cirkus i ett pendelstråk??? Vem godkänt?

Luke sa:
Baboom badabäääääm!!!

Comebackar i den här tråden på jääääävligt länge. Alldeles för länge. Gah....

Efter Cykelvasan förra året kom min träning av sig HELT. Inga lopp i kalendern, inga nya mål planerade och jag beslöt mig för att "softa" ett tag.. kolla lite film och käka mat liksom. Och det har jag gjort. Samtidigt som jag lagt på mig ett antal pannor i vikt också. Fan.

Men nu är det dags, nu jävlar. Så idag bidde det pendlingspremiär för det här året. Liite har jag cyklat hemmavid i alla fall, men det är inte många mil. Och det kändes kan jag lova... De små backarna mellan Värmdö och Sjöstaden kändes som berg. Bröstet gjorde ont och pulsen skenade. Jäsiken vad jag kommit ur form!!! På klockan ungefär fem minuter längre tid än normalt.

Men nu kööör vi!!

Haha härlig inställning. Du kommer snabbt tillbaka. Jag gjorde samma paus som du men tyckte formen satt efter ett par rundor. Första veckan 27 mil. Chockstart

bikeshorts sa:
Haha härlig inställning. Du kommer snabbt tillbaka. Jag gjorde samma paus som du men tyckte formen satt efter ett par rundor. Första veckan 27 mil. Chockstart

27 mil? Gadddäääm. Nu ska vi inte överdriva. Min första vecka kommer snarare landa på 12-15 mil. Max!!

Stumpy sa:
Aliide sa:
Hur klokt att sätta upp en cirkus i ett pendelstråk??? Vem godkänt?

Fråga kommunen.

Gjorde just det. De visste inte ens om den, dvs inget tillstånd. Och absolut inte en biljettkassa mot cykelväg. De skulle åka ut direkt och ta ett snack... Får se om det är ändring imorgon...

Är det förövrigt inte en lekplats innanför den dungen? Det förövrigt var just där något nöt till förskollärare (el vad nu han var) släppt lös 15 treåringar på höga trehjulingar och hade noll koll på barnen. Nu cirkus...

Edit. Råkade kolla deras sida (Cirkus Wictoria). Se upp i närheten av Gamla Huddingevägen i kväll, imorgon drar de vidare till Årsta (Tavelsjövägen/ Svärdlångsvägen 19:00) antagligen lika lite tillstånd där...

Senast ändrad:
evo sa:
heklamama sa:

Alltså, jag är lite besviken på commuter. Det har gått hål i knät efter inte alltför mycket användning. Mina vanliga Dobber håller än...

Ja de är lite olika kvalite kan man säga.
Jag har Jeansmodell med stretch som känns lite tunnare samt chinoversion som känns grövre men inte lika stretchiga.
Tack vare rejält med tyg i grenen så är samtliga fortfarande hela.

Ytterligare en avstängning längs Bergslagsvägen...en favorit i repris, Islandstorget- Ängbyplan.;/
Såg att det har gjorts spår i gatan vid GAT, kanske kanske vi kan få rimliga intervaller, i stället för grönt i fem sekunder och
sedan vänta i två minuter, under tiden tickar det grönt för fotgängarna.
Ytterst irriterande kl 7 på morgonen.

Annars var det lugnt.

Hur är det med Lövstavägen/Bergslagsvägen/Drottningholmsvägen? Är det så att man bör ta vänster sida på väg in mot stan just nu?
Tänkte återbesöka min gamla pendelsträcka nästa vecka.

Blev räserpendling på Ritcheyn idag då pendlarcrossen är nedpackad inför helgens vansinne Flèche Nordique där det fram till igår kväll utlovades episka mängder nederbörd så en cykel med fasta långa stänkskärmar var ett måste.

Perfekt pendlarväder; svalt nog för att inte bli svettig samtidigt som solen skiner.

Du kan inte cykla på GC banan från St Mossen- Aba, antingen tar du dig över vägen eller så kör du uppför Col de St Mossen och kör igenom området och ner i Aba men det är rätt roddigt, asfalten i Aba är mer som Beirut och rätt mkt trafik.

Fantastisk morgon, cyklade med barnen till skola och dagis, äldsta dotter fick igår kväll en uppgradering av sin Isla Beinn 20" då jag hittade en annons på happy på en 24" Isla Beinn, i jättefint skick. Att se sina barn cykla med ett leende är fanimig bland det bästa man kan uppleva!

Nu har vi 3 Isla bikes hemma, kan snart öppna affär.

Cyklade förbi en olycka idag. Efter spårvägsövergången i Liljeholmen, upp mot Liljeholmsbron, på cykelbanan satt en kvinna med en rejäl blåtira/svullen kind. Hon var omgiven av ett antal personer som hjälpte henne. Hon satt upp och såg ut att kunna prata. Rullade sakta förbi och blev påmind om att man måste vara försiktig. Folk är onödigt stressiga vid Liljeholmen och det tar dom med upp på bron sen.

Jorå, såatte.
erstaviksvagen.jpg

Dovhjortarna såg också ut att ha det bra.
erstaviksdovhjort.jpg

Grävelvarning utfärdas inför morgondagen. Det kommer att vara ridtävling på anläggningen i korset Erstaviksvägen/Vattenledningsvägen och vägarna som passerar kommer att vara avstängda.

Finpendling i solen. Några bockstyrenissar skulle förstås om lite här och var, helt i onödan eftersom cyklingsfarten snabbt dämpades av vardagscyklister på hyrcyklar eller damer på enpetare med cykelkorg. Det var bara att checka in i tåget.

En transportcykel med litet hjul långt framför själva lastflaket fick en rejäl balansövning vid en korsning när svettopendlaren i klubbtröja vinglade till precis framför när dojorna skulle i pedalerna. I övrigt lugnt och fint tyckte jag.

Pendling dag 2. För i år.

Väl spännande det här....jävlar vad nära ögat!!!

Det började med 1grad på termometern hemmavid, som dock hade stigit till 2,5 när jag gav mig av.
Som vanligt rasslade ju värmen upp rätt bra så snart solen kom fram så i slutet av trippen började jag bli rätt kokt.

Nästan framme vid destinationen, bara ett hundratal meter ifrån, så passerar jag Götalandsvägen i Älvsjö.
Här pågår ett bygge och trafiken leds i omgångar i en fil, reglerad med ljussignaler.

Jag ser på håll att det är rött men inser också då att det bör bli grönt ganska direkt när jag kommit fram till ljussignalen.
Framför mig har en vit skåpbil stannat och jag stannar strax bakom den. Då det blir grönt vilken millisekund som helst klickar jag inte ur utan rullar/trackstandar försiktigt bakom skåpbilen. Jag inser att jag inte kommer fixa det utan klickar ur ena pedalen, just in case...

Och i samma sekund jag gör det BÖRJAR BILJÄVELN BACKA!!! Mot mig som nu bara är ett par meter bakom den...
Jag skriker högt samtidigt som jag kastar mig åt sidan, medan bilen snabbt kommer närmare.
Andra ser tydligen det här, för jag hör hur andra bilar börjar tuta.

Med centimeter tillgodo klarar jag mig från att bli påbackad och hamna under bilen.. puh.... Jag glider upp bredvid och tittar in, på två romska kvinnor med breda leenden, uppenbarligen helt oförstående till situationen.
Med 220 i puls rullar jag vidare och inser att fredag den 13:e höll på att bli jävligt jobbig.
Vadfaan börjar de backa för?? På en enfiligväg med trafik bakom.

Kallt och kulet vid start 05:30, långa handskar, skoöverdrag, långa ben och jacka med vindfront
Skönt trampande till starten med ben som kändes lite småslitna
Mors, mors på polarna
Iväg med 1:an
Fullt krig i alla backar men jag kom med runt på nytt pers och nästan 40 i snitt.
Några av hårdingarna kommenterade på att det var dåligt med folk för förningarna. Jag räknade till 7 tillfällen i spets för mig. Resten av tiden försökte jag överleva, tänkte jag i mitt stilla sinne.
Marmeladmackor i solen på Lemond. Blev kvar lite för länge bara.
På jobbet

Bra morgon!

Bilagor

• 2016-05-13 07.20.56.jpg
    2016-05-13 07.20.56.jpg
    320.2 KB · Besök: 28
Fjärdebrunn sa:
Kallt och kulet vid start 05:30, långa handskar, skoöverdrag, långa ben och jacka med vindfront
Mors, mors på polarna
Fullt krig i alla backar men jag kom med runt på nytt pers och nästan 40 i snitt.
Några av hårdingarna kommenterade på att det var dåligt med folk för förningarna. Jag räknade till 7 tillfällen i spets för mig. Resten av tiden försökte jag överleva, tänkte jag i mitt stilla sinne.
På jobbet

Bra morgon!

Starkt att hänga med runt. Mitt mål just nu är att orka med runt Fisksätra.

zodah sa:
Fjärdebrunn sa:
Mors, mors på polarna
På jobbet

Bra morgon!

Starkt att hänga med runt. Mitt mål just nu är att orka med runt Fisksätra.

Tack! Ta min stafettpinne och kör 2:an. Kan vi få igång den igen är den ett grymt träningskoncept där alla ska upp i förning. 35-36 istf 39-40 i snitt. Det går att få den att ta sig upp mot 38 med rätt cyklister med. Det var så jag skaffade mig ben att ta mig an 1:an, bra dagar.

BOFH sa:
eggepegge sa:
Rico sa:
Fan - påkörd av bilist imorse. Antar att det bara var en tidsfråga.
...
Tyvärr bommade jag på att man alltid ska ringa polisen i sådana lägen (vilket de bekräftade när jag anmälde förloppet i efterhand).

Tråkigt, hoppas både du och cykel slipper längre tids men. Jag har alltid funderat över om det är 112 som gäller i fall som dessa, även om det inte är någon allvarligare skada skedd. Eller om man ska ta det lite försiktigare 11414? Vill ju liksom inte belasta SOS i "onödan". Sas det något om detta när du anmälde?

Har man provat att ringa 11414 i något annat ärende så vet man att det tar tiiiiiiid. Knappast aktuellt vid en olycka.
Osis med olyckan där Rico. Skönt att du inte är allvarligt skadad, men otäckt att du blev påkörd på en av de gatorna jag upplever som tryggast på min pendlingsväg genom stan. Dock kan det vara lite smårörigt nere vid kurvan.

Tack för input Rico och BOFH. Ja 11414 tar nog alldeles för lång tid ja, så det får bli 112 om jag eller någon medcyklist drabbas. Bra att ha i bakhuvudet.

Borta som i borta på riktigt eller bara öppnad? Om borttagen på riktigt är det bra men samtidigt sorgligt att det ska behöva till en olycka innan det händer något. Vet inte hur många gånger denna bom påtalats för Solna Stad. För egen del pendlar jag inte där längre så slipper den oavsett, men den var ett dagligt irritationsmoment fram till januari.

johan44 sa:
Janek sa:

Borta på riktigt. Sågad vid fotknölarna kan man nog säga.
eggepegge sa:
Borta som i borta på riktigt eller bara öppnad? Om borttagen på riktigt är det bra men samtidigt sorgligt att det ska behöva till en olycka innan det händer något. Vet inte hur många gånger denna bom påtalats för Solna Stad. För egen del pendlar jag inte där längre så slipper den oavsett, men den var ett dagligt irritationsmoment fram till januari.

johan44 sa:
Janek sa:

Åter på pendlarcrossen efter service i vevlagren. Den går tyst, 28mm conti är nice, växlar exakt och är trygg.
Men hoodsen är rätt trista jämfört mot racern som har mer tjocka.

Tillbaka
Topp