Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Borde vara samma problem som när två bilar ska svänga vänster. Brukar väl ibland bli så att både åker vänster om varandra. Alltså att man inte korsar varandras vägar. Vet faktiskt inte hur regeln ser ut här?

Min pendling var händelserik imorse.

Började med att svänga förbi Snösättra. Det var ett tag sedan sist och det målas ju över hej vilt därut. Lyckades faktiskt hitta en cykel bland alla tuttar (verkar som om en några som hänger därute fått tuttmani)
IMG_3110.jpg

Sedan passerar man ju Highvalley skateworld. Vågade mig bara på dom minsta kullarna med crossen. Men nästa gång så...
IMG_3120.jpg

Åkte även upp på en högdalstopp och där var det ett par romska (?) kvinnor som bad (eller grät) i soluppgången. Väldigt surrealistiskt var det iaf.

Sen passerade jag ett av min favorit "övergivna förortstorg", Sköldeviksplan i Årsta. Det kryllar ju av övergivna förortstorg som skulle kunna vara hur mysiga som helst bara dom inte var övergivna.
IMG_3124.jpg

Sen klantade jag mig och gick i backen. Klarade mig undan med skrapsår, blåmärken och lite förstörda kläder. Måste nog köpa ny hjälm också. Ibland är det bra att bli påmind om att man inte är odödlig.

Aliide sa:
Röd= cyklistens väg, blå= bilen.

Är väl rätt självklart vem som har väjningsplikt? (för de som inte har körkort, den vänstersvängande som korsar vägen...) Vadan denna fråga?

(Note to self: inte skriva i tråden då slut på pendling).

Jag va den dåliga cyklisten som blev tutad på i situationen. Ursäkta Volvoföraren :( Annars ganska osoft pendling, jagad av dam på elcykel, omkörd av svetto på snygg fs bianchi, motvind och gnäll gnäll gn...

Pendlade på MTB idag, vilket är rätt skönt faktiskt då trottoarkanter, asfaltskanter, brunnslock, pinnar och annat skit inte hindrar framfarten..

I backen upp från Saltis upp mot Skurubron passeras jag av en räcerpendlare i jävligt slitna, grönaktiga bibs...
Om du hänger här, byt brallor och tvätta resten av din outfit! Doftspåret stack lite i näsan.

Appel sa:
Borde vara samma problem som när två bilar ska svänga vänster. Brukar väl ibland bli så att både åker vänster om varandra. Alltså att man inte korsar varandras vägar. Vet faktiskt inte hur regeln ser ut här?
Det kallar vi för en stockholmssväng här på andra sidan landet. Det är ansikten att man ska köra så i vissa fall men det funkar sådär om ingen blinkar..

Luke sa:
Pendlade på MTB idag, vilket är rätt skönt faktiskt då trottoarkanter, asfaltskanter, brunnslock, pinnar och annat skit inte hindrar framfarten..

I backen upp från Saltis upp mot Skurubron passeras jag av en räcerpendlare i jävligt slitna, grönaktiga bibs...
Om du hänger här, byt brallor och tvätta resten av din outfit! Doftspåret stack lite i näsan.

:)

Pendlingsveckan som började i måndags morse med 6 m/s motvind och regn avslutades idag med 5 m/s medvind och fantastisk bländande solnedgång. Drygt 26 mil på 4 cykeldagar känns i kroppen nu när jag samlar inspiration till att börja slöjda sushi till fredagsmyset.

Riktigt sweet fredagspendling. Gruspendling genom nackareservatet i morgonsolen och en pulshöjare i Sköndal på hemvägen.
IMG_0166.JPG

ani sa:
Pendlingsveckan som började i måndags morse med 6 m/s motvind och regn avslutades idag med 5 m/s medvind och fantastisk bländande solnedgång. Drygt 26 mil på 4 cykeldagar känns i kroppen nu när jag samlar inspiration till att börja slöjda sushi till fredagsmyset.

Låter som en riktigt bra vecka! ?

Oktober bästa pendlingsmånaden. Känna luften bli frisk, se färgerna, se ljuset. Underbart.

Men just genom Stockholms innerstad är det värre än nånsin. Både cyklister och bilar ger mig spatt., Tyckte Danmarkscyklisterna gav en så bra bild av läget - vi har inte fattat tre trafikslag i Sverige . Men å andra sidan, i Sverige kör vi bedrövligt (inte så mycket användande av blinkers precis), går förfärligt (stanna för rödljus, någon?), och cyklisterna finns inte, är bara en produkt av det.
Fotgängare relativt ok i sammanhanget- tycker de verkar ta mer stryk än de ger.

Mindre sega ben än förväntat efter en crosshelg.
Blev omkörd av en el-MTB på cykelbanan. Motorn verkade inte driva över 37 km/h, eller så slog "cyklisten" av där.
Skönt pendlingsväder med grått, svag vind och torrt.

Testade att cykla till jobbet. Första turen sedan kraschen i förra veckan. Frös om huvud och händer.
Kroppen känns konstig. Att ta i är inte att tänka på än. Sviterna av att ligga däckad sitter i.
Cykeln var OK, styret är ganska krokigt så det är ett nytt på väg.

Den var bra. Tacka vetja pendling från Norrort. Där sker cykling som vanligt, på bilisternas villkor.

Fin höstpendling i dag.

Mr Orange sa:
staine sa:
How pedagogic. Vi borde kjamas mer ?
Sjukt deprimerande bild. Ser ut som något från en postapokalypisk zombie-film.

+1
Det blir ju ännu mer deprimerande när man tänker på att bygget knappast är klart imorgon heller. "postapokalypisk zombie-film" är en lite passande beskrivning då ju garaget byggdes för att kunna dubbla som atombombssäkert skyddsrum.

Senast ändrad:
Men det luktar god stekt strömming längre ner. Jag stannade till lite och doftade. Byggubben i 22 ock ett halvtårsåldern förkunnade då att detta var minsann ingen cykelparkering. Jag lugnade honom med en burnis ner mot Munkbron.
Fan va najs asså.
?

Mr Orange sa:
staine sa:
How pedagogic. Vi borde kjamas mer ?
Sjukt deprimerande bild. Ser ut som något från en postapokalypisk zombie-film.
Det är ju sådär vi utbölingar ser på stockholm ändå :-)

Göteborg ska ju iofs bli en enda stor byggarbetsplats snart när precis allt ska grävas upp samtidigt.. Undrar hur många grävmaskiner det finns egentligen ;-)

Perfekt motvind för att sitta rak i ryggen och krossa på elhojen. Hade en hybrid på släp från stan här om dagen, erkänn att ni är tacksamma för superrullen som en elcyklist på damtralla ger?

Väldigt dramatisk pendling idag. På väg ut från cykelbane-viadukten mot Olofsdal och Universitetet möter jag en äldre herre i väldigt hög fart, när han ser mig bromsar han, sen börjar styret vobbla, sen ser det ut som framhjulet viker sig och han flyger över styret ner i diket på höger sida om viadukten (till vänster i hans färdriktning).

Det såg ut som han svimmade av en 10-20 sekunder eller så var han så vimmelkantig att han stängde ögonen. Hjälpte upp honom och pratade med honom en stund för att se att han var ok, sen gjorde jag en snabbcheck av hans cykel för att se om den var ok innan han trampade iväg.

Normalt sett brukar det vara jag som flyger över styret så det här blev lite omväxling till det normala :D. Hade han hunnit 1-2 meter till hade han nog slagit huvet i viadukten och det hade kunnat bli en riktigt rejäl olycka.

Segt, skallen sätter sig på orken
Plockade åt mig småprylar på CykelCity. Tog på en vindjacka för resten av färden. Blev omkörd av tjej på elkonverterad gammal mtb. Såg sådär stenhårt ut där hon hamrade på med skarpt dropp. Surfade bakom henne till Österviksbacksrna där jag släppte och gjorde sällskap med en granne.
Helt ok ändå

En varning utfärdas härmed för en kvinnlig cyklist, iförs lycra, på en merida-ish räser, blond med tydligt markerade svarta glasögon, på överkroppen något svartlila.

Hon drog uppför tranebergsbron, maklig takt, jag gick om väl till vänster. Seglar ner mot lindhagensplan, under påfarten till essingeleden och därefter den lilla knäppan upp. Där har en lastbil ställt sig över hela gångbanan och 3/4-del av cykelbanan. Ordentligt med cyklister som dämmer upp den trånga passagen förbi. Jag sneglar vänsterbak och ser meridakvinnan komma ångandes. Jag håller ut vänsterhand som för att stoppa henne då jag snabbt närmar mig en kvinna på damtralla som väjer för lastbilen men det skiter meridakvinnan högaktningfullt i och trycker sig förbi mig som vinglar in i damtrallekvinnan som i sin tur är på vippen att köra rakt in i lastbilen.

Häpnadsväckande!

Än mer så när jag cyklar ikapp meridakvinnan, går ut till vänster, cyklar bredvid henne och påtalar det olämpliga i hennes manöver och lite allmänt om handsignaler. Meridakvinnan gör då om samma manöver som tidigare, denna ggn från höger och trycker sig ut och förbi mig, kör slalom mellan några fotgängare och vinglar vidare mot norrmälarstrand.

Idot.

Senast ändrad:
Hyfsad ordning bland cyklisterna. Dock tycker jag mig märka, helt utan empiriska studier, att yngre damer ofta går ut i mötande fil utmed munkbroleden för omkörning trots att det kommer möte. Varför gör de på dette vise?

Omkörd av en högstadielev på en motordriven sparkcykel, avståndet ökade trots att jag låg på mellan 35-40km/h. På huvudet hade hen en huva, vad är det för föräldrar som sätter sitt barn på en sådan sak?

Ingen cykel där jag lämnade den igår kväll.. Mest sur att jag missar Tisdagsrajd ikväll :(

Blir till att köpa en ordentlig cykel lite tidigare än planerat! Ny "Vad ska jag köpa" tråd kommer snart!

Avundas inte er som behöver trängas med andra pendlare. Själv ser jag en handfull cyklister mellan västerort och Solna. Enstaka dam med hund och förälder med barnvagn. Korsar bilväg på drygt 10 ställen varav fyra med trafikljus. Fräsch höstluft idag.

AxelSthlm sa:
En varning utfärdas härmed för en kvinnlig cyklist, iförs lycra, på en merida-ish räser, blond med tydligt markerade svarta glasögon, på överkroppen något svartlila.

Hon drog uppför tranebergsbron, maklig takt, jag gick om väl till vänster. Seglar ner mot lindhagensplan, under påfarten till essingeleden och därefter den lilla knäppan upp. Där har en lastbil ställt sig över hela gångbanan och 3/4-del av cykelbanan. Ordentligt med cyklister som dämmer upp den trånga passagen förbi. Jag sneglar vänsterbak och ser meridakvinnan komma ångandes. Jag håller ut vänsterhand som för att stoppa henne då jag snabbt närmar mig en kvinna på damtralla som väjer för lastbilen men det skiter meridakvinnan högaktningfullt i och trycker sig förbi mig som vinglar in i damtrallekvinnan som i sin tur är på vippen att köra rakt in i lastbilen.

Häpnadsväckande!

Än mer så när jag cyklar ikapp meridakvinnan, går ut till vänster, cyklar bredvid henne och påtalar det olämpliga i hennes manöver och lite allmänt om handsignaler. Meridakvinnan gör då om samma manöver som tidigare, denna ggn från höger och trycker sig ut och förbi mig, kör slalom mellan några fotgängare och vinglar vidare mot norrmälarstrand.

Idot.

Det var ovanligt. Ett sånt beteende ser man mest hos män.
Fast det skulle vara jobbigt att gå ut med signalement på alla killar som beter sig likadant. Det skulle knappt få plats på hela happy.

Tillbaka
Topp