Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Tänkte på hempendlingen, mitt i city, det här med critical mass, det är ju bra men det borde väl inte få gå till överdrift åt andra hållet heller? ;)
S. Mälarstrand var bättre. Och ute i söderförorten t.o.m. ganska lugnt.

Gjorde en liten vardagshjälteinsats och klippte bort lite sly som irriterat mig, och antagligen alla andra cykelpendlare, varje dag länge nu längs min väg. Fick - hör och häpna - glada tillrop av gamla promenerande gubbar!

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    485.5 KB · Besök: 46
Tog mitt nya cykelsläp på test igår (Extrawheel). Utan last märkte jag inte ens av det. Lastade på 25-30kg stenskivor (jag jobbar med sten) på vägen hem. Det var inte kul alls. Det ville bara vobbla och ha sig. Styrningen blev hyperkänslig. Jag får nog experimentera mer med den exakta placeringen av lasten på trailern :/ .

Finpendling!

Pendlarhojen på garantiservice, så landsvägshojen fick rycka in. 4 minuter snabbare på 15,5 km. Men lite hjälp hade jag av rödljusen också.

Suddig cyclomobil (Quest?) innan alvik. Snygg men chanslös när pendlargröten tjockade till sig.

Bilagor

• 20160902_072131-1.jpg
    20160902_072131-1.jpg
    186.7 KB · Besök: 44
Blev omkörd av den där raketen när jag sprang över Tranebergsbron i måndags morse. Lite läskigt med ett så lågt och snabbt ekipage på cykelbanan, svårt att se.

Idag tror jag att jag stod bakom en trackstandande bonf vid rödljuset vid Hornstull. Han har skills.

Den korven har jag också sett den här veckan. Imorse hade jag dock en annan syn på just densamma plats bilden är tagen. En barbent kvinna och vilka ben sen, jisses!!! Tyvärr är den tiden på väg bort, snart åker långbyxorna på.

Annars var väl intrycket av morgonen mest att vinden måste kommit bakifrån för så lätt ska det väl inte vara att cykla till jobbet?

Skön pendling idag igen skulle gärna ha en velomobil skulle passa bra för mig som pendlar transport. Tyvärr är dom väl dyra

Dåligt med motivationen i morse.
Tog mig slutligen i kragen och begav mig.

Tröstade mig med Levis Comuter - kostym, Cinelli Tischa och sonens svart / rosa Rapha kepa.
Tog även danskjäveln 2.0 i stället för Stålhingsten.

Nåja.
Nu (äntligen).
F R E D A G

AxelSthlm sa:
Den korven har jag också sett den här veckan. Imorse hade jag dock en annan syn på just densamma plats bilden är tagen. En barbent kvinna och vilka ben sen, jisses!!! Tyvärr är den tiden på väg bort, snart åker långbyxorna på.

Annars var väl intrycket av morgonen mest att vinden måste kommit bakifrån för så lätt ska det väl inte vara att cykla till jobbet?

Bra där, det gäller att koncentrera sig på det väsentliga .....som Charles Buklowski skrev..."legs go last".

Oj, vad skönt det var att segla hemåt i medvind tidigt i eftermiddags! Blev en detour via Saltsjö-Duvnäs för att få andas lite lantluft i Erstavik. Sträckte ut mig lite i gröngräs och sol och minsann blev det inte en liten tupplur?!

Fler sådana hempendlingar.

Fick också medvind. Det behövdes med min sargade hals.

Att färdas Döbelnsgatan-Mallmskillnadsgatan-Malmtorgsgatan till Gustaf Adolfs torg är en upplevelse på fredagar. Man susar bäst mellan norr och södergående köer och väl uppe i lite fart är kaoset i korsningen med Mästersamuelsgatan galet. Vad gör alla knasbollar med bil därinne i smeten?

Mummel mummel, massa blindstyren på gc-vägarna som inte reagerar när ringklockan används och sedan ropar att man skall sänka farten, kan inte ha passerat dem snabbare än ca 15km/h ändå.

I helgen stort evenemang i stan och en del infarter har blockerat gc-vägen till och från jobb, kommer få svära tills sent söndag kväll känns det som.

eznug sa:
Mummel mummel, massa blindstyren på gc-vägarna som inte reagerar när ringklockan används och sedan ropar att man skall sänka farten, kan inte ha passerat dem snabbare än ca 15km/h ändå.

I helgen stort evenemang i stan och en del infarter har blockerat gc-vägen till och från jobb, kommer få svära tills sent söndag kväll känns det som.

Stan som i Sthlm ? Om kommer från Nacka mot stan via Slussen , får man problem då?

Mötte ett pr0 på S.Mälarstrand, såg sen att det var ingen mindre än Zodah, hann som vanligt inte hälsa. Jag hade röda skryt-Stelvio-jackan :)
Riddarholmsbron med alla trappor var kanske inte snabbare än Munkbron, jösses, fotgängarna går ÄNNU långsammare än vad vissa cyklister cyklar. Men det gav kanske lite "piece of mind" som dom säger ;)

Va? Missade helt, sorry :-)

I morse gav jag mig ut på en VuÄlta, jagandes de där elit-pendlarna som skall finnas i varje buske därute. De lös starkt med sin frånvaro.

Noterade att det är kö, ja bilkö, i backen ner förbi Hästhagen mot Sickla. Jösses.... att de orkar bilisterna.

Idag nåddes nog årsrekordet för antalet cyklister ute, möjligtvis i konkurrens med någon fin dag i slutet av maj.
Bara att lägga sig i vänstra delen av kön och rulla på, med undantag för Slussen där bussfilen är väsentligt mycket snabbare.

Fin dag att cykla på. Kraft i benen så det räckte och blev över.

Fortfarande oroväckande snabb på 12,5kg stål kontra 8kg kokosplast från Italien. :/

Skön pendling var orolig för att det skulle bli regn såg väldigt mörkt ut en stund. Var med om att snubben till höger om mig stannade för övergångs stället vid björns trädgård , jag hann med att stanna,men tjejen bakom honom fick slå på en pallnit. Tror hon lärde sig att inte ligga så nära ingen skada skedd men killen som stannade hade några väl valda ord till tjejen bakom. Finfika som vanligt i morgon.

Drog iväg 08:20 och då var det inte så fasligt trångt, mycket folk visst - men inte hopplöst.
Tyvärr inte idiotbefriat, men det blir det väl inte ens om man är ensam.

Sprang runt Alvik, Tranebergsbron, Kristineberg och nu har jag äntligen fattat grejen med fotgängares snack om, och fasa för, memils. Ser inga sådana på min vanliga väg men här flockades de och strök så nära att de torkade av svetten från mina armar.

Det här var EXTRA Skyddsvärt. Trädet och Chikanen har sysselsatt akuten på S:t Göran med hundratals höftledsbrott genom åren.

Peth sa:
Mr Orange sa:
Dom har SÅGAT NER Stockholms Mest Skyddsvärda Träd!
SKANDAL!!!
Är inte alla träd Stockholms Mest Skyddsvärda Träd?

NEEEEJ!!!! Den chikanen var alltid lika spännande att passera i så hög fart som möjligt.
Passerade där förra onsdagen, intet ont anande att det skulle bli sista gång. Snyft.

Nu kommer Norrmälarstrand bara vara en enda lång raksträcka.

Blir inte av med mitt halsonda. Gnetar på med försöket att hålla ner pulsen, genom Nackas alla backar...

Blir att släppa alla hjul och såsa vidare i högerfil.

Motvind eller bara seg , svårt att avgöra. Ett PR på strava men det var för jag räta ut en kurva till en raksträcka ?

Ville panga men det fanns inget. Slut. Finito.

Mer marklyft tror jag på.

Hur långt har ni till jobbet ni som pendlar ? Själv har jag 26km enkel så det har aldrig blivet av ? Har tittat efter lämpliga alternativa grusvägar för vill inte nöta 26km asfalt med MTB:n.

14 km enkel. Högst ospännande utom hemvägen som går över Triangeln. Även i cykelstaden Malmö är cyklar alltid ett högst oväntat fordon på cykelbanan.
Nåja, Östra Kyrkogården förstås väldigt lugn. :)

Rsdea sa:
Hur långt har ni till jobbet ni som pendlar ? Själv har jag 26km enkel så det har aldrig blivet av ? Har tittat efter lämpliga alternativa grusvägar för vill inte nöta 26km asfalt med MTB:n.

Jag har ca 19km till 20km enkel väg. Blir längre om man tar en alternativ väg. 26km på en MTB låter inte skoj....om det inte är helg och man får leka 26km :)

Rsdea sa:

20-22 km. Asfalt och gc-banor i stort sett hela vägen. Idag hade jag medvind åt båda hållen tror jag. Annars hände inget spännande.

Rsdea sa:

29 km enkel genom Malmö-Arlöv-Åkarp-Hjärup, 38 om jag cyklar runt eländet. Vilket jag gör om det inte är motvind. Brukar bli cykel 2-3 dagar per vecka.

ani sa:
Rsdea sa:

29 km enkel genom Malmö-Arlöv-Åkarp-Hjärup, 38 om jag cyklar runt eländet. Vilket jag gör om det inte är motvind. Brukar bli cykel 2-3 dagar per vecka.

Trevligt. Vilken väg tar du runt det största av eländen?
Cykelvägen som följer inre ring är ett elände i sig.

Rsdea sa:

Beror på humör och tid, 4-34 km beroende på, enkel väg.

Pfaff sa:
ani sa:
Rsdea sa:

Trevligt. Vilken väg tar du runt det största av eländen?
Cykelvägen som följer inre ring är ett elände i sig.

Jag kör Bunkeflostrand till LTH. Den roliga vägen går via Lockarp, Oxie, S Sallerup, Nordanå, Uppåkra. Dvs precis utanför Yttre ringvägen. Rätt trevlig väg med lite trafik.

Kylig morgon termometern visade 7 grader. Det blev benvärmare och underställströja, första gången på länge det inte blev korta ben - winter is coming!

Fin morgon annars, räknar med att kunna åka hem i korta ben och armar!

Långfingrat.

Hamnade i ett litet stim av racercyklar vid Liljeholmsbron. Kunde inte hålla mig utan följde med och spurtade uppför bron.

Varför, varför?! Tränger sig långsamma cyklister fram vid rödljus och blockerar hela klungan när det blir grönt. SLUTA!!! Ni beter er dåligt och jobbigt, klåpare!

Tillbaka
Topp