Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Appel sa:
Cyklade förbi en olycka idag. Efter spårvägsövergången i Liljeholmen, upp mot Liljeholmsbron, på cykelbanan satt en kvinna med en rejäl blåtira/svullen kind. Hon var omgiven av ett antal personer som hjälpte henne. Hon satt upp och såg ut att kunna prata. Rullade sakta förbi och blev påmind om att man måste vara försiktig. Folk är onödigt stressiga vid Liljeholmen och det tar dom med upp på bron sen.

När jag rullade förbi så var ambulans på plats.
Annars lugnt, cyklade om samma tjej 4 gånger mellan rödljusen längs St Eriksgatan, hon brände rött och jag stannade...

gsb sa:
Hur är det med Lövstavägen/Bergslagsvägen/Drottningholmsvägen? Är det så att man bör ta vänster sida på väg in mot stan just nu?
Tänkte återbesöka min gamla pendelsträcka nästa vecka.

Kommer du från Hässelby, ta höger sida till viadukten vid Råcksta, byt sida där sen ligger du på vänster sida till St Mossen.
Se upp för korsande bilar och mötande bilar där det är enkelriktat normalt.
Innan dagens avstägning Islandstorget - Ängbyplan brukade jag hålla höger hela vägen, dvs jobbade mig uppför Col de Bävervägen, allt för att slippa rödljus och för att få lite träning.

Marren sa:
gsb sa:
Hur är det med Lövstavägen/Bergslagsvägen/Drottningholmsvägen? Är det så att man bör ta vänster sida på väg in mot stan just nu?

Kommer du från Hässelby, ta höger sida till viadukten vid Råcksta, byt sida där sen ligger du på vänster sida till St Mossen.
Innan dagens avstägning Islandstorget - Ängbyplan brukade jag hålla höger hela vägen, dvs jobbade mig uppför Col de Bävervägen, allt för att slippa rödljus och för att få lite träning.

OK thx. Såg dock igår att även i jämnhöjd med Johannesdal finns en avstängning på vä sida.
Blir mao bäst att hålla sig till vä hela vägen till BP/Åkeshov

Såg också damen vid Liljeholmsbron, men då låg hon ned. Såg kanske värre ut än vad det var. Många samlade runtom så jag stannade aldrig. Riktigt stökigt i stan idag. Fredag?

Efter år av mental förberedelse har jag äntligen fått tummen ur och satt igång med cykelpendlandet. Sist jag körde kontinuerligt var när jag sommarjobbade 08.. I höstas fick jag lite feeling och byggde en cykel och sisådär ett halvår senare har jag börjat använda den. Det tog ungefär tre rundor till jobbet innan jag började inse att jag inte ville slita på min 29er i onödan, så nu har jag en cx-ram och delar på väg hem till mig.

Anyways, den här veckan blev det pendling varje dag och totalt ungefär 16 mil. Benen gör ont! Men om jag inte behöver serva någon av mina cyklar och pendlar året runt i fyra-fem år så borde jag gå +/- 0 på mina cykelköp iom utebliven kostnad för SL-kort :)

På det stora hela tycker jag att det har gått bra att cykla. Det var först idag någon hade synpunkter på hur jag cyklade. Någon snubbe på hybrid med gitarr på ryggen hade stannat för rött i döda vinkeln på första bilen i korsningen i slutet av kungsträdgården mot gamla stan. När jag och en annan snubbe på racer körde förbi för att ställa oss framför började blev han riktigt sne och kunde inte fatta varför vi hade så bråttom. Jag försökte förklara att jag inte hade bråttom utan att jag helst ställer mig i höjd med, eller framför bilarna om det går och ingen annan står där, men det förstod han inte. Jag är lite kluven, jag stör mig också på folk som trycker sig förbi men nog faktiskt mer på cyklister som stannar överdrivet långt bak så att alla som kommer efter får fightas med bilarna istället för att komma iväg innan dem. Snälla happyride, berätta hur jag ska göra!

Familjen Sten hade flyttat ut invid bommen på grusvägen från Äventyrsbanan mot Erstaviksvägen. Jag bad dem flytta sig och det gjorde de så gärna.

gsb sa:
Marren sa:
gsb sa:

OK thx. Såg dock igår att även i jämnhöjd med Johannesdal finns en avstängning på vä sida.
Blir mao bäst att hålla sig till vä hela vägen till BP/Åkeshov

Lövstavägen in mot stan: höger sida avstängd ungefär från Statoil till gc-bron som går över Lövstavägen (bostadsbyggande) . Sedan avstängd på vänster sida från Brandstationen till Hässelbyrondellen (förbifart Stockholm)

AxelSthlm sa:
cykelpaddan sa:
Snälla happyride, berätta hur jag ska göra!

Sänk garden, räkna med idioter varje dag. Säg inget, det kan resultera i en smäll. Låt de va, sista idioten är inte född.

Nä man behöver inte säga nånting, faktiskt. Prutta med tungan och skela med ögonen som svar bara. Eller häng ut tungan och lälälälälälä

På vägen in passerade jag en rastande circus. Tänkte att då blir det slalom mellan högar av elefantdynga på vägen hem. Såg nästan fram emot det litegrann. Men på hemvägen var de borta.
Fick nöja mig med blommor och fågelsång.

dabac sa:
På vägen in passerade jag en rastande circus. Tänkte att då blir det slalom mellan högar av elefantdynga på vägen hem. Såg nästan fram emot det litegrann. Men på hemvägen var de borta.
Fick nöja mig med blommor och fågelsång.

Var det någon som råkade ut för cirkusen vid Gamla Huddingevägen igår kväll?(snarare gc Magelungsvägen eftersom biljettkassan var riktad mot cykelvägen och den omärkta slangen låg över densamma) Tältet på gräsplätten mellan banorna. Ledig idag och helgen så hur såg det ut före, under föreställningen igår kväll och nu efter? Fina dungen lär ju vara rejält nertrampad och dan. Dagen innan de kom och ockuperade med sina vagnar och tält stod ett skrämt rådjur där.

Det har varit riktigt fint hela veckan, någon dag var det motvind Påvägen hem men annars har det varit riktigt fint. Jag håller tillochmed jämn fart med bilarna genom stan påväg hem, på morgonen är det däremot helt tomt på bilar:-)

Ett helt års väder på en månad känns det som, höststorm igår och efterbörd i form av pinnar och grenar överallt imorse. Åkte förbi resterna av en trafikolycka vid rondellen vid gamla Skanska huset i Danderyd. När jag åkte förbi var det bara några polisbilar kvar och en cykel stod övergiven på sidan av vägen. En kollega som låg några minuter före mig sa att han sett cyklisten ligga på vägen och se "hyffsat" OK ut. Hoppas det gick bra för dig! Enligt kollegan hade cyklisten blivit påkörd på cykelöverfarten vid Statoil macken. Jag tar alltid bilvägen där och kör rondellen bland bilarna och deras glada tutande. Då syns man i alla fall i tid och dyker inte upp mitt i SMS'andet, tidningsläsandet osv som bilisterna ägnar sig åt på väg till jobbet.

Red: Gick tydligen inte så bra... https://polisen.se/Stockholms_lan/A...05-16-0658-Trafikolycka-personskada-Danderyd/ Krya på dig!

Senast ändrad:
Blev "vänligt" lite småtutat på av en buss idag när jag stod och väntade vid rödljuset på strömbron över till kungsträdgårdsgatan. Jag måste erkänna att jag tog bussfilen på Strömbron idag (det blir ju grönt snabbare då än om man ställer sig vid cykelbanans rödljus). Jag spelade lite dum och ointresserad. Blir lite sur på mig själv, för jag inser att jag ska ligga i cykelbanan men jag kan samtidigt inte för mitt liv se vad problemet är förutom att jag måste ligga i cykelbanan. Är man lite som Di Luca då? "Ja, jag gjorde fel men jag har inget dåligt samvete". I grund och botten tycker jag ju att man bör följa trafikreglerna, även om det känns knasigt.

Senast ändrad:
Nackdelen med långa skärmar en dag som denna är att folk suger hjul helt oanmält. Klanten på räcer som låg bakom mig på götgatan blev också förvånad när jag stannade för rött och svängde ut i cykelboxen, för helt plötsligt låg vi axel mot axel. Man blir bara besviken.

Nära ankstek på Norrmälarstrand... Herr och fru And travade ut framför mig men jag hann bromsa. Tur att ingen låg nära bakom mig...

Ingen trängsel direkt.
Passerade en S-Works Tarmac vid trafikljusen i utkanten av Älta när jag sneddade upp på cykelbanan. Förväntade mig att hen skulle swischa förbi ganska snart, men hen måste tagit en annan väg.
Gjorde en god gärning och plockade upp en tappad eker vid Tegelbackens cykelpassage. Hur tappar man en hel eker med nippel???

Kände inget i benen trots motvindseländet i Uppsala i lördags. Kan iof bero på att jag cyklade väldigt lugnt med massor av kläder. Speciellt lugnt vid fotografiska på de idag blöta och superhala betongplattorna. Ta det lugnt där, i vintras fick jag hjulsläpp och dönade in i staketet med en smäll.

heklamama sa:
Var e alla?
Grått och fuktigt.
Skönt med superpendlarjacka och vattentäta jeans.

Sorry. Var totalt omotiverad när jag tittade ut genom fönstret i morse. Cykeln fick vila.
Ångrade mig lite när jag knallat ner i underjorden och betalat 30 spänn eller vad det nu kostar för en enkelresa.
Jävla vädergudar att luras med att sommaren har kommit och sen bara ta tillbaka allt.

Judarn sa:
Nära ankstek på Norrmälarstrand... Herr och fru And travade ut framför mig men jag hann bromsa. Tur att ingen låg nära bakom mig...

Jag kommer inte helt osökt att tänka på min pendling en dag i april för två år sedan som ledde till följande rapport:
eketjall sa:
Idag går mina tankar till den unga gräsandshanen som fick en lite för tuff start på dagen.
Jag kan tänka mig paniken han upplevde när han, på klassiskt gräsandsmanér, kommer in för en fotsule-vattenplaning-landning och upptäcker att det där som som såg ut som en härlig sjö uppifrån luften bara är några millimeter djupt vatten på Gredbyvägen.
När han så på bråkdelen av en sekund förlikat sig med tanken att "det här kommer att svida värre under fötterna än pepparspray i ögonen" kommer nästa chock.
Han är på väg rakt mot framhjulet på min cykel. Så där lite lagom snett framifrån för att kunna få in vingar och ben så bra som möjligt mellan ekrarna.
Det är ungefär här jag själv inser allvaret i situationen. En gräsand i framhjulet lär inte bara göra ont för anden.
Hur vi lyckades undvika varandra, och till synes klara oss helskinnade båda två, är lite av ett mysterium. Men jag gissar på en kombination av andens fäll-in-vingarna-och-rulla-runt-på-rygg-teknik, min undanmanöver och våtgreppet på mina Continental Gatorskin.

En jä'vla skitmorgon.
Lagade punka igår. Trodde jag, det var platt i morse. Så byta hjul tillbaka till racerhjulet. Inte jättejobbigt men irriterande.
Sedan så märkte jag att frambromsen låg an med nya hjulet på. Försökte justera men det gick inte. Så jag cyklade iväg. Blev mer och mer irriterad stannade ett par ggr och försökte justera igen. Ingen framgång. Kopplade loss frambromsen helt tillslut. Jävla skitcykel.

Sedan så började kedjan rappa. Jävla skitcykel. Troligen kedjelåset som kärvar, det har den gjort tidigare. Inget att göra åt det just nu, cyklar vidare. Skitcykel.

Som lök på laxen så blev jag prejad av en bil när jag cyklade genom Årsta. Låg efter en lastbil, det var (typ) kö så jag rullade med trafiken. En personbilist fick för sig att jag låg i vägen (gissar jag) så han gled upp jämsides och började preja mig åt höger. JÄVA IDIOT!

Jag gestikulerade vilt men gav honom inte fingret. Tänkte spotta på vindrutan men höll mig. Bilisten insåg väl att han var en jubelidiot så han gled bak en bit och jag tog åter platsen efter lastbilen. Ganska snart så blev det stillastående kö och jag gled om hela kön.

Just det, det var inte slut där. Vid övergången tvärbana/gångväg i Liljeholmen blev jag stående för rött. En gångtrafikant går fram och ställer sig FÖRE mig. Ok, inte hela världen man va fan, lite JÄVLA FINESS TACK. Såklart var han totalt i vägen när jag skulle börja cykla.

I D I O T E R!

Senast ändrad:
hehe, måndag, zodah, måndag :)
Hade lite "sälsis" med nån på Bianchi ända från SjätteNovembervägen, men han såg ju så helproffsig ut med skoöverdrag och hela kittet, själv var jag mer som en sommarflanör, antar jag, i civila kortbrallor, så vi skildes som vänner vid Liljeholmen (olika vägval), utan att ett ord yppats.

Ingen cykling i helgen så jag passade på att testa nya regnjackan via en VuÄlta. Det blev 3,5 mil myscykling i duggregnet. Riktigt skönt faktist. Att få susa in längs 73:an med elitpendlarma från Haninge kändes stort.

Den lövtunna regnjackan för 150 kr från Lager 157 var magiskt bra för sommarregn.

Jag fin-tvättade båda mina cyklar i helgen, och det kändes inte lockande att grisa ner dem med regnpendling idag.
Har ju trots allt ingen fulpendlare utan bara två MTBs som jag verkligen tycker om.

Fortfarande övertränad, och har en gitarr på kontoret som det är dags släpa hem, så jag gav mig själv en vilodag från cykelpendlingen idag.

Det var trist att åka tåg och T-bana.

Beställde såna där framhjul-vägg-hängkrokar i helgen, tänkte börja ha bra ordning i den halvan av köket jag kallar stallet / cykelverkstaden.
Men vad nu, jag beställde visst tre krokar. Ska jag köpa en till cykel? Ja, kanske det, kanske!! Snart eller?? Ja!!! :)

6 grader, regn, motvind, skrikande bromsar och ryggvärk. Misär på hög nivå. Sen kraschade datorn på jobbet och kaffet var slut. Är det nu man ska gråta?

Lite senare pendling idag, helt utan trängsel. Orkade inte bygga ihop cykeln efter tåget från Flèche Nordique igår, så gjorde det imorse istället.
Kändes förvånansvärt bra. Lite småkallt om händerna kanske.

Pendlingen var bättre än vad det såg ut från sovrumsfönstret, och alla andra fönster, att kunna bli. Pendlarsällisen börjar bli snabb och jag hinner därför inte återhämta som förr mig från mina töntiga motlutsintervaller.

Rolig syn imorse. Duggregn, hyffsat mycket folk från väster in mot stan. En tjomme seriös tri-hoj, högprofilhjul, fullt Lycra ställ tempohjälm OCH jättestor Ironman-rygga. Till råga på allt knäna rätt ut och tillräckligt långsam för att jag skulle susa förbi på tranebergsbron.

Kul.

Hempendling via eci, dom har verkligen hamnat i bushen. Men vad gör man inte för lite proffshjälp.
Drygt bara att sen GÅ! till Statoil Älta för ett busskrälle till Slussen :/
Fick bli hämtning istället :)

Tror jag fick en hjulsugare uppför skanstullsbron på väg hem. Den låg där i typ 50 meter men försvann. Dök upp lite senare vid T2 Arena men försvann sen igen. Mycket möjligt att jag bara var paranoid också.

Provade en sportjacka från HM som dykt upp i flytten, hade totalt glömt bort att den fanns. Inte alls lika svettig som befarat. På hemvägen var det nära frontalkrock med annan cyklist i korsningen Årstabergsvägen/Sjöviksbacken då jag hade allt fokus på en högersvängande lastbil.

Idag med bil för första gången på länge då gårdagens pendling slutade så här:

IMG_20160516_153625.jpg

Undrar hur det där gick till? Jag växlade ned och det brakade till, och när jag stannade satt bakväxeln i ekrarna.

planB sa:
Undrar hur det där gick till? Jag växlade ned och det brakade till, och när jag stannade satt bakväxeln i ekrarna.

Du hade ställt innerläget på växeln för generöst, så den växlade in i ekrarna och följde med runt. Om hjulet klarade sig, så är det ju snabbt att byta till reservörat.

Träffade på min Captain i SUMO cycling club så vi åkte mest och snackade klungtaktik... kom fram utan mankemang.

Höll på att glömma den mycket gamle farbrorn på en mycket gammal crescent med bockstyre som körde på Vasagatan. Han låg självklart i bocken och på huvudet hade han en vit frigolithjälm helt utan yttre skal. Såg ut som en utkarvning ur en gammal boj - Festligt.

Kom fram.
Utan incidenter.

Körde om en klunga efter rödljus vid Vikingterminalen. Stannade sedan för rött vid Fotografiska. Blev då omkörd av en från den tidigare klungan som brände mot rött. Naturligtvis fastnade jag bakom henne utanför Birkaterminalen. Suck!

Fantastiskt långsamma cyklister vid Riddarhuset. Knappt styrfart, så det vinglades hit och dit i den lilla backknixen.

Som vanligt en lång blåbuss som blockerar cykelpassagen vid Tegelbacken, så man måste skutta runt på refugerna för att komma förbi. Någon borde göra något.

Tillbaka
Topp