Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Pendlingsvecka 3 och nu känns det bättre än direkt efter föräldraledigheten. Benen börjar komma tillbaka. Fyra grader och regn i morse men skönt svettigt med rätt kläder. Lite meckigare nu med barn på dagis och omväg på 3 km vid hämtning och lämning. Ruskigt nöjd med mina gamla Shimano "nordic"-dojjor (inte så genomsläppligt över tårna så de funkar in mot vintern).

Annie Reuterskiöld ondgjorde sig över blink-idoter på cykelbanan i senaste DPS. Kanske inte de klassiska happy-bevekelsegrunderna men ändå välkommet.

Får grönt samtidigt som en gubbkärring kommer laxande på korsande cykelbana från höger och svänger åt sin höger för att köra vidare i samma riktning som jag. Tror jag. När jag är halvvägs ut i korsningen och så gott som jämsides med gubbkärringen vinglar vederbörande utan förvarning eller uppsikt ut framför mig för att istället diagonala över hela korsningen.

Undrade stilla hur det är möjligt att lyckas uppnå vuxen ålder med den approachen till den egna säkerheten och välbefinnandet. I stundens hetta formulerades dock undringen något i stil med "vad håller du på med?" Fick dessvärre inget upplysande svar.

Annars: lövslem överallt, och någon har dragit ner samtliga reglage för ljusstyrka, kontrast och färgmättnad till 50%.

staine sa:
Stumpy sa:
Inte så trångt och fick en pratstund med Ivar från Sickla till stan.
Den gamla regn-/vindjackan (15 år?), rainlegs och skoöverdrag var inte så dumt. Neoprenhandskarna var lite kalla i början. Skall nog köpa ett par strumpor under lunchen, eftersom det är risk att de andra inte hunnit torka.

Edit: Vid vått underlag är det halt vid "lämna företräde skylten" från Slussen mot Kornhamntorg, där man skall släppa fram de som kommer från Skeppsbron. Har sladdat ner där några gånger nu och även sett andra göra det.

DN:

Slussen. Felaktig asfaltsmix kan ligga bakom blixthalkan på den nya cykelbron vid Slussen. Nu ska asfalten undersökas och fler säkerhetsåtgärder vidtas.

– Vi vet inte vad halkan beror på men det verkar vara fel blandning på asfalten, säger Eva Rosman, pressansvarig för projekt Slussen.

De första larmen om blixthalkan kom för ett par veckor sedan. Förra veckan fräste man ned asfalten i kurvan ned mot Gamla stan och satte upp halkvarningsskyltar.

Får spana efter skyltarna. Syns de om man kommer från Stadsgården eller Söder Mälarstrand också?

Inte kall på stora delen av kroppen pga vinterjacka och stayups. Dock glömde jag bort att plasta in fötterna och var rejält blöt om dem vid ankomsten till högkvarteret - osmart.

Mötte den glada snubben som alltid har kortbrallor. Idag hade han regnjacka och kortbrallor, bra kombination.

När jag parkerade CX-pendlaren i kontorets hall såg jag att baklampans röda glas var borta. Det förklarar saken, hörde något skumt kraschande ljud vid överfarten av tvärbanan i schöstan. Får spana på hemvägen...

Tack för pingen! Det ser onekligen ut som om det kan bli halka. Gick omkull på en isfläck för ett par år sedan när det var +4 grader och klart.

Blött. Glömde justera bromsarna förra helgen och blöta äter som bekant bromsbelägg så var utan bromsar (nästan iaf) från Farsta och hem. Orkar inte stanna och justera bromsar i regn och mörker så fick köra så lugnt att jag nästan började frysa istället.

Onajz.

Tog en genväg genom skogskyrkogården på väg hem. Dö-mysigt;) inge folk och bra vägar och många som hade ställt ut ljus. Förgyllde hela hemfärden. Genom stan va sådär

Kall och blöt pendling idag. Mötte en snubbe med som ondgjorde sig att jag cyklade på den dubbelriktade vänstra cykelbanan, fick höra att vi minsann har högertrafik i det här landet. Att han själv gick på vänster sida mitt i en cykelbana verkade inte bekomma honom!

Pumpade upp dubbdäckshjulet för snabbt byte imorgon om det ser halt ut.

izar sa:
Kall och blöt pendling idag. Mötte en snubbe med som ondgjorde sig att jag cyklade på den dubbelriktade vänstra cykelbanan, fick höra att vi minsann har högertrafik i det här landet. Att han själv gick på vänster sida mitt i en cykelbana verkade inte bekomma honom!

Pumpade upp dubbdäckshjulet för snabbt byte imorgon om det ser halt ut.

Vette tusan. Känns som det snart är 5% av alla cyklister som tror vi har vänstertrafik. Vi är kanske på väg emot vänstertrafik?

Det blev dubbdäck på idag (hade dom liggandes i bilen på jobbet) så nu är sommaren definitivt slut. Kändes ok på hemvägen, ända tills jag såg hur lång tid det tagit.

Fullt med blöta löv längs GC Gudöbroleden Haninge,,,, Ringde Trafikverket på lunchen, och klagade, på hemvägen, är det kille som går med en lövblås, och gör GC fin ......snabbt jobbat om det nu var mitt samtal eller inte....

Menvaf... hur mycket folk som helst på cykelbanorna på väg från Danderyd in mot stan kl 0630?! Vettigt klädda och lyse på hade de också. Bara nån enstaka tivolicyklist med blink. Har världen blivit galen?

I övrigt var det tungt, så tungt.

Lungt och ensamt på min pendlingsväg. Men ändå oväntat många passager vid sörentorps cykelräknaren, 65 st vid 06.50.. Varmt, skönt och knappt nån vind, väldigt trevligt mot gårdagens blöta.

Bilagor

• 20161026_064520.jpg
    20161026_064520.jpg
    56.7 KB · Besök: 88
Förvånansvärt många utan belysning på svart hoj, bärandes svarta kläder. Fabulous.
Fick en tut av en Toyota Yaris oxå, hen fick visst inte plats på de fem meter som var kvar av körbanan...

Halt på öschgötaslätta. Fick bli lugna svängar och försiktiga inbromsningar. Dags att damma av vinterdubbfälgarna.

Härligt pendlingsväder idag = uppehåll och ingen motvind.

Kanske är dags att beställa dubbdäck nu när temperaturen börjar krypa ner under 4 grader.
Slicks och blöta löv känns lite spännande. Man får svänga rakt i kurvorna.

Skönt väder idag, ingen vind och inget regn men väldigt mörkt kl 06.45.
Snart dags och plocka fram vintercykeln som fick nya fina dubbdäck i helgen :-)

Skorna var fortfarande blöta efter igår så det plockas fram vinterskor och jag hittar även de vindskyddade tajtsen. Trär på dem också, för maximalt mys. Cyklar 15 min senare ikapp en snubbe i korta bibs.
Igår förrgår stod en (annan?) snubbe mitt på St Eriksbron och pissade tämligen oblygt. Är det inte vintertid snart?

Förväntade mig kyla och körde med merino tshirt och skjorta under regnjackan. Tshirten hade räckt gott. Känner mig lite lagom al dente.

Avstängt utan hänvisning utmed Örbyleden. Eller, ja, en pil rakt ut i busken fanns men efter det sen så var det var man för sig själv. Så jag chansade att man skulle ta sig över till södra sidan och fortsätta där. Visade sig att det fungerade. Borde felanmälas.

Var även staket och annat skit i vägen i stora arbetsplatsen vid Johanneshovsbacken. Där hittar man ju lite bättre än ute i ödemarken Örbyleden så det löste sig det med. Tänkte att jag har ju en CX som jag pendlar på så jag tog mig fram över gräsmattorna.

Al dente är ordet. Vinterjacka och de nya långbrallorna gjorde att kokningen blev ett faktum, fick öppna dragkedjan uppe vid halsen. Men det stod ju 4 grader på termometern så varför blev det så varmt? Är man varmblodig typ?

I övrigt händelselöst och ganska få cyklister i jämförelse med förra veckan.

Ja just det, vintertightsen åkte på idag. Blev lite för varmt till slut. Men det var skönt de första 20 min.

Tog fram dubbdäck, men orkade inte byta. Slängde istället på hjulen med 40 mm crossdäck och körde via skogen. Där skall det inte behöva vara halt iallafall. Blev en fin tur, men kedjan frågade snällt efter lite smörja efter gårdagens regncykling.

JKolmo sa:
skrotfot sa:
De utlovade 1-2 plusgraderna var ju 3-4 plusgrader så det var ju lugnt.

4 plusgrader + våt vägbana + klart väder + lite vind = isbana. Så 4 plus är ingen garanti för isfri vägbana.

Det var nog mest lugnt för att jag anpassade min hastighet efter rådande förhållanden. Kände dock inte något isigt på min färdväg, men desto mer slafsiga dödslöv.

Hala löv. Varmt fast termometern stod på 4 grader. Sumpade baklampan vid Slussen i måndags och fick meka dit en ny igår.

Trots att tempen låg på -2 imorse och jag invigde nya vinterbibsen, underställströja, flossad jacka och vindjacka m.m.
Så var jag svettigare under mina 12km än på ett långlopp.
Och jag som brukar frysa... :)

Mötte och höll på att fronta 2-3 ggr med cyklister utan belysning

spännande morgon

Tillbaka
Topp