Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

NLC sa:
Medvind i morse efter en vecka med kulingpiss på näbben. Lyckas glömma bort att medvind ger högre fart men inte vevlager och smäller i pedalen i en svepande högerböj med smack down på hela vänster flank. Axel, armbåge, knä och ankel skrapade, revben rejält ömma. Cykeln ok. I övrigt NTR.

Aj som attan!
Hoppas inget allvarligt som för dig till misärtråden

Själv satt jag och undrade över dåren som låg och maxade i bocken på sin cx i samma g/c-backe som jag slogs medvetslös i för mindre än två veckor sedan. Han var säkert uppe i 55 i mörkret bland pendlare gångtrafikanter och farligt placerade stolpar. Snälla, välj segment med lite tanke.

Tack för omtanken, tror det ska gå fint även om det ömmar lite överallt just nu. Värme och vila och whisky...

Mycket folk, lätt motvind, trötta ben, backintervallerna igår gjorde säkert sitt till.

Annars fint.

Idag tåg o t-bana pga en grinig hälsena. Den blev glad, men jag var på väg att bli grinig av t-banan.
Hur kommer det sig att så många resenärer verkar tro att om de bara inte möter din blick så är de inte i vägen där de står mitt i gången eller dörröppningen?
Nåväl, lite finfika i morgon ska väl åtgärda humöret.
Vilka kommer?

Stannade på COOP för att köpa fil +ANNAT till frukosten. Kom fram till jobbet med endast +ANNAT.... Verkar vara en extrem trötthöst det här....

Cyklade om bilkö. Gående idot kliver ut mellan bilarna, mitt i gatan och ser sig inte för (ev tittar lite höger mot ev mötande trafik) Ser inte åt vänster. Jag plingar och säger "se dig för" när jag passerar.
"se dig för själv!" skriker kärringidioten.

Gav henne fingret.

Var arg hela vägen till jobbet.

Senast ändrad:
Som en liten Pil.
Flög altså fram på Danskdjäveln 2.0.
Nu med korrekt högervev, 1,5 W Dynamo och värsta snügga supernova belysningen.

Trevligt finfika på det.
-Sadel överdrag.
-Moralism
-Straight edge
-Alkoholpolycy
-Woody Allen

Stog på dagordning
protokoll uppsatt på elskåpen som vanligt.

Avslutade denna toppen pendling med att Bunnyhoppa upp på trottoaren framför mina Zombiekollegor.
De hävdade att de inte såg.
Jag menar att det rör sig om självförnekelse.
Från deras sida.

Möter en cyklist ibland mellan Liljeholmen och Telefonplan, han kör andningsmask och strålkastare som bländar så man knappt ser någonting..
Vad är det med dessa cyklister som ska blinka och blända?!

Imorse föll en snubbe på Fleminggatan när han skulle svänga vänster till Barnhusbron. Det var väl det där med pedaler och medvind. Han studsade upp, gjorde tummen upp och fortsatte upp mot bron. Han lämnade skrotet från lampor och dyl på gatan.

Igår på hemvägen var det mörkt. Mötte en bländare på rätt trång cykelväg. Blev desorienterad och lite sur.

Att cykelpendla i en mindre stad ter sig ganska bekymmersfritt när man läser här :) Så tack för att ni förgyller även min händelselösa lilla småstadspendling på nästan tomma GC-vägar.
Vissa fenonom dyker upp även här. Vuxna engelsmän cyklar t ex

Felriktade framlysen syns _väldigt_ bra dagtid.
blnda.jpg

Lite "pendling" inne i centrala Götet i dag. First tajm ever. Jösses vad rörigt, massa spårvagnsspår och slingriga banor och cyklister, Över absolut Allt!
Tur alla tog det lugnt. Inte som i 08.

Vad är det med vissa människor som verkar så extremt bländningskänsliga? Vad händer om ni möter en bil med halvljusen på?
Förslag: stirra inte in i den bländande lampan.
(Egentligen försvarar jag inte starka, felriktade lampor, men jag betraktar det ändå som ett av de mindre problemen i min pendlingsvardag, väldigt mycket mindre besvär än till exempel helt lamp- och reflexfria cyklister, mobilsurfande promenerande barnvagnsföräldrar eller undermåliga cykelbanor. Det är dessutom något jag lätt kan minska besvären av genom att ändra min egen blickriktning.)

Lejon sa:
Vad är det med vissa människor som verkar så extremt bländningskänsliga? Vad händer om ni möter en bil med halvljusen på?
Förslag: stirra inte in i den bländande lampan.
(Egentligen försvarar jag inte starka, felriktade lampor, men jag betraktar det ändå som ett av de mindre problemen i min pendlingsvardag, väldigt mycket mindre besvär än till exempel helt lamp- och reflexfria cyklister, mobilsurfande promenerande barnvagnsföräldrar eller undermåliga cykelbanor. Det är dessutom något jag lätt kan minska besvären av genom att ändra min egen blickriktning.)

Jag undrar samma sak. På vägen hem kom en bil i motsatt riktning som flashade med helljuset, med neddragna fönster där föraren skrek vad jag uppfattade som "vinkla ner lampan - det du gör är så jäkla dumt!". Och fine, min lampa var för högt inställd och jag justerade givetvis men jag blev lite fundersam över hur den kunde störa så mycket. Den kostade 29:90 (tillsammans med lampan bak) på Kjell och Company (https://www.kjell.com/se/sortiment/...ivet/cykellampor/ledsavers-cykellampor-p63535). När jag kom hem vinklade jag upp lampan igen, ställde cykeln bredvid bilen och slog på halvljuset och.. ptja, jag tycker att bilens strålkastare var jobbigare för ögonen än den där mjäk-LEDen som sitter på cykeln.

Hur gör ni människor som inte är så bländningskänsliga?
Jag skrek "du bländar" åt tre mötande som hade felriktade lysen. När det är mörkt och blött ser man fan ingenting även om man försöker titta på sidan om ljuskällan.
Bilarnas halvljus störs jag inte alls av.

DAST sa:
Hur gör ni människor som inte är så bländningskänsliga?
Jag skrek "du bländar" åt tre mötande som hade felriktade lysen. När det är mörkt och blött ser man fan ingenting även om man försöker titta på sidan om ljuskällan.
Bilarnas halvljus störs jag inte alls av.

Flyttar ut på landet. Jag möter cyklister med lampor i snitt 1 gång om året.

Fick hjälpa någon stackare att trassla ur kedjan från mellan ram och drev. I övrigt var det motvind, i varma kläder, så kokt. Så så kokt..

Morgon: skön cykling när man drar före 6.30 hemifrån till Sthlm
Hemåt: Vid Gamla stan/Slussen (bland annat) stannar jag för gåenden såklart. Alla gör inte det, vilket blir lite kaotiskt. Nåja, inte sett en olycka ännu.

Grått imorse.

Blev sen på jobbet så cyklade hem närmare åtta. Ensam i mörkret. Det var riktigt mysigt.

Normalbländande lampor stör inte mig men jag möter några enstaka tomtar med Magicshines på styre eller huvud som blir som en stor blind fläck. Visst jag ser vart jag är på väg ändå om jag undviker att titta in i den men det är hopplöst att se om något gömmer sig bakom cyklisten med den starka lampan och det gillar jag inte riktigt.

Jag ogillar alla tomtar i nya besiktningsbefriade bilar som kör runt med felinställda halvljus från fabriken också :p

Skillnaden att ha möte i mörker på väg och GC-bana är ju att på den senare kanske man bara har en 75 cm till höger om mötet att hålla sig på. Man hamnar mycket närmare ljuspunkten OCH har mindre utrymme för ev undanmanöver om t.ex en omärkt stolpe skulle stå i vägen.

Givet att bländaren hållet till höger förståss, annars är man körd...

Uppehåll, men blöta vägbanor, trevligt sällskap och så ett rådjur som stod en meter från vägkanten och tittade på oss när vi cyklade förbi. Framme på jobbet 0640. Bra sätt att börja dagen!

På tal om bländande och varför det är jobbigt..
Skulle ut och testa nya hojen igår och precis utanför lägenheten börjar ett cykelfält. Kasta mig in i fältet och började trampa när det 100 m fram dyker upp en bländare. Bländar som fan! När snubben är ca 15 m ifrån börjar bländningen vingla. Ca 3 m ifrån så ser jag att snubben vinglar för att han har en satans lastcykel med något fastspänt på pakethållaren fram som tar upp HELA cykelbanan! Hinner precis se det.. tvärnit. Jag cyklade som tur va i typ gångfart.

Ps. Var för ivrig att provcykla, så blev inte sur eller gnällig fören nu..

Utsmetat hästspillning en meter in på vägen i en trång kurva i en nedförsbacke helt utan vägbelysning, precis det man vill ha en tidig morgon. Felanmält till Nacka kommun.

Tappat en skruv till bakre stänkskärmen, skramlade mig fram till jobbet de sista 5 km, nu fixat med tejp. Borde ha använt skruvlåsning. Får köpa på mig lite reservskruvar med insexhuvuden.

Blött men ändå många cyklister längs med Stadsgårdskajen.

Swisch.
Grått och fuktigt.
Färgglada löv.
Riktade ner framlampan lite på de mörkaste ställena.
Annars vardagligt.

(edit: bytte m till n)

Senast ändrad:
Blött och varmt men inget regn. Skön morgon. Fick tvärnita för en fotgängare på Sveavägen. Vände och gick rakt ut framför mig på den smala cykelbanan, mellan bilar och träd. Han kollade efter bilar men inte cyklar och hade gigantiska hörlurar.

Det är tråkigt att Sverige inte har några regler kring cykelbelysning, antar att det hänger ihop med att man länge sett hojen som en leksak och inte ett fordon. Lampor på övriga fordon i trafik har en ljusbild som är gjort för att inte blända, självklart men det verkar som att en del inte förstått skillnaden mellan en styrmonterad ficklampa med rund ljusbild och en belysning med korrekt ljusbild. Tacka vet jag tyskarna... (som har krav på cykelbelysning, tror jag)

Bilagor

• lowbeam_right_osram_night_breaker_002.jpg
    lowbeam_right_osram_night_breaker_002.jpg
    41.2 KB · Besök: 146
  • pannlampa1000_100_50.png
    pannlampa1000_100_50.png
    181.4 KB · Besök: 136
johan44 sa:
Det är tråkigt att Sverige inte har några regler kring cykelbelysning, antar att det hänger ihop med att man länge sett hojen som en leksak och inte ett fordon. Lampor på övriga fordon i trafik har en ljusbild som är gjort för att inte blända, självklart men det verkar som att en del inte förstått skillnaden mellan en styrmonterad ficklampa med rund ljusbild och en belysning med korrekt ljusbild. Tacka vet jag tyskarna... (som har krav på cykelbelysning, tror jag)

Oh, yes - StVZO. Men det var ju inte det den här tråden skulle handla om :-)

Min egen pendling var så där lagom grå och långsam (pga måndagens klotning) även om jag nu kan lyfta en ihopfälld Brompton utan att själv vikas dubbel av smärta. Hoppas det slutar regna snar.t

Sant :) Pendlingen på tvären längst Bällstavägen i västerort har exploderat sista året. Förr såg man max 1 annan cyklist, nu kan det som värst skymta 4-5 cyklar längst vägen. Många % upp.

19 Oktober

Bilagor

• 19okt1.jpg
    19okt1.jpg
    136.7 KB · Besök: 149
  • vit.jpg
    vit.jpg
    199 bytes · Besök: 137
  • 19okt2.jpg
    19okt2.jpg
    97.5 KB · Besök: 154
  • vit.jpg
    vit.jpg
    199 bytes · Besök: 139
  • 19okt3.jpg
    19okt3.jpg
    159.7 KB · Besök: 131
Grön våg! Inga stopp idag. Annars var det lugnt. De flesta cyklister har försvunnit från min pendlingsväg.

Hej Happys pendlingstråd.

Idag på morgonen var jag inte riktigt en bra och bussig cyklist:

- några hetsiga, lite för nära-omkörningar,
- cyklade förbi en "cykel ska ledas"-skylt,
- prejade ut en cyklist som efter att ha fulgenat försökte tränga sig in framför mig i en kö,
- gjorde flera omkörningar utan att kolla bakåt ordentligt,
- klippte två rödljus,
- tråcklade mig genom en massa fotgängare vid ett övergångsställe där jag dessutom hade rött,
- sa inte förlåt eller ursäkta en enda gång.

Och jag var inte ens på dåligt humör. Det märkliga är att var jag än såg - framåt, bakåt, åt sidorna - så såg jag liksom mig själv: ett pendlarsvetto med gul jacka som cyklar fort men lite obra. Och jag fanns inte bara i gul jacka på en fulcross, utan på alla möjliga cyklar och med olika kläder. Jag var....överallt!

Blir helt förvirrad. Känner mig utsmetad i tillvaron. Var går gränsen för mitt ego? Har jag blivit en konform del av en "cykelkultur"? En osjälvständig bärare av beteenden och värderingar jag själv inte ens är medveten om? Har mina slappa spandex-långbibs något med saken att göra? Försöker de ta hämnd på något sätt? Läste också häromveckan om "spegelneuroner". Har de något med saken att göra? Är det alltså andras fel att jag cyklade som jag gjorde?

Frågorna hopar sig.
Med hopp om förklaring.
Granman

Tillbaka
Topp