Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Cyklade en omväg för att jag tyckte jag behövde 4-5 extra km och jag hade tid för det.
Såna som inte cyklar anser säkert det som en bestraffning, medan jag (och ni) ser det som en belöning.

Luke sa:
Bara jag som cyklat idag?

Eftersom det idag är sk bilfri dag i Malmö kör jag bil enda gången den här veckan :-)
Givetvis skall jag i eftermiddag köra igenom centrala stan och skämmas för att komma till kanotklubben och några schyssta varv på kanalen.

Vid Ulriksdals station har man dragit om det regionala cykelstråket igen. Nu ska man köra under Johnson&Johnsons nya bygge. På framsidan är stråket draget på trottoaren, precis framför byggnaden. Och nej, trottoarcykelbanan är inte temporär.
Dessutom har det kommit upp en skylt på delar av omläggningen att "Cyklar skall ledas".

Solna kommun- Storstockholms sämsta cykelkommun.

Bodie sa:
Vid Ulriksdals station har man dragit om det regionala cykelstråket igen. Nu ska man köra under Johnson&Johnsons nya bygge. På framsidan är stråket draget på trottoaren, precis framför byggnaden. Och nej, trottoarcykelbanan är inte temporär.
Dessutom har det kommit upp en skylt på delar av omläggningen att "Cyklar skall ledas".

Wow. Solna är motsatsen till Nacka gällande cykel. Kanske skulle dra i 30 knyck där med kraftigt signal horn.. Nä det blir att fortsätta köra förbi polishögskolan ifrån Sollentuna.

nu cyklade jag inte imorse men jag antar att det fortfarande går att köra under järnvägen..? så vrid på styret och kör där tills de är klara med allt istället för att hantera alla temporära lösningar?

Bodie sa:

Svårt att komma upp.
Blev sen.
Fick börja knega på i tjuvsamhället genast.
Missade därför att rapportera här.
Har nu glömt bort hur det va.
Minns vagt bilkaos över Västerbron.

Black planet sa:
Detta med att gå upp tidigt är inte min melodi. Fast jag har Einstuerzende Neubauten s Halber Mensch som väckningssignal numera. ..

Wow såg dem Live i Julas.
Ring Brixa Bargeld och kolla om de inte kan repa i ditt sovrum.
Kommer garanterat bli svårsovet...

mattel sa:
nu cyklade jag inte imorse men jag antar att det fortfarande går att köra under järnvägen..? så vrid på styret och kör där tills de är klara med allt istället för att hantera alla temporära lösningar?

Bodie sa:

Vägen under stationen mynnar ut i den del som har skylten "Cykel skall ledas".

Ok, då missförstod jag dig. Jag menar att skippa hela ulriksdals station och köra runt tills de är helt klara. :)

Lite regn i morse. Mötte ovanligt många som cyklade på fel sida - en som cyklade in i ett stängsel vid koasbygget i Haninge C. Uppmannade hen att stämma byggherren...

Hemvägen tråkig - energilös.

Blev lite vingligt under högerfoten när det var någon kilometer kvar. Och vid nästa stopp upptäckte jag att pedalen satt kvar under skon, medan axeln satt kvar i vevarmen. Blev lite förvånad när jag såg hur svart fettet var, kunde inte minnas att jag skulle ha använt grafitfett där.
Men obduktionen visade ett svärtan kom från ett totalhavererat lager...
image.jpeg

Bodie sa:
mattel sa:

Bodie sa:

Vägen under stationen mynnar ut i den del som har skylten "Cykel skall ledas".

Ut från stan kör jag via Statoil Järva och sedan Järvavägen förbi Mellanjärva gård. Fin träningsbacke = hög puls

Ny sadel har lett till sadelrockad bland bockstyrecyklarna. Är urimponerad av mig själv som fått SMPsadeln rätt på fulcrossen på första försöket.

Pendlingen var händelselös och jag är nästan hostfri. Skönt!

En fröjd att brompton pendla i stan idag. Härlig luft och hägrar i luften över karlbergskanalen. Sen blir det Göteborg för bla kolla till bokmässa och cx.

Invigde min nya CX, Ridley Crossbow 105 och pendlingen gick som en dans.
Härligt med hydrauliska bromsar och även lugnt i biltrafiken så inga incidenter denna morgon :-)
Skönt att det är fredag!

En vecka utan mersmak...
Började redan förra fredagen med symptom i drivlinan som visade sig vara en trasig kula i bakre navlagret. Visar sig sedan att det inte verkar att gå att få tag på reservdelar och att nya nav med rätt spec kostar skjortan. Slutar med att jag beställer nya hjul. Inleder sedan veckan med favoritcykeln hängande i mekstället (och där hänger den fortfarande i väntan på hjulen) och arbete hemmet. Får nu summera veckan med två fjuttiga lunchrundor, en dags pendling och idag cykeln till tåget för möte på annan ort. Försöker lindra intecyklatabstinensen med onödigt mycket tid på cykelsajter...

Nästa vecka ska det bli ordning igen.

Om du går till en kullagerfirma så finns risken att de ger dig några kulor i rätt storlek, om det var enda felet. Har funkat för mig på momentum.
mugge sa:
En vecka utan mersmak...
Började redan förra fredagen med symptom i drivlinan som visade sig vara en trasig kula i bakre navlagret. Visar sig sedan att det inte verkar att gå att få tag på reservdelar och att nya nav med rätt spec kostar skjortan. Slutar med att jag beställer nya hjul. Inleder sedan veckan med favoritcykeln hängande i mekstället (och där hänger den fortfarande i väntan på hjulen) och arbete hemmet. Får nu summera veckan med två fjuttiga lunchrundor, en dags pendling och idag cykeln till tåget för möte på annan ort. Försöker lindra intecyklatabstinensen med onödigt mycket tid på cykelsajter...

Nästa vecka ska det bli ordning igen.

Eftersom stan har skrivit att de inte prioriterar cyklister (och gångtrafikanter)för bättre rödljusintervaller mellan Slussen och Skeppsbron så prioriterar inte jag rödljuset där heller. Blev bra flyt utan svettocykling.

Kan bli en mysVuÄlta på hemväg. Eftersom telefonen vägrar uppdatera Strava kommer den inte att hända.

SMHI säger halvklart, regnet utanför säger misär.....

/T

Fast det löste ju sig, det där med vädret!
DSC_0018.JPG

Senast ändrad:
Inte slut än. Ca 6km kvar. Men med den här utsikten gör det inget. Första dagen med nya hojen och den känns toppen. 4.8mil tur och retur går som en dans.

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    149.5 KB · Besök: 115
Klev upp i svinottan och drog en extra runda runt djurgårn, Gärdet, norra Djurgården och Djursholm på vägen till jobbet i Mörby. Såg fyra rådjur och en gnagare av nåt slag. Trevligt.

2 close calls med kronhjortar ute runt Erstavik i morse. Kan dom inte hålla sina jaktleksaker bakom lås & bom? ;)

Fjärdebrunn sa:
Eftersom stan har skrivit att de inte prioriterar cyklister (och gångtrafikanter)för bättre rödljusintervaller mellan Slussen och Skeppsbron så prioriterar inte jag rödljuset där heller. Blev bra flyt utan svettocykling.

Kan bli en mysVuÄlta på hemväg. Eftersom telefonen vägrar uppdatera Strava kommer den inte att hända.

VuÄltor är najsa.

Men - har inte jag (och ev Supertramp) ensamrätt på rödljuscyklingar i stan?
Fast, aja, en till då.
;p

Kronhjortarna trampade runt på vägen även på eftermiddagen. Tur att man har skrikande skivbromsar som fick dem på flykt. Höll dock på att klippa ett mindre ädelt rådjur som klev ut från en villaträdgård. Vi blev lika rädda båda två. Fick byta blöj(byxa).

Har bytt jobb och därmed pendlingsväg! Den nya pendlingen är längre men med mindre inslag av medtrafikanter, samt att jag beslutat mig för att sluta uppröras över medtrafikanters mindre smarta manövrar. Befarade att det längre avståndet skulle skapa trötthet i kroppen...men med mindre hets i cykling och mot andra runt om mig, känner jag mig mycket fräschare än förut.

AxelSthlm sa:
El-Mtb, svart fullface hjälm i c:a 40+km/h siktad, igen...... Varför köper man en mtb om man bara ska pendla?

Måste vara samma kille vi ser, jag såg honom imorse också,vid spånga folkan och tar vägen över söderberga till bergan.
Grå ryggsäck med fullt poc ställ.

Hej Staine!

En fantastisk morgon. Fick napp i Älta och en wannabe försökte hänga av mig mot Hellas. Där gick han bet. Hade sedan ett litet släptåg efter mig som försökte hålla rullen.

Sen hände det! Mötte min överman, ja, eller snarare övergubbe. Blev upphunnen och omkörd av en fullkittad Fredrikshofvare. Han hade så pass högt tempo att jag inte kunde dra om på rakan. Men i backen efter Hellas gled jag om och tackade för draghjälpen, väntade mig en ungdomlig person men det var en äldre gråhårig man. Satan vilket tryck i benen han hade. Sån ska jag bli när jag blir stor.

Staine kör väl inte omkring med hovetkläder?

Från west side var pendlingen odramatisk som vanligt, solen stod visserligen lågt men mer spännande än så blev det inte.

zodah sa:
Hej Staine!

En fantastisk morgon. Fick napp i Älta och en wannabe försökte hänga av mig mot Hellas. Där gick han bet. Hade sedan ett litet släptåg efter mig som försökte hålla rullen.

Sen hände det! Mötte min överman, ja, eller snarare övergubbe. Blev upphunnen och omkörd av en fullkittad Fredrikshofvare. Han hade så pass högt tempo att jag inte kunde dra om på rakan. Men i backen efter Hellas gled jag om och tackade för draghjälpen, väntade mig en ungdomlig person men det var en äldre gråhårig man. Satan vilket tryck i benen han hade. Sån ska jag bli när jag blir stor.

Hehe det blir du. Tyvärr inte alla förunnat. Jag känner mig klen och åldrig :/ (Iof lite bättre i dag efter ordentlig cykelvård i går.)

AxelSthlm sa:

Från west side var pendlingen odramatisk som vanligt, solen stod visserligen lågt men mer spännande än så blev det inte.

Nej nej, det var inte han som hann ikapp mig. (kunde iofs varit) Jag såg Staine på ett annat ställe i morse men vi hann inte hälsa som vanligt.

zodah sa:
AxelSthlm sa:

Nej nej, det var inte han som hann ikapp mig. (kunde iofs varit) Jag såg Staine på ett annat ställe i morse men vi hann inte hälsa som vanligt.

Va? Var var det?
Men jaja du kan ju _låssas_ att det är jag som ligger bakom och hetsar. Det kan kanske vara en motivationshöjare?

Bra. Fast lite dålig.

Höll på att bli kylarornament på en Volvo två minuter efter start. Både han och jag ska svänga vänster. Jag kommer från hans höger, och han har väjningspliktsmärke. Han stannar först, men börjar köra när jag är halvvägs genom svängen. "Jag såg dig inte." Fick inte ur mig mer än "Titta!" som svar. Superparanoid och lite skakis resten av vägen, men extra tacksam mot dem som faktiskt stannade när de hade väjningsplikt, blev en och annan tumme upp där. Kanske ska börja köra med lyse på även dagtid.

Tillbaka
Topp