Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Undrar om det är en smygande förkylning på gång? Frös som en renrakad hund på väg till jobbet, tinade inte upp under hela arbetsdagen och frös hela vägen hem.

Idag var det full höstmundering för första gången i höst, vindtäta byxor, jacka, handskar och skoskydd. Varmt och skönt! Jag har också börjat fundera på att skaffa en GoPro att ha på bröstet. Inte så mycket för att hänga ut personer som gör fel i trafiken utan främst för att svart på vitt, dag efter dag, kunna påvisa vilka friheter diverse entreprenörer tar sig. Det känns som att den cykelväg jag har till jobbet bit för bit tas över av permanenta vägarbeten, byggplatser och liknande.

Jag berättade om mina planer för min fru och hon konstaterade att jag nog inte kommer att bli så lätt att leva med när jag går full gubbe (jag är 30-isch nu).

På vägen hem hade jag någon som höll mitt bakhjul riktigt bra (han/hon hade en ganska stark lampa som indikerade avstånd) när jag tryckte på för glatta livet från Midsommarkransen till Västertorp. Det är kul att bli jagad!

Det var inte kul hem.
Motvind, kallt och mycket folk.

Var det årets sista? Mycket talar för det...

Hade medvind på vägen hem, wohoo!

Blev omcyklad på Skeppsbron av en herre som hade bråttom, rödljus blåstes och kön av cyklister vid Slussen knixades förbi. Han hade dock inte såpass bråttom att han hängde på när jag cyklade ikapp och gubbkränkte han på stadsgårdsleden.

Lagomt klädd.

gsb sa:
Motvind, kallt.

Var det årets sista?

Har jag svårt att tro. Det blir nog bara blåsigare och kallare den närmsta tiden.

Pendlade via Sköndal och fick några fina CX-intervaller i benen. Lade mig i badet när jag kom hem för att få upp värmen. Somnade!

Skönt att få börja cykla igen, trist att jag missat sista månadens finväder. Kallt om fingrarna och nya vindjackan är för kort i armarna.

Idag åkte Taxi Kurir in på min no-no-lista. Trist, jag som pendlat 10 år utan att hamna i en "diskussion" med taxi

Ingen hade rätt, båda tappade humöret, jag hade 10kg cykel, han 1500kg Passat.

5 Oktober

Bilagor

• 5okt1.jpg
    5okt1.jpg
    161.4 KB · Besök: 75
  • gra.jpg
    gra.jpg
    334 bytes · Besök: 77
  • 5okt2.jpg
    5okt2.jpg
    127.6 KB · Besök: 69
2,5+. Drog på extrabenen utanpå 3/4-trikån. Lite för varmt men gosigt ändå. Nya mösskepsen infriade förväntningarna. Handskarna kanske inte så dumma iaf.

Blev prejad av en gubbe i svart Volvo på Hornsgatan. Viftade argt med armen.

Ringvägen har visst massa byggarbeten, det var en dålig väg att cykla.

Det är lite halt på sina ställen (Hornsgatan ner mot Hornstull), tänk på det kollegor! inte is än men snart.

Tvingades åka rälsburen boskapsvagn pga anledning (Kaosologi på Scala ikväll) och det var riktigt vidrigt.
Grattis till alla er som cyklade, ni behövde inte stå trångt och känna inte-så-premium-curryandedräkt!
Sneglade i avund på ett pendlarsvetto (avslöjad mha egolapp på cx) i Kärrtorp.

Tungt till jobbet idag efter Tisdagsrajd och lågt tryck i däcken. Orkade inte pumpa.

På tal om första tisdagsrajden! Vädigt kul! Cyklade vidare med en grupp som fortsatte efter att en dam fått punka och slagit tummen ur led. Insåg efter 3-4 min att jag och en herre faktiskt inte alls cyklade efter en grupp utan i själva verket cyklade efter självlysande färg på träden. Spenderade resten av rajden med att leka tjuv och polis i skogen men vi hittade inga tjuvar. Dock kul ändå!

Hoppas det gått bra med tummen!

Gick väldigt bra fram till innan västerbron, där var det en Avis hyrbil, svart Volvo XC60 som inte ville stå i kö uppför Västerbron, genade över cykelbanan och över refugen för att svänga ner höger ner innan västerbron, bara att där cyklade jag och var inte beredd alls på denna manöver utan blinkers eller nått, fick följa med upp på refugen för att inte klippa rakt på, hoppas min pedalrepa smakade fint...fick bara en tom blick och några gester sen gasade hon iväg.

Fint och krispigt och såpass kyligt nu att långfingrade sommarhandskar var på gränsen. Dubbla långärmade lager på överkropp, mysigt men sorgligt att det har gått så långt till slut. Första dagen för klumpiga trötta vinterskorna.

Bombande rackelracercyklist framför mig nära att mosas mellan Volvo och grävmaskin när både cyklist och bil tog för sig samtidigt. Mycket byggen och grejs runtom i stan nu, normaltillståndet känns det som. Många som cyklar också. Väldigt många.

Nu har jag pendlat in till Sthlm ca 10km söderifrån i snart två veckor. Det går faktiskt över förväntan. Jag bävade för backen upp från Skanstull samt för Götgatan, men båda två har gått riktigt bra.
Antingen har jag fått bättre kondition redan nu eller så är det tack vare kylan det går så fort att få upp tempot.

Alldeles för nära i dag för att smaka på plåt, ett flertal gånger faktiskt.
Högersvängande lastbil prejar mig, uppför Hornsgatan, såg det hända så var beredd.

Kunde inte släppa incidenten så var inte uppmärksam på att ljussignalerna Hornsgatan/Ringvägen höll på att slå om. Rakt in i getingboet nedför backen.

Budsväng längs med korsande trafik. Inte bra, gör jag inte om... Ursäktade mig till chockade bilförare.
Dålig cykelambassadör idag. Sorry.

För övrigt för kallt för kortbyxor. Halt dessutom.

Bultar och sticker fortfarande i fingrarna. Imorgon får det bli annat än rena sommarhandskar.
Vanliga bib och knävärmare med en lätt cykeljacka räcker långt än så länge.

Gatloppet på Kungsträdgårdsgatan gjorde att jag genade genom ett nästan helt tomt Kungsan.

Tänkte komma lite tidigt till jobbet idag. Giftgröna grodan kvitterade med punka på bakhjulet. Hastigt byte till vintercykeln. Som har stått där och på ett försmädligt sätt läckt luft över sommaren. Pumpa.
Vinden har tilltagit över natten och är skånsk frisk. Och mot, såklart.
Ankomst till jobbet i vanlig tid.

Kallt och sent pga anledning. Flossade vinterbibs över flossade 3/4-bibs var lite varmt, men då jag ville ha 3/4-bibsen för hemfärd så fick det bli så. Hemfärd var snabb i förhållande till ansträngning. Förmodligen p.g.a. att morgonens motvind förvandlats till medvind.

Påkörd.
Av en cyklist.
Kvinnlig den här gången.
Jämlikhetsarbete hela vägen in i tillbudsstatistiken.
Hon såg tydligen inte den stora, svarta taxin som svängde in framför mig, och som jag bromsade för.
Tjong!
Smällen var rätt mild.
Jag blev förvånad snarare än förbannad.
Hon blev arg däremot.
Och jag blev ännu mer förvånad när jag hörde varför.
"Du kan ju inte trafikreglerna" fräste hon åt mig.
"Jo, det kan jag nog" sade jag.
"Du får inte bromsa så snabbt" sade hon.
"Jaha, vad tänkte du då att jag skulle göra åt bilen framför?" sade jag.
"Ja, du får iallafall inte bromsa så snabbt utan att ge bromstecken först" sade hon.
Vid tanken på att använda "bromstecken", vid vanliga trafikmanövrar, under solocykling, i låg fart, slog hjärnan bakut.
Jag beslöt att här fanns inget mer att hämta så jag cyklade vidare.
Vid nästa trafikljus hann hon ikapp igen, då grälande med en cyklist som sett hennes lilla tabbe bakifrån, och blivit måttligt imponerad.
Hon avslutade med att skrika nåt om "svenskar kan inte cykla i trafik" innan hon försvann genom att köra mot rött...

Kyligt på hemvägen och mycket cyklister, en trimmad elcykel var det jobbigaste inslaget, lyckades kränka tillbaka på Årstafältet, sen körde han om i 35-40 uppför Tussmötevägen...

ceel sa:
Kallt och sent pga anledning. Flossade vinterbibs över flossade 3/4-bibs var lite varmt, men då jag ville ha 3/4-bibsen för hemfärd så fick det bli så. Hemfärd var snabb i förhållande till ansträngning. Förmodligen p.g.a. att morgonens motvind förvandlats till medvind.

Är det inte annars standard att motvind förblir motvind även efter riktningsbyte på 180 grader?

Peth sa:
ceel sa:

Är det inte annars standard att motvind förblir motvind även efter riktningsbyte på 180 grader?

Jo självklart. Ibland kommer motvinden bakifrån.

Och ibland genomskådar vinden en och vänder precis när man själv vänder....

Första dagen med cykelpendling efter 6 månaders föräldraledighet. Var inte beredd på kylan... Känslan var dock ändå god och humöret steg tillsammans med solen!

Ajdå, det såg inte bra ut, krya!.

Idag var det väldigt nära att jag hamnade under en högersvängande buss, hjärtat i halsgropen! Jobbig hempendling med bitvis iskall motvind.

dabac sa:
Påkörd.
Av en cyklist.
Kvinnlig den här gången.
Jämlikhetsarbete hela vägen in i tillbudsstatistiken.
Hon såg tydligen inte den stora, svarta taxin som svängde in framför mig, och som jag bromsade för.
Tjong!
Smällen var rätt mild.
Jag blev förvånad snarare än förbannad.
Hon blev arg däremot.
Och jag blev ännu mer förvånad när jag hörde varför.
"Du kan ju inte trafikreglerna" fräste hon åt mig.
"Jo, det kan jag nog" sade jag.
"Du får inte bromsa så snabbt" sade hon.
"Jaha, vad tänkte du då att jag skulle göra åt bilen framför?" sade jag.
"Ja, du får iallafall inte bromsa så snabbt utan att ge bromstecken först" sade hon.
Vid tanken på att använda "bromstecken", vid vanliga trafikmanövrar, under solocykling, i låg fart, slog hjärnan bakut.
Jag beslöt att här fanns inget mer att hämta så jag cyklade vidare.
Vid nästa trafikljus hann hon ikapp igen, då grälande med en cyklist som sett hennes lilla tabbe bakifrån, och blivit måttligt imponerad.
Hon avslutade med att skrika nåt om "svenskar kan inte cykla i trafik" innan hon försvann genom att köra mot rött...

Skön tant. Om man ska prata "trafikregler" så borde hon väl veta att man ska hålla ett sådant avstånd så att man kan reagera om den framför behöver bromsa kraftigt. Uppenbarligen låg hon alldeles för nära.

Fjärdebrunn, Stopp på Kanalvägen duger inte som en fullständig beskrivning av händelseförloppet. Plz ge oss lite mer upplysningar på det att vi andra lär oss en läxa. Och krya på dig!

Dabac, tålamod, jämnmod, saktmod. Upprepa tills normal puls inträder :P

Tillbaka
Topp