Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

AxelSthlm sa:
En varning utfärdas härmed för en kvinnlig cyklist, iförs lycra, på en merida-ish räser, blond med tydligt markerade svarta glasögon, på överkroppen något svartlila.

Hon drog uppför tranebergsbron, maklig takt, jag gick om väl till vänster. Seglar ner mot lindhagensplan, under påfarten till essingeleden och därefter den lilla knäppan upp. Där har en lastbil ställt sig över hela gångbanan och 3/4-del av cykelbanan. Ordentligt med cyklister som dämmer upp den trånga passagen förbi. Jag sneglar vänsterbak och ser meridakvinnan komma ångandes. Jag håller ut vänsterhand som för att stoppa henne då jag snabbt närmar mig en kvinna på damtralla som väjer för lastbilen men det skiter meridakvinnan högaktningfullt i och trycker sig förbi mig som vinglar in i damtrallekvinnan som i sin tur är på vippen att köra rakt in i lastbilen.

Häpnadsväckande!
Verkligen! Du lyckades alltså cykla om någon uppför Tranebergsbron?

Puh, börjat pendla igen efter 7 mån föräldraledigt. 17 eller 20 km enkel väg beroende på dagishämtning eller ej. Har legat riktigt lågt med träning så den här veckan blir en kamp för överlevnad. Cyklar Norrviken till Hötorget och är toknöjd, suveräna cykelbanor i Sollentuna och ganska lite folk. Igår visade cykelräknaren i Silverdal drygt 800 cyklister.

Här lämnar man huvudstaden några dar å då körs det i backen å annat läskigt.
Verkar ju ha gått bra som tur va.

Idag höstpendling.
Räknade rödljusväntande cyklister.
2 av 40 cyklister orkade inte vänta på grönt (5%).

Spottade en ovanlig ram imorse, en custom titan hybrid pendlare, ska finnas en byggtråd här någonstans på happy.
Hade lite bråttom så han inte prata så mycket, men om du läser detta var cykeln väldigt fin =)

Gulhösten övergår sakta i ren gråhöst allteftersom löven dalar.

Fortfarande många ute på pendlarstråken, och jag har en känsla av att de som cykelpendlar nu har tänkt fortsätta med det.

Får väl se vilken skiljelinje ishalka och svarthöstmörker blir, och sedan snön efter det.

Om det kommer någon vill säga, jinx, jinx.

Varmt och skönt, ingen frost på bron vid rissne som det var förra veckan. Fortfarande många cyklister tycker jag, 60 st vid cykelräknaren i sörentorp vid 06.50..

Jävla skitmorgon....

IMG_20161012_073728357.jpg

IMG_20161012_073749402_HDR.jpg

Efter två och en halv veckas ofrivilligt uppehåll är det skönt att vara tillbaka på hojen. Först utrikes resa, sen en segdragen förkylning-ish grej. Tog det lugnt, ändå trött.

Grym morgon! 7 grader och kruttorrt. Sollentunas cykelautostrada längs hela Sollentunavägen är nästan helt klar så man är rätt bortskämd som cyklist. Tydlig mittlinje och cykelsymboler så det är nästan inga mobilzombies som går i cykelbanan mer heller.

Alla cyklister vid ett rödljus körde mot rött när jag klev ut från tågstationen. Alla utom en jack sparrow på en turkos damcykel väntade över de gående. Inget mig emot såklart.

Eftersom "fin"cykeln blev baxad provade jag pendlarhärket, en härlig 3 växlad damcykel. Gick förvånansvärt fort och bekvämt så satte efter ett pendlarsvetto och höll ikapp tills kedjan hoppade. Hängde på kedjan och såg ett nytt lite lugnare svetto som jag cyklade ikapp och så hoppade kedjan.. hängde på kedjan igen och trampade 50 m och så nytt hopp. Gav upp och cyklade hem och bytte till bil..

jag hatar cyklister.

två klappmongon med magicshinen på blink vid ½8, en som passerades och en som jag mötte inne i cykelrummet på jobbet. båda hade fredrikshofkläder, det är något fel på medlemmarna i den klubben.

som vanligt en 'aningslösa anna' som utan en tanke i världen på någon annan eller ens medveten om sin omvärld lallar runt på cykelbanan och både mötande och upphinnande får tvärnita eller svänga tvärt åt sidan när hon vinglar.

på västerbrons påfart från kungsholmssidan är det såklart ett snille som planerat sin cykling riktigt bra så han tvärnitar och ska plötsligt över till andra sidan, en krasch undviks magiskt av en tjej på hybrid. när jag kommer ikapp nästa 'klunga' uppe på bron tittar sista snubben bak över axeln och måste se mig komma 5m bakom men väljer att svänga ut så jag får bromsa ner i uppförsbacke. han segar sig förbi i omkörning och flåsar 'upphinnande skall väja!' när jag passerar. jag svarar 'filbyte har väjningsplikt'. barnsligt javisst men men..

är det någon här som känner sig träffad så ge er till känna.

Mycket vänstertrafik för alla sorters trafikanter imorse. Måste vara britter som vill hinna in i EU innan gränsen stängs.

Hade förmånen att stanna på slutet av essingebron titta på två havsörnar som cirklade runt över fjärden, den ena örnen med någon saftig frukost i klorna. Och ett par närgångna måsar som sällskap, antar det var deras kompis som satt i klorna...

Spännande med vänstertrafik imorse.
En person som leder cykeln över vägen och in på cykelbanan 25m framför mig, saktar in så att denne har tid att komma upp och igång. Då hen istället för att falla in på höger sida, utan istället håller vänster i 25m till så påpekar jag att det är högertrafik.
Får till svar "men jag ska in här till vänster"...

mattel sa:
jag hatar cyklister.

två klappmongon med magicshinen på blink vid ½8, en som passerades och en som jag mötte inne i cykelrummet på jobbet. båda hade fredrikshofkläder, det är något fel på medlemmarna i den klubben.

Jag förstår inte frågan?

erik h sa:
Mycket vänstertrafik för alla sorters trafikanter imorse. Måste vara britter som vill hinna in i EU innan gränsen stängs.

Det förklarar Boardman(nen) som drog alla på höger sida längs Kanalvägen imorse, och sen fortsatte med en omkörning i 90-graderskurvan in i tunneln under Londonviadukten. På Stadgårdsleden kunde han inte bestämma sig, utan körde istället 50/50 höger/vänster-omkörningar. Klart han var Engelsman, varför annars en Boardman...

salle sa:
Motvind, fick fin draghjälp av medpendlare på en Scott-cross, tack!

Det var nog jag som var din medpendlare om det var vid Haga mot Norrtull. Tyckte det var någon som låg på mitt hjul :-)
Men tyvärr kunde jag inte hålla samma tempo som dig uppför ;) (Första gången jag pendlade till jobbet).

Hade en trevlig pratstund med en av ledarna för hofvets ungdomssatsning inom mtb i norrort imorse.
Jag känner mig förhoppningsfull om mina egna avknoppningar..
Sen kom jag till stan och allt vad framtidstro heter raserades på 2 gator

Jeanspendling. Tidig sådan. Tiden är väl ur led eller nåt. Men jeans bra pendlarplagg i torr sval väderlek.
Fick en lampa i nyllet också. Kunde vart meteorit eller atombomb. Allt var vitt. Desorientering total. Skyldig var en ordinär pendlingsgubbe, inte olik oss andra.

Träffade på "federico" vid Liljeholmen imorse. Snickesnackade lite över Liljeholmsbron och vidare längs Långholmsgatan, fast det är svårt att vara social på Långholmsgatan i rusningstrafik. Kul att säga hej iaf. Hej hej.

Bytt däck (iofs hjul å gaffel oxå men det är väl däcken som Gör't) från 47mm tuggummidäck till 32mm GP 4season.
Herrejösses vilken skillnad!!!!
Rullar som om det var konstant nerförsbacke!

/T

Lämnade bilen på service och cyklade genom stan till jobbet. Körde om två cyklade snubbar med lyse fram men inte bak! Strax efter fick jag nita för en bil som struntade i väjningsplikten ut ur rondell. Ett par hundra meter senare fick jag ropa på en kvinna som skulle hoppa upp på cykeln och korsa cykelbanan utan att kolla om det var fritt, jag kom från höger. Till slut var jag någon decimeter från att köra in i en bildörr, vit hantverkarbil, som snubben slängde upp utan att kolla bakåt. Blev förbannad så jag vände och frågade vad han sysslade med. "jag såg dig inte" klen ursäkt, men han tjafsade inte mot ivf. Hade lyse på så det kunde han inte skylla på.

Min vanliga pendelväg på 70 och 100 skyltad väg känns som en dröm i jämförelse.

Skulle över vägen vid kungsbron/primo hantverkarbussen stannade, dock bara för att släppa fram bil i rondellen, innan han tryckte på gasen och tryckte mig ur kurs. Lyckades hålla mig på hjul och kunde lugnt cykla vidare efter jag böjt tillbaka framskärmen.

Killen som körde satt och pratade i telefon samtidigt som han höll blicken åt vänster och såg inte alls mig komma från höger. Jag trodde han stannade för att släppa fram mig, Lurad!

Med alla berättelser från city känns det väldigt skönt å pendla utanför stan.Helt tomt på cykelbanonrna imorse, 40 cyklister som passerat räknaren vid silverdal vid 06.45

Ytterligare en händelselös torsdags morgon. Längtar lite efter första morgonen med frost så att det kanske blir lite färre cyklister i stan.
Flåt alla i sthlm det är mitt fel om det är minus grader i morgon

Rask morgontur. Mötande brommaflyget indikerade medvind. De få trafikljusen samarbetade bra. Enda orsaken att bromsa in var en liten grabb på väg till skolan på sparkcykel. Var rädd om dem.

Appel sa:
Träffade på "federico" vid Liljeholmen imorse. Snickesnackade lite över Liljeholmsbron och vidare längs Långholmsgatan, fast det är svårt att vara social på Långholmsgatan i rusningstrafik. Kul att säga hej iaf. Hej hej.

Hej! Vi har väl pendlat ungefär samma väg i ett antal år (jag sedan 2009, på happy 2010), trevligt att träffas till slut!

Jag hojar Norrviken till Hötorget och nu också tre extra km när jag lämnar eller hämtar på dagis. Det är helt suveränt att hoja norr om stan ända fram till Norrtull. De flesta från vårt håll försvinner ju till Kista eller Solna medan jag håller mig på östra sidan om E4 och kör bredvid eller genom Hagaparken. Saknar inte Slussen-kaoset från pre-juli-2015 då vi flyttade från Söder :)
Var lite väl optimistisk i morse med korta ben och tunn underställströja under. Dagislämning i 6 grader och låg fart så efter 20 minuters huttrande fick jag dra på en tunn tröja till under jackan. Hatar att bli kokt så då blir det såhär :)

olabola sa:
Med alla berättelser från city känns det väldigt skönt å pendla utanför stan.Helt tomt på cykelbanonrna imorse, 40 cyklister som passerat räknaren vid silverdal vid 06.45

Tillbaka
Topp