Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Vingelsvenssons cyklar inte i klunga i västerort utan på led. The human centipede är omöjlig att komma om, allra helst om det är lite motlut. Man finner sig själv vingla omkring i knapp styrfart, påbörjar du en omkörning får du garanterat möte och att hitta några luckor går inte.

Undvika rush hour är nog enda sättet.

Det är en hel del cyklister ifrån norr nu till city. Roligt att se att många tar cykeln istället för trängas på pendeln eller i bilen. Synd att det inte finns bra cykelvägar med utmärk skyltning in o ut ur stan. Fast de räckte väl bara till biltrafiken?

Stumpy sa:
planB sa:
Undrar hur det där gick till? Jag växlade ned och det brakade till, och när jag stannade satt bakväxeln i ekrarna.

Du hade ställt innerläget på växeln för generöst, så den växlade in i ekrarna och följde med runt. Om hjulet klarade sig, så är det ju snabbt att byta till reservörat.

Ja, att den åkte in i ekrarna är ju troligt. Fast jag har inte rört inställningen på växeln, utan den är som den var när jag köpte cykeln för ett och ett halvt år sedan. Och det är inte första gången jag använder lägsta växeln, så det jag undrar är väl varför den pajade nu.

Svinsnabb kände jag mig. fick ihop ett snitt på 30,5 med rödljus och annat.
Misär-skitcykel-hojen från igår står kvar i källaren. Jag tog racern.

fhloston sa:
gsb sa:
Marren sa:
gsb sa:
Hur är det med Lövstavägen/Bergslagsvägen/Drottningholmsvägen? Är det så att man bör ta vänster sida på väg in mot stan just nu?
Tänkte återbesöka min gamla pendelsträcka nästa vecka.

Kommer du från Hässelby, ta höger sida till viadukten vid Råcksta, byt sida där sen ligger du på vänster sida till St Mossen.
Se upp för korsande bilar och mötande bilar där det är enkelriktat normalt.
Innan dagens avstägning Islandstorget - Ängbyplan brukade jag hålla höger hela vägen, dvs jobbade mig uppför Col de Bävervägen, allt för att slippa rödljus och för att få lite träning.

OK thx. Såg dock igår att även i jämnhöjd med Johannesdal finns en avstängning på vä sida.
Blir mao bäst att hålla sig till vä hela vägen till BP/Åkeshov

Lövstavägen in mot stan: höger sida avstängd ungefär från Statoil till gc-bron som går över Lövstavägen (bostadsbyggande) . Sedan avstängd på vänster sida från Brandstationen till Hässelbyrondellen (förbifart Stockholm)

Det vart ett jämrans sidbyte hela tiden! Noll flyt.Vänster sida till Johannesdal, Stora Mossen, Brommaplan (onödigt), Abrahamsberg, Ulvsundaplan och sen en Norrmälarstrand som är som Arendberg...

Näe, det blir genom Stora Skuggan hem.

Totalslaktade ben efter backintervaller på väg till jobbet. Hade en snubbe bakom mig in mot backen och gick således såklart alldeles för hårt på första intervallen. Pulsen skenade och mjölksyran sprutade ur öronen. Efter den urladdningen pallade jag bara med 3 intervaller istället för de planerade 6...
Å inte körde jag ifrån han bakom heller.... Å andra sidan vände han inte och körde backen 2 ggr till....hade dessutom grova MTB däck, han smala....

Solskenstur men "bara" 5 grader i Borås idag till jobbet..
Kändes märkligt att behöva köra i hösthandskar för att inte förfrysa fingrarna..

Äntligen börjar benen vakna till liv igen efter Billingeracet, och jag kunde mata 100% uppför backarna igen.

Förvånansvärt var att samtliga bilister släppte fram mig på cykelöverfarter/passager hela vägen till jobbet.. eloge!

gsb sa:
fhloston sa:
gsb sa:
Marren sa:
gsb sa:
Hur är det med Lövstavägen/Bergslagsvägen/Drottningholmsvägen? Är det så att man bör ta vänster sida på väg in mot stan just nu?

Kommer du från Hässelby, ta höger sida till viadukten vid Råcksta, byt sida där sen ligger du på vänster sida till St Mossen.
Innan dagens avstägning Islandstorget - Ängbyplan brukade jag hålla höger hela vägen, dvs jobbade mig uppför Col de Bävervägen, allt för att slippa rödljus och för att få lite träning.

OK thx. Såg dock igår att även i jämnhöjd med Johannesdal finns en avstängning på vä sida.

Lövstavägen in mot stan: höger sida avstängd ungefär från Statoil till gc-bron som går över Lövstavägen (bostadsbyggande) . Sedan avstängd på vänster sida från Brandstationen till Hässelbyrondellen (förbifart Stockholm)

Det vart ett jämrans sidbyte hela tiden! Noll flyt.Vänster sida till Johannesdal, Stora Mossen, Brommaplan (onödigt), Abrahamsberg, Ulvsundaplan och sen en Norrmälarstrand som är som Arendberg...

Just Norr Mälarstrand kommer ju bli den bästa cykelvägen i Stockholm, har väl börjat byggas nu så håll ut!

http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/framtidens-cykelbana.htm

http://bygg.stockholm.se/Alla-projekt/Kungsholmen-Norr-Malarstrand-/?acceptcookies=true

Synd att man endast cyklar på tvären inom Söderort och aldrig har något ärende åt det hållet, varken nu el i framtiden med största sannolikhet.

Här får man nöja sig med GC med farliga asfaltskador, okopplade hundar och mobilzombis, stolpar i cykelväg etc etc

Körde ett hyfsat skogcykelpass igårkväll, det första sedan i mars, så jag var helt urlakad i benen redan innan jag började imorse. Och så lite vind på det. Gick sakta... fint men kyligt.

gsb sa:
fhloston sa:
gsb sa:
Marren sa:
gsb sa:

Exakt, det är så jag gör....ibland den gama bilvägen genom skogen.

planB sa:
Stumpy sa:
planB sa:
Undrar hur det där gick till? Jag växlade ned och det brakade till, och när jag stannade satt bakväxeln i ekrarna.

Du hade ställt innerläget på växeln för generöst, så den växlade in i ekrarna och följde med runt. Om hjulet klarade sig, så är det ju snabbt att byta till reservörat.

Ja, att den åkte in i ekrarna är ju troligt. Fast jag har inte rört inställningen på växeln, utan den är som den var när jag köpte cykeln för ett och ett halvt år sedan. Och det är inte första gången jag använder lägsta växeln, så det jag undrar är väl varför den pajade nu.
Har hänt mig efter att cykeln ramlat omkull. Då tittade jag ändå om växel/öra fått sig en smäll och provväxlade. Det jag missade var trots att växeln fungerade perfekt så låg den så att säga en växel högre upp på kassetten mot normalt. Tar stopp ganska bra när sånt där händer.

Riktigt skön pendling. Vindstilla och nytvättad cykel med renoverade bromsskivor och belägg. Vrålapan i bromsarna är tystad äntligen.

Bara så ni vet så ska man gå av och leda cykeln om ni ser att någon arbetar bredvid cykelbanan. Oavsett om det finns varningsskyltar el ej.

Begärde ersättning för slarvet med slangen jag såg först när jag låg med axellux i backen. Enligt avslaget skulle jag när jag såg arbetarna gått av och passerat platsen gående. Inga varningsskyltar el dito.

Aliide sa:
Bara så ni vet så ska man gå av och leda cykeln om ni ser att någon arbetar bredvid cykelbanan. Oavsett om det finns varningsskyltar el ej.

Begärde ersättning för slarvet med slangen jag såg först när jag låg med axellux i backen. Enligt avslaget skulle jag när jag såg arbetarna gått av och passerat platsen gående. Inga varningsskyltar el dito.
Det där känns som om det bör dras vidare till nästa instans. Kan inte tänka mig annat än den som på något sätt blockerat en vanlig väg på ett sådant sätt att folk skadar sig hade varit utan ersättningsskyldighet.
Ansvarsförsäkringen hos den som utförde arbetet kanske kan vara en väg att prova?

eketjall sa:
Aliide sa:

Det där känns som om det bör dras vidare till nästa instans. Kan inte tänka mig annat än den som på något sätt blockerat en vanlig väg på ett sådant sätt att folk skadar sig hade varit utan ersättningsskyldighet.
Ansvarsförsäkringen hos den som utförde arbetet kanske kan vara en väg att prova?

Stockholm Stad. Ringde direkt och undrade om hon menade allvar. Jo. Undrade om hon tycker man ska göra samma sak i bil när man ser folk arbeta vid sidan av vägen, var inte samma sak. Nä, det brukar ju vara bra med blinkande grejer långt i förväg oavsett om det inte är i ens väg på körbanor. Ett pendelstråk 06:23 (exakt tid enl gps) en söndag är inte så viktigt att varna el något men man ska ändå fatta att man ska kliva av. Var mer intresserad av att inte bli duschad mer än jag redan gjort hemma innan. Vattendimman ville jag liksom komma ifrån fort, den dolde dock slangfan. Jo hade jag stigit av hade jag ju inte gått omkull iofs. Konstigt att tanken inte slog mig.

Tänker iaf komma in med "överklagan". Problemet är väl att det är samma personer som sitter där. Gjorde alltså en skadeanmälan till deras ansvarsförsäkring, men avslag med nämnda motivering.

Tänkte annars för förlorad arbetsinkomst, AFA ersätter nämligen inte vid färdolycksfall, bara om innanför dörrarna, då ersättning från dag 1. Rätt mycket pengar det handlar om, på i mitt fall 3 veckor pga försummelse från entrepenör, enl mig och den kille på staden när jag först skickade "klagomål" i tyck till med uppmaning att utbilda entrepenörer hur man lägger tex slang när man arbetar bredvid cykelväg och den måste gå över cykelväg (som den egentligen inte alls behövde göra den morgonen, kunde lika gärna gått bakom "pinnarna" som avgränsar gångdelen och cykelbanan), han som först svarade skickade alltså länken till skadeanmälan med uppmaning att fylla i osv. Och nu idag fick jag fint brev.

Sent möte igår och inga lampor gjorde att jag fick ta bussen hem. Därför bussen in i morse. Hade hellre cyklat, även om kollektivtrafiken funkade bra.

Tog tuben och kunde följa en sportig cyklist med vita tajts mella Åkeshov och Stora Mossen, höll ett schysst tempo trost trafiken.

Blev Pelotonen på väg till jobbet. Maxpulspåslag och fullt krig i backarna för skäggfarbror på 90 pannor. Att kunna sitta med på snabbaste rundan i år med över 40 i snitt känns faktiskt lite bra. Frukosten på Cafe lemond var som vanligt perfa.

Fan, skulle ju kolla att Nackamasterna stog kvar men blev hetsad av en Cervélo just före Hellas så glömde titta upp vid Hästhagen :(
Kränkt var bara förnamnet.

Aliide sa:
eketjall sa:
Aliide sa:

Stockholm Stad. Ringde direkt och undrade om hon menade allvar. Jo. Undrade om hon tycker man ska göra samma sak i bil när man ser folk arbeta vid sidan av vägen, var inte samma sak. Nä, det brukar ju vara bra med blinkande grejer långt i förväg oavsett om det inte är i ens väg på körbanor. Ett pendelstråk 06:23 (exakt tid enl gps) en söndag är inte så viktigt att varna el något men man ska ändå fatta att man ska kliva av. Var mer intresserad av att inte bli duschad mer än jag redan gjort hemma innan. Vattendimman ville jag liksom komma ifrån fort, den dolde dock slangfan. Jo hade jag stigit av hade jag ju inte gått omkull iofs. Konstigt att tanken inte slog mig.

Tänker iaf komma in med "överklagan". Problemet är väl att det är samma personer som sitter där. Gjorde alltså en skadeanmälan till deras ansvarsförsäkring, men avslag med nämnda motivering.

Tänkte annars för förlorad arbetsinkomst, AFA ersätter nämligen inte vid färdolycksfall, bara om innanför dörrarna, då ersättning från dag 1. Rätt mycket pengar det handlar om, på i mitt fall 3 veckor pga försummelse från entrepenör, enl mig och den kille på staden när jag först skickade "klagomål" i tyck till med uppmaning att utbilda entrepenörer hur man lägger tex slang när man arbetar bredvid cykelväg och den måste gå över cykelväg (som den egentligen inte alls behövde göra den morgonen, kunde lika gärna gått bakom "pinnarna" som avgränsar gångdelen och cykelbanan), han som först svarade skickade alltså länken till skadeanmälan med uppmaning att fylla i osv. Och nu idag fick jag fint brev.

Det där är fan inte ok. Jag tycker att du ska kontakta någon av cykelaktivisterna / bloggarna. Det finns ju några som verkar ha koll på läget. De måste kunna hjälpa dig att få publicitet och driva frågan vidare.

AFA ersätter för skador på väg till och från arbetet. Oavsett om det är med cykel eller något annat.

Jag luxade axeln för ett par år sedan. Det blir bättre!

swedo sa:
Aliide sa:
eketjall sa:
Aliide sa:

Det där är fan inte ok. Jag tycker att du ska kontakta någon av cykelaktivisterna / bloggarna. Det finns ju några som verkar ha koll på läget. De måste kunna hjälpa dig att få publicitet och driva frågan vidare.

AFA ersätter för skador på väg till och från arbetet. Oavsett om det är med cykel eller något annat.

Jag luxade axeln för ett par år sedan. Det blir bättre!

Axel okej nu, läkte snabbare än läkare och rehab trodde (även om jag ju borde träna musklerna med gummibandet och följa det jäkla träningsprogrammet mera, men 20 upprepningar på varje grej är trist och tjatigt så det hänger ju mest). Möjligt att jag var oaksam, möjligt att jag borde sett slangen. Men fasen inte möjligt att jag skulle stannat och gått genom station bara för jag såg att de tvättade plattorna.

Tvåhjulsställ i hög fart nerför djupgruset under Essingeleden Vinterviken.
Roligt men tur att jag körde Inbred med flatbar. Hade inte blivit success med bockstyret.

Okej, se upp om ni cyklar prio bana längs Älvsjövägen i mörker ikväll. Omärkt grusupplag täcker tredjedel av gc! Felanmälan skickad. Vill inte att fler skadas pga försummelse från entrepenör!

Bilagor

• DSC_0049.JPG
    DSC_0049.JPG
    465.3 KB · Besök: 31
staine sa:
Säker på att det är ett grusupplag?
Dom kanske bara tänker jämna till den extremt ojämna cykelbanan.

Just där är det inte ojämnheter, de värsta är en bra bit innan. Annars rätt sida att åtgärda, vet man inte om den höga kan det ju gå illa. Felanmäld ggr flera, efter den andra sattes en sån där kon som Bob Hund brukar använda på scen, den flög ju bort andra dagen den stod där liksom...

Mer misskött bana är typ svår att hitta. Saltsopas på vintern (fast pga asfaltskadorna blir den alltid sämre snö-och halkbekämpad än andra).

Edit: Gruset ligger på en pressning dessutom, så den långa strängen grus torde vara just upplag, upphehåll vid korsningen men fortsätter vidare en bra bit.

Mycket cyklande folk ute ikväll. Och Fredrikshof fattar fortfarande inte det olämpliga att cykla tvåled på GC... Okej att just där fanns plats för tre i bredd, men hade det dessutom varit en av de många hundrastare som också var ute i kväll varit där så skulle det inte gått, just vid mötet är det staket på båda sidor och ingen stans att väja ut heller. Vad är problemet att ligga efter varandra när man måste cykla på cykelväg? På körbanor bör man ju absolut ligga i bredd men fasen inte på ett par meter bred gc!

Senast ändrad:
Aliide sa:

Finns tydligen prejudicerande fall där slang dragits över cykelbana och kommunen fått betala skadestånd. Ut SKLs arbete på väg:

Slang över cykelbana
I ett hovrättsfall (FFR 1975 s. 209) dömdes en kommun att betala ersättning
till en person som kört omkull på cykel. Omkullkörningen orsakades av en 7
cm tjock vattenslang som lagts ut tvärs över vägbanan. Slangen var inte utmärkt
med varningsmärken. Det var fullt dagsljus vid tillfället. Cyklisten ansågs
i viss mån ha varit ouppmärksam. Kommunens vållande ansågs dock så
stort i förhållande till cyklistens att skadeståndet inte jämkades på grund av
medvållande från cyklistens sida. Fallet har egentligen inget med gatu- och
vägarbete att göra. Slangen hade lagts ut på vägbanan av en parkarbetare som
var anställd hos kommunen. Principen för bedömning av skadeståndsskyldigheten
kan dock sägas vara densamma

Olof E sa:
Aliide sa:

Finns tydligen prejudicerande fall där slang dragits över cykelbana och kommunen fått betala skadestånd. Ut SKLs arbete på väg:

Slang över cykelbana
I ett hovrättsfall (FFR 1975 s. 209) dömdes en kommun att betala ersättning
till en person som kört omkull på cykel. Omkullkörningen orsakades av en 7
cm tjock vattenslang som lagts ut tvärs över vägbanan. Slangen var inte utmärkt
med varningsmärken. Det var fullt dagsljus vid tillfället. Cyklisten ansågs
i viss mån ha varit ouppmärksam. Kommunens vållande ansågs dock så
stort i förhållande till cyklistens att skadeståndet inte jämkades på grund av
medvållande från cyklistens sida. Fallet har egentligen inget med gatu- och
vägarbete att göra. Slangen hade lagts ut på vägbanan av en parkarbetare som
var anställd hos kommunen. Principen för bedömning av skadeståndsskyldigheten
kan dock sägas vara densamma

Nu var ju den här slangen inte särskilt hög (som en bredare trädgårdslang) men blöt vilket säkert bidrog till att hjulet halkade ner från den längsgående delen av ormen slang direkt efter en tvärgående del som ju bara gick att cykla över, när jag låg i backen så vände jag mig om och "Ni kan ju inte lägga slangen så!" innan jag kände efter och upptäckte hur jäkligt ont det gjorde i armen/axeln när jag kom ur cykeln. Men överklagan kommer skrivas och skickas.

Tack för att du hittade rättsfallet! Kan vara till hjälp!

Snabb och smidig pendling idag, lagom med folk vid 7-tiden genom stan.
Hittade ett par nycklar på cykelvägen över Munkbron igår, ser ut att passa ett cykellås. Om någon här saknar dem så lämnas de in till Polisen i eftermiddag

Att vakna kl 04 och inte kan somna om bidrog till ett lättare intervallpass till jobbet 2 timmar tidigare.
Intervallpasset var inte planerat, men när man jagar en elcykel och hornen växer ut så kan man inte hindra sig själv.

Glömde Garmin hemma, men det var garanterat rekordhastighet och tid till jobbet idag.

Misär var att duscha och sedan inse att dagen blir commando då man glömde ombytet hemma!

Långa rader med cyklister på väg in till staden här i Göteborg imorse, vilket är trevligt. Trafiken flöt på, idag visade alla bilister och fotgängare hänsyn, däremot skötte sig inte alla cyklister lika väl. Att svänga in på cykelbanan och tvinga andra cyklister som redan var på väg att sakta ned verkar i vissas ögon vara helt OK, medan andra tycker att det funkar jättefint att köra om andra cyklister samtidigt som de får möte på ganska smala cykelbanor, vid korsningar och kurvor med dålig sikt. Men det ÄR trevligt att cyklister både får och tar större plats rent generellt.

Första på länge. Jättelänge.
Men det var skönt (ingen sol, ingen vind, inget regn). Hamnade i kränkningsmode längs Gudöbroleden men blev själv kränkt vid Ältakorset så sen lugnade jag ner mig lite.
Lagom vid Sockenvägen / Nynäsvägen så k*kade GPS'en ur och dog. Synd, för jag kände mig riktigt snabb fram dit.
Nytt lås, med wire, invigdes i cykelgaraget. Sen konstaterade jag att handduken jag använde senast i januari inte låg kvar i omklädningsrummet. Fast jag hade en till med mig så jag slapp köra en Melander under handtorken.

Trevlig.
Stannade för finfika vid H-tull.
Kaféets kortläsare var paj*.
De hanterade inte kontanter.

Vi fick köra med en äldre grej.
Skuld + Förtroende

*trasig inte ett bakverk

Kollade nu, masterna var kvar, båda två. Men, MISÈRE, jag missade bara för det en trottoarkant, och: Punka :(
Tog bergis 4 minuter att fixa. Dåligt. Borde ta 3.

Händelselös fincykling till jobbet idag, men hemfärden igår var fylld av småskav...
Först kommer jag ifatt en man som går mitt i gc-banan. Saktar ner och passerar så långt ut mot vägen som möjligt.

En stund senare möter jag en kvinna som går mitt i den nu lite smalare gc-banan. Jag håller mig så långt ut mot vägbanan som möjligt, hon ser mig komma men tror ni hon drar sig mot andra kanten? Såklart inte. Får nästan vika ut cykeln i vägbanan för att inte tuscha i henne.

En kort stund senare i en backe ser jag en man med hund som skyndar över ett övergångsställe innan bilarna kommer. Sen korsar han gc-banan för att ta en stig upp i skogen. Tror ni han ser mig? Såklart inte. Får stanna mitt i backen för att inte trassla in mig i kopplet.

En kort stund senare möter jag en kvinna på cykel som verkar åka i en mördarbacke för blicken var riktad mot framdäcket medan hon styr mot mig. Blir tvungen att ropa till för att väcka henne ur sin koma...

Allt detta inom inom 3km cykling på en sträcka som brukar vara rätt tom på folk. Inga riktigt farliga situationer men man blir lite fundersam över folks beteende i trafiken. Litar verkligen folk så mycket på att andra ska se till att inget händer dem?

Fick en Valhallrygg på en snygg stålracer hänga på och det var bara att tacka för skjutsen, som var i alldeles lagom snabb såhär på morgonkvisten men det hann jag inte ty han pös iväg längs Sveavägen.

Tillbaka
Topp